Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Amon-Ra -06

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Amon-Ra -06

Kul! Blev faktisk nyfiken när det var så sjukt många positiva tn. Vet att jag har några liggandes men har aldrig blivit så jätteimponerad av australiensare tidigare...
 
SV: Amon-Ra -06

Den är brökbra, god nu, men blir bättre. Ge den två år till så visar den sig från en mer komplex och nyanserad sida.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Amon-Ra -06

Winepunker skrev:
Det var ett tag sedan, men den är om möjligt ännu bättre ä '06:

http://www.winepunk.net/WinePunk/Provat ... _(Glaetzer).html

Ja du har ju över 150 TN på Cellartracker med ett snitt på nästan 94p, :eek: , så det kan ju omöjligt vara annat än riktigt bra!

http://www.cellartracker.com/list.asp?s ... tesVintage

Trevlig recension förresten men du, - hur många viner har du personligen följt utvecklingen på i 18 år eller mer? Dvs smakat det åtminstone som ungt/nytt och sen 18 år senare? Tänkte på din kommentar att du ställer dig "tvekande" till att det håller till 2026..

Men du kanske är äldre än du ser ut på din bild... ;)
 
SV: Amon-Ra -06

Född 1967, det framgår av bloggen (provat aktivt sedan 1987, organiserat sedan 1988). Bedömningen angående lagringskapaciteten är främst baserad på min lilla, men inte helt försumbara, erfarenhet av Shiraz/Syrah från Australien. Just Gleatzer har ju inte hållit på så länge så det går att säga något definitivt, men 20 år _brukar_ vara tungt för OZ (Grange, Lindemans Bin 3110, Best's Bin 0 och några andra undantaget). Dessutom har Colins alster från Seppelts & Barossa Valley Estate (E & E Black Pepper) inte visat sig utvecklas till det bättre mer än runt 12 år om det nu har någon bäring, strukturen på E & E & Amon-Ra har klara paralleller.
Jag har givetvis inte haft förmånen att följa speciellt många OZ Shiraz från _samma årgång_ i mer än 18 år (ett drygt 10-tal kanske) men jag har provat förhållandevis många gamla viner och de allra flesta tröttnar tydligt när de kryper över 15 år (firman hade kontor i Sydney förr).
Nu har dock mycket hänt tekniskt de senaste tjugo åren och Ben är ett snille, så den som lever (och har tillräckligt i källaren av Amon-Ra, jag är en bland dem) får se. Det skall bli spännande, men jag har en gnagande känsla att '05 kommer att toppa före 2020.
 
Toppen