Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Hampe

Medlem
Hej allesamman!

Har ni några tips på vettiga vinglas för en som nyligen snöat in på vinets vackra värld?

Söker i synnerhet för vitt och dessertvin. För champagne har jag lyckats snappa upp att Lehmans större varianter passar bra (och dessutom till bra kurs).

Det jag är ute efter är glas av "allround"-karaktär. För rött har jag nu iittalas essence. Duger dessa eller bör jag söka nytt även för rött?

Pris är en faktor (om än inte en avgörande sådan). Det vore såklart guld om det fanns några bra glas i samma kurs som ovan nämnda Lehman-glas.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker att Orrefors Divine är en bra serie för röda om man vill hålla nere priset, annars har jag fattat tycke för Riedels glas. Där kan du faktiskt boka en glasprovning så får du ett glas av fyra olika modeller och en timmes semmenarium med en provningsledare. Jag har riedels pinot noir, cabernet, sauvignon blanc och Chardonnay.
 

buteljen

Medlem
Finns bara ett glas som gäller och det är Zalto. Har du väl prövat dem så finns ingen återvändo. Även om man diskar sönder några på vägen :eek:

Hej allesamman!

Har ni några tips på vettiga vinglas för en som nyligen snöat in på vinets vackra värld?

Söker i synnerhet för vitt och dessertvin. För champagne har jag lyckats snappa upp att Lehmans större varianter passar bra (och dessutom till bra kurs).

Det jag är ute efter är glas av "allround"-karaktär. För rött har jag nu iittalas essence. Duger dessa eller bör jag söka nytt även för rött?

Pris är en faktor (om än inte en avgörande sådan). Det vore såklart guld om det fanns några bra glas i samma kurs som ovan nämnda Lehman-glas.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej allesamman!

Har ni några tips på vettiga vinglas för en som nyligen snöat in på vinets vackra värld?

Söker i synnerhet för vitt och dessertvin. För champagne har jag lyckats snappa upp att Lehmans större varianter passar bra (och dessutom till bra kurs).

Det jag är ute efter är glas av "allround"-karaktär. För rött har jag nu iittalas essence. Duger dessa eller bör jag söka nytt även för rött?

Pris är en faktor (om än inte en avgörande sådan). Det vore såklart guld om det fanns några bra glas i samma kurs som ovan nämnda Lehman-glas.
Så att Bagaren & Kocken kör drive på vettiga glas för rött om du vill uppgradera...

https://bagarenochkocken.se/dukade-...el-vinum-cabernetmerlot-vinglas-61-cl-6-pack/
 

Helen

Medlem
Det jag är ute efter är glas av "allround"-karaktär. För rött har jag nu iittalas essence. Duger dessa eller bör jag söka nytt även för rött?

Jag är i och för sig partisk i målet för jag säljer de glas jag vill rekommendera dig .
Först ska du förpassa Ittala längst in i skåpet och låta dem står där för all evighet.
Ett bra allroundglas enligt mig är Chef and Sommeliers Open Up Universal vinglas som är det officiella vinprovarglaset på många vinprovningar över hela världen.
Open Up vinglas kom ut på den franska marknaden hösten 2006 efter att företaget Mikasa spenderat över 2 år på att få fram den optimala kupan där vinet kom till sin rätt. Glasmassan som heter Kvarx är en speciell glasmassa som gör att glaset är väldigt tåligt och tål maskindisk. Fördelen med glasmassan Kvarx är att det är den renaste glasmassan som finns på marknaden just nu, vilket gör att glaset återspeglar vinets verkliga färg. Nackdel med glasmassan är att glaset är ganska tjockt och de personer som älskar att dricka vin ur lövtunna vinglas inte kommer att gilla dessa glas.
Det roliga är när vi började sälja Open Up glasen våren 2007 var många kunder osäkra över designen för de var mer vana vid det klassiska tulpanformade vinglaset. Idag 11 år senare har de mest kända och största glashusen härmat efter den kantiga designen och släppt egna glasserier som liknar Chef and Sommeliers Open Up vinglas.

Universalglaset använder jag när jag dricker Sauternes och portvin men jag har massor med kunder som dricker både rött, vitt,rosé,öl och cider ur dessa glas.

När jag har gjort parallellprovning på olika glas (Open Up Universal, Orrefors Differans, Speigelau Authentis) så har jag noterat att Orrefors tar fram det bästa i ett bra vin men är inte lika snäll mot ett dåligt, billigt eller skadat vin, Open Up glaset var mycket mera förlåtande mot det skadade vinet.
https://www.1cru.se/vin-antique/vinglas/chef-sommelier-open-up/open-up-vinglas-universal.html

Mitt tips är att oavsett vilket glas du beslutar dig för att köpa så köp bara 1 glas av de som du tycker verkar intressanta sedan går du hem och dricker vin ur dem. Efter din lilla hemmaprovning så tar du beslutet vilket glas du vill köpa flera av.

Lycka till!
 

Hampe

Medlem
Vad är det största felet med Iittalas tycker ni?

Kanske får spana in Vinum-serien. Känns lite overkill att på min nivå köra på alltför många olika sorters glas.

Skulle en tanke kunna vara att köra Riedel Vinum Bordeaux + Riesling?

I sådant fall borde man kunna täcka upp både de lite strävare vinerna i de större rödvinsglasen och köra resten inklusive skumpa och dessertvin i Riesling-glasen?
 

sunqan

Vinös
Och jag tycker (fortfarande) att orrefors så kallade amerikaglas ("tiffany" tror jag serien heter), som bara säljs i usa och på orrefors fabriksbutiker, är bland de trevligaste de är handblåsta men inte lika hysteriskt tunna som riedels sommeliers och något billigare... sommelier är mer en kul grej i mina ögon (jag har två av varje av de vanligaste inklusive "fiskskålen")
 

Helen

Medlem
Wow, säljer du dem för 95 kr/styck, @Helen? Jag har lovat att leta efter just dessa åt några vänner. Måste nog blogga om ditt låga pris också.
@Elvis Nu har jag fått hem mera Champagneglas av Lehmann Grand Champagne. Vi är alla vana att kalla dem Grand Champagne 45 cl men faktum är att de maskintillverkade glasen är 41 cl, så när ni titta på min webshop bli inte förvillade att jag har ändrat namnet till Lehmann Grand Champagne 41 cl https://www.1cru.se/vin-antique/vinglas/lehmann-vinglas/grand-champagneglas-41-cl-fran-lehmann.html
Självklart behåller jag det superbilliga priset på 95 kronor glaset.
 

Keen

slan
Har Iittala-glas nu, och är inte särskilt nöjd. Men nu hoppade jag på Riedel-glasen som länkades i Deals-tråden, så hoppasde är bra.
 
Toppen