Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Piemonte

Medlem
Kanske ett delvis uttömt ämne, men trots att jag läst mycket i ämnet hittar jag ändå inte svar på min fråga.

Vinlagringsskåp med så kallad "vibrationsfri" kompressor lär ju vibrera lite grann i alla fall, eller hur? Då är min fråga: Hur skadlig är den vibrationen för vinerna? (om den ens är skadlig...)
Skulle vara mycket tacksam för er input i frågan.
 
Trådskapare
P

Piemonte

Medlem
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Den tråden har jag läst, och det är just därför jag ställer frågan... ;)

Tråden är på sätt och vis bra och informativ, men handlar mer om vibrationer i stort, och inte om vibrationerna i just vinlagringsskåpen med kompressor som jag är ute efter.

Att vibrationer vid en viss frekvens och styrka är skadliga för vinerna är jag helt med på, men frågan är om vinlagringsskåpen med "vibrationsfria" kompressorer, t ex Climadiff, når upp till de skadliga nivåerna...? Jag förstår att det är en jättesvår fråga att svara på, och jag lutar väl åt att de vibrationerna inte skadar vinerna, men man vill ju inte gärna chansa när man ska lagra dyrgripar i 10-15 år.

Vintomas, vad tror du?
 

kayaker

Cyklist
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Jag tror att alla vinskåp/vinkylar på marknaden är tillräckligt vibrationsfria för lagring under betydligt längre tid än så.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Piemonte skrev:
Att vibrationer vid en viss frekvens och styrka är skadliga för vinerna är jag helt med på, men frågan är om vinlagringsskåpen med "vibrationsfria" kompressorer, t ex Climadiff, når upp till de skadliga nivåerna...? Jag förstår att det är en jättesvår fråga att svara på, och jag lutar väl åt att de vibrationerna inte skadar vinerna, men man vill ju inte gärna chansa när man ska lagra dyrgripar i 10-15 år.

Vintomas, vad tror du?

Jag gissar att rädslan för smärre vibrationer är överdriven, förutsatt att vi inte talar om gamla och spröda korkar i dåligt skick. Om miljön runtomkring är bra - framför allt avseende luftfuktighet och konstant temperatur - bör man väl förvänta sig 30 års livslängd eller mer på en kork, så 10-15 år ska inte vara något problem.
 
Trådskapare
P

Piemonte

Medlem
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Tack för era synpunkter. Det lutar åt 2 st av Climadiffs vinlagringsskåp för 142 flaskor, 107 cm högt. Tyvärr har jag inte möjlighet att ha ett högt skåp där jag ska förvara mina viner, annars hade jag kunnat köpa Dometics skåp och då hade hela kompressorfrågan inte varit ett problem överhuvudtaget.
 

sunqan

Vinös
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Kan vara på sin plats att nämna att man inte får in 142 st 75cl bordeauxflaskor i det skåpet, utan bara drygt 120 (minns inte exakt hur många jag har i mitt, det är dryga 4 timmars flygresa bort)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Trådskapare
P

Piemonte

Medlem
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Jaså? Jag trodde 142 var beräknat utifrån just Bordeauxflaskor...

Är du nöjd med skåpet i övrigt? Förutom att det är fyra timmars flygresa bort...
 

moos

Medlem
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

För de flesta produsenter så är antall flaskor beräknat utifrån bordeaux flaskor och att alla hyllor är borttagna.
 

sunqan

Vinös
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Hyllorna i det skåpet är väldigt fasta. Räknar man med utrymmet kompressorn tar blir det 142;D
Jag är nöjd, det var förvisso det enda som jag hittat med hyffsad volym som gick in under trappan till övervåningen 8) - sista bra stället att placera en kyl mina andra 3 står i förrådet i garaget. Ett husqvarna som nog börjar bli över 20 år och som förra ägaren aldrig klagat över (min svåger som är den riktiga vinkännarn) som jag haft i 10 år, ett cylinda vk185 (köpt nytt) och ett dometic. Totalt tre med kompressor, alltså. Jag vet inte vad jag ska tro om kompressorer, men de flaskor som har fällningar har inte fått dessa utvibrerade i vinet i nån observerbar grad.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Trådskapare
P

Piemonte

Medlem
SV: Är vibrationen i vinlagringsskåp med kompressor skadlig?

Nu var det beställt. Två Climadiffskåp som rymmer 142 flaskor vardera. Det ska väl räcka ett tag i alla fall.

Tack för era bidrag i diskussionen
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vibrationer kan vara skadliga om amplituden bara är tillräckligt hög.
På restaurangen La Rochelle i Aoyama ramlade två st gamla fina Lafite ned på stengolvet och krossades vid den stora jordbävningen utanför Fukushima...
...så kan det gå om man har flaskor på parad...
De blev också av med ett försvarligt gäng Riedel-glas.
På TV visade de också hur ölhavet med glaskross såg ut på Asahi's bryggerilager... Oj-oj-oj... Det var hårda tider det :(

Personligen tror jag dock inte att man kan isolera enstaka åverkansbovar. Vi har temperatursvängningar, lufttrycksförändringar, luftfuktighet, vibrationer, lystna grannar, UV-ljus, starka lukter, kork-kvalitet, alkoholhalt i vinet, sockerhalt i vinet, mikroorganismer, insekter, tidsaspekten osv som alla samverkar till vad som är skadligt för vin. Eller inte. Vin är ju ett alldeles osannolikt hållbart livsmedel, om jag får säga det själv.

Vi drack tex nyligen 4 olika Rioja GR från 80-talet som i över 10 år (!) stått (!) i ett fönster (!) och 2 av dem var alldeles perfekta exempel på mognande Rioja GR! De andra två var mycket illustra exempel på hur illa det kan gå med vin som lagrats felaktigt.

Har också druckit viner som lagrats under perfekta förhållanden, men ÄNDÅ smakat rävröv.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Personligen tror jag dock inte att man kan isolera enstaka åverkansbovar. Vi har temperatursvängningar, lufttrycksförändringar, luftfuktighet, vibrationer, lystna grannar, UV-ljus, starka lukter, kork-kvalitet, alkoholhalt i vinet, sockerhalt i vinet, mikroorganismer, insekter, tidsaspekten osv som alla samverkar till vad som är skadligt för vin. Eller inte. Vin är ju ett alldeles osannolikt hållbart livsmedel, om jag får säga det själv.
-Jag kan personligen tycka att lystna grannar, lystna vindrickare i allmänhet samt ens egen lystenhet att ibland roffa åt sig en flarra "för att det kändes som en bra idé just då" är ett av de största hoten mot en annars fridfull och sakta växande liten vinsamling.

Har ännu inte hittat ett vinskåp på marknaden som fullt ut valt att fokusera på det problemet, konstigt nog, hade nog blivit en storsäljare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-Jag kan personligen tycka att lystna grannar, lystna vindrickare i allmänhet samt ens egen lystenhet att ibland roffa åt sig en flarra "för att det kändes som en bra idé just då" är ett av de största hoten mot en annars fridfull och sakta växande liten vinsamling.

Har ännu inte hittat ett vinskåp på marknaden som fullt ut valt att fokusera på det problemet, konstigt nog, hade nog blivit en storsäljare.
En vinkällare med Alkolås... :confused:
 

vininfo.nu

Medlem
Vi drack tex nyligen 4 olika Rioja GR från 80-talet som i över 10 år (!) stått (!) i ett fönster (!) och 2 av dem var alldeles perfekta exempel på mognande Rioja GR! De andra två var mycket illustra exempel på hur illa det kan gå med vin som lagrats felaktigt.

Tja, du vet ju inte hur vinerna skulle ha smakat/doftat om dom fått "bättre" omsorg.

Även om "du" inte känner någon skillnad så är jag övertygad om att vibrationer, i likhet med exempelvis ljus och temperatur, signifikant påverkar vinet.

Bara några graders skillnad i temperatur påverkar exempelvis maillardreaktioner så det är analytiskt mätbart. Har läst en sådan analys över champagner som lagrats vid olika temperaturer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tja, du vet ju inte hur vinerna skulle ha smakat/doftat om dom fått "bättre" omsorg.

Även om "du" inte känner någon skillnad så är jag övertygad om att vibrationer, i likhet med exempelvis ljus och temperatur, signifikant påverkar vinet.

Bara några graders skillnad i temperatur påverkar exempelvis maillardreaktioner så det är analytiskt mätbart. Har läst en sådan analys över champagner som lagrats vid olika temperaturer.
Analytiskt mätbart är inte nödvändigtvis sensoriskt signifikant.
Vibrationer påverkar inte kemi något nämnvärt, men kan teoretiskt resultera i utmattning och stress i exempelvis korkar.
På molekylär nivå blir det självfallet olika kemi i varje flaska vin. Och vilken kemi som blir bättre eller sämre över tid är ju alltid en personlig smaksak. Och hur att påverka kemi inuti flaskan för att bäst överensstämma med egen smak kanske är en vetenskap på frammarsch? Det experimenteras ju tex med skruvkapsyler utan att man når konsensus. Korkar drar åt det oxiderade, skruvisar drar åt det reducerade. Vilket är bäst?
Sedan har ju ingen av oss gaskromatografer till näsor. Tyvärr. Eller Gudskepris.

Jag är helt övertygad om att Riojorna i fönstret skulle ha presterad bättre på provningen om de förvarats bättre. Jag ser dem som exempel på hur förvånansvärt hållbart livsmedel vin är. Att det ens gick att dricka dem går ju mot vinets ABC-böcker. Att två dessutom var riktigt bra TROTS misshandeln ser nog ingen av oss som en uppmaning att börja misshandla våra telningar.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Analytiskt mätbart är inte nödvändigtvis sensoriskt signifikant.
Vibrationer påverkar inte kemi något nämnvärt, men kan teoretiskt resultera i utmattning och stress i exempelvis korkar.
.............
Jag är helt övertygad om att Riojorna i fönstret skulle ha presterad bättre på provningen om de förvarats bättre. .... Att det ens gick att dricka dem går ju mot vinets ABC-böcker. Att två dessutom var riktigt bra TROTS misshandeln ser nog ingen av oss som en uppmaning att börja misshandla våra telningar.

Kemiska reaktioner kommer att ske om bara vinet får tillräcklig energitillförsel. Vinet "skiter" (ursäkta språket) i om energin kommer från ljus, temperatur eller för den delen vibrationer. Dessa kemiska reaktioner innebär att vin som förvarats på olika sätt också kommer att dofta/smaka olika. Lätt sak att testa även om det kräver disciplin. Köp en låda med 12 flaskor, dela upp i 6 grupper om 2 flaskor, lagra dom 6 grupperna på olika sätt, och öppna dom för provning om "sådäringa" 5 år.

Glömde dock att du skulle bjuda in undertecknad.

-----------------------------------------
http://www.vininfo.nu/
http://vininfo.wordpress.com/
 
Toppen