Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets bästa viner 2012

jocke

Medlem
SV: Årets bästa viner 2012

Svårt att välja. Varit ett bra champagneår men oxå väldigt många inköpta champagner under 2012 som väntar på att bli poppade, och vem vet kanske tillsammans med några av er på finewines :)
Tar iallafall ut dessa favoritmärken och årgångar:

Henriot Champagne Cuvée des Enchanteleurs -88, 95
Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 85, 90, 96
Comtes de Champagne 88, 95, 96
 

Henrik J

Medlem
SV: Årets bästa viner 2012

Anders Landström skrev:
Vilket vindistrikt ska ni till? Finns mycket tips på forumet :)

Hmm, det kanske finns en chans att göra alla parter nöjda här när jag tänker efter. I så fall blir det inget av mina favoritdistrikt, men Kalifornien, Sydafrika, Australien eller Nya Zealand kanske har potential att leverera både sol, bad, snorkling/dykning, bra hotell, restauranger och lite någotsånär intressanta vingårdsbesök. Min flickvän tackar dig säkert för att du sätter griller i huvudet på mig Anders :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Årets bästa viner 2012

Henrik J skrev:
Hmm, det kanske finns en chans att göra alla parter nöjda här när jag tänker efter. I så fall blir det inget av mina favoritdistrikt, men Kalifornien, Sydafrika, Australien eller Nya Zealand kanske har potential att leverera både sol, bad, snorkling/dykning, bra hotell, restauranger och lite någotsånär intressanta vingårdsbesök. Min flickvän tackar dig säkert för att du sätter griller i huvudet på mig Anders :D


Du borde kolla om det finns något hotell med pool i Champagne.
 
SV: Årets bästa viner 2012

Henrik J skrev:
Hmm, det kanske finns en chans att göra alla parter nöjda här när jag tänker efter. I så fall blir det inget av mina favoritdistrikt, men Kalifornien, Sydafrika, Australien eller Nya Zealand kanske har potential att leverera både sol, bad, snorkling/dykning, bra hotell, restauranger och lite någotsånär intressanta vingårdsbesök. Min flickvän tackar dig säkert för att du sätter griller i huvudet på mig Anders :D

Sydafrika eller Nya Zeeland är väl trevligt :)

Här är en tråd om Sydafrika http://www.finewines.se/resor/sydafrika/ . Hittade ingen om Nya Zeeland men det finns säkert tips att få om du väljer att åka dit :)
 

Jos

Medlem
SV: Årets bästa viner 2012

MD skrev:
Har haft ett bra år när jag sneglar bakåt. ;D

Favoriter som jag minns extra tydligt:

Bubbel:
Salon 88
Salon 95
Dom Perignon 83
Comtes 98
Krug 88 magnum

Rött:
La Tache 95
La Tache 08
La Tache 09
Rousseau Chambertin 06
Michel Lafarge Volnay Clos du Chateau des Ducs 09
Bond Pluribus 05
Colgin IX 07
Dunn Howell 08
Pontet Canet 09
La Turque 07
Quintarelli Amarone 00

Vit:
Fontaine-Gagnard Batard-Montrachet 08
Lucien Le Moine Corton Charlemagne 08
Raveneau Chablis Valmur 04


Ja vad ska man säga... Dra åt helvete? ;) Finns flera där jag gärna prövat även om allt är bra såklart. Förutom DRC så hade ju Lucien och Valmuren vart kul... Oc Quintarellin samt Rosseaun såklart.
 

kayaker

Cyklist
SV: Årets bästa viner 2012

Ännu ett år där klassen på inköpen legat klart högre än klassen på konsumtionen... ;)
Får försöka bättra mig på den fronten och beta av lagret lite mer.
Skriver upp några av de jag kommer ihåg. Kan nog ha glömt någon riktigt bra.

Mousserande:
- Bollinger La Grande Année 2002
- Pierre Moncuit Grand Cru Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne 2002

Rött:
- Château La Gaffelière 1997
- Château Canon-La-Gaffelière 2007
- Domaine Saint-Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud 2009

Vitt:
- Rapet Père et fils Corton-Charlemagne 2008

Sött:
Tydligen inget särskilt minnesvärt...
Får dricka mer Sauternes i år. :)
 
SV: Årets bästa viner 2012

kayaker skrev:
Ännu ett år där klassen på inköpen legat klart högre än klassen på konsumtionen... ;)
Får försöka bättra mig på den fronten och beta av lagret lite mer.
Skriver upp några av de jag kommer ihåg. Kan nog ha glömt någon riktigt bra.

Mousserande:
- Bollinger La Grande Année 2002
- Pierre Moncuit Grand Cru Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne 2002

Rött:
- Château La Gaffelière 1997
- Château Canon-La-Gaffelière 2007
- Domaine Saint-Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud 2009

Vitt:
- Rapet Père et fils Corton-Charlemagne 2008

Sött:
Tydligen inget särskilt minnesvärt...
Får dricka mer Sauternes i år. :)

Du får helt enkelt börja plocka lite ur källaren då om du känner att inköpen överstiger vad som dricks, varför inte ta med dig ett par riktigt bra flaskor på nästa vininferno :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Årets bästa viner 2012

Anders Landström skrev:
Du får helt enkelt börja plocka lite ur källaren då om du känner att inköpen överstiger vad som dricks, varför inte ta med dig ett par riktigt bra flaskor på nästa vininferno :)
Jag tycker det verkar vara för mycket vin på vinfernona. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Årets bästa viner 2012

Anders Landström skrev:
Man behöver inte dricka allt. Få tillfällen där sådana viner finns på ett och samma ställe
Välja bort minst hälften av godsakerna känns kanske inte klockrent.
 

Guayabera

Medlem
SV: Årets bästa viner 2012

Rött
Elio Altare Barolo Brunate 2005
Pegau Chateauneuf du Pape 2010

Vitt
Schäfer Frölich Schloßböckelheimer Felsenberg Grosses Gewächs 2007
Keller Hubacker 2010

Champagne
Charles Heidsieck 1996
Krug 1996
 
Toppen