Anders Landström
Medlem
För att följa upp traditionen med årets vin så tänkte jag starta ett ämne, vilket är det bästa vin ni druckit under 2013. Som alltid svårt att välja men en kul övning i minne
Champagne
Kan inte välja ett vin, kanske skulle vilja välja 5. Stannar vid två då de dök först upp i mina tankar.
Vitt
Enklaste valet. Vit Bordeaux som slog mig med häpnad:
Rött:
Återigen, svårt val, det får bli två flaskor även här. Min absolut största Baroloupplevelse och en Bordeaux. Under året har dock mest Bourgogne hittat vägen till mitt hjärta men det blir ändå:
Sött
Roligast under året har varit att jag funnit Maderia men på toppen står ändå ett vin från ett franskt distrikt
Vilka var era viner?
Champagne
Kan inte välja ett vin, kanske skulle vilja välja 5. Stannar vid två då de dök först upp i mina tankar.
- 1987 Charles Heidsieck Mis en cave, Jero. Återkommer igen.
- 1959 Henriot Enchanteleurs på magnum. Kanske 79an var ett snäpp vassare men känslan att dricka en så pass välbevarad flaska är svår att slå
Vitt
Enklaste valet. Vit Bordeaux som slog mig med häpnad:
- 2001 Château Haut-Brion blanc
Rött:
Återigen, svårt val, det får bli två flaskor även här. Min absolut största Baroloupplevelse och en Bordeaux. Under året har dock mest Bourgogne hittat vägen till mitt hjärta men det blir ändå:
- 1982 Giacomo Conterno Monfortino, magnum
- 1982 Château Latour
Sött
Roligast under året har varit att jag funnit Maderia men på toppen står ändå ett vin från ett franskt distrikt
- 1979 Chateau d'Yquem
Vilka var era viner?