Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Allmän vinkunskap som kan hittas på nätet. Tips och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Kunskap kring vin är alltid trevligt. Själv så har jag siktet inställt på att försöka klara 3-betyget inom Munskänkarna, vilket innebär att jag måste klara teoritentan i höst innan jag är kvalificerad för den praktiska tentan i början på nästa år.

Böcker är möjligen den bästa kunskapskällan, men så som jag funkar så är det många gånger lättare att "få det gjort" om det går att studera direkt på nätet, om inte annat som komplement till fysisk litteratur.

Snubblade på följande (se nedan), vilket fick mig inspirerad att starta denna tråd. Länkarna leder till en blogg som samlat ihop en hel del matnyttigt kring vinhistoria och allmän kuriosa:

http://hogsheadwine.wordpress.com/2014/08/01/online-posts-and-articles-on-the-history-of-wine-1/

http://hogsheadwine.wordpress.com/2014/09/01/online-posts-and-articles-on-the-history-of-wine-2/

Har ni bra tips på andra intressanta sidor rörande vinkunskap, typ artiklar och annat matnyttigt så får ni gärna posta det här. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För den som är intresserad av att testa sina kunskaper så kan jag rekommendera denna sida.

Mängder av quizzar, instuderingsfrågor och "flashcards" som riktar sig till de som studerar WSET. Jag är dock lite osäker på hur tillförlitlig denna dam är, men mycket verkar ambitiöst upplagt.
 

ChristianB

DipWSET
Det var ju en rolig sida! Först såg det lite rörigt ut men när jag väl zoomade in lite så blev det genast spännande att börja kika på enskilda vingårdar och hur de låg i förhållande till de stora namnen i området, t ex Bourgogne. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kan vi inte göra en kategori med årgångar i olika distrikt på forumet? letade nyss efter information om år 2012 i Bordeaux men hitta inget.
 

Silenos

Medlem
Skit grejer vi gör en ordentlig istället.
finewine vintages
Ja, det här är väl ändå en ypperlig idé. Det går ju nörda till det rejält om man vill... med allmänt stjärnsystem, drick nu betyg, förväntad lagringsduglighet, drick ungt-poäng, kommentarer om vinernas generella karaktär, hur vädret var, ev, variation inom distrikten, etc. Det kan ju få ta sin tid...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja, det här är väl ändå en ypperlig idé. Det går ju nörda till det rejält om man vill... med allmänt stjärnsystem, drick nu betyg, förväntad lagringsduglighet, drick ungt-poäng, kommentarer om vinernas generella karaktär, hur vädret var, ev, variation inom distrikten, etc. Det kan ju få ta sin tid...
Aaah här har vi en som hajjar grejen!
Folk på forumet har bra kontakter och reser mycket så vi kan ta lite inside informations osv.
Behöver ju inte börja ifrån 1800 talet utan kanske ifrån 2000 talet och framåt. klassiska distrikt och mycket nya världen unt so weiter på knackig tyska.
 
Toppen