Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets mest seriösa blindprovning av bubblande viner, 24 jan (Umeå)

Vino fino

Medlem
Men BiB tar ju faktiskt marknad, 2 %-enheter sedan 2009, trodde dock att det var mer. Känner snart att kändis-vinerna är ett större problem för goda dryckesvanor än BiB...
Ja det är lustigt att marknadsföring med kändisar fortfarande fungerar, eller att leverantörerna är övertygade om att den gör det.

Vad var det sista jag såg--- Edward Bloms röda? :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det är lustigt att marknadsföring med kändisar fortfarande fungerar, eller att leverantörerna är övertygade om att den gör det.

Vad var det sista jag såg--- Edward Bloms röda? :D
På sätt och vis är det ju ett steg framåt för den vinintresserade (jämfört med random BiB). De söker efter kvalitet och tror att dessa figurer borgar för detta. Detta trots att det är samma plonk som boxen, om inte sämre i vissa fall, vilket en del i bästa fall upptäcker och söker sig till finewines.se istället...

Jag blir än mer hoppfull! ;)
 

Mats

Gone todash....
Hrrmm, dags att gå tillbaka till trådens ämne. Nu har jag fått tillbaka mina papper från provningen av Stefan och kan analysera poäng mm. Angående mina poäng är jag ju helt nybörjare på champagne och mousserande viner så man får ta dem för vad de är. Som Stefan sa tidigare satte jag lägsta snittpoängen av alla och det speglar nog både det men även att jag alltid är snål med mina poäng, det ska inte gödslas med dem och ska något få över 90p ska det vara riktigt bra. Men min okunskap kan vara ett stort plus en sådan här gång också, jag går ju in i provningen helt utan förutfattade meningar om hur olika distrikt eller högkvalitativt bubbel ska eller bör smaka utan bedömer helt efter det som jag ser som kvalitet i ett vin.

Ser man på poängen ligger de i tre grupper, en över 90p, en kring 85p och en i botten på ca 60p. Tittar man på de olika områdena finns det en tydlig vinnare och det är inte helt oväntat Champagne. Som klar 2:a kom USA. I listorna här nedanför är viner med "C" efter de som jag trodde var champagner.

Mina +90-viner var:
1: 92p 2002 Taittinger Champagne 780 kr (C)
2: 91p 2008 Camille Savés Champagne 344 kr (C)
3: 91p 2005 Schramsberg, J Schram USA 705 kr (C)
4: 90p 1988 Krug Champagne 3.600 kr (oblind)

Skulle jag få prova dem igen och sätta om poängen tror jag så här i efterhand att jag skulle sätta lite högre poäng, speciellt på Tattingern.

I botten kom:
70p 2009 Blanc de Bleu USA 313 kr (oblint)
69p 2004 Arras Blanc de Blancs Australien 540 kr
55p/flaw NV Segura Viudas Cava Brut Reserva Heredad Cava 225 kr
55p/flaw? 2007 Kripta Torrello Gran Reserva Cava 400 kr
55p Loxarel 109 Gran Reserva Cava 600 kr

Här ska man ta de inbördes exakta poängen med en nypa salt, t.ex. var 70p på det blåa vinet för högt mot hur jag satte på de andra, ska nog eg vara max 60-65p, men kontentan är att alla smakade piss och apröv. Ang Loxarelen som många pudlade på den efter att de fått höra fakta om hur den görs osv och justerade upp poängen rejält så har jag kvar mina ursprungliga poäng och provade inte om den tillräckligt för ett nytt omdöme (men skulle ändå haft kvar den här blinda poängen).

Övriga:
86p 2009 Graham Beck "Premier Cuvée" Brut Blanc de Blanc Sydafrika 131 kr
86p 2006 Lilbert, blanc de blancs Champagne 270 kr (C)
86p 2010 Hunter's Miru Miru Reserve NZ 270 kr
85p 2005 Roederer Estate L'Ermitage Brut USA 435 kr (C)
84p 1996 Dom Perignon Champagne 1 600 kr
84p 2007 Domaine Carneros Le Reve Blanc de Blancs USA 410 kr (C)
84p 2011 Weingut Robert Weil Riesling Extra Brut Tyskland 245 kr
84p 2005 Juvé y Camp La Cappella Cava 610 kr (C)
82p NV Bernard-Massard, Cuvée de L'Écusson Brut Luxemburg 121 kr
82p 2009 Hunter's Miru Miru Reserve NZ 270 kr
80p 2006 Llopart Ex Vite Gran Reserva Cava 325 kr
80p 1982 J J Renaud Vouvray Crémant 400 kr (oblind)
78p NV Arras Brut Elite No.601 Australien 270 kr
78p 2005 Gatinois Millesime, ca 90% Pinot Noir Champagne 270 kr
78p 2011 Ridgeview Bloomsbury UK 237 kr

Att notera här är Graham Beck som diskuterats mycket, jag gav den 86p vilket är mycket i förhållande till pris och konkurrerande viner och det är helt klart ett bra vin men långt ifrån de bästa på provningen.

Nu fattas bara facit från @vintomas !
 

Sjödin

Joråsåatt...
Kul!! Din lista alltså @Mats
Att Dompa hamnar där den hamnar i din poängskala förvånar mig inte alls, så sjukt jävla överskattad om ni frågar mig.
Men, britten Ridgeview så lågt som 78? Jag hade den till nyårsmiddagen för ett år sedan och minns den som riktigt bra!?
 

Sjödin

Joråsåatt...
En tanke jag får är denna (ren spekulation):

  • Om Sverige har en galloperande statistik rörande volymer (oavsett kvalitetsnivå) så skulle det kunna tyda det på att vin blir mer och mer populärt som dryck.
  • Nybörjare köper mest troligt mer plonk än kvalitetsvin tidigt i sin vinkarriär.
  • När en vindrickare blir mer varm i kläderna så är chansen stor att de börjar intressera sig för kvalitetsvin.

Slutsats: Vi är på gång! ;)

Sorry för den fortsatta trådurspårningen (kanske läge att bryta ut?) men jag tror du har helt fel här @Matlen . Tyvärr.
Ärligt så tror jag snarare det är svenskens behov efter en fylla som ökar. Men, det "ser bättre ut" och är "inte lika äckligt" med rödtjut till den danska fläskfilén som att dricka Explorer till maten. Den stora massan kommer fortsätta pimpla bulk på box för att det är en bra APK. Så enkelt är det... Tyvärr!!

(hiskeliga volymer på toppvinerna förresten. Miljontals liter!!)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hrrmm, dags att gå tillbaka till trådens ämne. Nu har jag fått tillbaka mina papper från provningen av Stefan och kan analysera poäng mm. Angående mina poäng är jag ju helt nybörjare på champagne och mousserande viner så man får ta dem för vad de är. Som Stefan sa tidigare satte jag lägsta snittpoängen av alla och det speglar nog både det men även att jag alltid är snål med mina poäng, det ska inte gödslas med dem och ska något få över 90p ska det vara riktigt bra. Men min okunskap kan vara ett stort plus en sådan här gång också, jag går ju in i provningen helt utan förutfattade meningar om hur olika distrikt eller högkvalitativt bubbel ska eller bör smaka utan bedömer helt efter det som jag ser som kvalitet i ett vin.

Ser man på poängen ligger de i tre grupper, en över 90p, en kring 85p och en i botten på ca 60p. Tittar man på de olika områdena finns det en tydlig vinnare och det är inte helt oväntat Champagne. Som klar 2:a kom USA. I listorna här nedanför är viner med "C" efter de som jag trodde var champagner.

Mina +90-viner var:
1: 92p 2002 Taittinger Champagne 780 kr (C)
2: 91p 2008 Camille Savés Champagne 344 kr (C)
3: 91p 2005 Schramsberg, J Schram USA 705 kr (C)
4: 90p 1988 Krug Champagne 3.600 kr (oblind)

Skulle jag få prova dem igen och sätta om poängen tror jag så här i efterhand att jag skulle sätta lite högre poäng, speciellt på Tattingern.

I botten kom:
70p 2009 Blanc de Bleu USA 313 kr (oblint)
69p 2004 Arras Blanc de Blancs Australien 540 kr
55p/flaw NV Segura Viudas Cava Brut Reserva Heredad Cava 225 kr
55p/flaw? 2007 Kripta Torrello Gran Reserva Cava 400 kr
55p Loxarel 109 Gran Reserva Cava 600 kr

Här ska man ta de inbördes exakta poängen med en nypa salt, t.ex. var 70p på det blåa vinet för högt mot hur jag satte på de andra, ska nog eg vara max 60-65p, men kontentan är att alla smakade piss och apröv. Ang Loxarelen som många pudlade på den efter att de fått höra fakta om hur den görs osv och justerade upp poängen rejält så har jag kvar mina ursprungliga poäng och provade inte om den tillräckligt för ett nytt omdöme (men skulle ändå haft kvar den här blinda poängen).

Övriga:
86p 2009 Graham Beck "Premier Cuvée" Brut Blanc de Blanc Sydafrika 131 kr
86p 2006 Lilbert, blanc de blancs Champagne 270 kr (C)
86p 2010 Hunter's Miru Miru Reserve NZ 270 kr
85p 2005 Roederer Estate L'Ermitage Brut USA 435 kr (C)
84p 1996 Dom Perignon Champagne 1 600 kr
84p 2007 Domaine Carneros Le Reve Blanc de Blancs USA 410 kr (C)
84p 2011 Weingut Robert Weil Riesling Extra Brut Tyskland 245 kr
84p 2005 Juvé y Camp La Cappella Cava 610 kr (C)
82p NV Bernard-Massard, Cuvée de L'Écusson Brut Luxemburg 121 kr
82p 2009 Hunter's Miru Miru Reserve NZ 270 kr
80p 2006 Llopart Ex Vite Gran Reserva Cava 325 kr
80p 1982 J J Renaud Vouvray Crémant 400 kr (oblind)
78p NV Arras Brut Elite No.601 Australien 270 kr
78p 2005 Gatinois Millesime, ca 90% Pinot Noir Champagne 270 kr
78p 2011 Ridgeview Bloomsbury UK 237 kr

Att notera här är Graham Beck som diskuterats mycket, jag gav den 86p vilket är mycket i förhållande till pris och konkurrerande viner och det är helt klart ett bra vin men långt ifrån de bästa på provningen.

Nu fattas bara facit från @vintomas !
Kul att månadens vin presterade så bra med den där uppställningen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sorry för den fortsatta trådurspårningen (kanske läge att bryta ut?) men jag tror du har helt fel här @Matlen . Tyvärr.
Ärligt så tror jag snarare det är svenskens behov efter en fylla som ökar. Men, det "ser bättre ut" och är "inte lika äckligt" med rödtjut till den danska fläskfilén som att dricka Explorer till maten. Den stora massan kommer fortsätta pimpla bulk på box för att det är en bra APK. Så enkelt är det... Tyvärr!!

(hiskeliga volymer på toppvinerna förresten. Miljontals liter!!)
Bättre att de pimplar vin än explorer. Jag vill nog fortsätta att tro på oss svenskar. ;)
 

Gurto

Medlem
Kul!! Din lista alltså @Mats
Att Dompa hamnar där den hamnar i din poängskala förvånar mig inte alls, så sjukt jävla överskattad om ni frågar mig.

Har bara provat Dompa Oenotheque -96 och tyckt den varit mycket bra. Druckit vid två tillfällen och satt 93p båda gångerna. Förvisso oblint men jag tycker inte att jag brukar påverkas så mycket av "stora etiketter" (blev besviken på t.ex. Winston C -99 och då speglades det i poängen - 88p - kan ju ha varit något skumt med flaskan iofs. Bara provat det en gång).

Någon som provat både vanliga Dompa -96 och Oenotheque och kan säga om skillnaden är stor?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hrrmm, dags att gå tillbaka till trådens ämne. Nu har jag fått tillbaka mina papper från provningen av Stefan och kan analysera poäng mm. Angående mina poäng är jag ju helt nybörjare på champagne och mousserande viner så man får ta dem för vad de är. Som Stefan sa tidigare satte jag lägsta snittpoängen av alla och det speglar nog både det men även att jag alltid är snål med mina poäng, det ska inte gödslas med dem och ska något få över 90p ska det vara riktigt bra. Men min okunskap kan vara ett stort plus en sådan här gång också, jag går ju in i provningen helt utan förutfattade meningar om hur olika distrikt eller högkvalitativt bubbel ska eller bör smaka utan bedömer helt efter det som jag ser som kvalitet i ett vin.

Ser man på poängen ligger de i tre grupper, en över 90p, en kring 85p och en i botten på ca 60p. Tittar man på de olika områdena finns det en tydlig vinnare och det är inte helt oväntat Champagne. Som klar 2:a kom USA. I listorna här nedanför är viner med "C" efter de som jag trodde var champagner.

Mina +90-viner var:
1: 92p 2002 Taittinger Champagne 780 kr (C)
2: 91p 2008 Camille Savés Champagne 344 kr (C)
3: 91p 2005 Schramsberg, J Schram USA 705 kr (C)
4: 90p 1988 Krug Champagne 3.600 kr (oblind)

Skulle jag få prova dem igen och sätta om poängen tror jag så här i efterhand att jag skulle sätta lite högre poäng, speciellt på Tattingern.

I botten kom:
70p 2009 Blanc de Bleu USA 313 kr (oblint)
69p 2004 Arras Blanc de Blancs Australien 540 kr
55p/flaw NV Segura Viudas Cava Brut Reserva Heredad Cava 225 kr
55p/flaw? 2007 Kripta Torrello Gran Reserva Cava 400 kr
55p Loxarel 109 Gran Reserva Cava 600 kr

Här ska man ta de inbördes exakta poängen med en nypa salt, t.ex. var 70p på det blåa vinet för högt mot hur jag satte på de andra, ska nog eg vara max 60-65p, men kontentan är att alla smakade piss och apröv. Ang Loxarelen som många pudlade på den efter att de fått höra fakta om hur den görs osv och justerade upp poängen rejält så har jag kvar mina ursprungliga poäng och provade inte om den tillräckligt för ett nytt omdöme (men skulle ändå haft kvar den här blinda poängen).

Övriga:
86p 2009 Graham Beck "Premier Cuvée" Brut Blanc de Blanc Sydafrika 131 kr
86p 2006 Lilbert, blanc de blancs Champagne 270 kr (C)
86p 2010 Hunter's Miru Miru Reserve NZ 270 kr
85p 2005 Roederer Estate L'Ermitage Brut USA 435 kr (C)
84p 1996 Dom Perignon Champagne 1 600 kr
84p 2007 Domaine Carneros Le Reve Blanc de Blancs USA 410 kr (C)
84p 2011 Weingut Robert Weil Riesling Extra Brut Tyskland 245 kr
84p 2005 Juvé y Camp La Cappella Cava 610 kr (C)
82p NV Bernard-Massard, Cuvée de L'Écusson Brut Luxemburg 121 kr
82p 2009 Hunter's Miru Miru Reserve NZ 270 kr
80p 2006 Llopart Ex Vite Gran Reserva Cava 325 kr
80p 1982 J J Renaud Vouvray Crémant 400 kr (oblind)
78p NV Arras Brut Elite No.601 Australien 270 kr
78p 2005 Gatinois Millesime, ca 90% Pinot Noir Champagne 270 kr
78p 2011 Ridgeview Bloomsbury UK 237 kr

Att notera här är Graham Beck som diskuterats mycket, jag gav den 86p vilket är mycket i förhållande till pris och konkurrerande viner och det är helt klart ett bra vin men långt ifrån de bästa på provningen.

Nu fattas bara facit från @vintomas !
På bilden som @Sörplarn la upp är det Taittinger Comtes de Champagne 2000,vilken var det ni drack 2000 eller 2002?
 
Toppen