Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets bästa vin 2013

För att följa upp traditionen med årets vin så tänkte jag starta ett ämne, vilket är det bästa vin ni druckit under 2013. Som alltid svårt att välja men en kul övning i minne :)

Champagne
Kan inte välja ett vin, kanske skulle vilja välja 5. Stannar vid två då de dök först upp i mina tankar.
  • 1987 Charles Heidsieck Mis en cave, Jero. Återkommer igen.
  • 1959 Henriot Enchanteleurs på magnum. Kanske 79an var ett snäpp vassare men känslan att dricka en så pass välbevarad flaska är svår att slå

Vitt
Enklaste valet. Vit Bordeaux som slog mig med häpnad:
  • 2001 Château Haut-Brion blanc

Rött:
Återigen, svårt val, det får bli två flaskor även här. Min absolut största Baroloupplevelse och en Bordeaux. Under året har dock mest Bourgogne hittat vägen till mitt hjärta men det blir ändå:
  • 1982 Giacomo Conterno Monfortino, magnum
  • 1982 Château Latour

Sött
Roligast under året har varit att jag funnit Maderia men på toppen står ändå ett vin från ett franskt distrikt
  • 1979 Chateau d'Yquem

Vilka var era viner?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Copy-paste från CT, mina 10 största upplevelser under 2013:
 

Erica L

Medlem
Åh, vilken svår fråga! Spontana viner jag minns från året är ofta de som har förvånat mig eller vänt på någon förutfattad mening. Här är fyra minnesvärda flaskor:
Rött: Chateau Montelena 1994, Estate Cab. Fick (av misstag, lovar) Bo Barrett att gråta i en intervju. Fem minuter senare drack jag ett glas av denna Cab som kunde vända på alla mina förutfattade meningar om "big Napa Cab".
Vitt: Hm… Tänker spontant på Lioco chardonnay från Kalifornien men den var mest bra för vettig peng, inte så outstanding. Mullineux Chenin Blanc 2009 var fantastiskt fin.
Champagne: Chartogne Taillet "Les Barres". Visste inte ens var Merfy låg, så kom denna flaska på en middag på Les Avizes (Selosses krog) och gjorde mig helt lyrisk.
Sött: Min första Yquem (2009). Jag vet. Vissa förlorar oskulden sent. Till en yngling dessutom. Domaine aux Moines i Loire levererade en fantastisk söt chenin blanc Cuvee des Nonnes. Tyvärr minns jag inte årgång just nu…
 

Gurto

Medlem
Champagne - här fanns en solklar etta men kände att Dompan låg nära nog för att komma med ändå:
Krug Collection 1989
Lysande och otroligt bra på alla sätt och vis!
Dom Perignon Oenotheque 1996
Riktigt, riktigt sjyst och bra med mineralskjuts

Vita - jämnaste kategorin:
Chateau Pape Clément 2005
Vit Bordeaux med både elegans och kraft. Även om det var rätt tätt så håller jag nog denna högst av de tre.
Au Bon Climat Chardonnay XXX 2010
Mer kraft men inte alls dåligt med elegans och finess här heller.
Schäfer-Fröhlich Riesling Felsenberg GG 2010
Sjukt bra Riesling. Kom längst ner främst för att det fortfarande känns mer knutet och oförlöst jämfört med de två övriga.

Röda - fick bli tre även här:
Fattoria Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
Riktigt bra och balanserad Brunello - trots att detta kommer bli så mycket bättre med mer ålder håller jag det för årets röda
DRC Echézeaux 2008
Å ena sidan hade jag nog förväntat mig mer från en DRC men å andra sidan är det ett lysande bra vin
Au Bon Climat Pinot Noir Knox Alexander 2009
Mer fruktdriven Pinot men så bra och elegant sval frukt det är!

Roccolo Grassi Recioto della Valpoliciella 2007
Fruktmuskler i massor, fast riktigt välbalanserat. Recioto är definitivt Venetos mest intressanta vintyp.
Chateau Rieussec 2005
Mycket bra koncentrerad Sauternes med bra med syra.
 

Elvis

Medlem
De två flaskorna Krug 1996 på Operakällaren i juni var en upplevelse! Den ena utvecklad och mogen, den andra mycket yngre i karaktären, men båda helt underbara.
 
Jag har faktiskt inte druckit jättemycket vin i år, så jag tror mig kunna minnas.

Ordningen blir.
1. Krug CdM 2000
2. Bollinger VVF 1999
3. Cristal 2006
4. Dom Pérignon Oenoteque 1995
5. Krug 2000

Krug 1995 har jag druckit, och den var egentligen något bättre än Krug 2000, och även DPO 1995, men eftersom jag druckit den i flera år och det absolut inte är en nyhet, så inkluderar jag inte den.
 

Belmont

Medlem
2013 var det år som jag börja intressera mig för champagne, innan köpte jag endast champagne när man skulle fira något.
Har blivit ca 40 flaskor under året och 3st har jag blivit lite extra förtjust i.
1: Cristal 2004
2: Gosset Rosé NV
3: Dom Perignon 2004
 

chambertin

Medlem
Champagne

Har ju blivit mer och mer av den här varan med åren men det som jag minns som riktigt bra var:
  • N/V Grand Cellier, Vilmart (deg -99)
  • 1990 Cuvée St.Vincent BdB, R&L Legrass
  • La Colline Inspirée, Jacques Lassaigne. Degoregrad driket från källaren av Emmanuel Lassaigne efter en mycket intressant provning av basvin från ett stort antal olika fat och lägen. Klart bästa champagnebesöket 2013 i alla fall.

Vitt
Lite svårt i år faktiskt. Har inte varit några riktiga höjdare här men många bra viner. Normalt brukar en vit Bourgogne hamna här i ensamt majestät men i år har jag druckit både bra Grüner Veltliner (Knoll) och ung bra tysk GG Riseling (Schäfer-Frölisch) liksom en suveränt bra Smith Haut Lafitte -96 i studiesyfte för nyår.
  • 1996, Ch. Smith Haut Lafite

Rött:
Massor med bra viner här och omöjligt att välja ut ett vin eftersom 2/3 av det jag dricker är rött. På förstaplatsen hamnar dock ganska ohotad en Bordeaux följ av en till och först sen blir det Grenache och Bourgogne. Piemonte kommer nog upp här vad det lider och när vinerna i källaren börjar mogna.
  • 1982 Ch. Cos d'Estournel
  • 1986 Ch. Pichon-Lalande
  • 2009 "Turn the whole thing upside down" Grenache, Sine Qua Non
  • 1992 Clos St.Jacques, Dom Armand Rousseau

Sött
Sauternes regerar och upphör aldrig riktigt att förvåna med sin bredd, kvalitet och topp. Har dessutom upptäckt hur användbart vinet kan vara även till annat än anklever och Roquefort. Det som imponerat mest under året var dock ett vin från den fantastiska årgången 2001:
  • 2001 Ch. Coutet

Ser fram emot många goda viner under 2014 och massor med inspirerarande läsning här på forumet också och så inga köpstopp.
 

Segol

Medlem
Sauternes regerar och upphör aldrig riktigt att förvåna med sin bredd, kvalitet och topp. Har dessutom upptäckt hur användbart vinet kan vara även till annat än anklever och Roquefort. Det som imponerat mest under året var dock ett vin från den fantastiska årgången 2001:
  • 2001 Ch. Coutet

Ser fram emot många goda viner under 2014 och massor med inspirerarande läsning här på forumet också och så inga köpstopp.
Preach on, köpstopp är alltid av ondo

Angående Sauternes har jag börjat köpa på mig lite under de senaste två åren men det jag har är till största delen väldigt ugnt. Jag blir nyfiken på det du nämner om hur användbart det är, vad har du upptäckt att Sauternes passar till?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Min lista, inte över årets vin, utan över de viner som gav mig störst njutning under året.

Rött: Chateau Haut Brion 1985
Vitt: Domaine Belliviére Calligramme 2004
Blanc de Blancs: Jacques Selosse V.O. Deggad 2007
Blanc de Noirs: Cédric Bouchard Roses de Jeanne Les Ursules 2008 Deggad 2010(Den mest imponerande Pinot jag druckit oxå )
Rosé: Veuve Clicquot Ponsadin Grande Dame Rosé 1988
Sött: Clos Naudin Moelleux réserve 1989

Årets överraskning:
Krug 1998 med en så blästrande syra som gjorde mig övertygad länge att jag hade en 96a i glaset!
Det samma gäller Charles Heidsieck Charlie 1985 som likaså var en strålande flaska som knappt var öppen och hade en lång och hårt drivande calamsi-syra, kommer det vinet nånsin öppna upp sig !?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det blir en klunga av fyra viner som står ut, och som jag på Cellartracker satte 98 p på, snål som jag är. (Finns en hel del obloggat och o-cellartrackat från året på nivån 94-95 p, men inget högre än så.) Tyvärr är det inga överkomliga nyupptäckter utan redan vältrampad och riktigt dyr mark:

DRC La Tâche 2010
DRC Romanée-Saint-Vivant 2010
Château d'Yquem 2007
Château d'Yquem 1997
 

chambertin

Medlem
Preach on, köpstopp är alltid av ondo

Angående Sauternes har jag börjat köpa på mig lite under de senaste två åren men det jag har är till största delen väldigt ugnt. Jag blir nyfiken på det du nämner om hur användbart det är, vad har du upptäckt att Sauternes passar till?
Lite yngre Sauternes med ngt lägre botrytis (än t.ex dom från 2001) fungerar väldigt bra till t.ex majskyckling med sås liksom fisk med krämigare/feta såser.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Champagne

Drack mycket skumpa detta år men inga riktiga topp topp.
  • Selosse Substance deg 2005, Ett vin som dricks för ung men förtjänar att lagras.
Bästa Substancen jag druckit.

Rött

Absolut årets hårdaste kategori men när krutröken lagt sej stod en ensam kung kvar
  • Chateau Lafite 1986 magnum , När Bordeaux är bra är det bra !
Vitt

Om det röda var svårt blev det lätt att utse årets vita
  • Coche-Dury Meursault 2008, galet bra vin redan och man fattar inte att han faktiskt gör
viner på högre nivå.Hur bra är då dom ?

Sött

Trots en vertikal med d'Yquem så var det en annan Sauternes som stal titeln.
  • Rieussec 2001, Vilket otrolig årgång dom fick i Sauternes med 01.Verkar som alla lyckades göra
vin som går från bra till fantastiskt
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
kristert: 54282 skrev:
Årets vin för mig var den Krug Grande Cuvée som jag sippade på nyårsafton, bara timmar efter att min son föddes och allt gick bra, godare champagne kommer aldrig att smakas :) Gott nytt år!
Grattis till sonen och en bra Krug !
Hur gammal var Krugen?
 
Toppen