Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1855

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: 1855

Jag ahr surfat runt på sidan då och då, mest för att de brukar skriva ut ratings från olika källor på varje vin (typ RP, WS och Jancis) så det är bra för referenser. Mna jag har tyvärr aldrig handlat där.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: 1855

Krug88 skrev:
Nej, tycker att de är allmänt väldigt dyra.

+1

bra sortiment, men priserna avskräcker, och det där med RP och liknande känns bara fånigt. Konsumenterna bör själv bilda sig en uppfattning om vinerna. Men det är klart, de som handlar vin enbart i investeringssyfte spelar ju i en annan division än vi andra...
 

hampus86

Medlem
SV: 1855

vilka tycker ni har ett bra sortiment(främst champagne) och hyfsade priser? Tycker bbr verkar ok.

Och hur är det med skatten här i sverige? är det bara att fylla i "skatteblankett för import av vin", betala in 16 kr nånting per flaska innan man beställer, och sen vänta?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: 1855

hampus86 skrev:
vilka tycker ni har ett bra sortiment(främst champagne) och hyfsade priser? Tycker bbr verkar ok.

Och hur är det med skatten här i sverige? är det bara att fylla i "skatteblankett för import av vin", betala in 16 kr nånting per flaska innan man beställer, och sen vänta?

BBR är bra, dock är jag så feg med att handla skumpa. Frakten kan vara minst sagt omild vilket många gamla chockade flaskor jag beställt genom åren vittnat om, och jag vill inte råka ut för det som hände i en resväska på ett flygplan anno dazumal då både en fin skumpa och diverse fina kläder gick åt när korken "poppade" i bagagerummet.
 

anders

Medlem
SV: 1855

hampus86 skrev:
vilka tycker ni har ett bra sortiment(främst champagne) och hyfsade priser? Tycker bbr verkar ok.

Och hur är det med skatten här i sverige? är det bara att fylla i "skatteblankett för import av vin", betala in 16 kr nånting per flaska innan man beställer, och sen vänta?

Riktigt så enkelt är det inte. Bäst är att snacka med skattekontoret i Ludvika som har hand om alkoholärendena.
 

Krug88

Medlem
SV: 1855

anders skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Bäst är att snacka med skattekontoret i Ludvika som har hand om alkoholärendena.
Jo, det är faktiskt så enkelt.
Var bara väldigt noga med att du betalat in pengarna i förväg.
Dessutom måste du skicka ett kvitto till de som levererar dina viner som de visar upp i tullen i Sverige.
 

anders

Medlem
SV: 1855

Om man inte har ändrat rutinerna sedan jag beställde senast, i början av året, så ska pengarna först förskottsbetalas till ett speciellt konto, innan vinet passerar gränsen. När vinerna väl finns i landet ska du sedan inom ett fåtal dagar (fem?) skriftligen meddela att vinet nu finns i landet och att pengarna ska överföras till ditt vanliga skattekonto.

Vi vanliga konsumenter får köra samma rutin som de stora importörerna. Jag misstänker att det beror på att ingen i pappersvändarsverige var beredd på att staten skulle få pisk av EU-domstolen och iom det så hade man inte förberett en mer konsumentvänlig variant på pappersexercisen. Det skulle dock vara på gång enligt damen jag talade med på skattekontoret i Ludvika men när det skulle vara på plats är okänt och det är ju heller inte säkert att EU godkänner det. Jag har för mig att den här omständliga hanteringen till viss (stor?) del beror på byråkraterna i Bryssel.

Jag råder därför igen att kolla med skattekontoret i Ludvika. Meddela gärna sedan här vad de säger.
 

Krug88

Medlem
SV: 1855

anders skrev:
Om man inte har ändrat rutinerna sedan jag beställde senast, i början av året, så ska pengarna först förskottsbetalas till ett speciellt konto, innan vinet passerar gränsen. När vinerna väl finns i landet ska du sedan inom ett fåtal dagar (fem?) skriftligen meddela att vinet nu finns i landet och att pengarna ska överföras till ditt vanliga skattekonto.

Vi vanliga konsumenter får köra samma rutin som de stora importörerna. Jag misstänker att det beror på att ingen i pappersvändarsverige var beredd på att staten skulle få pisk av EU-domstolen och iom det så hade man inte förberett en mer konsumentvänlig variant på pappersexercisen. Det skulle dock vara på gång enligt damen jag talade med på skattekontoret i Ludvika men när det skulle vara på plats är okänt och det är ju heller inte säkert att EU godkänner det. Jag har för mig att den här omständliga hanteringen till viss (stor?) del beror på byråkraterna i Bryssel.

Jag råder därför igen att kolla med skattekontoret i Ludvika. Meddela gärna sedan här vad de säger.
???
Jag har gjort det tre gånger utan problem.
Fyllde bara i importlappen och satte in pengarna, skickade en kopia till budfirman.
När vinerna har levererats skickar man bara in en lapp (som skattemyndigheten skickat mig) om att det jag förbetalat verkligen stämmer.
Thats it...

Har inte hört att någon annan haft problem med det heller.
Vi kanske pratar om precis samma saker?
 

hampus86

Medlem
SV: 1855

ok, har fått svar från bbr ang. skattefrågan..

Dear Sir

As Sweden is part of the EU my understanding and having delivered to Sweden before, was that once UK vat & Duty is paid, Swedish taxes are void. If you do not have a VAT business number / code as previously mentioned, the process from our end will be that we take the order and payment and arrange delivery of goods, only once the goods have been delivered do we then send out a full Vat sales invoice.

I will check with our export department in the menatime.

Dear Mr Blomberg

I have just had a chat with our export manager. He says that Swedish
govt. went through a period when they were charging customers Swedish
taxes even when they had already paid the Vat on items. The Swedish
govt. were taken to the EU high court for this and advised that this was
not correct. Please can I ask what quantity of goods you are wanting
shipped? As if it is in the amount of 2-5 or so cases then we ship this
quantity all the time to Sweden with no problem whatsoever. To give
the customer the best value when shipping outside the UK we do business
with a range of 3rd party couriers which we do not have the type of
control / management of that you require. We can arrange for a premium
service to ship goods but this costs a fortune into the £100's of pounds
to arrange. So as I mentioned in my previous e-mail we will take
payment of goods inc Vat & Duty and deliver goods to an address in
Sweden.

Yours sincerely


Stuart Rae


Skattemyndigheten snackade nåt om att jag var tvungen att skicka mitt kvitto(att jag betalat skatt) till dom som transporterar varorna, men det verkar inte funka, så ska jag bara betala skatten, och sen hoppas på det bästa?
 

Krug88

Medlem
SV: 1855

hampus86 skrev:
ok, har fått svar från bbr ang. skattefrågan..


Skattemyndigheten snackade nåt om att jag var tvungen att skicka mitt kvitto(att jag betalat skatt) till dom som transporterar varorna, men det verkar inte funka, så ska jag bara betala skatten, och sen hoppas på det bästa?
Nej, du måste skicka kvitto till de som levererar vinet.
I mitt fall så vägrade de leverera tills de fått det på papper.
 
Toppen