Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ändrade lanseringsdagar pga Covid-19

Det här kan mycket väl vara det dummaste jag hört i hela mitt liv. Har turen nog att oftast kunna komma ifrån mitt jobb och köa uranför bolaget vid släppet. Det brukar vara ett gäng på 25-30 personer som köar åtminstone 20 minuter innan öppning. Så nu skall vi köa 1-2 ggr i veckan istället för 2 ggr per månad? Hur kan det vara att ta samhällsansvar? Flytta släppet till varannan tisdag istället då om de tycker trycket är för högt på fredagar.

Talar du för dig själv och gänget på 25-30 personer? Det är att sticka ut hakan rejält. Personligen har jag svårt att tro att alla som har gått på varje släpp fram tills nu kommer att fortsätta göra det när antal släpp ökar samtidigr som antalet lanseringar per släpp minskar.
 
Talar du för dig själv och gänget på 25-30 personer? Det är att sticka ut hakan rejält. Personligen har jag svårt att tro att alla som har gått på varje släpp fram tills nu kommer att fortsätta göra det när antal släpp ökar samtidigr som antalet lanseringar per släpp minskar.
För oss utanför storstäder, själv bor jag i Värnamo är detta ett lite större problem än för er. Vi har nästan ingen tillgång alls till dom tillfälliga släppen, då vi inte kan beställa på webben. Jag kan tycka att allt borde bara ligga "online" med längre leveranstid.
Så att vi alla kan få del av kakan!
 

IsKr

Medlem
För oss utanför storstäder, själv bor jag i Värnamo är detta ett lite större problem än för er. Vi har nästan ingen tillgång alls till dom tillfälliga släppen, då vi inte kan beställa på webben. Jag kan tycka att allt borde bara ligga "online" med längre leveranstid.
Så att vi alla kan få del av kakan!
Håller helt med. Man lever ju lite på nåd av vad det lokala Systembolaget tar in. Det går ju att be dom beställa hem det man är intresserad av Fast det är ju inte säkert dom vill eller kan alla gånger, nu när det ska gå ut till fler butiker än tidigare.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
För oss utanför storstäder, själv bor jag i Värnamo är detta ett lite större problem än för er. Vi har nästan ingen tillgång alls till dom tillfälliga släppen, då vi inte kan beställa på webben. Jag kan tycka att allt borde bara ligga "online" med längre leveranstid.
Så att vi alla kan få del av kakan!
Gå till ditt lokala bolag och be dem beställa hem valda flaskor inför släppet. Det är nu öppet för alla SB att få hem dessa i mån av tillgång och efterfrågan.
 

rs14

Medlem
Håller helt med. Man lever ju lite på nåd av vad det lokala Systembolaget tar in. Det går ju att be dom beställa hem det man är intresserad av Fast det är ju inte säkert dom vill eller kan alla gånger, nu när det ska gå ut till fler butiker än tidigare.

Gå till ditt lokala bolag och be dem beställa hem valda flaskor inför släppet. Det är nu öppet för alla SB att få hem dessa i mån av tillgång och efterfrågan.

Det låter bra såklart men det är inte en självklarhet att din lokala butik vill ta hem dessa nyheter. Baserar man det på lokal efterfrågan så förstår jag ju exempelvis min egna butik varför man tvekar inför detta. Från släppet i slutet av mars så bad en god vän till mig några förslag på viner att ta hem, av dessa hamnade till slut 12 fl vardera av Keller trocken, Limestone och Elio Grassos Langhe på hyllorna, efter några veckor är ca 1/3 av Keller sålda (jag köpte tre) och två Grasso. Jag frågade min butik om de ville ta hem Jacquart men fick nopski då man inte ser någon efterfrågan alls på champagne.

Jag försöker trots allt ser på det med positiva ögon, jag har sedan länge tänkt dra ner på mina inköp och ser detta som ett lämpligt läge, nu kommer jag 'bara' att handla det mest nödvändiga genom andra kanaler även det förstås finns mycket i roligt att beställa i BS. Fler och fler lägger ut restaurangviner som PI men det är inte ett alternativ då priserna drar iväg med diverse påslag och oftast höga fraktkostnader när de ska ut på landsorten. Dessutom så är jag fn korttidspermitterad och kommer således hålla igen lite av den anledningen också såklart. Å andra sidan så är det kanske rätt läge att källarensa lite :)

.
 
Last edited:
För oss utanför storstäder, själv bor jag i Värnamo är detta ett lite större problem än för er. Vi har nästan ingen tillgång alls till dom tillfälliga släppen, då vi inte kan beställa på webben. Jag kan tycka att allt borde bara ligga "online" med längre leveranstid.
Så att vi alla kan få del av kakan!
Förstår inte riktigt varför du citerade mitt inlägg för att framföra denna synpunkt. Jag har aldrig uttryckt att detta var ett problem för mig. Och vidare handlade mitt inlägg om trängsel i butiker ur ett Corona-kris-perspektiv. Inte om våra ändrade förutsättningar i att få tag på det vin vill vill ha.
 
Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Urklipp ur mail från Systembolaget till dryckesskribenter:
Vilka lanseringsdatum gäller nu fram till sommaren?
Tidigare 24 april: 5, 6 och 12 maj
Tidigare 8 maj: 19, 26 och 27 maj
Tidigare 22 maj: 2, 9 och 10 juni
Tidigare 12 juni: 23, 24 och 30 juni
Midsommarveckan ingen lansering av Tillfälligt sortiment

TS-nyheter lanseras nu tisdagar och onsdagar
De lite mer exklusiva artiklarna (TSE) lanseras framöver varje tisdag. Och övriga TS-lanseringar sker på varannan onsdag.

Vilka butiker kommer att erbjuda Tillfälligt sortiment framöver?
Alla butiker som tidigare haft nyhetslanseringar av Tillfälligt sortiment kommer fortsätta att ha det, förutom Systembolagets butik i PK-huset i Stockholm och Mårtenstorget i Lund, som inte kommer att erbjuda TS-nyheter. Dessa butiker kommer inte ha några nyhetslanseringar alls eftersom vi bedömer att de i nuläget inte är lämpade för att hantera en eventuell utökad köbildning i samband med dessa lanseringar.

Från och med 5 maj kommer följande butiker lansera våra mest exklusiva viner – elva butiker istället för tre. 
·Stockholm: Arninge, Bromma Blocks, Torsplan, Lidingö, Sickla samt Söderby/Haninge (notera att PK-huset inte kommer lansera TS-nyheter av vin)
·Göteborg: Gårda, Karl Johansgatan & Torpavallsgatan
·Malmö: Hansa & Västra hamnen

Följande butiker får utökat vinsortiment (delar på Mårtenstorgets sortiment): 
·Lund: Bangatan, 
·Löddeköpinge

Mindre förändring om vilka butiker som lanserar TS-nyheter av öl och sprit?
PK-huset, Stockholm och Mårtenstorget, Lund lanserar inte några TS-nyheter framöver. I övrigt lanseras TS-nyheter cirka 200 butiker som tidigare. Dessa butiker kommer dessutom att erbjuda kunderna större volymer än tidigare och vissa butiker får även fler nyheter.
 

JonasBo

Medlem
Från och med 5 maj kommer följande butiker lansera våra mest exklusiva viner – elva butiker istället för tre. 
·Stockholm: Arninge, Bromma Blocks, Torsplan, Lidingö, Sickla samt Söderby/Haninge (notera att PK-huset inte kommer lansera TS-nyheter av vin)
·Göteborg: Gårda, Karl Johansgatan & Torpavallsgatan
·Malmö: Hansa & Västra hamnen
Torpavallsgatan FTW!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Urklipp ur mail från Systembolaget till dryckesskribenter:
Vilka lanseringsdatum gäller nu fram till sommaren?
Tidigare 24 april: 5, 6 och 12 maj
Tidigare 8 maj: 19, 26 och 27 maj
Tidigare 22 maj: 2, 9 och 10 juni
Tidigare 12 juni: 23, 24 och 30 juni
Midsommarveckan ingen lansering av Tillfälligt sortiment

TS-nyheter lanseras nu tisdagar och onsdagar
De lite mer exklusiva artiklarna (TSE) lanseras framöver varje tisdag. Och övriga TS-lanseringar sker på varannan onsdag.

Vilka butiker kommer att erbjuda Tillfälligt sortiment framöver?
Alla butiker som tidigare haft nyhetslanseringar av Tillfälligt sortiment kommer fortsätta att ha det, förutom Systembolagets butik i PK-huset i Stockholm och Mårtenstorget i Lund, som inte kommer att erbjuda TS-nyheter. Dessa butiker kommer inte ha några nyhetslanseringar alls eftersom vi bedömer att de i nuläget inte är lämpade för att hantera en eventuell utökad köbildning i samband med dessa lanseringar.

Från och med 5 maj kommer följande butiker lansera våra mest exklusiva viner – elva butiker istället för tre. 
·Stockholm: Arninge, Bromma Blocks, Torsplan, Lidingö, Sickla samt Söderby/Haninge (notera att PK-huset inte kommer lansera TS-nyheter av vin)
·Göteborg: Gårda, Karl Johansgatan & Torpavallsgatan
·Malmö: Hansa & Västra hamnen

Följande butiker får utökat vinsortiment (delar på Mårtenstorgets sortiment): 
·Lund: Bangatan, 
·Löddeköpinge

Mindre förändring om vilka butiker som lanserar TS-nyheter av öl och sprit?
PK-huset, Stockholm och Mårtenstorget, Lund lanserar inte några TS-nyheter framöver. I övrigt lanseras TS-nyheter cirka 200 butiker som tidigare. Dessa butiker kommer dessutom att erbjuda kunderna större volymer än tidigare och vissa butiker får även fler nyheter.
TSE på lokala bolaget och på dag som jag jobbar hemma. Känns som att vinna på Lotto:D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vilka butiker kommer att erbjuda Tillfälligt sortiment framöver?
Alla butiker som tidigare haft nyhetslanseringar av Tillfälligt sortiment kommer fortsätta att ha det, förutom Systembolagets butik i PK-huset i Stockholm och Mårtenstorget i Lund, som inte kommer att erbjuda TS-nyheter. Dessa butiker kommer inte ha några nyhetslanseringar alls eftersom vi bedömer att de i nuläget inte är lämpade för att hantera en eventuell utökad köbildning i samband med dessa lanseringar.

Från och med 5 maj kommer följande butiker lansera våra mest exklusiva viner – elva butiker istället för tre. 
·Stockholm: Arninge, Bromma Blocks, Torsplan, Lidingö, Sickla samt Söderby/Haninge (notera att PK-huset inte kommer lansera TS-nyheter av vin)
·Göteborg: Gårda, Karl Johansgatan & Torpavallsgatan
·Malmö: Hansa & Västra hamnen

Följande butiker får utökat vinsortiment (delar på Mårtenstorgets sortiment): 
·Lund: Bangatan, 
·Löddeköpinge
På sätt och vis ett lite fascinerande urval av butiker i Stockholmsområdet! Om någon skulle säga "tänk på sex butiker förutom PK-huset där det borde passa att placera ett mer exklusivt urval av viner" så borde det knappast bli den här listan. Torsplan är den enda av dessa i innerstan, och det läget är väl bara nätt och jämnt i innerstan, ett stenkast från förortskommunen Solna. ;) Lidingö må ha rykte som ett köpstarkt område, men det är väl inte en alltför stor eller välsorterad butik, och vem tar sig någonsin dit som inte redan bor på ön? (De brukar nog heller inte vilja ha utbölingar på sin fina ö, det var väl därför de sa nej till T-bana en gång i tiden? :cool:)

Om de har valt bort ställen där köbildning hamnar inomhus, i ett mer begränsat utrymme, kan jag förstå varför vissa butiker har fallit bort, t.ex. Söderhallarna och Drottninggatan. Men nog finns det ett antal andra butiker i innerstan som har dörr direkt mot gatan och ligger bättre placerade vad gäller kollektivtrafik? Urvalet passar nog bättre för bilburna än de som reser kollektivt. Jag ser inga förortslägen som egentligen ligger vid några knutpunkter i kollektivtrafiken.

Men visst är det bra om SB hjälper oss att upprätthålla alla köpstopp... :D

Är Mårtenstorget i Lund också ett ställe där man måste köa inomhus i en halvtrång passage?
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Är Mårtenstorget i Lund också ett ställe där man måste köa inomhus i en halvtrång passage?

Mårtenstorget i Lund är en av de sämsta alternativen här nere. Ligger i mitten av saluhallen, och är överlag en ganska trång butik (speciellt tillfälligt sortiments-hyllan).

(Jag bor på krypavstånd dock, så klagar inte riktigt. :ängel:)

Eller vadfan, har de flyttat ut sortimentet från den. Tusan.
 
Last edited:
Nu när vi varken får prova eller beställa Systemets nyheter har livets förenklats. À la Svensson nöjer jag mig med lokalbutikens billigare "säkra kort"...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nu när vi varken får prova eller beställa Systemets nyheter har livets förenklats. À la Svensson nöjer jag mig med lokalbutikens billigare "säkra kort"...

Finns väl många flera "säkra kort" i TS, så varför inte välja dessa istället....
 

Wintermute

Medlem
Som jag skrev går ju TS inte längre att beställa. På landsorten får vi nöja oss med Systemets fasta sortiment.
Eller beställningssortimentet. Men inte det tillfälliga. Helt plötsligt blev det en värdefull funktion att kunna filtrera på vilket sortiment man vill se.
 

Poussard

Medlem
Är det nån som kan förklara varför Aguila Clarete kommer till Lidingö men inte Garnisonen medan Radice kommer till Garnisonen men inte Lidingö. Är det nån form av medveten spridning för att folk ska undvika varandra? Radice kommer inte till Torsplan och de andra TSE-butikerna heller så det måste finnas olika gömda nivåer inom TSE?
 
Är det nån som kan förklara varför Aguila Clarete kommer till Lidingö men inte Garnisonen medan Radice kommer till Garnisonen men inte Lidingö. Är det nån form av medveten spridning för att folk ska undvika varandra? Radice kommer inte till Torsplan och de andra TSE-butikerna heller så det måste finnas olika gömda nivåer inom TSE?
Det är rätt rörigt nu....
Har bytt från PK-huset till Sickla, men vid ett antal tillfälle så har ett av vinerna jag ville ha inte funnits där utan jag har behövt åka vidare till annat bolag och handla de flaskorna. Sorter flyttas i sista sekunden till senare släpp. Har påtalat detta ett flertal gånger så de är medvetna om det och jobbar på det. Dessutom fick jag reda på att några av TS butikerna inte säljer så bra. Men frågan är om de hinner göra något åt det innan sommaren det är bara några släpp kvar.
tycker i och för sig att det är skönt att slippa långa köer på PK-huset. men släpp varje vecka är rätt påfrestande. Men ett lyxproblem då jag ändå råkar bo i rätt stad för just detta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det nån som kan förklara varför Aguila Clarete kommer till Lidingö men inte Garnisonen medan Radice kommer till Garnisonen men inte Lidingö. Är det nån form av medveten spridning för att folk ska undvika varandra? Radice kommer inte till Torsplan och de andra TSE-butikerna heller så det måste finnas olika gömda nivåer inom TSE?
Systembolaget hävdar ju "Vi är annorlunda av en anledning"...
Kanske anses det bra för folkhälsan om man inte kan hitta de flaskorna man vill ha? :D
 
Toppen