Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1996:a Bourgogne skall avnjutas - tips önskas

Inte en enda potatis som jag har kokt under mitt liv blir lagom mjuk på tio minuter. Men jag har inte tillgång på färsk potatis direkt ur jorden utan köper mina potatisar i affären som de flesta vanliga människor gör.
Jag skär potatisen till mindre klyftor och kokar de på femmans läge på en vanligt spis där sexan är max. De blir aldrig tillräckligt mjuka för mina behov under 20 minuter. Men jag brukar mosa potatisen på tallriken och använder Bregott och salt för att få smak och konsistens som jag vill ha.
Har aldrig sett eller hört att potatisen skulle bli färdigkokt på bara tio minuter! Då måste de vara rätt så hårda att äta, gissar jag. Jag vill ha mina potatisar lite mjukare för att kunna göra en typ av mos av dem direkt på tallriken.
🤮
 

Pontus

Medlem
Inte en enda potatis som jag har kokt under mitt liv blir lagom mjuk på tio minuter. Men jag har inte tillgång på färsk potatis direkt ur jorden utan köper mina potatisar i affären som de flesta vanliga människor gör.
Jag skär potatisen till mindre klyftor och kokar de på femmans läge på en vanligt spis där sexan är max. De blir aldrig tillräckligt mjuka för mina behov under 20 minuter. Men jag brukar mosa potatisen på tallriken och använder Bregott och salt för att få smak och konsistens som jag vill ha.
Har aldrig sett eller hört att potatisen skulle bli färdigkokt på bara tio minuter! Då måste de vara rätt så hårda att äta, gissar jag. Jag vill ha mina potatisar lite mjukare för att kunna göra en typ av mos av dem direkt på tallriken.

Små, tidiga nypotatis direkt från jorden blir klara under 10 minuter.

Typ 7-15 minuter beroende på storlek och sort skulle jag säga.
 

lukastollig

Pudelfantast
Skall den dekanteras? Serveringstemperatur? Tillbehör?
Dekantera max 30 minuter eller öppna 2 timmar innan servering och drick långsamt. Finns möjlighet hade jag gått på sistnämnda. Vad gäller temeperatur föredrar jag att servera röd bourgogne runt 15-16 grader. Temperaturen stiger ju rätt snabbt i glasen och även flaskan när man tagit fram den så serverar du vid 18 grader är du över 20 grader efter en kort stund och då är det definitivt för varmt.

Vad gäller mat har du fått massa bra tips redan. Hade själv börjat utan mat eller bara med en brödbit och sedan ätit något inte alltför smakstarkt, troligen fågel (anka, ripa, duva, vaktel, orre - inte tjäder som är väldigt smakrikt) med någon form av skysås och varför inte färskpotatis. Till det här vinet hade jag undvikit starkare saker som klassikerna apelsin eller körsbärssås. Kan annars funka bra om man inte gör den för söt, speciellt till yngre, lite krallig bourgogne.
 
Trådskapare
Bror

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag kan ju så här en stund efteråt berätta att vi åt ost &chark.
Vinet var väldans gott. Nu blir nog några ”arga” på mig, men det snakade som en bra amerikansk pinot. tex Paul Latos bättre…
Med en massa djup och lång, lång eftersmak.
 
Toppen