Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är tyska högklassiga viner underskattade i Norden?

Magikern

Medlem
Bra tyska viner riskerar att galoppera prismässigt om efterfrågan ökar.

Man kan onekligen undra om efterfrågan kommer att öka så mycket i första taget. Bra Sauternes (tänker på Rieussec och dyl.) är ju inte så efterfrågad men det kanske är sötman folk stör sig på. Det kanske är torra vitt som är framtidens investeringsviner trots allt. :)

Kineserna kanske blir Rieslingfantaster inom en snar framtid. :)
 

Pontus

Medlem
Diverse GG som tidigare kostat 300-350 har på kort tid gått till ca 500. Med tanke på kvalitet och lagringsdugliget är de fortfarande "billiga" jämfört med annat kan jag tycka, så jag räknar med kraftiga prisökningar givet inga finansiella krascher. Tror även klimatförändringarna har spelat dem i händerna, mognadsnivå är inte längre något problem. Å andra sidan lär väl dessa slå tillbaka så småningom...
 

Magikern

Medlem
Diverse GG som tidigare kostat 300-350 har på kort tid gått till ca 500. Med tanke på kvalitet och lagringsdugliget är de fortfarande "billiga" jämfört med annat kan jag tycka, så jag räknar med kraftiga prisökningar givet inga finansiella krascher. Tror även klimatförändringarna har spelat dem i händerna, mognadsnivå är inte längre något problem. Å andra sidan lär väl dessa slå tillbaka så småningom...

De har väl lite med årgången att göra med. Blir en årgång hypad kostar den mer. Regn är ju tyvärr ett stort problem fortfarande så man får nog räkna med stor variation även i framtiden.
 

Pontus

Medlem
De har väl lite med årgången att göra med. Blir en årgång hypad kostar den mer. Regn är ju tyvärr ett stort problem fortfarande så man får nog räkna med stor variation även i framtiden.
Det är möjligt, men jag tycker mig inte har sett många prissänkningar mellan 2015 och 2016? Rätta mig gärna om jag har fel.
 

jrick

Medlem
Man kan onekligen undra om efterfrågan kommer att öka så mycket i första taget. Bra Sauternes (tänker på Rieussec och dyl.) är ju inte så efterfrågad men det kanske är sötman folk stör sig på. Det kanske är torra vitt som är framtidens investeringsviner trots allt. :)

Kineserna kanske blir Rieslingfantaster inom en snar framtid. :)
Riesling passar ju bra till asiatisk mat brukar det sägas.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag vet inte om det bara är jag men jag tycker att man ofta får ett dubbelt så bra vin om man köper en Chablis för 300 spänn jämfört med om man köper ett torrt tyskt vin. Detsamma gäller i mindre grad vit Bourgogne.

Kan du ge några exempel? Är oerhört dåligt insatt på både Chablis och Bourgogne, men otroligt nyfiken och villig att lära mig. Och det kan gärna få vara även viner som kostar lite mindre också … :)
 

Magikern

Medlem
Kan du ge några exempel? Är oerhört dåligt insatt på både Chablis och Bourgogne, men otroligt nyfiken och villig att lära mig. Och det kan gärna få vara även viner som kostar lite mindre också … :)

Prova Brocard chablis premier cru butteaux 2010 som kostade under 300 för några år sedan på vårt ärade monopol.
Domaine Amiot Guy et Fils Chassagne-Montrachet premier Cru Les Caillerets är lite dyrare men värd att nämnas. 2010 är en bra årgång här med. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Prova Brocard chablis premier cru butteaux 2010 som kostade under 300 för några år sedan på vårt ärade monopol.
Domaine Amiot Guy et Fils Chassagne-Montrachet premier Cru Les Caillerets är lite dyrare men värd att nämnas. 2010 är en bra årgång här med. :)
Jag har smakat några chablis som var himla goa, utan att behöva spränga banken. Så jag tror att jag uppskattar mer chablis än de dyrare viner från området. En kraftig ekad chardonnay är liksom inte min grej.
Chablis Les Vénérables Vieilles Vignes 2015 ger oerhört mycket valuta för pengarna, anser jag. :) Borde beställa några flaskor, känns det som. För långlagring om några dagar … ;)
 
Toppen