Anders Landström
Medlem
Kör ämnet i loungen. Läste följande inlägg på Flashback. Många läser ju här men skriver inget. Är vi för "avancerade" eller bjuder inte in folk?

j!
Jag och ett par vänner kommer att göra en liten roadtrip till Champagne om ungefär 1 1/2 månad och spendera en helg där. Vi är allihopa rookies inom champagnevärlden, jag har väl lite koll, men har ingen särskild erfarenhet.
Först och främst så vill vi bygga en liten grund, eller liten erfarenhet eller hur man ska kalla det. Helt enkelt så man har smakat en del olika och kan känna någon skillnad på vinerna.
Hur ska man lägga upp detta? Budgeten är studentvariant och ganska tight, säg att vi kanske har råd med 6 olika flaskor i 200-400 kronorsklassen. Men för mina vänner (och delvis för mig) är det kanske smart att börja med lite olika billigare mousserande viner också? För att få en känsla för det och testa lite olika druvor? (och så man uppskattar skillnaden mellan viner från champagne och andra ställen).
Har ni några bra tips i vilken ände man kan börja?![]()
Notera att jag inte har tillgång till SB (bor utomlands) utan istället ett ganska mycket större urval med mer nischade champagner och viner. Så även lite okända viner är ganska lätt att få tag på!
Sen även lite frågor angående resan till Champagne. Jag har kikat lite på finewines, men vågar inte riktigt fråga där och deras reseguider är rätt så avancerade.
Jag tänkte att man besöker kanske tre olika hus, ett kändare typ moet/bollinger, mest för att det är ett stort hus och så. Sen kanske något mindre, mer genuint? Jag har sett att folk mailar till husen och sen får boka visning, ofta gratis, men då är det kanske förutsatt att man köper med sig ett antal flaskor hem? Och vi har inte riktigt ekonomin att shoppa loss, utan bara kanske ett par flaskor var, till rabatterat pris.
Finns det något schysst ställe ni rekommenderar? Må så vara vingård eller lunchställe. Billigt boende?
![]()
Senast redigerad av jonniz 2013-11-28 kl. 19:48.
Last edited: