Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsnobbar

vininfo.nu

Medlem
Tråden är intressant då åsikten som "trådföraren" verkar ha finns hos många. Har själv ofta fått frågor där den egentliga innebörden snarare verkar vara ett konstaterande att man inte förstår hur man kan lägga mycket pengar på vin snarare att man verkligen vill ha ett svar. Brukar själv försvara mig (om man nu ska behöva det?) med att det är en hobbykostnad pss som om man lägger pengar på båtliv, golfspelande, ridning, etc.

När jag öppnar ett vin för flera hundra utan att skämmas så bjuder jag på min hobby. Vad man än är intresserad av så brukar man vara beredd att betala för upplevelser. Precis så är det även för mig. Det är upplevelserna som skiljer BiB från en beaucastel (som slank ner i helgen), en bättre mosel, eller en mogen bordeaux. Upplevelser som kryddas av att man varit på plats, dreglat efter vinmakarens dotter, fått en blånagel av att snubblat på en "galet", ömt lagrat vinet i åratal, eller vad det nu än kan tänkas vara...
 

ChristianB

DipWSET
Tråden är intressant då åsikten som "trådföraren" verkar ha finns hos många. Har själv ofta fått frågor där den egentliga innebörden snarare verkar vara ett konstaterande att man inte förstår hur man kan lägga mycket pengar på vin snarare att man verkligen vill ha ett svar. Brukar själv försvara mig (om man nu ska behöva det?) med att det är en hobbykostnad pss som om man lägger pengar på båtliv, golfspelande, ridning, etc.

När jag öppnar ett vin för flera hundra utan att skämmas så bjuder jag på min hobby. Vad man än är intresserad av så brukar man vara beredd att betala för upplevelser. Precis så är det även för mig. Det är upplevelserna som skiljer BiB från en beaucastel (som slank ner i helgen), en bättre mosel, eller en mogen bordeaux. Upplevelser som kryddas av att man varit på plats, dreglat efter vinmakarens dotter, fått en blånagel av att snubblat på en "galet", ömt lagrat vinet i åratal, eller vad det nu än kan tänkas vara...
"... dreglat efter vinmakarens dotter" är ju en intressant tanke; jag bläddrade i ett ex av Livets Goda för ett tag sedan och konstaterade just att dottern hos Jean-Luc Colombo såg väldigt bra ut. :p Jag minns inte vad hon hette men när hon senare figurerade i ett annat reportage och på bilden satt med glas La Tâche i handen, då började jag nog dregla lite...
 

kayaker

Cyklist
"... dreglat efter vinmakarens dotter" är ju en intressant tanke; jag bläddrade i ett ex av Livets Goda för ett tag sedan och konstaterade just att dottern hos Jean-Luc Colombo såg väldigt bra ut. :p Jag minns inte vad hon hette men när hon senare figurerade i ett annat reportage och på bilden satt med glas La Tâche i handen, då började jag nog dregla lite...
Hon heter Laure.
 

Elvis

Medlem
Själv tycker att paralleller till mat är bra svar när man får den här frågan. Själv bor jag i Filippinerna där frukten är fantastisk, inte sjutton går jag och köper fryst frukt bara för att det är billigare. Och inte sjutton köper jag pastöriserad tetra-juice när jag kan pressa fantastisk juice själv (även om det faktiskt blir dyrare att pressa själv om man köper riktigt bra frukt). Och inte sjutton ger jag mina barn Nestlés "mjölk" som är mjölkpulver utspätt med vatten och har en hållbarhet på ett halvår när jag kan köpa färsk mjölk direkt av en bonde här (också ett dyrare val, för övrigt). Och inte sjutton köper jag industri-cheddarost när jag köpa Gruyere och Parmesan i delikatessbutiken.

Men alla är vi olika och jag är medveten om att jag är i minoritet, även bland folk som har råd här.
 
Körde en sökning på Google med ordet vinsnobbar. Som alternativ 1, 2 och 4 kommer vinsidor upp, finewines.sem HDs Uppkorkat och Öhmans mat. Kanske är det så att de som mest pratar om vinsnobbar är vinintresserade. Samma människor som känner utpekade när ordet nämns.

Egentligen kanske ingen annan tycker så, förutom Förundrad som skapade det här ämnet då.
 

ZQT

Medlem
Äh, det är väl ingenting... Alla har en hobby som i sin tur kostar pengar. Vin som vanligtvis inte särskilt dyrt jämfört med bilar/båtar, att tanka en schysst Princess kostar ca 7500 och tanka full tank hehe...

Min andra hobby, klockor, är också förhållandevis dyr men ofta kan man köpa och sälja klockor till liknande priser. Blir inte konsumtion på samma sätt även om kapitaltäckningen är högre.

Summan av kardemumman är att man lägger väl sina egna pengar på SINA intressen. Skål!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Redan uttrycket snobb är ganska kul. Jag gubbgooglar* detta nu, och rätta mig gärna om jag har fel.
Men snobb som uttryck uppstod i de fina engelska skolorna där man i boken skulle skriva in sin härkomst. De som inte var så fina, och således senare kom att bli "värst" - skrev "s.nobile" i boken. Förkortat snob. Alltså var snobbarna av sämre häkomst, emn erkände ogärna det. Vi är således INTE snobbar. Bara så vi vet

*Gubbgoogla = tänka efter
 

Mattias Schyberg

Administratör
Redan uttrycket snobb är ganska kul. Jag gubbgooglar* detta nu, och rätta mig gärna om jag har fel.
Men snobb som uttryck uppstod i de fina engelska skolorna där man i boken skulle skriva in sin härkomst. De som inte var så fina, och således senare kom att bli "värst" - skrev "s.nobile" i boken. Förkortat snob. Alltså var snobbarna av sämre häkomst, emn erkände ogärna det. Vi är således INTE snobbar. Bara så vi vet

*Gubbgoogla = tänka efter
Borde inte de flesta av oss då vara just "s.nobile", eller är det många här som är adliga? Jag är hellre snobb än nobel, dvs av adlig börd. :)

Men visst hade det säkert varit kul att få sin identitet från födseln och slippa åstadkomma något själv...:confused:
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Joo, kanske. Fast de uppträdde lite sunkigt (0snobbigt) och därför fick snobb negativ klang...
 

Jos

Medlem
Borde inte de flesta av oss då vara just "s.nobile", eller är det många här som är adliga? Jag är hellre snobb än nobel, dvs av adlig börd. :)

Men visst hade det säkert varit kul att få sin identitet från födseln och slippa åstadkomma något själv...:confused:
Tala för dig själv! Snobbar var de som försökte framstå som fina/adliga/välbärgade fast de egentligen var vanliga blue collar. Rätt pinit imho...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tala för dig själv! Snobbar var de som försökte framstå som fina/adliga/välbärgade fast de egentligen var vanliga blue collar. Rätt pinit imho...
Är man verkligen finare om man är adlig och välbärgad? Lika fin kan jag köpa, men finare...really?!o_O

Men visst, det är nog värre att framstå som "fin" fastän man inte är det, jämfört med att VERKLIGEN vara det. Lite som att alltid vara snäll fastän man egentligen är dum :D

Vem avgör vem som är vad?
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Är man verkligen finare om man är adlig och välbärgad? Lika fin kan jag köpa, men finare...really?!o_O

Men visst, det är nog värre att framstå som "fin" fastän man inte är det, jämfört med att VERKLIGEN vara det. Lite som att alltid vara snäll fastän man egentligen är dum :D

Vem avgör vem som är vad?
Är det klassamhället vi diskuterar nu? :p
 

Jos

Medlem
Är man verkligen finare om man är adlig och välbärgad? Lika fin kan jag köpa, men finare...really?!o_O
Ingen som har sagt att någon är finare än någon annan. Eller jo, en snobb gör ju precis det enligt gamla ursprungliga betydelsen :)

Men visst, det är nog värre att framstå som "fin" fastän man inte är det, jämfört med att VERKLIGEN vara det. Lite som att alltid vara snäll fastän man egentligen är dum :D
Vem avgör vem som är vad?
Precis! Men kanske är de som inte försöker framställa sig själva som bättre än någon annan just finare än de som försöker... :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Precis! Men kanske är de som inte försöker framställa sig själva som bättre än någon annan just finare än de som försöker... :D
Nu är det ju du som påstår att "snobbar" försöker vara lika "fina och välbärgade" som adliga (med detta åsyftas att adliga är just finare och mer välbärgade i min värld), inte jag (jag förstår dock att du syftar på den rena betydelsen, inte att du verkligen tycker så). För egen del så anser jag det vara helt irrelevant. Adliga är inte finare och mer välbärgade än "normala" "blue collars", idag är adlighet bara ett historiskt arv från det förlegade klassamhället. Case closed. :)

Men du, mina inlägg kring denna fråga är av lättsam och humoristisk karaktär. Inget annat. Ordet snobb är förlegat, så även adlighet, i alla fall ur ett "mervärdesperspektiv".

Nu tar vi i hand och går vidare tycker jag, håller du med? Vi får ta resten privat i samband med ett glas rött. :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Jag tycker vi fortsätter! Vin kan vi dricka sen ändå. Vem är finast på forumet måntro? Har vi någon adlig medlem som vill vara med o tycka till? :)
 
Toppen