Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

Kör ämnet i loungen. Läste följande inlägg på Flashback. Många läser ju här men skriver inget. Är vi för "avancerade" eller bjuder inte in folk?

BX2yAihIgAEdD8D.jpg

j!

Jag och ett par vänner kommer att göra en liten roadtrip till Champagne om ungefär 1 1/2 månad och spendera en helg där. Vi är allihopa rookies inom champagnevärlden, jag har väl lite koll, men har ingen särskild erfarenhet.

Först och främst så vill vi bygga en liten grund, eller liten erfarenhet eller hur man ska kalla det. Helt enkelt så man har smakat en del olika och kan känna någon skillnad på vinerna.
Hur ska man lägga upp detta? Budgeten är studentvariant och ganska tight, säg att vi kanske har råd med 6 olika flaskor i 200-400 kronorsklassen. Men för mina vänner (och delvis för mig) är det kanske smart att börja med lite olika billigare mousserande viner också? För att få en känsla för det och testa lite olika druvor? (och så man uppskattar skillnaden mellan viner från champagne och andra ställen).
Har ni några bra tips i vilken ände man kan börja?
smile1.gif


Notera att jag inte har tillgång till SB (bor utomlands) utan istället ett ganska mycket större urval med mer nischade champagner och viner. Så även lite okända viner är ganska lätt att få tag på!


Sen även lite frågor angående resan till Champagne. Jag har kikat lite på finewines, men vågar inte riktigt fråga där och deras reseguider är rätt så avancerade.

Jag tänkte att man besöker kanske tre olika hus, ett kändare typ moet/bollinger, mest för att det är ett stort hus och så. Sen kanske något mindre, mer genuint? Jag har sett att folk mailar till husen och sen får boka visning, ofta gratis, men då är det kanske förutsatt att man köper med sig ett antal flaskor hem? Och vi har inte riktigt ekonomin att shoppa loss, utan bara kanske ett par flaskor var, till rabatterat pris.

Finns det något schysst ställe ni rekommenderar? Må så vara vingård eller lunchställe. Billigt boende?

yes.gif

__________________
vad jag vill, när jag vill.
__________________
Senast redigerad av jonniz 2013-11-28 kl. 19:48.
 
Last edited:

Segol

Medlem
Jag tycker folk är väldigt generösa med tips & hjälp så jag förstår inte riktigt varför han inte vågar fråga.
Tonen här är välkomnande även om vinerna som nämns oftast kostar en slant
 

Larseman

Medlem
Jag som är en av dom där som läste men inte vågade ta steget (förrän helt nyligen), kan nog delvis ändå förstå. Problemet är inte att forumet är avvisande eller snobbigt mot nya, tvärtom! Men jag tror att många skräms av det "interna" snacket mellan er som har varit med länge och har hunnit skaffa er synnerligen avancerade (och dyra) vinvanor. Jag tror att det är lätt att känna sig som kusinen från landet som får en lite överseende klapp på huvudet och sedan vänder man sig tillbaka till de riktiga polarna. Exempelvis kan det kännas lite fattigt att skriva en smaknot om ett 150-kronorsvin när alla excellerar i Krug och Vosnee-Romanee även om jag vet att det kan vara precis lika intressant, om än inte lika stort.
Jag har ingen lösning, annat än att fortsätta som tidigare och hoppas att vi som känner oss lite enklare ändå ska våga ta lite mer plats.
 
Trådskapare
A
Jag som är en av dom där som läste men inte vågade ta steget (förrän helt nyligen), kan nog delvis ändå förstå. Problemet är inte att forumet är avvisande eller snobbigt mot nya, tvärtom! Men jag tror att många skräms av det "interna" snacket mellan er som har varit med länge och har hunnit skaffa er synnerligen avancerade (och dyra) vinvanor. Jag tror att det är lätt att känna sig som kusinen från landet som får en lite överseende klapp på huvudet och sedan vänder man sig tillbaka till de riktiga polarna. Exempelvis kan det kännas lite fattigt att skriva en smaknot om ett 150-kronorsvin när alla excellerar i Krug och Vosnee-Romanee även om jag vet att det kan vara precis lika intressant, om än inte lika stort.
Jag har ingen lösning, annat än att fortsätta som tidigare och hoppas att vi som känner oss lite enklare ändå ska våga ta lite mer plats.

Men du tog dig rätt snabbt in.

Är mest fascinerad/undrande över att man använder ord som "vågar inte". Det är ju inte så att vi följer upp IP-nummer
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag som är en av dom där som läste men inte vågade ta steget (förrän helt nyligen), kan nog delvis ändå förstå. Problemet är inte att forumet är avvisande eller snobbigt mot nya, tvärtom! Men jag tror att många skräms av det "interna" snacket mellan er som har varit med länge och har hunnit skaffa er synnerligen avancerade (och dyra) vinvanor. Jag tror att det är lätt att känna sig som kusinen från landet som får en lite överseende klapp på huvudet och sedan vänder man sig tillbaka till de riktiga polarna. Exempelvis kan det kännas lite fattigt att skriva en smaknot om ett 150-kronorsvin när alla excellerar i Krug och Vosnee-Romanee även om jag vet att det kan vara precis lika intressant, om än inte lika stort.
Jag har ingen lösning, annat än att fortsätta som tidigare och hoppas att vi som känner oss lite enklare ändå ska våga ta lite mer plats.
Jag tror Larseman är något på spåren. Kan tänka mig att många helt enkelt känner att forumet håller en för hög nivå och att det känns lite fånigt att komma hit med sina viner som man köpt på sb, typ. Är själv en som inte har ett eget vinlager med fint åldrade flaskor. Jag tycker det hade varit bra om vi fick till överbryggande aktiviteter som lite nyare vinälskare kan engagera sig i. Alla tillhör inte "samlartypen" utan många älskar vin som man relativt enkelt kan komma över här och nu.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag googlade alltid upp viner och alltid var det finewines som dök upp.
Lite som flashback i övriga ämnen.
Tog ett tag innan jag blev medlem dock. Kände väl att jag låg några ljusår bakom liksom många andra säkert känner. Tror det var någon fråga som jag kände att jag kunde svaret på så jag tog mig i kragen och registrerade och sedan dess har man direkt känt sig som en i familjen. Så tar er i kragen gott folk och regga er!!! innan ert favorit nickname blir taget!!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker folk är väldigt generösa med tips & hjälp så jag förstår inte riktigt varför han inte vågar fråga.
Tonen här är välkomnande även om vinerna som nämns oftast kostar en slant
Detta håller jag helt med om, men det är nog inte riktigt vad som är "felet". Tycker forumet visar god vilja och öppenhet, även mot nya mindre rutinerade vinälskare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har bara känt mig välkommen.
Lovar vara lite stökig lite till och från även framgent :)
Då man bygger communities så är det ju en social aspekt man bygger in. Och hur man än gör är det alltid några som känner sig utanför, inte får vad de längtar efter, får för mckt av det goda osv.
Alla är inte sociala varelser. Alla har inte god självkänsla.
Det bara är så.

Sedan kommer ju alltid frågan om man ska bygga för alla (stavas beige) eller fokusera. Balansen där blir väl positioneringen, kantänkas, och är upp till våra Ledare.

Om man vill avdramatisera Finewines (typ: få fler medlemmar, väga tyngre i samhällsdebatten osv) så kanske en öppen och varmt välkomnande välkomstsida med leende människor (oss då) som öppnar upp oss med korta rubriker som :
Det tog mig 4 mån innan jag vågade posta första gången, men det har jag aldrig ångrat
Jag kan inte så mckt om vin, men får alltid bra svar på mina frågor OCH användbara tips
Så otroligt välkomnande familj det här är, har känt mig hemma sedan första posten
Osv
Finns ngn reklamare bland oss?

Kvällens 2 öre. Nu sovdags, stiger upp svenskarnas midnatt för tidigt frukostmöte i Tokyo o lunch på rackarns god restaurang.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En annan tanke jag födde precis just nu är att försöka sammankoppla vinbloggsfären till forumet. Mycket intressant om vin skrivs i bloggformat och dessa kanske borde korsbefruktas mer med det som skrivs här? Upplever att det är få bloggar som blir kommenterade överhuvudtaget. Enligt mig hade det varit snyggt om intressanta bloggar hamnade som diskussionsämne här, vilket även får de som bloggar att engagera sig i forumet.

Brasklapp på detta inlägg då jag tänker medan jag skriver ;)
 
Trådskapare
A
En annan tanke jag födde precis just nu är att försöka sammankoppla vinbloggsfären till forumet. Mycket intressant om vin skrivs i bloggformat och dessa kanske borde korsbefruktas mer med det som skrivs här? Upplever att det är få bloggar som blir kommenterade överhuvudtaget. Enligt mig hade det varit snyggt om intressanta bloggar hamnade som diskussionsämne här, vilket även får de som bloggar att engagera sig i forumet.

Brasklapp på detta inlägg då jag tänker medan jag skriver ;)
Jag ser gärna fler bloggare här men upplever att många bloggare inte är intresserade primärt av dialog, utan monolog. Men det går absolut att ordna.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker det verkar fungera mycket bra att göra på liknande vis. Bra också att kunna välja att kommentera genom länken på bloggarens villkor, alternativt föra diskussionen oberoende på forumet. Vissa diskussioner kanske inte passar i "vardagsrummet" hos bloggaren, men kan vara nog så intressanta här.
 
Trådskapare
A
Jag tycker det verkar fungera mycket bra att göra på liknande vis. Bra också att kunna välja att kommentera genom länken på bloggarens villkor, alternativt föra diskussionen oberoende på forumet. Vissa diskussioner kanske inte passar i "vardagsrummet" hos bloggaren, men kan vara nog så intressanta här.

Ska se hur man minskar inläggets storlek. Men i grunden så vet jag inte hur bloggarna ser på det hela. Var tycker @vintomas. Jag vill ju inte minska trafiken till deras sida på något sätt
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag som är en av dom där som läste men inte vågade ta steget (förrän helt nyligen), kan nog delvis ändå förstå. Problemet är inte att forumet är avvisande eller snobbigt mot nya, tvärtom! Men jag tror att många skräms av det "interna" snacket mellan er som har varit med länge och har hunnit skaffa er synnerligen avancerade (och dyra) vinvanor. Jag tror att det är lätt att känna sig som kusinen från landet som får en lite överseende klapp på huvudet och sedan vänder man sig tillbaka till de riktiga polarna. Exempelvis kan det kännas lite fattigt att skriva en smaknot om ett 150-kronorsvin när alla excellerar i Krug och Vosnee-Romanee även om jag vet att det kan vara precis lika intressant, om än inte lika stort.
Jag har ingen lösning, annat än att fortsätta som tidigare och hoppas att vi som känner oss lite enklare ändå ska våga ta lite mer plats.
+1 till @Larseman, tror att inlägget närmar sig pudelns kärna. (Även om pudlar förmodligen är kärnfria nu för tiden precis som vindruvor)


Jag tror Larseman är något på spåren. Kan tänka mig att många helt enkelt känner att forumet håller en för hög nivå och att det känns lite fånigt att komma hit med sina viner som man köpt på sb, typ. Är själv en som inte har ett eget vinlager med fint åldrade flaskor. Jag tycker det hade varit bra om vi fick till överbryggande aktiviteter som lite nyare vinälskare kan engagera sig i. Alla tillhör inte "samlartypen" utan många älskar vin som man relativt enkelt kan komma över här och nu.

+2 @Matlen
Tror att det kan ha lite med att det kan vara lite skrämmande att komma in och diskutera viner från SB som "bara" kostar 200 kronor medans andra badar i Vosnee-Romanee, dricker Krug till frukost varje dag och kokar sås på Lafite Rothschild från 1800-talet när man själv är glad för att man har har lite viner från 2005 i källaren.
Det kanske behöver poängteras att forumets fokus självklart skall vara på kvalitetsviner men även kvalitetsviner som man kan dricka till vardags?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
PS. @vintomas, bara ett test men du har så bra blogg så jag tog dig som testgubbe. Hoppas att det var ok :)
Tja, nu har du kollat funktionaliteten, men jag kan inte direkt säga att jag känner någon större entusiasm. Jag har fått förfrågningar förut om att vara bidragsgivare eller infoga mig i något slags "kollektiva bloggar" och hittills i princip inte varit intresserad. (Jag har i och för sig varit gästskribent på BKWine tre gånger, men i två av fallen berodde det på att jag gick på branschaktiviteter för deras räkning.) Gissningsvis gäller detta de flesta av de andra som bloggar om vin på svenska, d.v.s. de har fått sådana erbjudanden och tackat nej.

Vill man hålla koll på en massa bloggar och läsa deras bloggposter så skaffar man sig normalt prenumerationer som bygger på RSS-flöden och går vidare till källan om man vill läsa hela och kommentera. Jag läser själv ett antal andra bloggar (inte bara på svenska) via Wordpress på detta sätt.

Sedan så gör jag ett antal reflektioner, bl.a. följande till att börja med:
1) det ser ju lite märkligt ut när jag plötsligt verkar ha skrivit inlägg på finewines.se som jag faktiskt inte laddat upp, men det är mer min reaktion på själva experimentet.
2) ett blogginlägg utformar jag tveklöst annorlunda än ett "startinlägg" på en diskussion på ett forum där jag aktivt förväntar mig input från flera andra. Just jag skriver ibland rätt långa inlägg på bloggen - mer liknande artiklar - som rimligtvis inte passar så bra i ett forumformat.
3) uppstår det diskussion både här och på bloggen, så finns den utspridd på två ställen om de inte korspostas, vilket å andra sidan skulle vara lite märkligt om det skedde med automatik. (Rätt oschysst mot folk som skrivit på en webbplats om deras kommentarer ska kopieras till en annan utan de ens får reda på detta.) Diskussionen på ett diskussionsforum är oftast lite annorlunda än kommentarer på en blogg, och modereringspolicyn är rimligtvis annorlunda eftersom den sköts av olika personer i olika sammanhang.
4) kopierar man text rakt av så "bestraffas" enligt uppgift båda sajterna av sökmotorer.
5) det är väl egentligen ingen brist på "ny textvolym" på finewines.se.

Vill man koppla ihop sig med bloggar bör det nog bygga på RSS, inte textkopiering.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, nu har du kollat funktionaliteten, men jag kan inte direkt säga att jag känner någon större entusiasm. Jag har fått förfrågningar förut om att vara bidragsgivare eller infoga mig i något slags "kollektiva bloggar" och hittills i princip inte varit intresserad. (Jag har i och för sig varit gästskribent på BKWine tre gånger, men i två av fallen berodde det på att jag gick på branschaktiviteter för deras räkning.) Gissningsvis gäller detta de flesta av de andra som bloggar om vin på svenska, d.v.s. de har fått sådana erbjudanden och tackat nej.

Vill man hålla koll på en massa bloggar och läsa deras bloggposter så skaffar man sig normalt prenumerationer som bygger på RSS-flöden och går vidare till källan om man vill läsa hela och kommentera. Jag läser själv ett antal andra bloggar (inte bara på svenska) via Wordpress på detta sätt.

Sedan så gör jag ett antal reflektioner, bl.a. följande till att börja med:
1) det ser ju lite märkligt ut när jag plötsligt verkar ha skrivit inlägg på finewines.se som jag faktiskt inte laddat upp, men det är mer min reaktion på själva experimentet.
2) ett blogginlägg utformar jag tveklöst annorlunda än ett "startinlägg" på en diskussion på ett forum där jag aktivt förväntar mig input från flera andra. Just jag skriver ibland rätt långa inlägg på bloggen - mer liknande artiklar - som rimligtvis inte passar så bra i ett forumformat.
3) uppstår det diskussion både här och på bloggen, så finns den utspridd på två ställen om de inte korspostas, vilket å andra sidan skulle vara lite märkligt om det skedde med automatik. (Rätt oschysst mot folk som skrivit på en webbplats om deras kommentarer ska kopieras till en annan utan de ens får reda på detta.) Diskussionen på ett diskussionsforum är oftast lite annorlunda än kommentarer på en blogg, och modereringspolicyn är rimligtvis annorlunda eftersom den sköts av olika personer i olika sammanhang.
4) kopierar man text rakt av så "bestraffas" enligt uppgift båda sajterna av sökmotorer.
5) det är väl egentligen ingen brist på "ny textvolym" på finewines.se.

Vill man koppla ihop sig med bloggar bör det nog bygga på RSS, inte textkopiering.
Full respekt för din åsikt och jag förstår vad du menar. Det kan nog bara göras med bloggare som ser värdet i att synliggöras bredare än "bara" bloggsfären. Att kunna diskutera innehållet i en blogg oberoende av författaren, går alltid att göra ändå, men här skulle det kunna bli en positiv korsbefruktning.
 
Toppen