Någon som har erfarenhet av att handla från www.1855.com? Har ni i s f några bra dåliga erfarenheter att dela med er?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Krug88 skrev:Nej, tycker att de är allmänt väldigt dyra.
hampus86 skrev:vilka tycker ni har ett bra sortiment(främst champagne) och hyfsade priser? Tycker bbr verkar ok.
Och hur är det med skatten här i sverige? är det bara att fylla i "skatteblankett för import av vin", betala in 16 kr nånting per flaska innan man beställer, och sen vänta?
hampus86 skrev:vilka tycker ni har ett bra sortiment(främst champagne) och hyfsade priser? Tycker bbr verkar ok.
Och hur är det med skatten här i sverige? är det bara att fylla i "skatteblankett för import av vin", betala in 16 kr nånting per flaska innan man beställer, och sen vänta?
Jo, det är faktiskt så enkelt.anders skrev:Riktigt så enkelt är det inte. Bäst är att snacka med skattekontoret i Ludvika som har hand om alkoholärendena.
???anders skrev:Om man inte har ändrat rutinerna sedan jag beställde senast, i början av året, så ska pengarna först förskottsbetalas till ett speciellt konto, innan vinet passerar gränsen. När vinerna väl finns i landet ska du sedan inom ett fåtal dagar (fem?) skriftligen meddela att vinet nu finns i landet och att pengarna ska överföras till ditt vanliga skattekonto.
Vi vanliga konsumenter får köra samma rutin som de stora importörerna. Jag misstänker att det beror på att ingen i pappersvändarsverige var beredd på att staten skulle få pisk av EU-domstolen och iom det så hade man inte förberett en mer konsumentvänlig variant på pappersexercisen. Det skulle dock vara på gång enligt damen jag talade med på skattekontoret i Ludvika men när det skulle vara på plats är okänt och det är ju heller inte säkert att EU godkänner det. Jag har för mig att den här omständliga hanteringen till viss (stor?) del beror på byråkraterna i Bryssel.
Jag råder därför igen att kolla med skattekontoret i Ludvika. Meddela gärna sedan här vad de säger.
Nej, du måste skicka kvitto till de som levererar vinet.hampus86 skrev:ok, har fått svar från bbr ang. skattefrågan..
Skattemyndigheten snackade nåt om att jag var tvungen att skicka mitt kvitto(att jag betalat skatt) till dom som transporterar varorna, men det verkar inte funka, så ska jag bara betala skatten, och sen hoppas på det bästa?
Nej till skatteverket.hampus86 skrev:ok, vart betalar man in pengarna? till sitt skattekonto?