Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Allt för konsten: Tacospaj

Pomerol

Medlem
Krug88 är ju näst intill besatt av Tacospaj. Man behöver ju inte vara Freud för att förstå att det ligger något mycket tragiskt bakom denna längtan. Jag har nog aldrig haft en längtan efter tacospaj - dock väckte Krug88 min nyfikenhet. Vad är det egentligen som det svenska folket njuter av när det ska vara lite extra festligt?

Min första ambition var att jag skulle vara ensam när det skulle lagas och ätas tacospaj. Man vill ju absolut inte ha med barnen på sådana här sjuka grejer.

Sedan gällde det att hitta recept. Är det någon som är förvånad att jag hittade det på Expressens hemsida?

Nåväl, receptet:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl eller siktat dinkelmjöl
2 krm salt
150 g kylskåpskallt smör
2 msk iskallt vatten

Fyllning:
400 g nötfärs
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
smör till stekning
2 dl passerade tomater
1 paket taco kryddmix, 40 g
salt och nymalen peppar
1 burk kidneybönor, 400 g
3 dl texmexost, riven, eller lagrad ost
0,5 st grön paprika
0,5 st gul paprika
8 st cocktailtomater, stora

Jag gjorde två ändringar. För det första så strök jag taco kryddmix med dess natriumglutamat utan gjorde en egen kryddmix av spiskummin, chilipulver, paprikapulver, salt och peppar. Sedan satsade jag på en riktigt god ost; Kvibille cheddar calvados. För övrigt satsate jag på bra kvalitet; ekologiska grönsaker, bra passerade tomater osv. Inget fick lämnas åt slumpen.

Att göra pajen gick snabbt och enkelt. Desto svårare var det med vinvalet. Umbala är ju ett riktigt populärt och folkligt vin men eftersom det inte är varje dag som jag äter tacospaj gick jag faktist upp elva kr och satsade på Delas C-H. Jorå, fint ska det va.

Den är ju ganska generös i frukten som matchade pajen bra, det var faktist en trevlig kombination. Och pajen i sig då? Tja, den smakade ungefär som tacos. Fast som en paj. Men med tacos. Fast i pajtappning. Ja, ni förstår.

097200982918P8323.jpg
 

Segol

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Bubblaren skrev:
Näe, jag förstår inte ???
666 inlägg... Hade jag varit du hade jag tänkt mig noga för innan jag skrev nåt nytt eftersom siffran 667 känns futtig i jämförelse.

Apropå tacopajen som tråden faktiskt handlar om så känns det en smula patetiskt att höra talas om tacokryssningar o annat elände men den där pajen ser inte så tokig ut, det kanske bor en Anders Svensson i mig trots allt :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Segolas skrev:
666 inlägg... Hade jag varit du hade jag tänkt mig noga för innan jag skrev nåt nytt eftersom siffran 667 känns futtig i jämförelse.

Apropå tacopajen som tråden faktiskt handlar om så känns det en smula patetiskt att höra talas om tacokryssningar o annat elände men den där pajen ser inte så tokig ut, det kanske bor en Anders Svensson i mig trots allt :)

Mitt mål är det här och 2 inlägg till.

Tacopaj är patetiskt, så det så! Dessutom är den inte glutenfri!
 

Segol

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Det är bra att ha realistiska mål!
Det glutenfria är ju lätt åtgärdat genom att byta ut mjölet, dessutom tycker jag pajer ofta blir bättre på glutenfritt mjöl eftersom det mjölet gör pajen krispigare. Å andra sidan känns det inte som du är på väg att slänga ihop en tacopaj, ordet "patetiskt" tar jag som hyfsad indikation på det...
 

Krug88

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Pomerol skrev:
Krug88 är ju näst intill besatt av Tacospaj. Man behöver ju inte vara Freud för att förstå att det ligger något mycket tragiskt bakom denna längtan. Jag har nog aldrig haft en längtan efter tacospaj - dock väckte Krug88 min nyfikenhet. Vad är det egentligen som det svenska folket njuter av när det ska vara lite extra festligt?
Rätt sorgligt, men kul att jag kunde inspirera dig till lite dumheter...
 

vintjej

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Kul att du vågade dig på den. Men jag betvivlar att man ska hotta till den som du har gjort, om man nu vill ha den genuint folkliga upplevelsen.
Nu är frågan. Vågar du gå WT all the way?
 

anders

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

vintjej skrev:
Kul att du vågade dig på den. Men jag betvivlar att man ska hotta till den som du har gjort, om man nu vill ha den genuint folkliga upplevelsen.
Nu är frågan. Vågar du gå WT all the way?

Nu ska vi vara försiktiga med vad vi hetsar Pomerol till. Vi må betänka att Pomerol inte är van vid vad pöbelsvensson stoppar i sig. Omogna tomater i all sin orangefärgade prakt, taco kryddmix med dess natriumglutamat, totalt smaklös hushållsost etc verkar vara ett helgjutet recept på hur man snabbast möjligt tar sig till en livshotande anafylaktisk chock om man nu är van vid de lite bättre råvarorna...

På tal om hushållsost var det en kille i cigarrklubben (har jag för mig) som stoppade in en sådan i kylskåpet och tog fram den tre år senare. Då var den tydligen riktigt bra.
 

vintjej

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

anders skrev:
Nu ska vi vara försiktiga med vad vi hetsar Pomerol till. Vi må betänka att Pomerol inte är van vid vad pöbelsvensson stoppar i sig. Omogna tomater i all sin orangefärgade prakt, taco kryddmix med dess natriumglutamat, totalt smaklös hushållsost etc verkar vara ett helgjutet recept på hur man snabbast möjligt tar sig till en livshotande anafylaktisk chock om man nu är van vid de lite bättre råvarorna...

På tal om hushållsost var det en kille i cigarrklubben (har jag för mig) som stoppade in en sådan i kylskåpet och tog fram den tre år senare. Då var den tydligen riktigt bra.

Aha, extrem lagringspotential alltså? Jobbigt att ha den runda klunsen i kylen under 3 år dock. Och rund är den väl för att den ska passa i papperskorgen?
 

anders

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

vintjej skrev:
Aha, extrem lagringspotential alltså? Jobbigt att ha den runda klunsen i kylen under 3 år dock. Och rund är den väl för att den ska passa i papperskorgen?

Jag har för mig att det är värre än så. Han kör lagring så att han kan ta en varje jul. Det blir alltså TRE ostar, eller kanske snarare blivande ostar, i kylen samtidigt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Allt för konsten: Tacospaj

anders skrev:
På tal om hushållsost var det en kille i cigarrklubben (har jag för mig) som stoppade in en sådan i kylskåpet och tog fram den tre år senare. Då var den tydligen riktigt bra.
Det finns möjligheter att köpa lagrad hushållsost på ett par ställen. Den kan också bli ost till slut.

Mina kompisar och deras döttrar kallar hushållsost för "hushållsplast". Gruyère är deras favorit. :)
 

vintjej

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

anders skrev:
Jag har för mig att det är värre än så. Han kör lagring så att han kan ta en varje jul. Det blir alltså TRE ostar, eller kanske snarare blivande ostar, i kylen samtidigt.

Nu blir man ju nästan nyfiken. Din vän anser alltså att den blir bättre ellere i klass med cheddar el dyl?
 

Jos

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Ang. Kvibille Cheddar så må den vara god men likt förbaskat innehåller den konserveringsmedel E251, E202, och E235. Alltså bl.a. Natamycin(E235), ett antibiotikum som i princip hela ostbranschen i övrigt har slutat använda eller påbörjat att fasa ut. Jag har nu ingen aning om Natamycin är hälsofarligt eller inte men man kan ju fråga sig varför de flesta osttillverkare har påbörjat borttagning av ämnet i produktionen...


Så tre olika typer av konserveringsmedel i Kvibille men inga i Hushållsost..

Jag kan också rekommendera lagring av hushållsost då jag prövat en (vanlig Arla) som varit lagrad över ett år och som var sjukt bra. Har för mig att den låg i något osttyg typ som var fuktigt men det kanske inte var under lagringen.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Jos skrev:
Ang. Kvibille Cheddar så må den vara god men likt förbaskat innehåller den konserveringsmedel E251, E202, och E235. Alltså bl.a. Natamycin(E235), ett antibiotikum som i princip hela ostbranschen i övrigt har slutat använda eller påbörjat att fasa ut. Jag har nu ingen aning om Natamycin är hälsofarligt eller inte men man kan ju fråga sig varför de flesta osttillverkare har påbörjat borttagning av ämnet i produktionen...


Så tre olika typer av konserveringsmedel i Kvibille men inga i Hushållsost..

Jag kan också rekommendera lagring av hushållsost då jag prövat en (vanlig Arla) som varit lagrad över ett år och som var sjukt bra. Har för mig att den låg i något osttyg typ som var fuktigt men det kanske inte var under lagringen.

Det hade jag missat, de har en förmåga att smyga sig in här och där. Ibland sänker man garden något när man köper varor som man förväntar sig är lite bättre medan man lusläser innehållsförteckningen på andra.
 

vintjej

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

Tacopajen har fått en konkurrent:
http://dewdropia.blogg.se/2009/septembe ... atang.html
..."men nu jag iallafall lärt mig att tycka om kall bearnaisesås, men bara om den är oäkta, d v s gjord på matlagningsyoghurt och OLW:s dipmix "Bearnaise" ;P!

Hur som helst... jag tänkte att jag skulle lära mig att tycka om varm bearnaisesås så därför gjorde jag en risgratäng med lite korv, grönsaker och så ett täcke av bearnaisesmakande röra! Inte så tokigt faktiskt!! Korv och b-sås funkade riktigt bra :)"
 

CH

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

vintjej skrev:
Tacopajen har fått en konkurrent:
http://dewdropia.blogg.se/2009/septembe ... atang.html
..."men nu jag iallafall lärt mig att tycka om kall bearnaisesås, men bara om den är oäkta, d v s gjord på matlagningsyoghurt och OLW:s dipmix "Bearnaise" ;P!

Hur som helst... jag tänkte att jag skulle lära mig att tycka om varm bearnaisesås så därför gjorde jag en risgratäng med lite korv, grönsaker och så ett täcke av bearnaisesmakande röra! Inte så tokigt faktiskt!! Korv och b-sås funkade riktigt bra :)"


hahaha först trodde jag det var vad du tyckte och dömde dig fullständigt ända tills jag läste bloggen.
 

vintjej

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

CH skrev:
hahaha först trodde jag det var vad du tyckte och dömde dig fullständigt ända tills jag läste bloggen.

Det är det som är faran med internetkommunikation.:D
 

gustav.K

Medlem
SV: Allt för konsten: Tacospaj

vintjej skrev:
Tacopajen har fått en konkurrent:
http://dewdropia.blogg.se/2009/septembe ... atang.html
..."men nu jag iallafall lärt mig att tycka om kall bearnaisesås, men bara om den är oäkta, d v s gjord på matlagningsyoghurt och OLW:s dipmix "Bearnaise" ;P!

Hur som helst... jag tänkte att jag skulle lära mig att tycka om varm bearnaisesås så därför gjorde jag en risgratäng med lite korv, grönsaker och så ett täcke av bearnaisesmakande röra! Inte så tokigt faktiskt!! Korv och b-sås funkade riktigt bra :)"

Åfytusanjävlar.
 
Toppen