Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anonym omröstning - vinrelaterat yrke...

Vilken typ av vinrelaterat professionellt yrke har finewines medlemmar?

  • Sommelier

    Votes: 2 4,0%
  • Vinimportör

    Votes: 1 2,0%
  • Systembolaget

    Votes: 4 8,0%
  • Restaurang (allmänt)

    Votes: 1 2,0%
  • Vinskribent (pro)

    Votes: 0 0,0%
  • Vinmakare (pro)

    Votes: 0 0,0%
  • Vinkällare/vinförvaring

    Votes: 3 6,0%
  • Distanshandlare

    Votes: 2 4,0%
  • Vinutbildare (pro)

    Votes: 0 0,0%
  • Vanlig vinnörd (amatör)

    Votes: 37 74,0%

  • Total voters
    50

Livermore

Medlem
När jag var ännu yngre provade jag att maka lite vin. När man var ung och inte visste bättre tyckte jag att det smakade gott :D När någon polare nu på senare tid gjort eget vin är det antingen surt och jästigt eller översötat och jästigt. Det kanske bara var jag som hade oanade talanger inom vinmakeriet :p

Detta var dock inga egna bär utan koncentrat från ICA :cool:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är lite förvånad över att det inte har dykt upp fler inom kategorierna "sommelier" och "Restaurang (allmänt)". Men dessa personer kanske inte vanligtvis är så intresserade av fina vinare (låter dock väldigt osannolikt)?
 

Livermore

Medlem
Är lite förvånad över att det inte har dykt upp fler inom kategorierna "sommelier" och "Restaurang (allmänt)". Men dessa personer kanske inte vanligtvis är så intresserade av fina vinare (låter dock väldigt osannolikt)?
De kanske pratar så mycket vin på jobb att de inte orkar på fritiden, hur nu det är möjligt :confused:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
De kanske pratar så mycket vin på jobb att de inte orkar på fritiden, hur nu det är möjligt :confused:
Äsch, det är ju skillnad på att servera "plonk" (om det nu inte gäller de lite bättre ställerna) på restaurang jämfört med att dricka och diskutera riktiga viner. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
När jag var ännu yngre provade jag att maka lite vin. När man var ung och inte visste bättre tyckte jag att det smakade gott :D När någon polare nu på senare tid gjort eget vin är det antingen surt och jästigt eller översötat och jästigt. Det kanske bara var jag som hade oanade talanger inom vinmakeriet :p

Detta var dock inga egna bär utan koncentrat från ICA :cool:
Min första fylla var på en "polares" egengjorda vin (vinsats köpt i någon affär). Jag låg och spydde i rännstenen den kvällen. Har aldrig druckit hemmagjort vin av de slaget sedan dess. Fy faaan vad äckligt det var!
 

Livermore

Medlem
Min första fylla var på en "polares" egengjorda vin (vinsats köpt i någon affär). Jag låg och spydde i rännstenen den kvällen. Har aldrig druckit hemmagjort vin av de slaget sedan dess. Fy faaan vad äckligt det var!
Inte för att förespråka vinsatser, men jag tror faktiskt de är bättre nu än förut. Fortfarande på en gräslig nivå dock :)
 

gece

Man vänjer sig.
Ha, ja, nog var man en riktig liten vigneron de l'ecole i skåpet under gymnasietiden. Dock mest för konsten, skaparglädjen och framför allt fyllan. Sälja? Är du dum eller? Då måste man ju ändå skaffa dricka på nåt annat sätt...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
När jag var ännu yngre provade jag att maka lite vin. När man var ung och inte visste bättre tyckte jag att det smakade gott :D När någon polare nu på senare tid gjort eget vin är det antingen surt och jästigt eller översötat och jästigt. Det kanske bara var jag som hade oanade talanger inom vinmakeriet :p

Detta var dock inga egna bär utan koncentrat från ICA :cool:
Kan knappast ha varit ssk många år sedan...
Men: vackra minnen dör långsamt :cool:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Grundutbildad i vinmakning och vinodling på universitetsnivå. Har ca 130 rankor på friland som stått och fryst i ca 5 år nu. Mestadels ädla sorter och ca 10 st hybrider (Solaris) Förra året blev det (trots en bra årgång, och främst på grund av familjeskäl) en skörd på ungefär 6kg som i slutändan blev 3 flaskor vin. Kanske det dyraste vinet jag någonsin hållit i! :)
 

Vino fino

Medlem
Grundutbildad i vinmakning och vinodling på universitetsnivå. Har ca 130 rankor på friland som stått och fryst i ca 5 år nu. Mestadels ädla sorter och ca 10 st hybrider (Solaris) Förra året blev det (trots en bra årgång, och främst på grund av familjeskäl) en skörd på ungefär 6kg som i slutändan blev 3 flaskor vin. Kanske det dyraste vinet jag någonsin hållit i! :)
Du måste fixa ett namn på ditt eget vin! Och en tuff etikett!

Vi är nyfikna
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Grundutbildad i vinmakning och vinodling på universitetsnivå. Har ca 130 rankor på friland som stått och fryst i ca 5 år nu. Mestadels ädla sorter och ca 10 st hybrider (Solaris) Förra året blev det (trots en bra årgång, och främst på grund av familjeskäl) en skörd på ungefär 6kg som i slutändan blev 3 flaskor vin. Kanske det dyraste vinet jag någonsin hållit i! :)
Jag måste dessutom erkänna att jag tyckte om ditt vin, visst lite enkelt i sin natur, men fullt drickbart. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag måste dessutom erkänna att jag tyckte om ditt vin, visst lite enkelt i sin natur, men fullt drickbart. :)
Tack! Nu var förvisso just det vinet inte gjort på mina egen-odlade druvor, utan icke-ädla druvor (Zilga, en Labrusca-variant) som jag fick av en bekant.
Var inte så missnöjd, helt korrekt vin utifrån förutsättningarna. Dock tycker jag det smakar riktigt vidrigt! :)
 
Toppen