Är finewines.se för "avancerat"?

Diskussion i 'Språklåda för gäster' startad av Anders Landström, 27 januari 2014.

1. thunberg

thunberg Flaskfantast Administratör

Du menar ensamblindprovning? Ett helt nytt fenomen som nog kan vinna mark. Enkla regler, man får bara ha flaskor hemma med samma sorts form och kork/skruvkork samt att valet av flaska sker i totalt mörker från en roterande gyropalett.

2. Per Stade

Per Stade Lege artis

Tyvärr är det nog ett ganska vanligt fenomen.

Skumpagne gillar detta.
  3. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Vi är finewines.se, finewines.se är vi.
    Färdigtjafsat och slutdebatterat.

(@Jos har rätt i att det var bättre för 6-7 år sedan för då kunde man läsa ikapp sig en gång i veckan. Nu behöver man scrolla ett par gånger om dan eller så.... En behöver ju tid för annat också liksom....)

Per Stade, Skumpagne, Larseman och 3 andra gillar detta.
  4. Jos

Jos Medlem

Den gröna jättesmileyn la jag till för att förtydliga ironin i mitt inlägg men kanske var det bättre som Sjödin skriver? :D

5. Vino fino

Vino fino Medlem

Ibland blir det svår med nyanserna på detta jätte-internet. Vissa fattade i alla fall ironin, första gången, utan förtydligande. :)

Helen och Jos gillar detta.
  6. Vino fino

Vino fino Medlem

7. Flashbackare

Flashbackare Gäst

Jag är "från" Flashback och tycker det är väldigt bra att detta forumet är som det är och att Flashbacks "Alkohol och dryck" är som det är. Här kan man läsa lite mer ingående om viner och på Flashback kan man läsa mer generellt om drycker med lite inslag av humor som när användare frågar om flaskan kommer explodera ifall man blandar två olika sorters vodka i den. De har även delat på sitt forum så hembrännare har sitt eget forum, vilket ökat kvalitén då det inte längre är så att varannan tråd handlar om hembränning.

Det är för övrigt snarare vissa användare på Flashback som försöker stänga ute folk då där finns ett antal mycket aktiva medlemmar som inte är speciellt kunniga, men ändå försöker framstå som förmer. Det är oundvikligt att de som har något som sitt största, eller bland sitt största intresse sitter på mer kunskap än någon som inte är lika intresserad. Att försöka göra detta forum mindre "avancerat" för att nå ut till fler gör hade bara gjort detta forumet onödigt.

KockJohan, Daniel B, Elvis och 9 andra gillar detta.
  8. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Mycket bra synpunkter. Tack!

9. Mattias Schyberg

Kära Flashbackare!

Ni har ju lite folk som huserar frekvent hos er som verkar vara väldigt pålästa rent allmänt om vin. Tänker då på Feadog, magpie och Gullegubben. Kan tycka att just dessa personer borde leta sig hit där det finns lite mer kunskapsmässigt tuggmotstånd. Ni är i vilket fall som helst mer än välkomna hit oavsett kunskapsnivå!

Magnus L, kayaker och Larseman gillar detta.
  10. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Är det inte rimligt att tänka sig att en och annan finns på bägge forumen?

Mattias Schyberg gillar detta.
  11. Mattias Schyberg

Jo, och i så fall är det hög tid att veta. Jag har försökt nysta i detta länge men har inte lyckats hitta några tydliga samband. Har själv ett konto på Flashback som är anonymt för övrigt. Jag läser och skriver inget om vin dock. ;)

Daniel A gillar detta.
  12. Keen

Keen slan

Om de inte regelrätt skriver här, lurkar de garanterat :)

13. Hans Artberg

Hans Artberg Medlem

På Flashback skriver väl bara idioter. Släpp inte in dem här!
    (Om jag skriver på Flashback? Nu förstår jag inte frågan.....)

Jos och Silex gillar detta.
  14. Mattias Schyberg

Jag tror jag har lärt mig att känna igen när du är ironisk vid det här laget. ;) Men visst finns det mycket shady people på Flashback – ungefär lika många som i samhället som helhet skulle jag gissa. :)

15. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Lyckligtvis är vi inte anonyma ute i verkligheten utan måste ta ansvar för vad vi säger.

16. Mattias Schyberg

Jo, men en fördel med anonymitet är att det är lättare att våga uttrycka mer kontroversiella/känsliga åsikter utan rädsla för att behöva stå till svars offentligt. På gott och ont. Själv så värdesätter jag åsikter med ett riktigt ansikte bakom mer än anonyma, men i vissa fall så blir åsikten mindre ärlig när vederbörande behöver ta hänsyn till PK-Sverige.

Det finns ju även fall där det handlar om sjukdomstillstånd eller andra mer känsliga frågeställningar av mer privat karaktär. På Flashback så kan sådant vädras fritt.

Jag uppskattar båda världarna!

Tomas Lindblom gillar detta.
  17. KimHartman

KimHartman Medlem

Tänk på 1.06 nu!! :D

AoD på FB kan för övrigt inte mäta sig med finewines.se

18. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.

Ah, flashback. Jag minns när jag drog igång en tråd i konspirationsforumet om att företaget Siemens egentligen var nazisternas försök att ta över världen och starta det Fjärde Riket. Grundtesen i påståendet var att "Siemens" är ett anagram för "Nemesis", hämndens gudinna. Det gick ganska bra att trolla igång dem tills jag blev övermodig och lade upp en bild där jag photoshoppat in Siemens logga på Hitlers armbindel och hävdade att det var från ett tillfälle senhösten 1943 då Hitler inspekterade ett Siemenskopf-förband utanför München.
    Sen stängde de min tråd.

Jimmy ledsen då.

Stenberg, Per Stade, Emanuel och 12 andra gillar detta.
  19. Mattias Schyberg

Ganska kul måste jag säga. :D

Mattias glad.

jrick och Larseman gillar detta.
  20. Ryggradsfull

Ryggradsfull Medlem

Jag kan erkänna att jag är lite skrajsen här, då jag inte vet särskilt mycket om vin men det är ju därför jag är här också!
    Så är det definitivt. Vissa kan inte låta bli att jävlas bara för att de sitter bakom en dator. :)

Dela sidan