Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1982 Ch. Rauzan-Segla, Margaux

rolnor

Medlem
Det här vinet drack jag i mitten av -90 talet och det är utan tvekan det bästa vin jag smakat. Jag minns gott om nyriden häst, jag sa att det smakade våt hund och att det kändes som en hel måltid, umami-smaker som från kalvbuljong. Tanniner var som sammet, total harmoni. Nu har jag fått hem en flaska som jag tänkte bjuda på på mitt 50-årskalas jag nämnde i Eszencia-inlägget. Jag kan inte någon gång säga att jag kännt smak av läder i ett vin och kanske finns det sådana inslag nu när det gått några år. Jag tänkte bjuda på confitterad anka med rotselleripure och rödvinsreduktion, ett
Steffo Törnquist recept som jag är mycket nöjd med. Tror ni att det kan passa? Jag är lite rädd för det söta i rödvinssåsen men med så mycket muskler som finns så borde det ändå kunna fungera.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det här vinet drack jag i mitten av -90 talet och det är utan tvekan det bästa vin jag smakat. Jag minns gott om nyriden häst, jag sa att det smakade våt hund och att det kändes som en hel måltid, umami-smaker som från kalvbuljong. Tanniner var som sammet, total harmoni. Nu har jag fått hem en flaska som jag tänkte bjuda på på mitt 50-årskalas jag nämnde i Eszencia-inlägget. Jag kan inte någon gång säga att jag kännt smak av läder i ett vin och kanske finns det sådana inslag nu när det gått några år. Jag tänkte bjuda på confitterad anka med rotselleripure och rödvinsreduktion, ett
Steffo Törnquist recept som jag är mycket nöjd med. Tror ni att det kan passa? Jag är lite rädd för det söta i rödvinssåsen men med så mycket muskler som finns så borde det ändå kunna fungera.
För mig är detta ett vin som sedan länge passerat bäst före datum. Så mycket muskler är det inte kvar.
 

Jos

Medlem
Håller med föregående, ha inte för stora förväntningar. Det var nog 7-8 år sedan jag drack den själv sist och även om väldigt trevlig då så minns jag den som klart på väg utför.
 
Trådskapare
R

rolnor

Medlem
OK, på BBR's sajt står det att det kan prestera i 20-30 år till men det kan ju vara fel. Det jag minns är att det var moget då jag drack det sist så det kan vara ra att ni sänker mina förväntningar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
OK, på BBR's sajt står det att det kan prestera i 20-30 år till men det kan ju vara fel. Det jag minns är att det var moget då jag drack det sist så det kan vara ra att ni sänker mina förväntningar.
Tror att den kommentaren BBR visar har rätt många år på nacken. När du drack det i mitten av 90-talet var vinet ca 13 år gammalt nu 33 år mycket hinner hända med ett moget vin under 20 år.
 

epeb

Medlem
Jag hade en 1984:a i september i fjol.
Den levererade såhär:
"Svarta vinbär. Lite jordig med antydan av läder. Lakrits på slutet. Avrundade tanniner o balanserad syra. Lång härlig eftersmak."

Har en 1985 i källaren som jag ser fram emot att konsumera nån gång inom närmaste året.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag hade en 1984:a i september i fjol.
Den levererade såhär:
"Svarta vinbär. Lite jordig med antydan av läder. Lakrits på slutet. Avrundade tanniner o balanserad syra. Lång härlig eftersmak."

Har en 1985 i källaren som jag ser fram emot att konsumera nån gång inom närmaste året.
Menar du att detta 30 åriga vin från en av 80-talets sämsta årgångar fortfarande hade bra balans mellan syra, tannin och frukt?
 

chambertin

Medlem
Var aldrig imponerad av varken Rausan-Gassies eller Rausan-Segla under 80-talet och det blev inga viner som jag köpte till källaren. Kan därmed inte ha en uppfattning om hur det borde vara idag men baserad på andra 80-tals Bdx från de bättre årgångarna så tvivlar jag tyvärr på att de här slotten presterar bra idag 33 år senare (tyvärr). Verkar som dom tog sig i kragen först en bit in på 90-talet.
Hoppas jag har fel dock och att du får en bra upplevelse av din flaska, 1982 var ju annars en fantastiskt bra årgång för många slott. :)
 

MD

Medlem
Är tveksam om jag provat 82an men av det jag testat så är det först på 2000-talet som jag upplevt ett lyft i kvalité. Var nog både ägarbyte och vinmakarskifte på 90-talet och sedan kan det ju ta lite tid innan förändringar och investeringar ger effekt. Angående mat- och vinkombinationen så skulle jag vara försiktig med både sötma och för mycket "smak" då det kan slå ut vinet. Alternativt så ändrar man inget, hoppas att 82an levererar och i värsta fall så får den endast vara ett roligt och intressant inslag i middagen medans man säkrar upp med en vettig reservflaska som man får ta fram till maten.
 

epeb

Medlem
Menar du att detta 30 åriga vin från en av 80-talets sämsta årgångar fortfarande hade bra balans mellan syra, tannin och frukt?
Ja. min upplevelse av vinet ifråga var sådant - mycket positivt:D... och då går vi över till årgångstabellerna. Hur mycket kan man lita på dom då??? Dom har gjort sitt efter 10-15 år. Sen är det bara att dricka, testa, och må bra :)

Jag har konsumerat ett större (44 st) antal 80-tals Bordeauxer de senaste 2 åren. En del har varit mindre bra, några korkskadade:mad: (14 st), medans andra har givit mig vad jag söker i vinväg - elegans, balans, förfining plus allt det vad en bra Bordeaux kan ge en.
Nu är jag medveten om att smaken är som de bakre regionerna, delad.
Jag anser inte jag och min smak är allenarådande i denna världen, och jag har inte något behov av att frälsa andra till min smak. Dock, om någon frågar och det är relevant så upplyser jag om hur min personliga upplevelse har varit.
Har du motsatt upplevelse av samma sak, då är det så din smak är och jag ifrågasätter inte den.

I motsats till många här på forumet så föredrar jag vin som har mognat. Gärna då 30, 40, 50-åriga och även äldre viner, Allt når absolut inte några extatiska höjder, men de ger en upplevelse som har sin tjusning hur som helst.

Nå, nog om det. Här i detta ämnet möts vi nog inte.

BTW. Ikväll korkades det upp en
1985 Château de Segonnes som levererade fantastiskt bra.
Elegans och förfining i förarsätet. Mörk frukt, lite sv. vinbär, sen sv. plommon. Toner av anis. En lagom trevlig syra med bra tanniner som håller ihop det hela. Långt härligt avslut. Absolut inte slut ännu. Håller flera år till. Skall man leka Parker så blir det 90+. Önskar jag hade fler.
 
Trådskapare
R

rolnor

Medlem
Provade min -82 idag till en grillad skiva entrecote, riktigt fint, men inte som jag minns det på nittitalet. Stor koncentrerad smak med trevliga tanniner som sammet. Tyvärr kände jag inte läder som jag hoppades, kan ju vara mina smaklökar som inte är tunade riktigt. Efter ett glas spred sej ett stort välbefinnande som det brukar göra när jag dricker ett vin i balans, smaken lyfter sinnena och det hela förstärks av alkoholen. Faktum är att det fanns en hel del fatkaraktär och vanilj. Lite besviken är jag men det är ett bra vin. Frågan är om jag ska prova nåt från tidigt 2000 tal istället till min anka? Där finns väl flera fina år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Provade min -82 idag till en grillad skiva entrecote, riktigt fint, men inte som jag minns det på nittitalet. Stor koncentrerad smak med trevliga tanniner som sammet. Tyvärr kände jag inte läder som jag hoppades, kan ju vara mina smaklökar som inte är tunade riktigt. Efter ett glas spred sej ett stort välbefinnande som det brukar göra när jag dricker ett vin i balans, smaken lyfter sinnena och det hela förstärks av alkoholen. Faktum är att det fanns en hel del fatkaraktär och vanilj. Lite besviken är jag men det är ett bra vin. Frågan är om jag ska prova nåt från tidigt 2000 tal istället till min anka? Där finns väl flera fina år.
Hej, jag uppfattade det som att du bara hade en flaska av varje vin till din 50-års fest, men att du ändå dricker flaskorna redan nu!?
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Ja. min upplevelse av vinet ifråga var sådant - mycket positivt:D... och då går vi över till årgångstabellerna. Hur mycket kan man lita på dom då??? Dom har gjort sitt efter 10-15 år. Sen är det bara att dricka, testa, och må bra :)

Jag har konsumerat ett större (44 st) antal 80-tals Bordeauxer de senaste 2 åren. En del har varit mindre bra, några korkskadade:mad: (14 st), medans andra har givit mig vad jag söker i vinväg - elegans, balans, förfining plus allt det vad en bra Bordeaux kan ge en.
Nu är jag medveten om att smaken är som de bakre regionerna, delad.
Jag anser inte jag och min smak är allenarådande i denna världen, och jag har inte något behov av att frälsa andra till min smak. Dock, om någon frågar och det är relevant så upplyser jag om hur min personliga upplevelse har varit.
Har du motsatt upplevelse av samma sak, då är det så din smak är och jag ifrågasätter inte den.

I motsats till många här på forumet så föredrar jag vin som har mognat. Gärna då 30, 40, 50-åriga och även äldre viner, Allt når absolut inte några extatiska höjder, men de ger en upplevelse som har sin tjusning hur som helst.

Nå, nog om det. Här i detta ämnet möts vi nog inte.

BTW. Ikväll korkades det upp en
1985 Château de Segonnes som levererade fantastiskt bra.
Elegans och förfining i förarsätet. Mörk frukt, lite sv. vinbär, sen sv. plommon. Toner av anis. En lagom trevlig syra med bra tanniner som håller ihop det hela. Långt härligt avslut. Absolut inte slut ännu. Håller flera år till. Skall man leka Parker så blir det 90+. Önskar jag hade fler.
Om du gillar det du dricker så gör du! Men när det gäller årgångar är det få (inga) som framhållit 1984. Mognad är ju heller inte samma sak som att vinet har många år på nacken. Ett 20 årigt vin från en svag årgång är förmodligen på väg nedför medans ett vin från en bra årgång fortfarande är på väg uppåt.
 
Trådskapare
R

rolnor

Medlem
Jag håller på att testa olika viner och mat som jag vill bjuda på, jag fyller först nästa år. Apropå diskussionen om olika årgångar så tycker jag att en persons vinupplevelse står för sej själv och inte kan ifrågasättas, sen om man själv smakat vinet ifråga så kan man jämföra upplevelsen och agree to disagree eller tycka samma.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja. min upplevelse av vinet ifråga var sådant - mycket positivt:D... och då går vi över till årgångstabellerna. Hur mycket kan man lita på dom då??? Dom har gjort sitt efter 10-15 år. Sen är det bara att dricka, testa, och må bra :)

Jag har konsumerat ett större (44 st) antal 80-tals Bordeauxer de senaste 2 åren. En del har varit mindre bra, några korkskadade:mad: (14 st), medans andra har givit mig vad jag söker i vinväg - elegans, balans, förfining plus allt det vad en bra Bordeaux kan ge en.
Nu är jag medveten om att smaken är som de bakre regionerna, delad.
Jag anser inte jag och min smak är allenarådande i denna världen, och jag har inte något behov av att frälsa andra till min smak. Dock, om någon frågar och det är relevant så upplyser jag om hur min personliga upplevelse har varit.
Har du motsatt upplevelse av samma sak, då är det så din smak är och jag ifrågasätter inte den.

I motsats till många här på forumet så föredrar jag vin som har mognat. Gärna då 30, 40, 50-åriga och även äldre viner, Allt når absolut inte några extatiska höjder, men de ger en upplevelse som har sin tjusning hur som helst.

Nå, nog om det. Här i detta ämnet möts vi nog inte.

BTW. Ikväll korkades det upp en
1985 Château de Segonnes som levererade fantastiskt bra.
Elegans och förfining i förarsätet. Mörk frukt, lite sv. vinbär, sen sv. plommon. Toner av anis. En lagom trevlig syra med bra tanniner som håller ihop det hela. Långt härligt avslut. Absolut inte slut ännu. Håller flera år till. Skall man leka Parker så blir det 90+. Önskar jag hade fler.
En av flera anledningar till att vin är så fantastiskt fascinerande är att vi tenderar att tycka väldigt olika. Själv så föredrar jag oftast viner där det finns mycket ungdomlighet kvar, dock gillar jag såklart mognadstoner, men jag vill gärna att det finns lite druvkaraktär och struktur som balanserar upp. När viner blir för mogna så tycker jag ofta att de kan kännas generiska och likriktade. Alla tenderar att smaka ungefär likadant oavsett druva och till viss del ursprung (om jag hårdrar det och utgår från mogna viner som jag anser passerat sin peak). Tar man dem i precis rätt tid så får man många gånger en härlig komplex mix av både druvkaraktär, ursprungstypicitet och härliga tertiära toner. Beroende på vad man gillar så kan nog denna balans bedömas väldigt olika.

Men som vi har erfarit många gånger så finns det ju inget rätt eller fel i den sensoriska världen och det är ofta svårt att generalisera rörande vin och årgångar då till och med olika flaskor kan variera oerhört när det gäller hur vinet upplevs och beter sig. Det är en komplex värld helt enkelt.

Det fina i hela kråksången är att det enda som betyder något är ens egna upplevelse och njutning, vilket innebär att ingen är mer expert på ens upplevelse än en själv! :)
 
Toppen