Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Allt du behöver veta om "Brett"

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men är brett alltid brett?
Eller om jag uttrycker mig så här, om man säger att ett vin är brettigt, finns det då alltid Brettanomyces eller kan doften komma från något annat i vinet? Jag tycker ibland att vissa svänger sig lite slarvigt med begreppet, och låter det stå för många andra mognadstoner. Jag brukar nog föredra att beskriva dofterna som "stalligt" eller "lagård" eller "gummisula" snarare än att tvärsäkert hävda BRETT. Men vad vet jag :oops:
Helt sant, allt som påminner om stall är inte nödvändigtvis brett samt så finns det mycket som inte luktar typiskt brett som kan vara det (vissa typer av rökighet till exempel). Etylfenol är dock väldigt lätt att känna igen när man väl har kalibrerat sig mot den. Urtypisk lukt av häst med lädersadel.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är Brett på utdöende?
Både 2005 Chateau Musar och 2005 Chateau de Beaucastel saknar ju fullständigt denna ovärderliga komponent. Iaf i mänskligt noterbara grader...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är Brett på utdöende?
Både 2005 Chateau Musar och 2005 Chateau de Beaucastel saknar ju fullständigt denna ovärderliga komponent. Iaf i mänskligt noterbara grader...
Musar -05 hittar jag brett i, däremot så tyckte jag 04:an saknade brett senast jag testade. Kanske är det flaskvariation eller dagsform som är förklaringen?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är Brett på utdöende?
Både 2005 Chateau Musar och 2005 Chateau de Beaucastel saknar ju fullständigt denna ovärderliga komponent. Iaf i mänskligt noterbara grader...
Testade förövrigt Chateau Musar -04 på R Vinbar tidigare idag. Ingen brett och massor av russin och körsbär med tydliga volatila drag. Ingen besvikelse, men jag gillar årgång -05 bättre. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är Brett på utdöende?
Både 2005 Chateau Musar och 2005 Chateau de Beaucastel saknar ju fullständigt denna ovärderliga komponent. Iaf i mänskligt noterbara grader...
Chateau Beaucastel -00 var rejält komplex med inslag av björnbär, hallon, rått kött, peppar, cigarr, stall, nypon och torkad frukt, detta tillsammans med fina cedertoner med blyerts och rostig spik. Smakmässigt var det medelfylligt och intensivt med fokuserad syra. Detta vin klarar med lätthet ett decennium till på rygg, men borde inte bli direkt bättre än så här.

Chateau Beaucastel -11 hade ung och förhållandevis kraftig frukt åt björnbär och skogshallon. Utöver detta lakrits, peppar, choklad, salami, pors och lavendel. Smaken var sträv och fyllig med rejäl syra. Gott som tusan redan nu, men aningen anonym för sitt pris. Barnarov, såklart, vinet behöver nog ligga till sig ett tiotal år minst.
Chateau Beaucastel -00 hade stall (brett) men inte -11...enligt mig då. Verkar variera ganska rejält.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att läsa är viktigt. Det utökar dels våra ordförråd och vårt förhållande till språket som förmedlare av nyanser på ett gripbart sätt. Dels gör läsandet oss inte till bättre människor, men till mer människor. En av de mest fascinerande människor jag någonsin träffat, Ramachandran, en indisk professor i ekonomi, vars exakta och precisa, avancerade engelska fick min egen språklighet att sätta sig (gråtandes) på pottkanten. Efter urtömmande kontemplation, så har jag beslutat att han stämde till eftertanke och han har således inducerat min egna innerliga önskan om att kunna växa mina språk, så att jag utan tvekan klarar av att pinpointa 1000-tals stämningar.

Att kunna måla med ord är viktigare än att kunna måla med färg.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Att läsa är viktigt. Det utökar dels våra ordförråd och vårt förhållande till språket som förmedlare av nyanser på ett gripbart sätt. Dels gör läsandet oss inte till bättre människor, men till mer människor. En av de mest fascinerande människor jag någonsin träffat, Ramachandran, en indisk professor i ekonomi, vars exakta och precisa, avancerade engelska fick min egen språklighet att sätta sig (gråtandes) på pottkanten. Efter urtömmande kontemplation, så har jag beslutat att han stämde till eftertanke och han har således inducerat en egen innerlig önskan om att växa mina språk, så att jag utan tvekan klarar av att pinpointa 1000-tals stämningar.

Att kunna måla med ord är viktigare än att kunna måla med färg.
Jag har i alla fall lyckats läsa ut en bok på ca 300 sidor under ett och samma badtillfälle (badkar). Jag var minst sagt skrynklig när jag steg upp. För övrigt har jag ju en mycket trevlig bok SOM SKALL läsas snarast. Har inte kommit loss ännu, men snart är det ju semester, tack och lov. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har i alla fall lyckats läsa ut en bok på ca 300 sidor under ett och samma badtillfälle (badkar). Jag var minst sagt skrynklig när jag steg upp. För övrigt har jag ju en mycket trevlig bok SOM SKALL läsas snarast. Har inte kommit loss ännu, men snart är det ju semester, tack och lov. :)
Senast jag hade semester var... ahum... länge sen.
Överreklamerat och onödigt. (Om du frågar mig.)
I det land som har längst semester, lägsta arbetskraven och högsta sociala skyddsnäten på jorden... så ... finns en diagnos som dels lamslar, varnas för och skräms med och som rent av verkar omhuldad: utbränning. Fullständigt makabert i ett (tex) japanskt perspektiv, där 'utbränning' inte ens existerar som begrepp, utan där folk som får det krångligt går till en coach inom området 'coping-strategies' och alltid tar tag i sin situation istf att bygga in den i ett svalbo... (Fö byggt av strå och ... bajs.)

Man kan ju betänka att i ett modernt samhälle som idag saknar diagnosen "hysterisk" så finns heller inga kvinnor som är hysteriska. I de europeiska samhällen på 18- och 1900-talet som omhuldade diagnosen, så var åtskilliga kvinnor hysteriska.
Värdet av diagnoser?
Politisk korrekthet?
AB och Expressen?
Var är alla "hysterikor" idag?
Var är alla "utbrända" imorgon?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Senast jag hade semester var... ahum... länge sen.
Överreklamerat och onödigt. (Om du frågar mig.)
I det land som har längst semester, lägsta arbetskraven och högsta sociala skyddsnäten på jorden... så ... finns en diagnos som dels lamslar, varnas för och akräms med och som dels rent av verkar omhuldad: utbränning. Fullständigt makabert i ett (tex) japanskt perspektiv, där 'utbränning' inte ens existerar som begrepp, utan där folk som får det krångligt går till en coach inom området 'coping-strategies' och alltid tar tag i sin situation istf att bygga in den i ett svalbo...

Man kan ju betänka att i ett samhälle som saknar diagnosen "hysterisk" så finns heller inga kvinnor som är hysteriska. I de europeiska samhällen på 18- och 1900-talet som omhuldade diagnosen, så var åtskilliga kvinnor hysteriska.
Värdet av diagnoser?
Politisk korrekthet?
AB ochExpressen?
Var är alla "hysterikor" idag?
Var är alla "utbrända" imorgon?
Semester för vissa är att resa och se annat. Enligt den definitionen har du semester för jämnan. :D Den som har en statisk arbetsplats har nog större behov av "semester" än den som har ett dynamiskt kontor. Mitt jobb består mestadels av smak och arom - jag jobbar med andra ord jämt, men på "semestern" på annan ort. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Semester för vissa är att resa och se annat. Enligt den definitionen har du semester för jämnan. :D Den som har en statisk arbetsplats har nog större behov av "semester" än den som har ett dynamiskt kontor. Mitt jobb består mestadels av smak och arom - jag jobbar med andra ord jämt, men på "semestern" på annan ort. ;)
Du behöver fler fungerande coping strategies :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag avskyr att resa då den som sitter nära mig är en doftande lektion i Brett. Har varit med om det två ggr. En gg så illa att jag var tvungen byta plats.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ramlade över en ruggigt intressant artikel som handlar om vinmakaren Christopher Howell (Cain Vineyard and Winery, Napa Valley) och hans experiment med bland annat brettanomyces i sin vinmakning för att få till mer komplexa viner utan för dominerande fruktighet. Jag tror det är helt rätt väg att gå, för få saker kan bli så gott som en lagom dos med brett i ett förövrigt trevligt vin. :)

http://luckypeach.com/a-fruitless-endeavor-2/
 

chambertin

Medlem
Ramlade över en ruggigt intressant artikel som handlar om vinmakaren Christopher Howell (Cain Vineyard and Winery, Napa Valley) och hans experiment med bland annat brettanomyces i sin vinmakning för att få till mer komplexa viner utan för dominerande fruktighet. Jag tror det är helt rätt väg att gå, för få saker kan bli så gott som en lagom dos med brett i ett förövrigt trevligt vin. :)
http://luckypeach.com/a-fruitless-endeavor-2/
Väldigt intressant och håller med vad gäller lite Brett i vinet. Det piggar verkligen upp och adderar komplexitet.

Spontant känns det som om ariklen hoovrar runt nästa etapp i den amerikanska vinvärlden efter att i stort sett alla världens stora druvor provats och att man nu är redo att ta sig an lite mer udda vinmakarstilar såsom de i Jura och Jerez t.ex.
Lite vinmakarahipster kanske den där Howell.:)

Däremot fattar jag inte hur han får ihop kritiken mot Parker med hur Howell lyfter Rayas som hans stora inspirationskälla.
“The wine was magic, alive,” he says, “It never tasted tired or dirty. It just tasted like grenache—full, vibrant grenache.”

In modern winemaking, fussily sorted fruit samples are vinified in squeaky clean cellars into wines of seamless elegance, influenced in part by the autocratic and antiseptic predilections of Robert Parker, the influential critic who has privileged fruit above all other elements. The result was an industry defined by homogeneity, at the expense of funk.

Det är ju bara att titta på Parkers score av Rayas så hittar man massor med 95p, 96p, 97p 98p osv.
Dessutom har mannan lådvis av vinet i sin personliga källare (i alla fall om man skall ta honom på orden i artiklarna om Rayas).
I never cease to be amazed by what emerges from these decrepit, old, haphazard cellars that look like a biohazard room in a video game. They don't win the top prize for the dirtiest cellars in Chateauneuf du Pape (that goes to Henri Bonneau), but Rayas is a close second. Modern-day oenology graduates would be horrified by -working conditions,- but the magic elixirs to emerge from these ancient barrels, demi-muids and foudres are wondrous

Dessutom så var det ju Emile Paynaud i Bdx som startade hygienrevolutionen i vinkällarna och inte Parker.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Väldigt intressant och håller med vad gäller lite Brett i vinet. Det piggar verkligen upp och adderar komplexitet.

Spontant känns det som om ariklen hoovrar runt nästa etapp i den amerikanska vinvärlden efter att i stort sett alla världens stora druvor provats och att man nu är redo att ta sig an lite mer udda vinmakarstilar såsom de i Jura och Jerez t.ex.
Lite vinmakarahipster kanske den där Howell.:)

Däremot fattar jag inte hur han får ihop kritiken mot Parker med hur Howell lyfter Rayas som hans stora inspirationskälla.




Det är ju bara att titta på Parkers score av Rayas så hittar man massor med 95p, 96p, 97p 98p osv.
Dessutom har mannan lådvis av vinet i sin personliga källare (i alla fall om man skall ta honom på orden i artiklarna om Rayas).


Dessutom så var det ju Emile Paynaud i Bdx som startade hygienrevolutionen i vinkällarna och inte Parker.
Detaljer och åter detaljer. Du har säkerligen helt rätt, men jag läste nog inte de detaljerna utan såg mest det trevliga med att styra viners smak med hjälp av trevliga mikroorganismer och andra finurliga knep. ;)
 

chambertin

Medlem
Detaljer och åter detaljer. Du har säkerligen helt rätt, men jag läste nog inte de detaljerna utan såg mest det trevliga med att styra viners smak med hjälp av trevliga mikroorganismer och andra finurliga knep. ;)
Sorry, kanske hänger upp mig på fel saker men det går ju snart inte att läsa en bloggpost ngnstans utan att både det ena och det andra av negativa sidor hos viner i allmänhet tillskrivs herr vinadvokaten.

Gillade innehållet i artikeln för ovrigt och gillar verkligen när vinmakare släpper på hängslen och livrem och kör med det som naturen har att erbjuda. Naturlig jäst och så lite bekämpningsmedel som möjligt är ju de mest uppenbara så klart.

Kanske snart blir naturvinsmupp också...;)
 
Toppen