Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlådor

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Champagneprovarlåda 18
72269 - 1224 kr
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/champagneprovarlada-18-7226909
1x375ml R & L Legras BldBl
1x375ml Louis de Sacy Brut
1x375ml Duménil Grande Réserve 1er Cru
1x375ml Goutorge Cuvée Prestige Brut 1er Cru
1x375ml Leclerc Briant Rubis de Noirs Brut
1x375ml Leclerc Briant Cuvée de Réserve Brut

Champagneprovarlåda 19
72817 - 1254 kr
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/champagneprovarlada-19-7281709
1x375ml R & L Legras Brut BldBl Grand Cru
1x375ml Duménil Grande Réserve Brut 1er Cru
1x375ml Leclerc Briant Cuvée de Réserve Brut
1x375ml Paul Bara 2002 GC
1x375ml Paul Bara Brut Réserve GC
x375ml Michel Arnould & Fils Brut GC.
 

Mattias Schyberg

Administratör
en gång i min ungdom...
Samma här! Hann dock bli ”vuxen och cool” och slutade att spela innan jag nådde en rating över 1600, men som 15-åring ansågs jag riktigt bra. Klart bäst i snabb- och blixtschack – möjligen har det med min otåliga personlighet att göra. Synd att ratingen sattes ur spel i den spelformen. :D

Första drag som vit var nästan alltid d4 (oftast följt av c4 och damgambit) och som svart spelade jag nästan alltid Sf6 (följt av d6, g7 och senare Lg7 om tillfället gavs) oavsett vit spelares drag. Brukar spela som bäst i tilltrasslade ställningar med mycket låsningar och hatade spelartypen som ofta ville byta pjäser så fort tillfälle gavs för att få lättöverskådlig spelplan och som förbereder sig för långsamma slutspel där en promoterad bonde slutligen avgör.

Jag var mer av en strateg än en matematisk kombinationsspelare dock.

Ah, nostalgi! :)
 
Nu ramlade Pompette nummer 15 och 13 in. Jura och Cornas i en skönt kompletterande uppsättning viner. För den vetgirige kan jag upplysa om att det är ca 2 h 45 min bilvägen mellan dessa trevliga domäner (örnen med två huvuden och professor Balthazar) enligt googlemap.
 

Pessoa

Medlem
Samma här! Hann dock bli ”vuxen och cool” och slutade att spela innan jag nådde en rating över 1600, men som 15-åring ansågs jag riktigt bra. Klart bäst i snabb- och blixtschack – möjligen har det med min otåliga personlighet att göra. Synd att ratingen sattes ur spel i den spelformen. :D

Första drag som vit var nästan alltid d4 (oftast följt av c4 och damgambit) och som svart spelade jag nästan alltid Sf6 (följt av d6, g7 och senare Lg7 om tillfället gavs) oavsett vit spelares drag. Brukar spela som bäst i tilltrasslade ställningar med mycket låsningar och hatade spelartypen som ofta ville byta pjäser så fort tillfälle gavs för att få lättöverskådlig spelplan och som förbereder sig för långsamma slutspel där en promoterad bonde slutligen avgör.

Jag var mer av en strateg än en matematisk kombinationsspelare dock.

Ah, nostalgi! :)
Den svenska LASK-rankingen har tagits bort och ersatts av den internationella ELO-rankingen. ELO finns separat för snabb- och blixtschack. Normalt sett är det de som är duktiga på kombinationer som är bra på blixt. Djupa positionella manövrar brukar behöva längre betänketid.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den svenska LASK-rankingen har tagits bort och ersatts av den internationella ELO-rankingen. ELO finns separat för snabb- och blixtschack. Normalt sett är det de som är duktiga på kombinationer som är bra på blixt. Djupa positionella manövrar brukar behöva längre betänketid.
Styrkan i att se och skapa starka ställningar intuitivt är oerhört värdefullt när det går undan enligt min erfarenhet. Stark defensiv brukar få motståndaren att begå misstag och i snabba partier avgörs mycket av snabba, ibland ogenomtänkta manövrar. Kombinationer kräver dessutom mer tid än intuitivt positionsspel anser jag.

Tack för uppdateringen kring hur schackvärlden ser ut nuförtiden. Det var som sagt längesedan jag spelade. :)
 
På temat vinlådor och schack:
även Pompette no 14 fann sin väg till mitt hem. Mkt nöjd över denna trio från Cornas, Loire och Jura som jag ska kolla av någon gång om inte alltför lång tid. Kanske är jag snart fast i vinlådeträsket... Pompette, Caviste, vin&natur...
jag kan också för tydlighets skull konstatera att jag inte hade fått till en remi med svenska mästaren... vare sig då, nu eller i framtiden.
 

Mattias Schyberg

Administratör
På temat vinlådor och schack:
även Pompette no 14 fann sin väg till mitt hem. Mkt nöjd över denna trio från Cornas, Loire och Jura som jag ska kolla av någon gång om inte alltför lång tid. Kanske är jag snart fast i vinlådeträsket... Pompette, Caviste, vin&natur...
jag kan också för tydlighets skull konstatera att jag inte hade fått till en remi med svenska mästaren... vare sig då, nu eller i framtiden.
Det var på tiden att schack letade sig in som diskussionsämne på forumet. Även jag är långtifrån i nivå med att ha någon chans mot vår svenska stormästare, varken då, nu eller i framtiden.

Det här med lådviner har verkligen vuxit det senaste. Kanske kan vi få till en FW-låda innehållandes vår topp-tre i dela månadens pava! :)
 

Pessoa

Medlem
Tumble har en genomgång av aktuella lådor. https://www.instagram.com/p/BkRrMqIl36r/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1puaz7l0cj6ls

Annars tycker jag Meet the growers #2 från Wine Trade ser bra ut.
Forja del Salnes ‘Leirana’ 2017 (Ny etikett. Antar att det är lika gott som tidigare årgångar.)
Sebastien Brunet ‘Renaissance’ 2015
Foillard/Chanudet ’Cuvée du Chat’ 2017
Suertes del Marques ’7 Fuentes’ 2006
Conti ‘Colline Novaresi’ 2014 (Nebbiolo med 12.5%.)
Hervé Souhaut ‘Syrah’ 2016
 

Foodcoma

Medlem
Pompette No. 18
71611, 1482:-
2 flaskor 2016 Brouilly "Reverdon"
2 flaskor 2016 Côte de Brouilly "Clos Bertrand"
2 flaskor 2016 Côte de Brouilly "Les Griottes de Brulhié"

Är ganska sugen på att beställa denna, någon som druckit vin från producenten tidigare? Rekommenderas?
 
Toppen