Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Sjödin

Joråsåatt...
Det är fredag, jag är less, vill bara fimpa ner den här datorn och gå hem...
Men, mitt i all fredagskoma fick jag en lysande idé, jag ska göra CHOKLADMOUSSE ikväll!
Jag fnulade lite, surfade lite och funderade lite till... och kan ändå inte bestämma mig riktigt, om vad jag ska dricka till.
Vad har ni för bra förslag, ni tappra som surfar in här mitt i os-sändningarna??
Jag tänker mig en mörk chokladmousse, kanske med en hallonsås eller liknande till det.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Jag är på din sida broder, vill också hem!

Till en mörk chokladmousse, gjord på lite bittrare choklad, så tycker jag att det passar strålande med en: Umeshu, japanskt plommongrejs...
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Det kan kanske vara lite tricky med hallonsåsen, men man kan ju alltid prova! Annars så kan väl en Tokaij, elller en riktigt härlig Port göra susen!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Japanskt plommongrejs verkar ju förbaskat spännande!! Men då måste jag släpa mig till Regeringsgatan, parkera bilen, gå genon NK, fastna med blicken på nåt, hämta bilen, kryssa ut genom stan.... Åsså är jag hemma alldeles mycket senare än jag tänkt mig. Min sambo kommer undra var jag varit, jag erkänner att jag varit på systemet igen, hon blir lite.... ja.... Näe.....

Men en Tokaij, det var ju alldeles för länge sedan, så får det bli!!
Tack för det, trevlig helg!!
 

anders

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

När det kommer till choklad är jag stockkonservativ, har aldrig hoppat på tåget om att choklad och vin är en bra kombo. Det enda vin som jag tycker fungerar till choklad i alla fall hyfsat är en Banyuls och det känns som att det skulle kunna fungera om du inte drar på alltför hårt med chokladen utan jobbar friskt med grädden.
Annars säger jag kaffe.
 

anders

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Kollade läget för Banyuls på bolaget och det ser lite kärvt ut.
Tre finns i beställningssortimentet så du hinner inte få ut någon. Den fjärde och sista som finns i butik, finns i Malmö. Och får du smisk av sambon för att ha stuckit in till city för en pava så har jag mina aningar om hur det kommer att låta om du kört till Malmö istället...
Och du får köra fort för att hinna innan de stänger...
 

Andreas L

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Tokaj Asszú 5 putt, har både kraften och syran till hallonsåsen, ingenjörens Banyuls är jag inte med på, den må vara god till chokladkaka el mörk choklad men i en mousse med hallonsås skulle alkoholen dra iväg alltför mycket.
Alt till en tokaj skulle vara en tba från Österrike.
 

anders

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Då känns det som att man förutom grädden måste jobba friskt med hallonsåsen också. Hallonsås med chokladmousse... :D

Det finns naturligtvis bara ett sätt att fastställa svaret här. Chokladmousse serveras med en flaska tokajer, en flaska TBA och en flaska Banyuls. Den som har bäst koordinationsförmåga efteråt får bestämma vad som var bäst. ;D

Men jag håller på mitt kaffe. Kanske en liten rackabajsarcognac därtill. Fast då har vi det här med alkoholen... ;)
 

anders

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Efter mitt senast lilla inlägg blev jag naturligtvis inspirerad. Jag sket i och för sig i chokladmousse, halllonsås, kaffe och de olika vinsorterna. När middagen var expedierad hällde jag upp Delamain RdlF, en bamse av min favoritcognac. När jag rotade runt i spritskåpet hittade jag också en MacAllan 1980 så det fick bli en försvarlig mängd av den efter cognacen.
Nu är jag filosofisk eftersom det dessutom vankades en alkoholstinn amerikansk Chardonnay till kycklingen på spett.

Min fundering här är att kring choklad och vin i kombination snackar man alltid om att 'det här vinet funkar'. Detta vänder jag mig mot.

För en ohygglig massa år sedan (fan, jag börjar känna mig gammal) var jag på en provning med Jamais som provningsledare. Temat kan beskrivas som 1+1=3 men var egentligen inget annat än det idag ganska populära temat "cause and effect". Grundbulten i Jamais utläggning var att ett väl valt vin gör att summan av komponenterna (mat och vin) blir större än de enskilda komponenterna. Vinet ska addera en ytterligare komplexitet till anrättningen. Detta är egentligen inget annat än det omvända av den berömda köksmästaren Escoffiers (tror jag det var) ack så sanna svar på frågan: "Hur vet du när du är klar med ett recept?". Svaret var "När jag inte kan ta bort något mer.".
Det är just det jag känner när det gäller vin och choklad. Vinet kan "funka" men eftersom vinet inte adderar någon extra dimension så kan man lika gärna ta bort det utan att rätten i sig berövas en nödvändig detalj.
Dessutom: varför öppna en hel flaska vin som måste drickas direkt (nej, jag anser att ett vin (oftast) inte kan sparas över natten i kylen utan att förlora de intressanta inslagen) när man kan dricka en hel massa andra trevligheter där man inte behöver konsumera rubbet samma kväll för maximal njutning? Jag tänker då på kaffe som kan hällas ut (försumbar kostnad), sprit som kan sparas under lång tid eller starkvin som (oftast) kan sparas i alla fall några veckor eller i alla fall dagar.
När chokladen vankas är man troligtvis frame vid desserten (om man inte har fått en riktig avantgarde-meny). Det kan antas att man redan har konsumerat vin av hygglig klass. Att då pressa i sig ytterligare en pava bara för att dricka något som 'funkar' till chokladdesserten får mig att tänka på pöbeln som släpar hem boxar. Boxarna 'funkar' också till maten (ok. jag sträcker lite på vad den översvavlade äckelsoppan är kapabel till men jag tror ni fattar vad jag menar).

För några år sedan var det väldigt poppis att hävda att vin och choklad är jättebra tillsammans. Jag tycker mig se att detta numera har reducerats ner ganska kraftig. Men i de fall som jag träffar på personer som förtsätter att framhärda i den här fråga så brukar jag punktera diskussionen genom att helt sonika påpeka att om det nu är en så lysande och lyckad kombo, varför har då pralintillverkarna inte gjort en uppsjö med godis av choklad och vin? Visst, det finns några enstaka exempel men det är långt vanligare att hitta choklad i kombination med olika spriter, likörer och frukter än att hitta chokladpraliner med t ex Amaronefyllning.

Nähä, jag känner att jag börjar nyktra till något eftersom min filosofiska ådra rinner bort som en Gredos härligt uthälld i avloppsbrunnen så nu blir det till att rota runt i spritskåpet igen. Skulle jag inte hitta något kul så finns det alltid en Highland Park 25 att falla tillbaka på...
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Rapporten; Så här blev det!

Middagen är avklarad... Den startades med lite småplock i form av skinka, oliver, spansk getost mm. och till det dracks en sherry - Lustau Solera Reserva.
Varmrätten bestod av tryffelrisotto m. kalventrecote som sköljdes ner med en italienare (måndag morgon nu, jag har totalt hjärnsläpp och minns fan inte vad vinet hette).
Så, chokladmoussen då.... med hallonsås. Det bidde ingen tokaij, ingen port och inget annat heller för den delen. Det blev KAFFE!
(Men, lite alkohol slank ner ändå då hallonen marinerats i en skvätt sauternes. )
Nä, vi skippade som sagt dessertvin, tröck i oss chokladmoussen fortare än kvickt, slog upp ett par glas pineaut de charentes och tog fram en drinkbok.
Sen plöjde vi igenom sida efter sida och gjorde drinkar fram till 03:00. På slutet tyckte jag det var en lysande idé att testa en shot innehållande sambucca, tequila och tabasco.... ja, god natt....
 

anders

Medlem
SV: Rapporten; Så här blev det!

Sjödin skrev:
Sen plöjde vi igenom sida efter sida och gjorde drinkar fram till 03:00. På slutet tyckte jag det var en lysande idé att testa en shot innehållande sambucca, tequila och tabasco.... ja, god natt....

Man blir ju inte direkt förvånad över att du känner att du har hjärnsläpp så här på måndag morgon. ;D

Och jag antar at kaffet satt fint till moussen... ;)
 

R.P

Medlem
SV: Rapporten; Så här blev det!

Sjödin skrev:
Sen plöjde vi igenom sida efter sida och gjorde drinkar fram till 03:00. På slutet tyckte jag det var en lysande idé att testa en shot innehållande sambucca, tequila och tabasco.... ja, god natt....

Så kallad "Flatliner"...brrrr...ryser av bara tanken på den shoten, den har orsakat åtminstonde ett par sköna blackouts...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Rapporten; Så här blev det!

R.P skrev:
Så kallad "Flatliner"...brrrr...ryser av bara tanken på den shoten, den har orsakat åtminstonde ett par sköna blackouts...

Annars minns jag mes skräck och förtvivlan den inte fullt så politiskt korrekta shoten "Svarting" som förpestade livet under en period på det tidiga 90talet. Den var, om jag inte missminner mig lika delar av:

Fernet, Kaluha och Pernod.

Drick, kräks, gör om.
 

Keen

slan
SV: Rapporten; Så här blev det!

Krug skrev:
Annars minns jag mes skräck och förtvivlan den inte fullt så politiskt korrekta shoten "Svarting" som förpestade livet under en period på det tidiga 90talet. Den var, om jag inte missminner mig lika delar av:

Fernet, Kaluha och Pernod.

Drick, kräks, gör om.

Fyfan, det lät ju vidrigt på riktigt!

Tacka vet jag TGV. Lika delar Tequila, Gin och Vodka. Bra tryck ;D Togs på svenskt manér som drinken som ingick i entrén på Le Village i Juan Les Pins någon gång under slutet på nittiotalet.
 

anders

Medlem
SV: Rapporten; Så här blev det!

Keen skrev:
Tacka vet jag TGV. Lika delar Tequila, Gin och Vodka.

Borde vara möjligt att med den utan vidare sätta nytt hastighetsrekord på sträckan baren - muggen, enkel resa. Fransmännens rälsburna version torde stå stilla i jämförelse.
 

Keen

slan
SV: Rapporten; Så här blev det!

anders skrev:
Borde vara möjligt att med den utan vidare sätta nytt hastighetsrekord på sträckan baren - muggen, enkel resa. Fransmännens rälsburna version torde stå stilla i jämförelse.

Hehe, borde inte vara några större problem nä ;D klarade mig utan såna lopp dock. Men tror de hade något liknande i åtanke när de namngav drinken, då den refererar just till tåget. Tres Grand Vitesse...Raketfull på nolltid således.

Beställde den på Daily's i Kungsan när jag kom hem. De kokade ihop med 3:eek:r :/ Kul med en deciliter sprit på ett bräde. Minns inte (ta det hur ni vill ;D) hur den kvällen slutade dock.
 

anders

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Ganska intressant att följa trådarnas vindlande utveckling. I det här fallet från chokladmousse och vin (kultiverat) till "raketfull på nolltid" (inte riktigt lika kultiverat).

Man får en känsla av att det här forumet skulle kunna utgöra underlag för ett antal avhandlingar inom sociologi...

Och kul har vi!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

anders skrev:
Ganska intressant att följa trådarnas vindlande utveckling. I det här fallet från chokladmousse och vin (kultiverat) till "raketfull på nolltid" (inte riktigt lika kultiverat).

Man får en känsla av att det här forumet skulle kunna utgöra underlag för ett antal avhandlingar inom sociologi...

Och kul har vi!

Hehe.... Ja, fascinerande utveckling!
Appropå raketfull förresten. Jag är ju ursprungligen från ett mörkt gruvhål i norraste norr och där handlar ju mycket av vardagen om att bli just raketfull på hemtrampade rusblandningar. Dock är värsta raketfylleminnet från sydligare breddgrader, nämligen från turisthålet MAGALUF (aldrig mer) där jag under en veckas tid inte fick i mig en enda "vanlig" drink.
Allt som beställdes in skulle antingen brinna, drickas genom brinnande sugrör, inhaleras för att sedan drickas, brinna i munnen innan det fick sväljas, innehålla absinth, drickas på tid eller innehålla brinnande absinth som brinnande skulle drickas på tid genom brinnande sugör efter att man inhalerat tre kraftiga andetag ur glaset... Ja, ni fattar ju själva.
Jag fattar dock inte att jag lyckades med konststycket att ändå hålla mig hyfsat nykter under denna vecka. Det är banne mig ett mirakel.
Till saken hör också att det här ICKE var en röjarresa med kompisgänget i sjuttonårsåldern. Nej, det var en tjänsteresa med kunder och jag var med mina då ca. 30 vintrar yngst i sällskapet.
 

anders

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Man undrar ju i sitt stilla sinne hur dina röjarresor med kompisgänget i sjuttonårsåldern såg ut om det här var en representationsresa... ;D

Min gissning: hårt hållna män har fixat frigång i en vecka. Kombinera detta med gratis sprit och lurande förtioårskris så blir det inte bättre än vad du beskrev...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

I ett svagt ögonblick på Cypern köpte jag 85% Absinth, spansk var den.

Annars så är ju "Knölpåk" en klassiker: Vodka, baileys, kahlua och lite mjölk på toppen, drickes i pintglas...enough said...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Akut dryckeshjälp sökes! Vin till dessert?

Mysonoxen skrev:
I ett svagt ögonblick på Cypern köpte jag 85% Absinth, spansk var den.

Annars så är ju "Knölpåk" en klassiker: Vodka, baileys, kahlua och lite mjölk på toppen, drickes i pintglas...enough said...

Aaaah! Absinth!

Det har jag inte druckit sedan jag och lillebror var ute och förlustade oss efter en tidig familjemiddag. Vi inledde med Strega och Hof * 8 därefter så tänkte jag att det är sjukt klipskt att dra en Absinth innan jag hoppar på tåget hem till Stockholm. Jag satte mig på 22.11 tåget från uppsala med riktning hufvudstaden och tvärslocknade. En ängel (ful som stryk, men ändå) väckte mig och frågade vart jag skulle av någonstans. Då jag frågade "är vi långt från Stockholm" så log hon och sa "Ganska". Började ana oråd. Det var dock inte fullt så jävligt och jag fick kliva av i Södertälje Södra.

Kort sagt, en 40 minuters tågresa tog närmare fyra timmar. Det värsta var när man satt på pendeltåget och bakfyllan började sätta in. Sen skulle jag möta några kompisar på dåvarande Buddha Bar när jag kom hem... Pigg... Njae!
 
Toppen