Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

28+

Tristanqx

Medlem
Skall snart till 28+ och äta deras stora avsmakningsmeny.
Är det någon som varit där och kollat på deras vinlista?

Är inte så sugen på dryckespaketen, Så är det någon som har något tips om vad man skall ta in till en avsmakningsmeny?
 

Elvis

Medlem
SV: 28+

Jag brukar alltid undvika vinpaket men 28+ har ju två dryckespaket att välja på, ett "vanligt" och ett exklusivt. Det exklusiva vinpaketet innehåller bland annat Château d´Yquem 1998, så det är kanske är värt att överväga i alla fall?

Annars brukar jag alltid diskutera med sommelieren innan jag väljer vin till avsmakningsmenyer. Det är svårt att välja själv utifrån vad som står i menyn, man behöver veta mer om rätterna. Jag brukar vilja ha champagne till de första rätterna (om det funkar) och sedan väljer jag vintyp utifrån sommerlierens råd.
 

Magikern

Medlem
SV: 28+

Elvis skrev:
Jag brukar alltid undvika vinpaket men 28+ har ju två dryckespaket att välja på, ett "vanligt" och ett exklusivt. Det exklusiva vinpaketet innehåller bland annat Château d´Yquem 1998, så det är kanske är värt att överväga i alla fall?

Annars brukar jag alltid diskutera med sommelieren innan jag väljer vin till avsmakningsmenyer. Det är svårt att välja själv utifrån vad som står i menyn, man behöver veta mer om rätterna. Jag brukar vilja ha champagne till de första rätterna (om det funkar) och sedan väljer jag vintyp utifrån sommerlierens råd.

Vilka viner får man mer i det exklusiva paketet?
 

kayaker

Cyklist
SV: 28+

Magikern skrev:
Vilka viner får man mer i det exklusiva paketet?
Kolla på Lilla avsmakningsmenyn så ser du.
Det exklusiva vinpaketet till Stora avsmakningsmenyn innehåller f.ö. helt andra viner och ingen Château d'Yquem.
 

Elvis

Medlem
SV: 28+

Jodå, stora avsmakningsmenyns exklusiva vinpaket innehåller också d'Yquem. Titta i kolumnen till höger om själva matmenyn.
 

kayaker

Cyklist
SV: 28+

Elvis skrev:
Jodå, stora avsmakningsmenyns exklusiva vinpaket innehåller också d'Yquem. Titta i kolumnen till höger om själva matmenyn.
Jag tittade där men jag såg visst dåligt. ;)
Mycket riktigt så finns Château d'Yquem 1998 med även där.
 
Trådskapare
T

Tristanqx

Medlem
SV: 28+

Kvällen började med Champagne och ostron, Pierre Péters Grand Cru 2002, samt cuvee' reserve.
Pierre Péters är underskattat, båda champagnerna var bra och passade riktigt bra till ostronen.

02,an, Lätt och precis med citrus och karamell och med en krispighet och mineral
som är väldigt tilltalande. Skulle vara trevligt att dricka detta om 5 år.

Blev kanske aningen mycket champagne innan restaurangbesöket på 28+.

Vi hoppar därför över fördrycken och går direkt på den stora avsmakningsmenyn.

Först kommer 3 aptitretare,
1. bestående av rättika är allt jag kommer ihåg, den var god men inget speciellt.
2. Oxsvansterrine som är riktigt bra, otroligt koncentrerad djup köttsmak.
3. Confiterad duvvinge, Det här är genialiskt, Krispigt skin och riktigt mört kött under.


Finns inget att anmärka på de olika sorters bröd de bakat, små miniatyrer som både är goda och visuellt tilltalande.
Det hemkärnade smöret är också bra, Men bäst är deras franska opastöriserade smör.

Vi valde att ta in Krug gc till de första 3 rätterna, Detta är bra!
Moget, ungt, Fylligt, Mogna röda äpplen, hasselnötter och lite citrus.
Ett riktigt sniff vin, underbar doft som bara framkallar välbehag.

sommelieren tyckte att detta var en av de bästa krug han provat inklusive diverse cdm och årgångs krug.
Men det är väl kanske en smaksak?? Har ingen erfarenhet själv

Första rätt in är Tatar på biff från Gröna gårdar med löjrom från Piteå, olika sorters sallad och ätbara blommor.

Tartaren är bra och elegant smaksatt så att smaken av kött och löjrom domineras. Salladen med blommor var kanske mest
dekoration men det smakade överraskande gott.

Andra rätten är Burfångad havskräfta med varm skummad krondillsmajonnäs.

Detta är så bra, Har aldrig ätit en havskräfta så varsamt tillagad, Den skummade krondillsmajonnäsen är koncentrerad i smaken men ändå så elegant och matchande till havskräftan, Denna rätt är världsklass. Krugen var perfekt till.

Tredje rätten är Ångad piggvarsfilé med skum på ägg och brynt smör, rimmad gurka samt pepparotsgelé

Väldigt bra fisk men inte helt perfekt, skummet på ägg och brynt smör var gott och passade väldigt bra till fisken.
Pepparotsgelén var mer häftig än god, hade för lite pepparrotssmak. Den Rimmade gurkan var strimlad i små trådar med en perfekt
avstämd syra.

Fjärde rätten är Rosastekt duvbröst med confiterat lår, runda morötter och rostad puré samt spjälkad steksky

Duvbröstet är perfekt tillagat, likaså låret. stekskyn är smakrik och koncentrerad och passar utmärkt till duvan.
Puré är god men mäktig och inte helt perfekt smaksatt.

Vi valde en Mogen Chianti classico riserva 2000 från Felsina. Inget stort vin men moget och väldigt gott.
Doften är kraffull med mogna plommon, körsbär, svårt att beskriva men det finns en kraftig jordighet/skog och svamp i doften.
Med denna doft blir man nyfiken på smaken, noteringarna i doften återkommer också i smaken men det finns även körsbär, choklad och läder. Det finns lite tanniner kvar men det finns ingen anledning att spara detta vinet, Roligt när man hittar ett perfekt moget vin för små pengar (650kr har jag för mig) Passade väldigt bra till duvan och även att dricka utan mat.

Sedan kom en fryst gin och tonic, åts med sked, Gott och uppfriskande.


Efter var det dags för 28+ specialitet nämligen ostarna,
Livarot med ingefära och päronchutney
Roquefort vieux Berger med aprikoskompott


Väldigt mycket bättre än de ostarna man hittar i kyldisken på ica, Tillbehören var goda och passade perfekt.

En liten försmak på desserterna kom in Iform av en hallonmousse på en sked.
kommer inte ihåg vad tillbehören var till men gott var det.

Första dessert
Komprimerad melon med vodka och mynta samt kesällaglass


Otroligt smakrika små kulor av olika sorters komprimerad melon, Gott och roligt, Mynta(sponge) var luftig och god.
Glassen var god och krämig.

Andra dessert
Valrhona mjölkchokladkräm med praliné, crue och persikasorbet

Väldigt gott med balanserade chokladsmaker som inte kändes tungt utan fräscht ihop med sorbeten.

Till sist kom en talrik med 4 olika sorters kakor, bla, Macaron, Och en mashmallowliknande som var godast.


Tycker maten håller klass för 1 stjärna men är långt ifrån 2 stjärnor både vad det gäller mat och service.
Vinlistan är stor och relativt bra prissatt vilket är ett stort plus.
 
SV: 28+

Tack Tristanqx för en välskriven rapport on 28+. Det var många år sedan jag var där och det är intressant att det är en restaurang som fortfarande håller klassen.

28+ är väl den som hållt sin stjärna längst i Sverige vid det här laget eller?
 
SV: 28+

Det blir återbesök på 28+ för mig den 16 november, Många år sedan sist och ser mycket fram emot att se vad som kan presteras ute i provinserna.

Får följa tipsen i den här tråden
 
Trådskapare
T

Tristanqx

Medlem
SV: 28+

Trevligt, Skriv några rader om vad du tyckte.
Det som är lite tråkigt är att man inte kan ta del av vinlistan mer än på plats så ta med den stora plånboken ifall du hittar något intressant.
 
SV: 28+

Tristanqx skrev:
Trevligt, Skriv några rader om vad du tyckte.
Det som är lite tråkigt är att man inte kan ta del av vinlistan mer än på plats så ta med den stora plånboken ifall du hittar något intressant.

Mitt sällskap kommer säkert hjälpa mig med att hitta intressanta viner och med ännu större säkerhet kommer de inte att ligga i det lägre prisspannet.

Skit att man inte kan se listan online. Det tycker jag är dåligt av en restaurang. Vinmenyn går bort. Ingen Bourgogne, Champagne, Piemonte eller röd Bordeaux, däremot vin från Rhône, Loire och Venetia. Även om de serverar en Château d´Yquem så går jag inte igång på resten och det känns kanske inte som världens bästa idé att slänga ut 1700:- per person för viner som man inte är så intresserad av
 

chambertin

Medlem
SV: 28+

Anders Landström skrev:
Mitt sällskap kommer säkert hjälpa mig med att hitta intressanta viner och med ännu större säkerhet kommer de inte att ligga i det lägre prisspannet.

Skit att man inte kan se listan online. Det tycker jag är dåligt av en restaurang. Vinmenyn går bort. Ingen Bourgogne, Champagne, Piemonte eller röd Bordeaux, däremot vin från Rhône, Loire och Venetia. Även om de serverar en Château d´Yquem så går jag inte igång på resten och det känns kanske inte som världens bästa idé att slänga ut 1700:- per person för viner som man inte är så intresserad av
skall höra om jag kan hjälpa till med den detaljen (listan alltså).
 

Helen

Medlem
SV: 28+

chambertin skrev:
skall höra om jag kan hjälpa till med den detaljen (listan alltså).

Jag fick vinlistan skickad till mig när jag skulle dit senast. Hoppas du blir nöjd.
Jag var väldigt nöjd när vi hade varit där både med mat,service och vinerna.
 
SV: 28+

chambertin skrev:
skall höra om jag kan hjälpa till med den detaljen (listan alltså).

Stort tack


Helen skrev:
Jag fick vinlistan skickad till mig när jag skulle dit senast. Hoppas du blir nöjd.
Jag var väldigt nöjd när vi hade varit där både med mat,service och vinerna.

Har också stora förhoppningar. Tittade lite på hummermenyn. Behöver ju inte vara helt fel :)
 

perpro

Medlem
SV: 28+

Var där med min fru i går och käkade hummermenyn med exklusivt vinpaket. Var kanon.

Tog en Krug Grande Cuvée till att börja med, sedan menyn. Champagnen var underbar med inslag av gröna äpplen, rosor, en viss brödighet och choklad. Lång härlig eftersmak. Yummi. Min första bättre champagne. Inte sista.

Det första vinet tycker jag inte var någon höjdare. Kändes ganska sluten. Men visst. Hummersalladen helt ok.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=922522

Hummerbisquen var helt underbar, vilket även den vita bourgognen var. Min första ekade vita bourgogne. Inte min sista.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1087750

Sedan fick jag byta till en kötträtt, eftersom jag är allergisk mot fisk. Tog lammet och fick en chateauneuf-du-pape till den, vilken bara kändes...för mycket. Har alltid undrat varför ni klagar på Rhôneviner (vilket jag i huvudsak har varit intresserat av), men jag fick en lite aha-upplevelse igår. Tyckte nästan att frugans amerikanska pino noir (som hon fick till fisken) funkade bättre. Lammet var väldigt bra, med den lilla fritarde läggkuben, höstsvampen och äppelcidersåsen. Mm.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=871979

De två ostarna var givetvis goda, till det en Vouvray from Le Huet samt Ch d'Yquem. Här överaskade Huet och vi var lite besvikna på Yquemen (1994) som liksom flöt ihop till någon slags ädelostig sörja (jojo, det var ju gott, men inte den himmelska höjd jag hade förväntat mig). Huët Vouvray Moelleux Clos du Bourg 2007 var finfin, med sina blommiga honungstoner.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=25921
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=563944

Sedan...öh...öh...fick vi en specialrätt pga ytterligare allergi från min sida (tål inte nötter). Den gjorde inget bestående intryck, inte heller vinet som jag inte ens kommer ihåg vad det var faktiskt. Rätten var en citronmaräng med sorbet. Smakade mest socker.

Som lite mindre bevandrad tycker jag vinpaketet fungerade prima. När man bara är två är man ju lite mer begränsad också, om man nu inte vill slänga sig fem flaskor vin tillsammans.

Bemötandet är som alltid på 28+ trevligt och klanderfritt. Vill man byta ut en rätt eller ett vin verkar det inte vara några större problem att byta lite - eller som i vårt fall få ihop en meny som både jag och mitt sällskap kunde komma överens om.

Det sämsta var att de hade kalla toasitsar.
 
SV: 28+

perpro skrev:
Var där med min fru i går och käkade hummermenyn med exklusivt vinpaket. Var kanon.

Tog en Krug Grande Cuvée till att börja med, sedan menyn. Champagnen var underbar med inslag av gröna äpplen, rosor, en viss brödighet och choklad. Lång härlig eftersmak. Yummi. Min första bättre champagne. Inte sista.

Det första vinet tycker jag inte var någon höjdare. Kändes ganska sluten. Men visst. Hummersalladen helt ok.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=922522

Hummerbisquen var helt underbar, vilket även den vita bourgognen var. Min första ekade vita bourgogne. Inte min sista.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1087750

Sedan fick jag byta till en kötträtt, eftersom jag är allergisk mot fisk. Tog lammet och fick en chateauneuf-du-pape till den, vilken bara kändes...för mycket. Har alltid undrat varför ni klagar på Rhôneviner (vilket jag i huvudsak har varit intresserat av), men jag fick en lite aha-upplevelse igår. Tyckte nästan att frugans amerikanska pino noir (som hon fick till fisken) funkade bättre. Lammet var väldigt bra, med den lilla fritarde läggkuben, höstsvampen och äppelcidersåsen. Mm.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=871979

De två ostarna var givetvis goda, till det en Vouvray from Le Huet samt Ch d'Yquem. Här överaskade Huet och vi var lite besvikna på Yquemen (1994) som liksom flöt ihop till någon slags ädelostig sörja (jojo, det var ju gott, men inte den himmelska höjd jag hade förväntat mig). Huët Vouvray Moelleux Clos du Bourg 2007 var finfin, med sina blommiga honungstoner.
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=25921
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=563944

Sedan...öh...öh...fick vi en specialrätt pga ytterligare allergi från min sida (tål inte nötter). Den gjorde inget bestående intryck, inte heller vinet som jag inte ens kommer ihåg vad det var faktiskt. Rätten var en citronmaräng med sorbet. Smakade mest socker.

Som lite mindre bevandrad tycker jag vinpaketet fungerade prima. När man bara är två är man ju lite mer begränsad också, om man nu inte vill slänga sig fem flaskor vin tillsammans.

Bemötandet är som alltid på 28+ trevligt och klanderfritt. Vill man byta ut en rätt eller ett vin verkar det inte vara några större problem att byta lite - eller som i vårt fall få ihop en meny som både jag och mitt sällskap kunde komma överens om.

Det sämsta var att de hade kalla toasitsar.


Tack för kul inlägg, Låter som en riktigt bra kväll. Funderar på hummermenyn själv och det låter som ett bra val. Har också sett att de verkar ha ett OK pris på Krug så det blir det nog. Vi får se med vinpaketet.

Det hör med Rhône är ju en fråga om tycke och smak. Nu är ju det ett stort distrikt men exempelvis CdP är för mig Frankfrikes motsvarighet till Amarone. Det är för mycket av allt. Men som sagt, många gillar ju området och det finns kompetenta viner och vinmakare.

Tråkigt med d'Yquemen som ju är det vin på listan som har mest "aurora". Det är ju ett vin som man hoppas ska levera men som ofta är det väl så att inte alla stora viner alltid når upp till förväntan.
 
SV: 28+

Var som sagt på 28+ i fredags Det är intressant att komma tillbaka till ett ställe efter nästan 14 år och känna igen sig!. 28+ har ju försvarat sin stjärna sedan 1991 (tack Vintomas för din utmärkta wiki). Det märktes också då jag nämnde mitt kommande besök till branschfolk. Ett antal personer skickade med sina hälsningar då de fick klart för sig att jag skulle dit. Alla hade jobbat i perioder på 28+. Tack speciellt också till Chambertin för hans introduktion .

Kan ju börja med och konstatera att 28+ är en bra restaurang. Allt från mottagande till hantering under middagen är klanderfritt och servicen är avslappnad men korrekt. Precis så som jag vill ha det. Maten var genomgående välkomponerad och vällagad. Vi tog den lilla avsmakningsmenyn men var egentligen sugen på hummermenyen som tyvärr är borttagen.

Carpaccio på burfångad havskräfta med fänkålscrudité och kräftvierge
Riktigt bra konsistens och smaker. Krispiga stärkelsechips ger en trevlig kontrast till havskräftan.. En trevlig start.

Halstrad pilgrimsmussla från Frøja med variationer på blomkål och Ras el hanoutbuljong

Något för kraftigt stekt pilgrimsmussla. Kocken har dragit på lite för hög värme. Ingen gummiboll men inte helt i min smak. God buljong och tillbehör drar upp betyget

Lardobakad hälleflundra med salvia, king oyster svamp, hjärtmusselrisotto samt rödvinsmörsås
Kvällens rätt. Perfekt lagad fisk med en krämig risotto. Riktigt gott..

Sainte-Maure de Touraine AOP med saltbakad rödbeta samt Roquefort AOP Vieux Berger med ingefära och päron
Av de två ostarna gillar jag den första bäst Bra krämig smak och fin mognad. Roquefort är inte en favorit men det är inget fel på osten som sådant. Den sockerlagskokta ingerfäran är just ett sådant tillbehör som man nästan kan äta utan annat till.

Frusen citronmaräng med violsorbet, lakrits samt komprimerad citron

Citronmarängen kanske var lite för söt men ingen sockerbomb i min smak. Violsorbeten är just en sådan glass som jag tycker sätter lite pricken över i. Inte allt för tung efterrätt utan en som lämnar en behaglig känsla efter sig.

Då vinpaketet inte gav mig några djupare lustkänslor plockade vi ut champagnelistans kanske bästa kap. Priset, rimliga 1600 SEK. 1988 Ruinart Champagne Dom Ruinart Brut Rosé Grand Cru Var lite över ett år sedan jag drack denna sist och denna flaska var nog ett snäpp vassare än den förra. Dricks till canapé samt de tre första rätter (jag vet, endast en flaska men det var som sagt uppvärming och vi hade vin både efter och före restaurangbesöktet) Färgen är verkligen trevlig på den häs rosén. Lite mörkare röd, mycket söta bär, honung, kanderad frukt. Frukt och syra finns kvar i smaken med fina mörka mognadstoner. Hela tiden bra mousse även om den dämpar sig lite på slutet vilket inte alls stör. Eftersom vinet utvecklas och växer under kvällen så måste jag berömma mig själv för valet då viner växer under tiden vi får lite kraftigare maträtter. Finner mig själv med att sitta och lukta på vinet med den långa eftersmaken i munnen.
Det här ett ett stort vin. Det har legat hos 28+ sedan inköp vilket visar på vikten av bra lagring.

Till osten valde vi 1994 Château d'Yquem från vinpaketet. Tycker inte att det var den sörja som Perpro beskrev men det är inte en stor d'Yquem Saknar lite av den komplexiteten jag hade hoppats på. Bra syra dock som skär igenom lite av det söta. Fungerar bra till osten. Priset kommer lite som en överrraskning (nej jag frågade inte), 450 SEK per glas (och nu pratar vi runt 7-8cl). Samtidigt visar det ju på att de andra vinerna i det exklusiva vinpaketet a 1.395 SEK kanske inte riktigt är så exklusiva, iallafall inte om påslaget är detsamma för dem alla.

Som helhet, ett trevligt besök. En stjärna för 28+, absolut. Det finns saker som kan förbättra- Att man nu har Hatt et Söner som en av sina huschampagner förvånade en del. Bordet bredvid blev dock glada över den svenska anknytningen. Som på många svenska restauranger ligger priset på vissa viner, framförallt vinpaket, allt för högt men jag kan absolut inte klaga på priset på vår Dom Ruinart.
 

Elvis

Medlem
SV: 28+

Tack för trevlig rapport, Anders.

Jag känner verkligen att jag måste besöka någon eller några av Göteborgs Michelinkrogar snart.
 
Toppen