Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anitra Steen korkar ur till slut

Martin

Medlem
Jag får väl bara hoppas att med henne så försvinner systemets outgrundliga ovilja att serva oss konsumenter med bra viner.

Anitra - du kan ta dina T-moduler med dig och äta dom medans ni skålar i Frexinet för din framtida mer nyttiga tillvaro (för oss andra) på Torpet..

Urkorkat, eller var det stenkorkat?
 

Pomerol

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Självklart har hon som VD det yttersta ansvaret men var inte Barbro Ström ett strå vassare när det gäller T-moduler? Kommer ni ihåg henne?

Om man dessutom jämför Steen med sin föregångare Romanus tycker jag man ser stora skillnader; satsning på självbetjäningsbutiker, generösare öppettider, fräschare varumärke, ändring av grå monopolattityd till mer serviceanda med mera.

Ha, ha, det är säkert ett inlägg som detta som får igång vissa men tillvaron är ju faktist inte svart-vit.
 
Trådskapare
M

Martin

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Pomerol skrev:
Självklart har hon som VD det yttersta ansvaret men var inte Barbro Ström ett strå vassare när det gäller T-moduler? Kommer ni ihåg henne?

Om man dessutom jämför Steen med sin föregångare Romanus tycker jag man ser stora skillnader; satsning på självbetjäningsbutiker, generösare öppettider, fräschare varumärke, ändring av grå monopolattityd till mer serviceanda med mera.

Ha, ha, det är säkert ett inlägg som detta som får igång vissa men tillvaron är ju faktist inte svart-vit.

Nä, visst är inte tillvaron svart-vit, men för att förstärka kan det vara ett bra grepp. Ska vi säga att tillvaron är roséfärgad?
Men, ändå, Steen har varit ansvarig chef under den tid när sverige har glidit samman med omvärlden (Danmark, t ex..) på ett helt annat sätt än under den närmast frireligöse Romanus. Låt vara att hon sedan inte primärt styrt moduleringen/allokeringen, men ansvaret är hennes.
Och på det viset som t ex "landortsbutikerna" utarmats under Steens ledning, kan man inte annat än klandra henne så pass mycket att hon borde få stå i spotthinken.
Jag som i min enfald tidigare trott att Systembolaget hade ett folkbildningsuppdrag/syfte - och då menar jag inte alla fantasifulla (med betoning på just fulla) alkoläsker och "cider"flaskor man numera säljer.

I senaste numret av "Bolaget" slår sig systemet för bröstet (maken på självgott reklamblad får man leta länge efter, men så är man troligen oxå världsmästare i ämnet, självgodhet alltså..) och skryter så man blir blå över "att sina fantastika utlämningsställen numera LEVERERA ALLT!" Notta bene..
Varför inte fullfölja idéen och LÄGGA NED alla butiker, förutom då de 3 "prestigebutikerna".
Ironin är ju då fulländad. Då MÅSTE man handla sitt vin på ICA.

Ja jävlar. Så här upphetsad har jag inte varit sedan jag skällde ut chefen och facket i eftermiddags. :-\

Är det meningen att man ska dricka något nu? ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Martin skrev:
Nä, visst är inte tillvaron svart-vit, men för att förstärka kan det vara ett bra grepp. Ska vi säga att tillvaron är roséfärgad?
Men, ändå, Steen har varit ansvarig chef under den tid när sverige har glidit samman med omvärlden (Danmark, t ex..) på ett helt annat sätt än under den närmast frireligöse Romanus. Låt vara att hon sedan inte primärt styrt moduleringen/allokeringen, men ansvaret är hennes.
Och på det viset som t ex "landortsbutikerna" utarmats under Steens ledning, kan man inte annat än klandra henne så pass mycket att hon borde få stå i spotthinken.
Jag som i min enfald tidigare trott att Systembolaget hade ett folkbildningsuppdrag/syfte - och då menar jag inte alla fantasifulla (med betoning på just fulla) alkoläsker och "cider"flaskor man numera säljer.

I senaste numret av "Bolaget" slår sig systemet för bröstet (maken på självgott reklamblad får man leta länge efter, men så är man troligen oxå världsmästare i ämnet, självgodhet alltså..) och skryter så man blir blå över "att sina fantastika utlämningsställen numera LEVERERA ALLT!" Notta bene..
Varför inte fullfölja idéen och LÄGGA NED alla butiker, förutom då de 3 "prestigebutikerna".
Ironin är ju då fulländad. Då MÅSTE man handla sitt vin på ICA.

Ja jävlar. Så här upphetsad har jag inte varit sedan jag skällde ut chefen och facket i eftermiddags. :-\

Är det meningen att man ska dricka något nu? ;D

Tack Martin för ett genomtänkt inlägg och inte bara en radda slagord. Det var lite det jag väntade av mitt något provocerande inlägg.

Jag köper att Steen är ansvarig för ett Systembolag som ligger närmare Eruopa än det som Romanus styrde, så det är möjligt att de skulle ha varit ännu aktivare. Förmodligen är de dock bakbunda av EU-regler/direktiv. Tex var ju Systembolaget motståndare till BIB, alkholläsk, extra starköl (inklusive Chimay mfl!) ända till EU knäppte dem på näsan.

Jag trodde att landsbygden hade fått det bättre, lite på vinkällarnas bekostnad. Tidigare släpptes ju vissa artiklar enbart på vinkällarbutikerna, nu kan man ju beställa en flaska i vilken butik som helst. En flaska är ju i och för sig inte så jävla mycket men någonstans tycker jag att det det är mer rättvist att många får en flaska, än att några ska ha lådor... Oj, nu blev jag nog kommunist.

Jag bor i storstad, får ofta det jag vill ha på Systembolaget och är nöjd. Men självklart kan allt bli bättre...

Och självklart är Bolaget ett reklamblad, så använder ju ICA, Konsum mfl sina medlemstidningar...
 
Trådskapare
M

Martin

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Kort nu, mer utförligt senare,

Utbudet av FINEWINES (det känns lite magstarkt att kalla det så) har krafitigt beskurits. Ironiskt (igen) är att när staden fick sin tredje butik verkar det som om allokeringen samtidigt minskat betydligt. Antaglien "kväver" butikerna varann (omsättning) vilket gör att de inte kvalificerar sig till huvudkontorets kommandoekonomers finare allokeringstabeller.

"Ok, då bygger vi fyra traktorfabriker i Vlavidistok - där bor det ju många politruker, något måste de ha att roa sig med på stäppen.."

Typ.
 

Pomerol

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Martin skrev:
Kort nu, mer utförligt senare,

Utbudet av FINEWINES (det känns lite magstarkt att kalla det så) har krafitigt beskurits. Ironiskt (igen) är att när staden fick sin tredje butik verkar det som om allokeringen samtidigt minskat betydligt. Antaglien "kväver" butikerna varann (omsättning) vilket gör att de inte kvalificerar sig till huvudkontorets kommandoekonomers finare allokeringstabeller.

"Ok, då bygger vi fyra traktorfabriker i Vlavidistok - där bor det ju många politruker, något måste de ha att roa sig med på stäppen.."

Typ.

Okej. Jag väntar med spänning på den utförligare versionen. Typ. Som kanske förklarar ett och annat. Typ.

;)
 
Trådskapare
M

Martin

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Lite senare kan bli mkt senare, antar jag..

NU vill jag bara skriva -efter dagens besök i en fullproppad presitigebutik och ett lika fullproppat "kassavalv", att det verkligen är skillnad mellan butiker och butiker.

Vissa av oss är verkligen mycket mer jämlika än oss andra.

Tänk om vi kunde få ett lika seriöst (om än onödigt närmast fisförnämt bemötande av vissa ur personalen!) bemötande i vilken vinbutik vi än var i Sverige?

Just att kunna plocka med flaskor man annars glömmer bort, känna igen gamla etiketter, relatera till fysiska föremål - det kan ingen katalog eller web-plats erbjuda.

Fast nackdelen är ju såklart att kan ha en tendens att bli rätt kostsamt.
 

Pomerol

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Martin skrev:
Lite senare kan bli mkt senare, antar jag..

NU vill jag bara skriva -efter dagens besök i en fullproppad presitigebutik och ett lika fullproppat "kassavalv", att det verkligen är skillnad mellan butiker och butiker.

Vissa av oss är verkligen mycket mer jämlika än oss andra.

Tänk om vi kunde få ett lika seriöst (om än onödigt närmast fisförnämt bemötande av vissa ur personalen!) bemötande i vilken vinbutik vi än var i Sverige?

Just att kunna plocka med flaskor man annars glömmer bort, känna igen gamla etiketter, relatera till fysiska föremål - det kan ingen katalog eller web-plats erbjuda.

Fast nackdelen är ju såklart att kan ha en tendens att bli rätt kostsamt.

Jag kan faktist inte avgöra om du är seriöst eller om ditt svar dryper av sarkasm. Men det är väl kul att du är nöjd med ditt besök... Även om det fysiska mötet är det bästa känns det svårt att ha en butik med vinkällarsortiment överallt.

Däremot tycker jag att man kräva ett seriöst och proffesionellt bemötande i vilket Systembolaget man än besöker. Jag tar för givet att ett stort intresse av vin, mat och kombinationen av bägge krävs för den som jobbar där.
 
Trådskapare
M

Martin

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

givetvis dryper mitt svar av sarkasm.
Visst är det bra med vinkällarbutikerna i sig, inget mot det, även om jag till döden anser att Systemet övervärderar sin storslagenhet. ALLA butiker borde vara vinkällarbutiker mer än pressbyråbutiker, sas.
Vad jag vänder mig mot är det faktum att det först kommer dessa butiker, sedan vissa bättre butiker, sedan ingenting alls (jämför BAS-sortiment/Pressbyrån!).
Ertbjuds man aldrig något godis blir man lite bitter.
T6 och T7 är något man bara läser om. Fast det upptar nästan vad jag upplever som absoluta majoriteten av intressanta viner (nej, Chile har jag svårt för) Eller möjligtvis BESTÄLLER man dessa viner på samma sätt man beställer böcker idag. Men man köper ju bara det man vet vad det är man får.
 
Trådskapare
M

Martin

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Jag lyckas citera mig själv två gånger när jag bara ska fixa stavfel. Det ÄR inte bara monopolet som är mot mig. Morr!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Jag kan ta det där jobbet.

Tråkigt bara att jag inte får det. Trots mitt enorma dryckesintresse är jag ju tyvärr inte (S)-märkt.

Partiet über alles!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Björne benar ur fisken ytterligare då det gäller SS vinbeskrivningar.

Vinexperten om de hemliga vinkoderna
2008-09-11 10:19 Björnstierne Antonson

Affärsvärlden.se:s egen vinexpert Björnstierne Antonson skriver denna vecka en "Betraktelse kring Systembolagets informella betygssättning av viner" där han reder ut begreppen. Självklart tipsar han även om nya smaksensationer i vinets underbara värld.

I veckan publicerades det artiklar i Dagen Arbete och Aftonbladet om att Sytembolaget skulle använda sig av hemliga koder vad gäller bedömningar om aktuella viner i deras sortimentslista. Enligt artikelförfattarna så skulle konsumenten kunna utröna huruvida ett vin, enligt Systembolagets provningspanel, är av hög eller låg kvalitet. Detta trots att Systembolagets uppdrag förbjuder dem att på något sätt diskriminera en produkt eller en importör.

Det intressanta i artiklarna är ordvalen och håller jag med tidningarnas källor om att vissa uttryck egentligen har ett dolt budskap? Kan man som läsare verkligen utläsa dolda budskap i deras karaktäristikbeskrivningar av vinerna i prislsitan? Ok, låt oss göra ett urval av de debatterade uttrycken och se vad som döljer sig bakom dessa.

När jag läst artilkarna slås jag av hur militanta författarna är i sina påhopp. Vad som inte framgår är hur man använder sitt beskrivande språk. Att vinets njutning enkom skulle innebära en subjektiv upplevelse är tydligt genom artiklarna. Men om jag i min yrkesproffesion som sommelier och vinskribent enbart skulle använda mig av subjektivt tyckande liknande ”gott vin” eller ”uruselt” så har jag inte underbyggt mina uttryck med någon informaton som förtydligar min ståndpunkt för min gäst eller läsare.

Objektivt uttryck kontra subjektivitet.

Vad som är av vikt är att först och främst prova vinet objektivt. Det är inte så svårt som det kanske låter. Att prova vin bygger på en logisk, metodisk hantering. Koncentration, friskhet, renhet, precision, fruktens kvalitet, syrans kvalitet och balans, eventuell användning av ekfat, ursprungskänsla i vinet. Alla dessa parametrar är en vinprovare kapabel att bedöma objektivt.

Hur använder man orden? Den första svårigheten som en vinprovare möter är att hitta ett klart och precist språk för att översätta vinets kvaliteter och defekter. Problemet är att på ett korrekt vis som möjligt beskriva vinets olika kvaliteter. Man kan dela in bedömningen av ett vin i ett par olika moment:

Utseende (här bedöms klarhet, djup, färgnyans, andra synliga oservationer exempelvis bubblor, mognadsfällning, smuts). Doft (här bedöms renhet/kondition, Intensitet, doftgrupp(karaktär), beskrivande termer, mognadsgrad). Smak (torrhet/sötma, fyllighet, syra, karaktär, beskrivande termer, alkoholhalt, strävhet, längd och sammanfattning). Bakom varje del döljer sig ett antal parametrar som i slutändan hjälper mig som bedömare att undebygga mina argument för vinet totala kvalitet, och ofta skall vi också tillägga dess totala avsaknad av kvalitet.

Vad menar Systembolagets provare egentligen?

Vad betyder ett adjektiv egentligen? Adjektivets funktion är att ge en egenskapsbeskrivning. I min mening måste man alltid sätta ett ord i sitt rätta sammanhang, annars får den inte rätt laddning.

”med smak av mogna äpplen”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”om ett vitt vin – spring åt andra hållet för då är det ett riktigt skitvin.”

Betyder egentligen: Moget äpple ger ett drag av oxidation. Inget vin skall egentligen smaka oxiderat. Detta är en defekt. Man skulle väl inte laga en fin äppelkaka på oxiderade och förstörda råvaror? Det finns några mycket få undantag då man eftersöker just oxidativa toner i vinet; klassiska viner från Jura-bergen i Savoie och old-school Tokaji från Ungern.

”lätt och avrundad”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”låter väl till exempel som ett lagom trevligt vitt vin” – Det är ett ganska dåligt vin om det står så,” säger Dagens Arbetes källa.

Betyder egentligen: Viner görs i alla stilar. Från lätta, enkla (Beaujolais) till stora fylliga kraftpaket (Amarone). Att ordet lätt i sig skulle vara ett dåligt vin enkom för den saken är infantilt. Vad är vinets syfte? Vilken årstid dricker du vinet? Osv. Avrundad är motsatsen till sträv. Strävhet är något som de flesta konsumenter inte uppskattar i sina viner. Det ger en kärv känsla in munnen som helt enkelt inte är gott i deras smakradar. Mao avrundad innebär mjukhet efter mognad. Är detta då dåligt?

”med en angenäm bitterhet i eftersmaken”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”här gör du klokt i att dra öronen åt dig. – Vi kan ju inte säga att det är bittert för då köper ingen,” säger deras källa.

Betyder egentligen: Bitterhet är en smak som kan uppträda i slutet av smakupplevelsen. Från polyfenoler extraherade ur gamla ekfat eller en effekt av oxidation. För mycket garvsyra (sträv och bitter smak från druvskal, stjälkar och ekfat, oftast negativt.) ger också en bitter smakton. Upplevelsen av bitterhet och framför allt acceptansen av bitterhet skiljer oss alla åt. Bitterhet är i utvecklad form en kraftigt negativ smakupplevelse för de allra flesta av oss och har en viktig signalfunktion – många giftiga ämnen är bittra och vi bör undvika dem. Att en del av oss uppskattar en viss bitterhet, t.ex. i pomeransmarmelad eller tonic är i hög grad en ”aquired taste”, ett litet barn gör det definitivt inte. Så kanske även den ovane vindrickaren?

”stram och nyanserad”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”toppvinerna finns under beteckningen ”stram och nyanserad”. Den gruppen skapade Systembolagets experter för de viner de gillade mest. – Vinerna i den gruppen är från de klassiska vinområdena och är väldigt bra. Däremot är det inte säkert att du omedelbart gillar dom om du inte är en van vindrickare,” uppger källan.

Betyder egentligen: stram: unga viner med markerad syra och/eller tannin. Nyanserad innebär finstämda skiftningar i karaktären. Med detta menas inte viner med stora och tydliga karaktärsdrag utan med finstämda uttryck, exempelvis i viner från Bourgogne och Bordeaux. Viner i denna kategori får bedömas som viner för en ”aquired taste”, Sorry snobbfaktorn dök upp till slut. Vad jag menar är att dessa viner inte är de mest insmickrande och behagliga samt lätta att förstå sig på. Detta scenario dyker även upp i exempelvis klassisk musik och konst för att dra ett par närliggande men tydliga paraleller.

”eldigt”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”för mycket alkohol.”

Betyder egentligen: viner med hög alkoholhalt, t ex Valpolicella Amarone. Smaken får en lite brännande avslutning. Som enskild karaktär inte ett tecken på vare sig kvalitet eller njutning. Dock skall framhållas att alkoholen har en mycket viktig funktion i vinet. Att tjäna som ryggrad, mao smakbärare. Ett vin med låg alkoholhalt tenderar till att smaka lite och falla ihop tämligen omgående. Medan ett vin med medel- till hög alkoholhalt däremot bär alla vinets beståndsdelar så att du som konsument har möjlighet att uppleva dem på ett helt annat sätt. Varningsflagga dock på vita viner med eldighet, det medför att vinet blir kantigt och ytterst obalanserat. Acceptansen för alhokol i röda unga kraftfulla viner är högre.

”nyanserad, balanserad och komplex”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”riktigt bra viner.”

Betyder egentligen: Balaserad: när tanninet, syrorna, alkoholhalten och smakämnena i vinet är i balans och ger ett harmoniskt intryck. Nyanserad: se ovan. Komlexitet: Ett bra vin skall ha en mångsidig smakbild. Här hittar man mycket olika dofter och smaker i ett vin. Ett vin är komplext om du upptäcker nya smaker också när du smakar andra och tredje gången på det.

”diskret och jordig”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”ett riktigt dåligt vitt vin – eller ett bra dyrare rött.”

Betyder egentligen: Jordig: mineralkaraktär i vinet från jorden, typ kalk eller skiffer. Diskret, vitt vin: inte tillräckligt nyanserat och tydligt. Diskret, rött vin: Ibland vill man ha ett vin med kraft och smak som inte är så tjockt utan mera elegant, som en liten operasångerska som står spröd på scenen i vacker aftonklänning och sjunger starkt och otroligt vackert.

”friskt”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: ”hög fruktsyra, kan vara både bra och dåligt.”

Betyder egentligen: Vin skall ha friskhet, annars smakar det platt. Friskheten skall alltid vara i balans med fruktigheten så att det inte smakar surt/skarpt. Friskhet behövs också för att vinet skall hålla lagring i flera år. Betänk dock skillnaden om man skriver skarpt (negativt laddad bedömning). Friskheten är en mycket viktig beståndsdel i kombinationen mellan mat och dryck.

”Viss kärvhet”

Enligt Dagen Arbete/Aftonbladet: lite röd varningsflagg.

Betyder egentligen: Se kommentaren på bitterhet.

Sammanfattning:

Jag är övertygad om att Systembolagets provningspanel är sammansatt av en grupp ytterst kompetenta vinprovare vars syfte inte är att framhålla det ena vinet framför den andra. Deras syfte är att objektivt göra en så korrekt bedömning som möjligt. Jag tror dock att de ibland är offer för en terminologi som är värdeladdad och skapar debatt och reaktioner beroende vem man är som betraktare. Betänk att samtliga steg som de utför beskådas under lupp av företagets ledning, vinskribenter i diverse media, självutnämnda vinexperter och i huvudsak av dess kunder. Utsätts du själv för denna skärskådning av allt du företar dig i din yrkesutövning? Mitt råd till dig som vindrickare är att lita på din egen förmåga men ta gärna råd från en skribent du litar på. På samma sätt som du läser recensioner om film eller it-produkter.

En kollega uttryckte följande beskrivning på en Le Montrachet 1999 från Domaine de la Romanée-Conti:

’Vinets bärnstensfärg har en enastående livlighet. Anledningen tros vara att läget absorberar mer sol än sina grannlägen. Vinet doftar väldigt sött, dess frukt och brödighet är dold bakom valpig sammet i sin ungdom, som mandel i kapprock av rosa socker. Smaken är dock mer intensiv och fyller munnhålan ordentligt; en ren grön frutkighet glider över hela tungan med en tyngd av ett godståg. Efter att man sväljer vinet kommer dess själ med finstämd fruktiget som pulserar och skiftar, aromatiskt fyller den munhålan med sin vinösa parfym.’ Objektiv bedömning? Nja, men underhållande tycker jag.

/signerat

Björnstierne Antonson
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Har man en fallenhet för svulstiga poetiska beskrivningar som säger en lika mycket som om en kines försöker konversera med en på sitt modersmål så är väl Montrachetrecensionen helt OK.

Ska vi ta ämnet till sin spets kan man ju skänka den fete advokaten en tanke, som i sin senaste (sista?) Wine Buyers Guide tjatade om "sexiga" viner. Antingen har det gått så långt att han liksom undertecknad numera finner ett ädelt vin mer intressant än den vackraste kvinna, eller också är det helt enkelt så att han tycker att det är ett utmärkt raggningstjut...
 
Trådskapare
M

Martin

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

"En kollega uttryckte följande beskrivning på en Le Montrachet 1999 från Domaine de la Romanée-Conti:

’Vinets bärnstensfärg har en enastående livlighet. Anledningen tros vara att läget absorberar mer sol än sina grannlägen. Vinet doftar väldigt sött, dess frukt och brödighet är dold bakom valpig sammet i sin ungdom, som mandel i kapprock av rosa socker. Smaken är dock mer intensiv och fyller munnhålan ordentligt; en ren grön frutkighet glider över hela tungan med en tyngd av ett godståg. Efter att man sväljer vinet kommer dess själ med finstämd fruktiget som pulserar och skiftar, aromatiskt fyller den munhålan med sin vinösa parfym.’ Objektiv bedömning? Nja, men underhållande tycker jag."

Undrar vad vinkännaren Major Jan Malte Björklund tycker om denna beskrivning? ;D
 

anders

Medlem
SV: Anitra Steen korkar ur till slut

Mysonoxen skrev:
Ska vi ta ämnet till sin spets kan man ju skänka den fete advokaten en tanke, som i sin senaste (sista?) Wine Buyers Guide tjatade om "sexiga" viner.

Tja, du kan ju fundera över vad Parker gör med tomflaskorna... ;)
 
Toppen