Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alkoholfri Whisky

Peder

Medlem
Nykteristerna är glada över alkoholfri Whisky, kunde inte låta bli att se vad man tycker i USA om produkten. Jag undrar vad det är för fel på vatten eftersom man alltid vill influeras med drinkar och även snaps som saknar alkohol, är man avundsjuk på oss som föredrar alkohol?

http://www.accentmagasin.se/nykterhet/alkoholfri-whisky-lanseras-i-europa/

Recension från Amazon.com: http://www.amazon.com/ArKay-Beverages-Alcohol-Free-Whisky/dp/B00IEMGHQ2
I spent $50 on two litres of this stuff: brandy and whiskey. Both of them literally tasted like water with propylene glycol added, with some sort of capsaicin extract added to simulate the "burn" of alcohol (which it certainly does NOT). The "whiskey" smelled so bad I could hardly get past that. It literally smelled like a mix of turpentine, JP-5 (jet fuel), and Kiwi shoe polish. I had two drinks of each of these, and immediately poured the rest down the sink. The bottles say to refridgerate after opening; I didn't bother. I poured them out. If you're looking for the taste of real booze without the ethanol, look elsewhere. This stuff is positively unpalatable. I notice also that most of the positive reviews for this elsewhere appear to be from persons of Middle-Eastern descent, and while I respect their choice not to drink alcohol for religious reasons, in my mind, THAT would explain all the positive reviews: if you don't drink, you don't know how bad this stuff is compared to the real McCoy. This was an exppensive gamble, and with every gamble, there's a chance of losing. I lost. Sorry, Arkay. You may have had good intentions, but the execution was AWFUL. I won't be buying this again. I'd rather drink water with bitters added. That tastes better.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har väldigt svårt att se syftet. Etanolen är ju den mest bidragande komponenten i just whisky. Utan den så finns det mest lite obskyr fruktighet, ekfatsaromer och möjligen lite rök kvar, som för sig själva inte kommer att upplevas särskilt likt whisky.
 

Håkan

Medlem
Har i princip aldrig druckit något alkoholfritt vin/snaps/whisky etc... som varit drickbart. Det finns alkoholfria barer som fixar de mest häpnadsväckande drinkar, varför inte stanna där, det är i det segmentet som de bra alternativen finns. Inte i sustitutbranchen. Tex systembolaget har/har haft jättebra äppelmuster som passat jättebra som måltidsdrycker men har samtidigt ett sortiment odrickbara alkoholfria viner. Det känns lite som vegetarisk "köttfärs", ät riktig vegetarisk mat och inte något substitut för det är sällan ätligt. På samma sätt, drick de goda alkoholfria alternativ som finns, alternativ som inte är gjorda som någon form av alkholsubstitut utan kan stå på egna ben.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har i princip aldrig druckit något alkoholfritt vin/snaps/whisky etc... som varit drickbart. Det finns alkoholfria barer som fixar de mest häpnadsväckande drinkar, varför inte stanna där, det är i det segmentet som de bra alternativen finns. Inte i sustitutbranchen. Tex systembolaget har/har haft jättebra äppelmuster som passat jättebra som måltidsdrycker men har samtidigt ett sortiment odrickbara alkoholfria viner. Det känns lite som vegetarisk "köttfärs", ät riktig vegetarisk mat och inte något substitut för det är sällan ätligt. På samma sätt, drick de goda alkoholfria alternativ som finns, alternativ som inte är gjorda som någon form av alkholsubstitut utan kan stå på egna ben.
Det bästa alkoholfria vinet som gjorts är 100% Blåbär och det är inte ens tänkt att vara vin. Klar rekommendation för den som söker en alkoholfri måltidsdryck med liknande egenskaper som rödvin (mycket tannin och syra utan uttalad sötma).

image.jpg

http://www.saxhyttegubben.se/blabar-100/
 

gece

Man vänjer sig.
Det bästa alkoholfria vinet som gjorts är 100% Blåbär och det är inte ens tänkt att vara vin. Klar rekommendation för den som söker en alkoholfri måltidsdryck med liknande egenskaper som rödvin (mycket tannin och syra utan uttalad sötma).

Visa bifogad bild 2705
http://www.saxhyttegubben.se/blabar-100/
Håller med, den är kanon! Brukar köpa den som alkofritt alternativ när vi har gäster, men som tur är är de flesta av mina bekanta lika stora suputer som vänstertecknad så jag får behålla den själv. Perfekt att sippa på när man är ensam och inte behöver dricka tyngre för att stå ut med andra människor. ;)

Vad gäller alkoholfri whisky känner jag att mina behov där täcks mycket väl av en kopp te med lapsang souchong i. Djupt underskattat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med, den är kanon! Brukar köpa den som alkofritt alternativ när vi har gäster, men som tur är är de flesta av mina bekanta lika stora suputer som vänstertecknad så jag får behålla den själv. Perfekt att sippa på när man är ensam och inte behöver dricka tyngre för att stå ut med andra människor. ;)

Vad gäller alkoholfri whisky känner jag att mina behov där täcks mycket väl av en kopp te med lapsang souchong i. Djupt underskattat.
Har du möjligtvis provat 100% Lingon också? Är jäkligt nyfiken på den, men misstänker att den är sur som satan. :)

image.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har i princip aldrig druckit något alkoholfritt vin/snaps/whisky etc... som varit drickbart. Det finns alkoholfria barer som fixar de mest häpnadsväckande drinkar, varför inte stanna där, det är i det segmentet som de bra alternativen finns. Inte i sustitutbranchen. Tex systembolaget har/har haft jättebra äppelmuster som passat jättebra som måltidsdrycker men har samtidigt ett sortiment odrickbara alkoholfria viner. Det känns lite som vegetarisk "köttfärs", ät riktig vegetarisk mat och inte något substitut för det är sällan ätligt. På samma sätt, drick de goda alkoholfria alternativ som finns, alternativ som inte är gjorda som någon form av alkholsubstitut utan kan stå på egna ben.
Inget fel på vegetarisk "köttfärs", men det är ju inte köttfärs... :)

Och kan inte annat än hålla med om att 100% Blåbär är det bästa alkoholfria alternativet till rött vin jag har stött på än så länge
 

Larseman

Medlem
Har du möjligtvis provat 100% Lingon också? Är jäkligt nyfiken på den, men misstänker att den är sur som satan. :)

Visa bifogad bild 2709
Jag som är uppvuxen med IOGT-föräldrar som dessutom var något av skogsmullar, har ofta druckit mammas lingondricka till mat. Min uppfattning är att det fungerar utmärkt och den här borde inte vara något undantag. Tänk bara hur ofta man (jag) kan associera till just lingon i en hel del lättare viner, typ Beaujolais, Blaufränkish eller vissa PN.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det bästa alkoholfria vinet som gjorts är 100% Blåbär och det är inte ens tänkt att vara vin. Klar rekommendation för den som söker en alkoholfri måltidsdryck med liknande egenskaper som rödvin (mycket tannin och syra utan uttalad sötma).

Visa bifogad bild 2705
http://www.saxhyttegubben.se/blabar-100/
Kul, har sett den massor med gånger men aldrig provat.
Nu blev jag ju sjukt nyfiken trots att jag av princip normalt inte dricker eller äter sär-skrivna livsmedel.

Ska plocka upp en av varje nästa gång jag ser dem för en utförlig analys.

-Det skall vara ett gäng suputer för att kunna plocka fram ett bra alkoholfritt alternativ :)
 
Tror jag nämnt det någon gång tidigare då alkoholfritt diskuterats men kan gott nämnas igen:
http://www.systembolaget.se/1923
är också ett bra alternativ till rödvin av lite kraftigare slag. Stramare och inte supersött samt (vilket typ alla alkoholfria viner saknar) hög syra. Kräver mat, speciellt pga syran.

Alkoholfritt och alkoholfritt. Inte om man är rättrogen :).

Skämt åsido, det är alltid intressant med drycker som är riktiga alkoholfria alternativ. Har alltid har svårt att förstå, varför drycker som av naturliga skäl innehåller alkohol via konstlad väg ska göras alkoholfria. Det finns ju så mycket att välja på ändå.
 

Gurto

Medlem
Alkoholfritt och alkoholfritt. Inte om man är rättrogen :).

Skämt åsido, det är alltid intressant med drycker som är riktiga alkoholfria alternativ. Har alltid har svårt att förstå, varför drycker som av naturliga skäl innehåller alkohol via konstlad väg ska göras alkoholfria. Det finns ju så mycket att välja på ändå.

Huvudsaken att ungdomar och gravida kan dricka samt att man kan köra bil efteråt. Har jag lurat i någon IOGT-taliban en produkt som typ innehåller spår av alkohol kommer inte jag ligga sömnlös i alla fall ;)

Ja, de-alkoholiserade grejer blir aldrig bra. Bättre att göra en kul och vettig produkt från grunden istället.
 
Toppen