Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Älgtråden

Bubblaren

Medlem
Hittade inget om älg. Har aldrig gjort gryta på djuret. Men har nu tinat kött som ser ut att vara grytbitar - någon som har tips på tillagning samt dryck?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Älgtråden

Bubblaren skrev:
Hittade inget om älg. Har aldrig gjort gryta på djuret. Men har nu tinat kött som ser ut att vara grytbitar - någon som har tips på tillagning samt dryck?

Laga som nöt.
Ha mycket vin i grytan.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Älgtråden

Oki, så får det bli - har dessvärre bara viner hemma som jag vill dricka ::)
Är så dålig på att ha viner som är till matlagning, dumma mig.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Älgtråden

Stekt 0,5 kg grytbitar av älg i omgångar i baconfett
Pepprat å saltat rejält
Ned i järngryta
Stekspad med vin och grädde ned i grytan
Stekta charlottenlök och vitlök samt morötter ned i grytan
I med lättcremefraiche, mer vin och grädde samt fryst bladspenat
Lagerblad, krossade enbär (3 st), smulad svart trumpet & trattisar och hela färska champinjoner ned i röran tillsammans med hemgjord lammfond och älgfond

Det puttrar - avsmakningen lovar gott!!! ;D

Bordeaux fr Pessac i karaff och glas
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Älgtråden

Bubblaren skrev:
Stekt 0,5 kg grytbitar av älg i omgångar i baconfett
Pepprat å saltat rejält
Ned i järngryta
Stekspad med vin och grädde ned i grytan
Stekta charlottenlök och vitlök samt morötter ned i grytan
I med cremefraiche, mer vin och grädde samt fryst bladspenat
Lagerblad, krossade enbär (3 st), smulad svart trumpet & trattisar och hela färska champinjoner ned i röran tillsammans med hemgjord lammfond och älgfond

Det puttrar - avsmakningen lovar gott!!! ;D

Bordeaux fr Pessac i karaff och glas

Tyvärr smög det sig in ett fel i receptet ovan. Jag tog mig friheten att byta ut det.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Älgtråden

shorepower skrev:
cremefraiche kontra lättcremefraiche. Det sistnämnda är en styggelse

Ahh! Ja, det håller jag med om, men det var slut på den vanliga i den lilla butiken runt hörnet. Sjödin hade väl varit och handlat upp den :)
 
Toppen