Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alkoholpolitik inför riksdagsvalet 2014

Peder

Medlem
Något för våra politiker att bita i är att Finländarna köper en tredjedel av all den alkohol som säljs i Estland. Detta kan bli sanning i Sverige också om svenskarna börjar tänka till.
HBL-finland-estland.jpg



Vi har sett den före detta hästsvansen gilla höjd alkoholskatt och det är något som även vänstern samt IOGT-NTO tycker om. Men Finland är ett bra exempel på vad som händer när man bara höjer och höjer skatterna.

Vad kan vi då göra för att visa våra politiker att man inte gillar monopol eller höjd alkoholskatt. Är man bara ute efter att ha alkohol och inte gillar förmynderi så tycker jag nästan att det är ens plikt att handla från någon sunkig bottleshop eller bila ner till Tyskland. Är man ute efter kvalitet så tar man kontakt direkt med vingårdar eller utländska butiker och handlar öl och vin direkt från dem utan att betala alkoholskatt. Bila ner i Europa och besök vingårdar är också fantastiskt trevligt och det har jag gjort flera gånger och tänk bara på att inte lasta mer än vad du får i bilen. Vill man betala svensk alkoholskatt så handlar man från Caviste eller någon annan trevlig vinbutik. Det viktiga är att om man vill ha en förändring att man gör så lite som möjligt av sina inköp genom Systembolaget. Det kan då bli som i Finland att bara 1/3 köps från monopolbutikerna.

Själv har jag aldrig handlat direkt från vingårdar och struntat i att betala alkoholskatt, men är man rädd för vad som kan hända så tycker jag BKWines guide till privatimport är intressant att läsa och det behöver inte bli så dyrt även om vinet skulle fastna i tullen. För detta är nog det bästa sättet om man vill skapa en kollaps eftersom vårt samhälle inte fungerar utan skatteintäkter.

http://www.bkwine.com/sv/reportage/...nt-eller-vinhandlare-i-utlandet-direktimport/


Så våga vara lite rebell och påverka tycker jag man skall göra och glöm inte att rösta i september.
anonym.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant höga siffror på den borgerliga sidan. Men man kan väl inte direkt säga att dessa siffror har haft något genomslag i Alliansens förda politik under de gångna åtta åren. Högre än jag hade väntat för SD, lägre än väntat för C och S.
Frågan var "Ska försäljning av starköl, vin och sprit i livsmedelsbutiker tillåtas?". Det vore intressant att veta hur svaren skulle varit om man frågade om något i stil med att sälja öl och vin i livsmedelsbutiker (alternativt i licensierade butiker), men att bevara monopolet på sprit. Monopolet och nykterhetsrörelsens retorik är ju uppbyggt kring kalla Nordens problem med spriten, och så får alla alkoholhaltiga drycker en schablonbehandling. Det borde vara mycket lättare att få acceptans för att avskaffa monopolet på öl och vin - vilket också skulle lösa frågan om gårdsförsäljning - än att avskaffa det på all alkohol.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Satt och tittade på utfrågningen av FPs ledare igår och tyckte att det var lite roligt att han säger "Jag har en i grunden liberal syn" och fortsatte med att förklara att surrogatmödraskap ska utredas, för det är någonting som är upp till individen att bestämma. Samtidigt så vill de bibehålla ett alkoholmonopol.

I can haz not getz itz.
 

chambertin

Medlem
Satt och tittade på utfrågningen av FPs ledare igår och tyckte att det var lite roligt att han säger "Jag har en i grunden liberal syn" och fortsatte med att förklara att surrogatmödraskap ska utredas, för det är någonting som är upp till individen att bestämma. Samtidigt så vill de bibehålla ett alkoholmonopol.

I can haz not getz itz.
..och fortsatte med att argumentera för en 3:e pappamånad också. Också väldigt liberalt (inte).
 
Trådskapare
A
Ett sätt att finna kandidater som är något mer liberala avseende alkohol är att utnyttja IOGT-NTOs kampanj Alkoholstör och kontrollera vilka riksdagskandidater som säger NEJ till ytterligare restriktioner avseende alkoholreklam.

Man kan selektera per län och parti. Bara att ta listan för det parti man planerar rösta för och kryssa lämplig kandidat. Troligen bäst att ta kandidater så högt upp på listan som möjligt. Sprid till likasinnade och vi kanske kan få in något mer balanserade riksdagsmän för nästa mandatperiod.
 

Peder

Medlem
Då är det snart dags att rösta. Alkoholpolitik.se har varit hjälpsamma med en lista på vad man skall rösta på om man vill ha försäljning av alkohol på andra ställen än Systembolaget i framtiden. Nu är listan för både öl, vin och sprit, men hade det handlat om enbart öl och vin hade det nog varit fler politiker bland högerpartierna som hade varit öppna för en liberalisering men följande partier är de säkraste valen för en liberalisering i framtiden där inte Systembolaget är ensam aktör i Sverige.

1. Moderaterna
2. Sverigedemokraterna
3. Folkpartiet
4. Centerpartiet
5. Kristdemokraterna
6. Socialdemokraterna/Miljöpartiet/FI
7. Vänsterpartiet

Källa: http://alkoholpolitik.se/?page_id=1196
http://alkoholpolitik.se/?page_id=1196
Att vänsterblocket hamnar långt ner i listan är inte så föga förvånande. Även åklagaren som har valt att åtala mig finns med på Socialdemokraternas valsedlar. Lite otippat att Sverigedemokraterna är så öppna för en liberalisering av vår alkoholpolitik, men samtidigt skall man inte glömma att de vill stänga våra gränser och skulle glädjas åt ett EU-uträdde vilket skulle göra att SD skulle bidra med ett sämre utbud av kvalitetsvin och mer blågul öl och ett BIB-rike.
 
Trådskapare
A
Då är det snart dags att rösta. Alkoholpolitik.se har varit hjälpsamma med en lista på vad man skall rösta på om man vill ha försäljning av alkohol på andra ställen än Systembolaget i framtiden.

Lista med namn ska vi tillägga. Vi får tacka nykterhetsivrarna för att de hjälper till att kartlägga vilka man bör rösta på då man önskar en mer liberal alkoholpolitik.

Kryssa aktivt i valet, det är en uppmaning jag vill ge. Redan kryssat i min valsedel med en kandidat som anger att de vill ta bort alkoholmonopolet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite otippat att Sverigedemokraterna är så öppna för en liberalisering av vår alkoholpolitik, men samtidigt skall man inte glömma att de vill stänga våra gränser och skulle glädjas åt ett EU-uträdde vilket skulle göra att SD skulle bidra med ett sämre utbud av kvalitetsvin och mer blågul öl och ett BIB-rike.
SD som parti vill behålla monopolet, men är för gårdsförsäljning (utan de reservationer som andra partier gör som betyder att de de facto är emot gårdsförsäljning). Jag var också förvånad över den höga andelen av deras kandidater som stödjer avskaffandet. Jag kan tänka mig att detta beror på tre orsaker: en anti-etablissemangsinställning, rätt många f.d. moderater (som ju tidigare har velat avskaffa monopolet, före de blev nya moderater) och att SD är starkast i Sydsverige där man generellt har en liberalare och mer kontinental inställning till alkoholhaltiga drycker. Även i många andra frågor är ju SD "ganska danska", så varför inte även i alkoholpolitiken?
I min sammanställning över partiernas åsikter så placerade jag SD näst sist just för att de vill gå ur EU, då i princip alla liberaliseringar av den svenska alkoholpolitiken under de senaste 20 åren har berott på anpassning till EU-medlemskapet och inte på specifik välvilja mot konsumenterna och medborgarna. Sverige må idag ha den lägsta graden av frihet för alkoholkonsumenter av EU:s 28 medlemsländer, men det vore fel att tro att saker skulle vara ungefär lika illa utan för EU. Kom ihåg det gamla talesättet: inget är så dåligt att det inte kan bli sämre...
Däremot är det som Peder påpekar ingen brist på SD-kandidater att kryssa på, för den som prioriterar att personvälja kandidater med konsumentvänliga åsikter.
Med Centerpartiet är det precis tvärtom. De kom på 2:a plats i min sammanställning, men de har endast en kandidat utanför Stockholm som vill avskaffa monopolet! Intressant nog brukar det alltid vara Per Ankersjö, Stockholmscenterns ordförande, som hörs från C i alkoholpolitiska frågor. Tydligen är han inte så representativ för vad centerpartisterna tycker ute i fäbodarna och ladorna i övriga riket...
Sedan håller jag helt med Peder - jag skulle vara mycket nyfiken på hur svaren skulle se ut om vi pratade om avskaffat monopol enbart för öl och vin.
 

kayaker

Cyklist
Per Ankersjö är ju dessutom väldigt synlig och aktiv i sociala medier så han skulle säkert bli kryssad av många andra om han kandiderade till Riksdagen.
 

kayaker

Cyklist
Med Centerpartiet är det precis tvärtom. De kom på 2:a plats i min sammanställning, men de har endast en kandidat utanför Stockholm som vill avskaffa monopolet! Intressant nog brukar det alltid vara Per Ankersjö, Stockholmscenterns ordförande, som hörs från C i alkoholpolitiska frågor. Tydligen är han inte så representativ för vad centerpartisterna tycker ute i fäbodarna och ladorna i övriga riket...
Jag har funderat lite och undrar i mitt stilla sinne om det är så att Karin Söders och Torsten Bengtsons andar fortfarande spökar?
Det var ju inte för inte som Eddie Meduza skrev "Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder"...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har funderat lite och undrar i mitt stilla sinne om det är så att Karin Söders och Torsten Bengtsons andar fortfarande spökar?
Det var ju inte för inte som Eddie Meduza skrev "Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder"...
Kanske att Centern som f.d. folkrörelse ute på landsbygden i vissa fall har en del kopplingar till, eller sympati för, den f.d. folkrörelsen nykterhetsrörelsen? När det gäller gårdsförsäljning pekar ju de traditionella C-instinkterna, stöd till småföretag och särskilt sådana på landsbygden, åt samma håll som Stureplanscenterns allmänna (ny)liberala reformiver. Men som den gamle centerledaren Gunnar Hedlund (eventuellt) har sagt: "Centerpartiet har velat och kommer alltid att vela". :)
För övrigt anser jag att Eddie Meduza officiellt bör utses till svensk nationalskald och föräras en stor staty.
 

Peder

Medlem
Valet är över och man kan konstatera att vi får en ny minoritetsregering. SD får en vågmästarroll med sina 13 procent och som är ett parti som är ovanligt liberalt inom partiet när det gäller alkoholpolitik.

Det som glädjer mig mest är att att Maria Larsson (KD) får stiga ner från sin tron där hon aldrig bemött personligen våra frågor som många medlemmar här på Finewines.se har ställt till henne eller när man ställt frågor direkt till henne på Twitter. Politiker som inte svarar på frågor eller undviker att svara är enligt min mening inga politiker som respekterar folket.

Det verkar också som att IOGT-NTO stödjer mig och inte sörjer Maria utan istället gläds åt en rödgrön regering trots deras fina samarbete under åren.
http://www.accentmagasin.se/politik/sa-blir-alkoholpolitiken-med-rodgron-regering/

Den stora frågan är skall Maria Larsson (KD) nu kliva in med en tydligare roll hos Systembolaget, Läkaresällskapet eller Alkoholpolitiskt forum eller blir det att hon trots allt genom sitt samarbete med IOGT-NTO en liten nyckelroll där?
 
Toppen