Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets mest seriösa blindprovning av bubblande viner, 24 jan (Umeå)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur negativ var den egentligen? Om man tittar på spridningen som du redovisade tidigare så fick spanjackerna en del höga poäng. I alla fall de som inte var korkskadade.

Jag misstänker, helt utan att veta givetvis, att det var @Sörplarn som gav höga betyg. Om mina vidare misstankar stämmer så är han van vid cava, känner igen dem, och sätter poäng efter cava's egna förutsättningar och inte efter hur de smakar jämfört med chard-pinot blandningar.

Jag har alltid varit obekväm när jag tvingats hålla i provningar av cava mot skumpa för det är verkligen två olika profiler. Bra cava är sannerligen briljant, och den står väl upp mot bra champagne, men det kan ställa till det om folk är inställda på chard/pinot-dominerade viner. Och sen är klagokören igång... cava är skräp, jag vill ha min nappflaska med Bollinger, bla bla bla.
Din teori stämmer rätt bra.
Jordigheten i Cava är väl vad vissa inte gillar? Eller? Den funkar bra med Catalánsk mat och skiljer sig mot Alsacisk jordighet som är mer "lerig" men fortfarande funkar bra med mat. Jordigheten i vit Bdx har jag dock aldrig begripit mig på...
2005 Juvé y Camp La Capella fick av sju blindprovare-utan-dialog betyg mellan 87-88p
2002 Loxarel 109 Gran Reserva var den "grumsiga veteölsliknande drycken" och hade en enorm spridning av poängen, men eftersom @Sörplarn visste vad han tagit med, så kunde han ju bedöma den utifrån det. Han gav 96p. Näst högst poäng för denna var 86p. Och efter att ha lyssnat till hans korta föredrag om vinet (efter avtäckelsen), så provade jag det utan rynkad näsa och utan att försöka lista ut vad för något som gått snett med detta vin. Kunde då bara konstatera att det var ett FANTASTISKT vin. Men mer om det i mina TN lite senare under veckan. Ett gott exempel på problemen med att dricka något som man är ovan med... Otroligt bra att @Sörplarn vågade ta med ett sådant vin. Öppnade många nya horisonter!
2007 Kripta var skadad på något vis. Inte nödvändigtvis korkskadad, men för min gom var det sannolikt så, även om...
2006 Llopart Ex Vite Gran Reserva fick högst av @Sörplarn med 92p och lägst av mig med 70p. Jämn spridning bland alla övriga, med tonvikten något åt 88-hållet. Jag drabbates av den oangenäma smaken av mögliga druvor, medan det mesta övriga stämde.
NV Segura Viudas Cava Brut Reserva Heredad osannolikt korkskadad.

Innan vi hade kommit igång med blindprovandet så handlade dialogen bla om hur underligt det var att så få bubbelviner utvecklade korkskada med TCA:s typiska äckligheter.

...och då man talar om trollen så sitter de i flaskorna och väntar med illmariga leenden...
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Hur negativ var den egentligen? Om man tittar på spridningen som du redovisade tidigare så fick spanjackerna en del höga poäng. I alla fall de som inte var korkskadade.

Jag misstänker, helt utan att veta givetvis, att det var @Sörplarn som gav höga betyg. Om mina vidare misstankar stämmer så är han van vid cava, känner igen dem, och sätter poäng efter cava's egna förutsättningar och inte efter hur de smakar jämfört med chard-pinot blandningar.

Jag har alltid varit obekväm när jag tvingats hålla i provningar av cava mot skumpa för det är verkligen två olika profiler. Bra cava är sannerligen briljant, och den står väl upp mot bra champagne, men det kan ställa till det om folk är inställda på chard/pinot-dominerade viner. Och sen är klagokören igång... cava är skräp, jag vill ha min nappflaska med Bollinger, bla bla bla.

Förutom ett vin som "tur" var korkskadat då jag provat det innan, var resten oprövat för min del är ju inte juste annars.

Ja man kan väl säga att jag gillar Spanska señoritas och Cava, man har väl vart berest och aktiv ungdomen en del i Spanien, även att jag är där titt som tätt via jobbet, dock utan Señoritas nuförtiden då min Svenska tant kommer slå ihjäl mig annars. ;)

Men för att förtydliga, så hade jag endast provat kriptan innan (finns någon bild nånstans på forumet), resten var något nytt, nu är min PX slut @StefanAkiko god natt.
 

Vino fino

Medlem
Men för att förtydliga, så hade jag endast provat kriptan innan (finns någon bild nånstans på forumet), resten var något nytt
Jag menade absolut inte att du hade provat dina viner innan utan bara att du är "van" vid hur cava ska smaka. Jag anser mig själv också tillhöra den kategorin.

Kripta är i normala fall ett underbart vin. Agustí Torelló Mata är nog mitt favorithus totalt sett. Om du inte har druckit Gran Reserva Barrica ännu så kan jag varmt rekommendera den. Den knäcker.
 

Per Stade

Lege artis
Ja, du har nog rätt.
Bara dem som publicerat böcker i ämnet vin eller har minst 10 års branscherfarenhet bör uttrycka sig om vin. För de VET ju vad de talar om. Eller? :öga:
Att njuta utan att skriva, tja, det verkar ju funka för alla de drygt 9 miljonerna svenskar som inte skriver på FW. Kanske det finns någon diagnos att ställa här...

Om du avser att njuta av vin så är 2 miljoner under 18 år, så då återstår det 7 miljoner. 100 tusen är gravida och 900 tusen dricker inte alkohol av religiösa skäl. En halv miljon är nykterister och med i AA eller Länkarna (100 är medlemmar i IOGT-NTO) så då finns det 5½ miljon. Nästan hälften av männen föredrar en stor stark och bjuder hälften av kvinnorna på en drink i baren. Knappt tre miljoner dricker vin en fredagskväll och av dem är det 98%, som enbart dricker BiB för att bli packade. 1% dricker Amarone för att de har hört att det är det finaste som finns, så sedan återstår det bara vi på forumet som dricker vin för att njuta av det.
 

Vino fino

Medlem
Om du avser att njuta av vin så är 2 miljoner under 18 år, så då återstår det 7 miljoner. 100 tusen är gravida och 900 tusen dricker inte alkohol av religiösa skäl. En halv miljon är nykterister och med i AA eller Länkarna (100 är medlemmar i IOGT-NTO) så då finns det 5½ miljon. Nästan hälften av männen föredrar en stor stark och bjuder hälften av kvinnorna på en drink i baren. Knappt tre miljoner dricker vin en fredagskväll och av dem är det 98%, som enbart dricker BiB för att bli packade. 1% dricker Amarone för att de har hört att det är det finaste som finns, så sedan återstår det bara vi på forumet som dricker vin för att njuta av det.
Kunde inte låta bli att backa upp ditt inlägg med lite statistik... ;)

Kan heller inte låta bli att inkludera ett direktcitat från en favoritskribent. Inga namn nämnda, jag har fått skäll för att jag gnäller för mycket på vederbörande...:) :
"NN tycker till:
Sverige är världens mest spännande vinland"


Screen Shot 2015-01-28 at 10.07.59.png
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kunde inte låta bli att backa upp ditt inlägg med lite statistik... ;)

Kan heller inte låta bli att inkludera ett direktcitat från en favoritskribent. Inga namn nämnda, jag har fått skäll för att jag gnäller för mycket på vederbörande...:) :
"NN tycker till:
Sverige är världens mest spännande vinland"


Visa bifogad bild 3305
En sak att glädje sig åt i all misär och stereotyp statistik är att bakom varje siffra döljer sig en potensiell blivande vinnörd. Vi kanske borde se plonket som en inkörsport? Själv så befann jag mig där i min ungdom och ville sedan ha mer, större och bättre upplevelser då vinet som sådant attraherade mig oerhört mycket. Det gäller ju ibland att se saker ur ett positivt perspektiv, dessutom så ser väl alla marknader ganska likartade ut, dock möjligen med mindre fokus på Italien som vinland och BiB som förpackning?

Glaset är antingen halvtomt eller halvfullt och boxen är vanligtvis knökad med hela 3 liter! ;)

Hur ser den procentuella statistiken ut när det gäller vinnördar i olika länder och betalar vi i snitt mindre per flaska?
 

Sörplarn

Medlem

Tack, såg resten av top 100 uschabuscha rena rama skräck rullen, och SB kan orka med sin dubbel-moral att säga att man tar ansvar.

Folk kommer ju lida av diabetes, man kan ju undra om insulin branschen har ett lobbat och dolt samarbete, så mycket socker...

Blev så nyfiken, så letade vidare.

"Osäkra siffror
En vanlig uppskattning, enligt olika studier de senaste tio åren, är att 2,5-4,5 procent av den svenska befolkningen har diabetes. Enligt Nationella Diabetesregistret har 4% av befolkningen diabetes vilket motsvarar knappt 390 000 personer. Vi på Diabetesförbundet brukar säga att cirka 400 000 människor har diabetes i Sverige.
Det förekommer även andra siffror på hur många som har diabetes som baseras på olika rapporter och studier. Dessa siffror kan avvika från de siffror som vi ovan nämnt.
Det finns även ett mörkertal, då många får diagnosen flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt."

Länk här.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Tack, såg resten av top 100 uschabuscha rena rama skräck rullen, och SB kan orka med sin dubbel-moral att säga att man tar ansvar.

Folk kommer ju lida av diabetes, man kan ju undra om insulin branschen har ett lobbat och dolt samarbete, så mycket socker...

Blev så nyfiken, så letade vidare.

"Osäkra siffror
En vanlig uppskattning, enligt olika studier de senaste tio åren, är att 2,5-4,5 procent av den svenska befolkningen har diabetes. Enligt Nationella Diabetesregistret har 4% av befolkningen diabetes vilket motsvarar knappt 390 000 personer. Vi på Diabetesförbundet brukar säga att cirka 400 000 människor har diabetes i Sverige.
Det förekommer även andra siffror på hur många som har diabetes som baseras på olika rapporter och studier. Dessa siffror kan avvika från de siffror som vi ovan nämnt.
Det finns även ett mörkertal, då många får diagnosen flera år efter att de insjuknat i typ 2-diabetes. I Sverige räknar man med att var tredje person med typ 2-diabetes är oupptäckt."

Länk här.
Du lär ju knappast få diabetes av restsocker i viner, då får du allt dricka mycket Sauternes. Alkoholen lär ju ta dig långt innan dess... :)

Men att det är trist med alla denna restsötma håller jag helt med om!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kunde inte låta bli att backa upp ditt inlägg med lite statistik... ;)

Kan heller inte låta bli att inkludera ett direktcitat från en favoritskribent. Inga namn nämnda, jag har fått skäll för att jag gnäller för mycket på vederbörande...:) :
"NN tycker till:
Sverige är världens mest spännande vinland"


Visa bifogad bild 3305
Efter tre sekunders Googlande så hittar jag citatet på WOW.

Bengt-Göran Kronstam tycker till:
Sverige är världens mest spännande vinland
”Systembolagets bästa vän och största kritiker” har han utnämnts till och 2009 utsåg WOW News honom till Årets Dryckesprofil. Mer än en tiondel av landets vinkonsumenter läser hans spalt varje vecka i DN Söndag. Bengt-Göran Kronstam är Sveriges mest inflytelserika vinskribent. I höst är det 25 år sedan har började recensera vin i Dagens Nyheter.

Jag läser detta med STORA ögon. Drabbades därför just av yrsel, allergiska utslag, generande hårväxt och svindel. Nu förstår jag plötsligt varför Parker ligger i lä vad gäller att som vinskribent drabbas av svår korkskada. Detta är ju makabert!
 

Vino fino

Medlem
Hur ser den procentuella statistiken ut när det gäller vinnördar i olika länder och betalar vi i snitt mindre per flaska?
Från "normala" marknader är det svårt att få ut statistik på mest sålda eftersom det är företagshemligheter men det finns lite statisk på volum och värde. University of Adelaide's Global Wine är ett referensverk men den har bara statistik till 2009 så därmed saknas de senaste fem årens galloperande box-pimplande i Svedala.

Men, i korta drag (den är rätt mastig att läsa), så är vi bland EU-vänner inte riktigt lika usla som holländarna utan vi spelar med finnarna i finska division 7 vad gäller bulkimport som andel av konsumerat vin, snittvärde per importerad enhet, och fördelningen i kvalitet (man använder 3 klasser) av konsumerat vin. Intressant är att trenderna i Sverige förstärks över rapportens mätetid och lär ha förstärkts ännu mer efter 2009. Intressant är också att det är monopolsmarknaderna som delar denna gärdsgårdsliga av sämre och sämre vin. Förutom då Holland.

Som du var inne på dricker vi mer italienskt än andra (förutom tyskarna och Italien självt) och vi dricker framförallt mycket italienskt skräp vilket bevisas av SB:s statistik ovan.

Våra föredömen, eller i alla fall de jag personligen tycker borde vara föredömen, är Danmark och Schweiz. Man konsumerar bättre kvalitet, är beredda att betala högre pris, dricker mindre bulk, och dryckesvanor som bättre reflekterar vad som händer på kvalitetsvinmarknaden i världen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Från "normala" marknader är det svårt att få ut statistik på mest sålda eftersom det är företagshemligheter men det finns lite statisk på volum och värde. University of Adelaide's Global Wine är ett referensverk men den har bara statistik till 2009 så därmed saknas de senaste fem årens galloperande box-pimplande i Svedala.

Men, i korta drag (den är rätt mastig att läsa), så är vi bland EU-vänner inte riktigt lika usla som holländarna utan vi spelar med finnarna i finska division 7 vad gäller bulkimport som andel av konsumerat vin, snittvärde per importerad enhet, och fördelningen i kvalitet (man använder 3 klasser) av konsumerat vin. Intressant är att trenderna i Sverige förstärks över rapportens mätetid och lär ha förstärkts ännu mer efter 2009. Intressant är också att det är monopolsmarknaderna som delar denna gärdsgårdsliga av sämre och sämre vin. Förutom då Holland.

Som du var inne på dricker vi mer italienskt än andra (förutom tyskarna och Italien självt) och vi dricker framförallt mycket italienskt skräp vilket bevisas av SB:s statistik ovan.

Våra föredömen, eller i alla fall de jag personligen tycker borde vara föredömen, är Danmark och Schweiz. Man konsumerar bättre kvalitet, är beredda att betala högre pris, dricker mindre bulk, och dryckesvanor som bättre reflekterar vad som händer på kvalitetsvinmarknaden i världen.
En tanke jag får är denna (ren spekulation):

  • Om Sverige har en galloperande statistik rörande volymer (oavsett kvalitetsnivå) så skulle det kunna tyda det på att vin blir mer och mer populärt som dryck.
  • Nybörjare köper mest troligt mer plonk än kvalitetsvin tidigt i sin vinkarriär.
  • När en vindrickare blir mer varm i kläderna så är chansen stor att de börjar intressera sig för kvalitetsvin.

Slutsats: Vi är på gång! ;)
 

Vino fino

Medlem
En tanke jag får är denna (ren spekulation):
  • Om Sverige har en galloperande statistik rörande volymer (oavsett kvalitetsnivå) så skulle det kunna tyda det på att vin blir mer och mer populärt som dryck.
  • Nybörjare köper mest troligt mer plonk än kvalitetsvin tidigt i sin vinkarriär.
  • När en vindrickare blir mer varm i kläderna så är chansen stor att de börjar intressera sig för kvalitetsvin.
Slutsats: Vi är på gång! ;)
Jaaoooäää....:öga: Alltså volymerna ökar inte dramatiskt. Men bulkvinernas andel av totalkonsumtionen har gjort det. ;)

Sen finns det ytterligare en skrämmande trend som verkar vara världsunik ("mest spännande vinlandet!"), vilket är den stigande restsockerhalten i vinerna.

Saker och ting kan ju förändras, men det hade varit bra med en detaljhandelsmonopolist som inte beställde sockrade viner av leverantörerna och inte subventionerade boxar. Och en ansvarsfull vinpress som försökte styra mot bättre drickande. (En eloge här till Röttorp som seriöst har tröttnat på sockersliskandet.)

Men men, det är ju nischen för upplysning vi har tagit här på Finewines!! :cigarr::cigarr::cigarr: Det är här det intelligenta vinsamtalet utspelar sig!
 

Larseman

Medlem
Från "normala" marknader är det svårt att få ut statistik på mest sålda eftersom det är företagshemligheter men det finns lite statisk på volum och värde. University of Adelaide's Global Wine är ett referensverk men den har bara statistik till 2009 så därmed saknas de senaste fem årens galloperande box-pimplande i Svedala.
Men det verkar inte som att box-pimplandet galloperar så farligt längre, det har gått från en andel på 50% 2009 (BiB som andel av hela vin-försäljningen på SB) till 52% 2014. Illa nog, men kanske att det har stannat upp lite :eek:
 

Vino fino

Medlem
Men det verkar inte som att box-pimplandet galloperar så farligt längre, det har gått från en andel på 50% 2009 (BiB som andel av hela vin-försäljningen på SB) till 52% 2014. Illa nog, men kanske att det har stannat upp lite :eek:
Jo. Det kanske finns en smärtgräns även för vin i kartongförpackad blodpåse.... Men jag tror att konsumtionen totalt har sjunkit mellan 2009 och 2014 eller hur är det? Jag tror boxarna fortsätter ta "marknadsandelar" av flaskor.
 

Larseman

Medlem
Jo. Det kanske finns en smärtgräns även för vin i kartongförpackad blodpåse.... Men jag tror att konsumtionen totalt har sjunkit mellan 2009 och 2014 eller hur är det? Jag tror boxarna fortsätter ta "marknadsandelar" av flaskor.
Faktiskt inte (om vi bara talar om SB), 2009 såldes totalt 181 milj liter vin varav 91 på BiB, 2014 197 milj liter varav 103 på BiB. Säga vad man vill om SB, men dom är frikostiga med sin statistik, allt finns att hämta i Excel-format :D
 

Larseman

Medlem
Jo. Det kanske finns en smärtgräns även för vin i kartongförpackad blodpåse.... Men jag tror att konsumtionen totalt har sjunkit mellan 2009 och 2014 eller hur är det? Jag tror boxarna fortsätter ta "marknadsandelar" av flaskor.
Men BiB tar ju faktiskt marknad, 2 %-enheter sedan 2009, trodde dock att det var mer. Känner snart att kändis-vinerna är ett större problem för goda dryckesvanor än BiB...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Är nog kanske inne på @Matlens spår här. Allt som får folk att börja dricka vin är väl bra? Det som är problemet är om det saknas en mångfald för den som sen vill ge sig vidare in i träsket.
 
Toppen