Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. Laserapa

Laserapa Medlem

Jag söker en producent/gård/ etc. You get it!

Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst.
    I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram
    Väl på plats finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst
    och det vi lever för väldigt långt bort i öst. Vill vi veta mer exakt var vi är
    får vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp
    Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
    råder det inga tvivel om. Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin
    Vin är gott, och tar vi bort en har vi allt under kontroll.

Lite långsökt kanske kan tyckas. Det ska vara svårt! :)

Mattias S och Magnus L gillar detta.
  2. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Gillar ordleksfrågorna! Kul och svårt! :)

Laserapa och Mattias S gillar detta.
  3. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag tänker på Israel, längre än så kommer jag inte...

Laserapa gillar detta.
  4. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

USA, östkusten?
    Förkortning = OK?

Laserapa gillar detta.
  5. Laserapa

Laserapa Medlem

Lite ledtrådar! Som sagt, allt tycker jag personligen make sense, men det är lite långsökt ibland á la 10p På Spåret
    Är själv ganska uppspelt! Älskar när man känner att man ha fått lov att vara lite fyndig, så man vill inget hellre än att avslöja svaret :D

Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst.
    (Landet)
    I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram (Landet)
    Väl på plats hos producenten finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst (En väldigt närliggande vinmakare)
    och det vi lever för väldigt långt bort i öst. (Landet)
    Vill vi veta mer exakt var vi är
    får vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp
    (Distrikt/Område)
    Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
    råder det inga tvivel om.
    (Producenten/Karaktäristisk flaska/Etikett)
    Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin (Producent/Etiketter/Område)
    Vin är gott, och tar vi bort eN har vi allt under kontroll.
    (Producent, knäcker man den här får man svaret rakt av)

Last edited: 6 juli 2014
  6. Laserapa

Laserapa Medlem

Du tänker faktiskt helt rätt, iallafall med USA och östkusten. Tyvärr ligger producenten jag söker hundratals mil bort från USA.. :)

7. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Virginia = VA i förkortning.
    Vacqueyras? CdP flaskor har ju påvens nycklar, långsökt jag vet men det är allt jag har just nu.

8. Mattias S

Mattias S Administratör

I typ Israel?

9. thunberg

thunberg Medlem Deluxe

Kom just på att Vacqueyras också har nycklarna på flaskorna så det är inte helt fel kanske trots allt.

10. Laserapa

Laserapa Medlem

Är ganska så imponerad måste jag säga. Du har helt rätt att min tanke med Virginia är VA, sen är det de där med en speciell hundras som heter något...Lägger du till hundrasens första stavelse efter VA får du fram området. Inte stavningsenligt men snarlikt uttalsmässigt. Du behöver inte vara orolig för att tänka långsökt, kan säga att många av mina ledtrådar är just långsökta :)

Nej tyvärr, Matlen :)

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Vatikanstaten?
    Cuvée du Vatikan (C9dP) ;)

thunberg och Laserapa gillar detta.
  12. Laserapa

Laserapa Medlem

Är ledsen Matlen! Kanske borde förklara landets ledtrådar så ni iallafall får landet? Börjar bli lite orolig att den här producenten kanske inte är superkänd för den stora massan. Även om producenten ganska så känd :)

13. Mattias S

Mattias S Administratör

Det är nog bra. ;)

14. Laserapa

Laserapa Medlem

Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst. |-Vi är i Österrike. Landet tillhör västvärlden eller väst kort & gott. men som sagt, Österrike. Distriktet är också, om jag minns rätt, Österrikes västligaste.
    I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram |-Gröna linjer, ville få er att tänka åt grûner veltliner hållet, är medveten om den riktigt låga nivån på den här hehe! Snitslade=Snits,Schnitz=Schnitzel :)
    Väl på plats hos producenten finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst (En väldigt närliggande vinmakare)
    och det vi lever för väldigt långt bort i öst. |-Landet- ca 8 mil öster ut ligger Wien=Vin så klart! :D
    Vill vi veta mer exakt var vi är år vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp |-Som thunberg var inne på förkortas Virginia VA och en väldigt fluffig och söt hundras är Chow chow. VA-Chow=Wachau med lite egen vilja :)

(Producenten/Karaktäristisk flaska/Etikett)
    Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin (Producent/Etiketter/Område)
    (Producent, knäcker man den här får man svaret rakt av)

Last edited: 6 juli 2014
    Mattias S gillar detta.
  15. Mattias S

Mattias S Administratör

Distrikt=Wachau
    Vinmakare=Weingut Knoll
    image.jpg

Laserapa gillar detta.
  16. Laserapa

Laserapa Medlem

Bra jobbat Matlen!! :D:D
    WG_E_Knoll_Etikett.JPG
    Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst. |-Vi är i Österrike. Landet tillhör västvärlden eller väst kort & gott. men som sagt, Österrike. Distriktet är också, om jag minns rätt, Österrikes västligaste.
    I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram |-Gröna linjer, ville få er att tänka åt grûner veltliner hållet, är medveten om den riktigt låga nivån på den här hehe! Snitslade=Snits,Schnitz=Schnitzel :)
    Väl på plats hos producenten finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst (|-Världskända F.X Pichler ett stenkast västerut, FX är även en förkortning på en av världens största tv-kanalerer, Fox.
    och det vi lever för väldigt långt bort i öst. |-Landet- ca 8 mil öster ut ligger Wien=Vin så klart! :D
    Vill vi veta mer exakt var vi är år vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp |-Som thunberg var inne på förkortas Virginia VA och en väldigt fluffig och söt hundras är Chow chow. VA-Chow=Wachau med lite egen vilja :)

(|-Fina etiketter som föreställer vinmakarnas beskyddare Sankt Urban.
    Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin (Sankt Urban. Smaragd glimmrar och är den högsta kvalitetsbeteckningen. Likaså glimmrar Smaragdödlan i solljus, sigillet föreställer delvis just denna ödla.
    (|-Vin gott, Wein-gut. Tar vi bort N ur Knoll, då får vi Koll :)

Mattias S gillar detta.
  17. Mattias S

Mattias S Administratör

Väldigt välgjord rebus, det är bara vi som är lite kassa. Jag antar att det är min tur, men om någon har en fråga redo så är det bara att köra på. Det kan ta ett tag för mig nämligen...:oops:

Laserapa gillar detta.
  18. Mattias S

Mattias S Administratör

Fermenterade blad, flygfarkoster och skamlösa tolkningar.

Jag söker ett vin?

19. Mattias S

Mattias S Administratör

Ledtråd: Lagar från det glada 50-talet kan ge upphov till mycket konstigt...Vinet ifråga lanserades för första gången 1986 (årgång 1984).

20. vininfo.nu

vininfo.nu Medlem

image.jpg Bonny Doon Vineyard Le Cigare Volant, Central Coast, USA.

Visserligen står det Est. 1983 på etiketten, men första årgången kan ju vara 1984...

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      25,4 KB
      Visningar:
      85
    Mattias S gillar detta.

Dela sidan