Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är min ide möjlig att genomföra?

Vino fino

Medlem
...jag menar: Civil olydnad.
Men lite social olydnad kan nog också vara bra.
Undrar om inte social olydnad är det mest beundransvärda. Det kan iofs leda till civil olydnad i nästa skede, men framförallt leder det till ifrågasättande av tramset "vi". Men, nåväl, ämnet var vin...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Undrar om inte social olydnad är det mest beundransvärda. Det kan iofs leda till civil olydnad i nästa skede, men framförallt leder det till ifrågasättande av tramset "vi". Men, nåväl, ämnet var vin...
Har alltid gillat hur ordet "odygd" ligger i munnen. Känns alldeles underbart gammaldags, fniss-busigt och syndigt på samma gång. Kan vi inte vara ODYGDIGA allesammans?

Om vi härigenom får tag i ett Riojavin som månadens vin, ger det full pott för prisvärdhet och sedan alla andra lovord, så vore det ju underligt om inte FW kunde bidra till att vinet får distribution i Sverige.

Jag är PÅ!

"Polis polis potatisgris!"
 
Trådskapare
S

Sanna

Medlem
Goa ni är! Jag kan såklart skicka en föaska som håva från mig själv. Tar dom den i tullen så är det inte hela världen, får gråta lite över spillt vin bara ;)

Vi försöker finna ut hur vi kan gå tillväga för att sälja till restauranger i Sverige. Inte den enklaste saken i världen.

TBC
 

Mattias Schyberg

Administratör
Goa ni är! Jag kan såklart skicka en föaska som håva från mig själv. Tar dom den i tullen så är det inte hela världen, får gråta lite över spillt vin bara ;)

Vi försöker finna ut hur vi kan gå tillväga för att sälja till restauranger i Sverige. Inte den enklaste saken i världen.

TBC
Tänk om du fick en adress till vardera Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö/Lund och skickade en gåva till varje destination som sedan testas av i plenum med olika gäng vinnördar på varje plats? En mottagare vid varje destination som därefter bjuder in till en lite vinträff med din gåva i fokus med efterföljande rapporter på forumet.

Jäkla trevlig forumsaktivitet. :)

På så vis skulle du få mycket åsikter kring dina gåvor. :)

@StefanAkiko har fattat grejen verkar det som. :)
 

Skaggs

Medlem
Tänk om du fick en adress till vardera Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö/Lund och skickade en gåva till varje destination som sedan testas av i plenum med olika gäng vinnördar på varje plats? En mottagare vid varje destination som därefter bjuder in till en lite vinträff med din gåva i fokus med efterföljande rapporter på forumet.

Jäkla trevlig forumsaktivitet. :)

På så vis skulle du få mycket åsikter kring dina gåvor. :)

@StefanAkiko har fattat grejen verkar det som. :)

Med tanke på FW-BYOB Skåne, kan den lika bra skickas till Simrishamn istället för Malmö/Lund! ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skicka isf en fl vardera till:
Stefan S
Klintv 29, 1 tr
90737 Umeå

ステファン
37-5-501 井土ヶ谷下町
南区
横浜市
神奈川県
JAPAN
 

sunqan

Vinös
Hanteringen av alkoholhaltiga drycker är reglerad i hela eu, och undantagen alla regler om fri rörlighet. Som exempel - en importör av tv- apparater kan sälja till detaljister och grossister i hela unionen på lika villkor. För att importera alkohol till sverige måste man vara partihandlare, i sverige. Det är möjligt att ett företag i spanien skulle kunna bli svensk partihandlare, men det finns många hinder.jag vet inte hur den lagstiftningen ser ut i andra eu-länder, det enda jag är säker på är att den finns och att det är väl reglerat.
Vad gäller punktskatten på alkohol så är den lagen en något uppluckrad kopia av eu:s punktskattedirektiv.
Man kan lätt förledas till att tro att det bara är sverige som är krångligt. Sanna: på www.notisum.se finns den svenska alkohollagen och alla andra lagar och eudirektiv :)
 

sunqan

Vinös
Det enklaste sättet är nog att antingen hitta en svensk importör som är intresserad av att hantera denna typ av "jippon", alternativt kontakta skatteverket och begära en lista över alla som är registrerade partihandlare för alkohol, tyvärr...
 
Toppen