Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1996:a Bourgogne skall avnjutas - tips önskas

Jag skulle dekantera, men inte lufta allt för länge. Gillar röda vid 17-18° och vita vid 14-15°. Tillbehör beror ju på vilket vin det är, rött eller vitt till att börja med?
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ska träna, men som sagt, hur skall/bör den serveras
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det viktigaste när man dricker ett sådant vin är rätt sällskap. PM:a för förslag på sällskap. ;)
DRC brukar vara kraftiga jämfört med andra bourgogner, men Echezeaux är ju den minst kraftiga och 1996 är ett syradominerat år (även i Bourgogne, inte bara i grannregionen med bubbelviner) så det här kan vara ett vin som inte riktigt är det kraftigaste som burit DRC-etikett. Fågel är traditionellt, men vilt är också en ganska vanlig rekommendation till Bourgogne GC. Boeuf bourguignon är heller inte så dumt. Bättre chark är väl inte så dumt om man vill sitta länge med vinet.
Jag skulle också dekantera, men kanske inte så länge.
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
@vintomas Med dekantera menar du - som jag - att hälla över i …dekanter…av något slag, men inte långt innan servering…
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas Med dekantera menar du - som jag - att hälla över i …dekanter…av något slag, men inte långt innan servering…
Ja. Normalt används väl uttrycket dekantera (eller "karaffera") om att hälla på karaff, både om det syftar till att bli av med fällning (egentlig dekantering) eller att lufta vinet. Eftersom de flesta bra viner dricks för unga i dagens Sverige är det väl vanligare att viner behöver luftas än dekanteras i ursprunglig betydelse. I det här fallet kan det nog vara bra att bli av med lite fällning och att lufta lite, men inte för mycket.
 

Bastardo

Medlem
DRC Excheveaux eller hur det nu stavas. Rött således
Ursäkta en ’vän av ordning’, men jag skulle [gissa] att det stavas så här: 1996 Échézeaux Domaine de la Romanée-Conti. Hur vinet skrivs på producentens hemsida, borde ligga närmast sanning men variationer är nog många beroende på var man tittar.
P.S. En sån här flaska kommer jag nog aldrig närmare än bara på bild … ;)
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Ursäkta en ’vän av ordning’, men jag skulle [gissa] att det stavas så här: 1996 Échézeaux Domaine de la Romanée-Conti. Hur vinet skrivs på producentens hemsida, borde ligga närmast sanning men variationer är nog många beroende på var man tittar.
P.S. En sån här flaska kommer jag nog aldrig närmare än bara på bild … ;)
Säker på att det inte är olika viner? Tycker det känns som lite av ett mysterium värt att gräva vidare i 😉
 

Bastardo

Medlem
Säker på att det inte är olika viner? Tycker det känns som lite av ett mysterium värt att gräva vidare i 😉
Lustigkurre … ;) Kika gärna här:
eller här:
 

The Wall

Medlem
Beror ju på hur nördig man är, men med ett så pass unikt vin som dessutom är 26 år gammalt så hade jag fokuserat på vinet och inte velat käka korv till! Finns säkert andra som tycker det är viktigare att para ihop vinet med mat - anka eller annan fågel kanske? Någon slags rotfrukt som tillbehör? Något med svamp?
Tryffel brukar trivas bra med mogen Bourgogne och dito Barolo, så kanske ripa eller fasan med en massa färsk tryffel med elegant rödvinssås till (Ducasse har en bra variant i sin Grand Livre de Cuisine).

Plan B som kanske är lite lättare att åstadkomma är svensk färskpotatis (dvs uppdragen ur jorden, borstad och kokad, allt inom 30 minuter, mao inte "färskpotatis" från Ica eller liknande) med lite havssalt och smör.

Viktigast av allt; rätt vinglas!!
 

Bastardo

Medlem
Plan B som kanske är lite lättare att åstadkomma är svensk färskpotatis (dvs uppdragen ur jorden, borstad och kokad, allt inom 30 minuter, mao inte "färskpotatis" från Ica eller liknande) med lite havssalt och smör.
Man måste vara ganska snabb i vändningarna för att hinna åstadkomma allt detta under 30 minuter! ;) Mig veterligen är koktiden för potatis minst 20 minuter. Sen tar det lite tid att få den ur jorden och borstad också. Kanske man behöver ett helt team för att åstadkomma allt detta inom tidsramen? :)
Att laga god mat ska väl inte vara någon sorts tävling, eller hur? Vad blir nästa moment på Michelinkrogarna? En särskilt tidtagare för allting … Eller det kanske finns redan en sån tjänst?
 

The Wall

Medlem
Man måste vara ganska snabb i vändningarna för att hinna åstadkomma allt detta under 30 minuter! ;) Mig veterligen är koktiden för potatis minst 20 minuter. Sen tar det lite tid att få den ur jorden och borstad också. Kanske man behöver ett helt team för att åstadkomma allt detta inom tidsramen? :)
Att laga god mat ska väl inte vara någon sorts tävling, eller hur? Vad blir nästa moment på Michelinkrogarna? En särskilt tidtagare för allting … Eller det kanske finns redan en sån tjänst?
Säg en timme. Poängen var att färskpotatis på Ica är inte samma sak som riktig färskpotatis.
 

Jesper L

Medlem
Man måste vara ganska snabb i vändningarna för att hinna åstadkomma allt detta under 30 minuter! ;) Mig veterligen är koktiden för potatis minst 20 minuter. Sen tar det lite tid att få den ur jorden och borstad också. Kanske man behöver ett helt team för att åstadkomma allt detta inom tidsramen? :)
Att laga god mat ska väl inte vara någon sorts tävling, eller hur? Vad blir nästa moment på Michelinkrogarna? En särskilt tidtagare för allting … Eller det kanske finns redan en sån tjänst?
Sönderkokad färskpotatis om du kokar 20 minuter.
10 minuter räckte igår och ja, 30 min från jord till bord är enkelt att lösa.
 

Bastardo

Medlem
Sönderkokad färskpotatis om du kokar 20 minuter.
10 minuter räckte igår och ja, 30 min från jord till bord är enkelt att lösa.
Inte en enda potatis som jag har kokt under mitt liv blir lagom mjuk på tio minuter. Men jag har inte tillgång på färsk potatis direkt ur jorden utan köper mina potatisar i affären som de flesta vanliga människor gör.
Jag skär potatisen till mindre klyftor och kokar de på femmans läge på en vanligt spis där sexan är max. De blir aldrig tillräckligt mjuka för mina behov under 20 minuter. Men jag brukar mosa potatisen på tallriken och använder Bregott och salt för att få smak och konsistens som jag vill ha.
Har aldrig sett eller hört att potatisen skulle bli färdigkokt på bara tio minuter! Då måste de vara rätt så hårda att äta, gissar jag. Jag vill ha mina potatisar lite mjukare för att kunna göra en typ av mos av dem direkt på tallriken.
 
Toppen