Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Allt du behöver veta om "Brett"

ChristianB

DipWSET
Brett i rätt mängd är ju alldeles utmärkt, men i vissa flaskor märker man en alldeles för tydlig närvaro av den. Senaste exemplet som jag reagerade på var Bdx-vinet från "Månadens vin" här på forumet, Chatêau Fourcas-Hosten 2005. ;)

Brettade öl är en annan femma! Där finns det verkligen trevliga grejer. I vin är jag inte lika hemma på det än men jag räknar med att det kommer med ihärdigt övande! :p
 

chambertin

Medlem
En gammal artikel, möjligen har rävarna på forumet redan läst den till leda? Mycket matnyttigt och intressant.

Jag gillar brett. :)

http://www.sommelierjournal.com/articles/article.aspx?year=2008&month=8&articlenum=66
Intressant !
Älskat det i öl och i lagom doser i vissa viner.
Kul med kopplingen till bryggerinäringen där Brettanomyces ju spelar en mycket viktig roll i många ölstilar utan att räknas som "flaw"
Prova gärna några öl från Staffanstorps stolthet Brekeriet som ju använder Brettanomyces i de flesta av sina öl.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant !
Älskat det i öl och i lagom doser i vissa viner.
Kul med kopplingen till bryggerinäringen där Brettanomyces ju spelar en mycket viktig roll i många ölstilar utan att räknas som "flaw"
Prova gärna några öl från Staffanstorps stolthet Brekeriet som ju använder Brettanomyces i de flesta av sina öl.
Hur är det med ditt öl, får du brettangrepp?
 

vininfo.nu

Medlem
Min egna lilla artikel på området från 2007...
http://www.vininfo.nu/pdf/2007_10_brettanomyces.pdf

Dock så bygger min text på en 90-talsartikel så att närmare hälften av kvalitetsviner skulle ha förnimmelsebara toner av "brett" är väl en rejäl överdrift. Det var nog vanligare förr. Inte minst i Australien där jag vet att exempelvis Hunter's Tyrells hade "problem". Men "substanserna" återfinns nog i dom flesta röda viner som legat på fat. Ju mer traditionella viner desto vanligare förekommande...
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
En gammal artikel, möjligen har rävarna på forumet redan läst den till leda? Mycket matnyttigt och intressant.

Jag gillar brett, vad tycker ni? :)

http://www.sommelierjournal.com/articles/article.aspx?year=2008&month=8&articlenum=66

Intressant och bra artikel. Tack för det!

Personligen så gillar jag brett, i alla fall stalligheten inte så mycket bandage/plåster. Men som med de mesta så krävs det också en balans, ett vin med bara brett-aromer är inte så roligt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant och bra artikel. Tack för det!

Personligen så gillar jag brett, i alla fall stalligheten inte så mycket bandage/plåster. Men som med de mesta så krävs det också en balans, ett vin med bara brett-aromer är inte så roligt.
Håller helt med, dessutom så kan brett dessutom ge upphov till rökighet. Etylfenol ger den "typiska" brettkaraktären (stall, läder) medan etylguaiacol snarare bidrar med en rökighet, som vanligtvis inte definieras som brett av oss lekmän.

För mycket av det goda kan absolut vara negativt...
 

chambertin

Medlem
Hur är det med ditt öl, får du brettangrepp?
Nej, det har inte hänt ännu.
Dom som kan mer än jag säger att man skall hålla isär Saccaromyces och Brettanomyces i sina jäskärl/brygglokal då det annars är lätt att Brett alltid kommer att finnas med.

Detta bekräftar ju lite bilden man har av hur det kan vara hos vinproducenter som har Brett i sina ekliggare eller i lokalerna och därmed alltid får en viss influens av det i sina viner.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, det har inte hänt ännu.
Dom som kan mer än jag säger att man skall hålla isär Saccaromyces och Brettanomyces i sina jäskärl/brygglokal då det annars är lätt att Brett alltid kommer att finnas med.

Detta bekräftar ju lite bilden man har av hur det kan vara hos vinproducenter som har Brett i sina ekliggare eller i lokalerna och därmed alltid får en viss influens av det i sina viner.
Du kan ju alltid köra med brett i så fall, kanske blir det roligare öl? o_O
 

chambertin

Medlem
Du kan ju alltid köra med brett i så fall, kanske blir det roligare öl? o_O
Jodå det kommer nog att bryggas ett och annat öl framöver med Brettanomyces i.
En s.k Saison står på programmed framöver och jästen till den verkar bl.a innehålla flera stammar av Brettanomyces (och även mjölksyrabaterier).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jodå det kommer nog att bryggas ett och annat öl framöver med Brettanomyces i.
En s.k Saison står på programmed framöver och jästen till den verkar bl.a innehålla flera stammar av Brettanomyces (och även mjölksyrabaterier).
Då vet jag vad jag tycker att du skall ha med dig på nästa vinträff - ditt öl. :)
 

Larseman

Medlem
Men är brett alltid brett?
Eller om jag uttrycker mig så här, om man säger att ett vin är brettigt, finns det då alltid Brettanomyces eller kan doften komma från något annat i vinet? Jag tycker ibland att vissa svänger sig lite slarvigt med begreppet, och låter det stå för många andra mognadstoner. Jag brukar nog föredra att beskriva dofterna som "stalligt" eller "lagård" eller "gummisula" snarare än att tvärsäkert hävda BRETT. Men vad vet jag :oops:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men är brett alltid brett?
Eller om jag uttrycker mig så här, om man säger att ett vin är brettigt, finns det då alltid Brettanomyces eller kan doften komma från något annat i vinet? Jag tycker ibland att vissa svänger sig lite slarvigt med begreppet, och låter det stå för många andra mognadstoner. Jag brukar nog föredra att beskriva dofterna som "stalligt" eller "lagård" eller "gummisula" snarare än att tvärsäkert hävda BRETT. Men vad vet jag :oops:
Håller helt med!

Mycket bättre att beskriva en doft med vad man tycker den doftar, snarare än vad man tror den beror på. Med det sagt så är jag inte så mycket bättre själv, och slänger mig med begreppet brett lite här och där i mina TN.

Men har i alla fall doftat både på Brettanomyces jästen och på Etylfenol och Etylguaiacol i sina rena former. Doftar ju inte direkt som Beaucastel :rolleyes:
 
Toppen