Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets mest seriösa blindprovning av bubblande viner, 24 jan (Umeå)

Magnus L

urydhtfilgukj
Det var bara en med lite dålig självdisciplin som inte poängsatte sina viner på sista flighten.
För dem som var ovana med 100-skalan, så hade jag klistrat in en Parkerskalebild med orden "Flaw, poor, good, very good" osv. Så det var bara att ringa in.
Sen var man tvungen och kryssa för endera av två rutor: Champagne / Icke Champagne.
Efter alla var klara så lade vi bort pennorna.
Sedan följde diskussion om första vinet ngn minut. Alla delade med sig av dissekeringsfynd osv.
Varje vin avslutades med en tummen upp (om man kryssat Champagne) eller tummen ner (om man kryssat ngn annan ruta).

Liten intressant anekdot:
Två viner kvar, ena var Domperignon och andra var rejält korkskadat och inte en Champagne. Vi var flera som verkligen önskade att Dompan var den korkskadade, för den icket korkskadade flaskan var långt från ett självklart utropstecken.

Vad jag som anordnare tog med mig:
Människor trivdes väldigt bra då prestigens kvarnsten plockats bort ur provningsformatet.

Vad jag skall förbättra till nästa gång:
Inlämningsbart scorecard som är EXTREMT enkelt och är enkelt fylla i, SNABBT:
Namn
Score
Champagne/icket champagne
Så kan man gå hem med sina provningsanteckningar samma kväll.

Tack, låter som en fantastiskt rolig grej att arrangera. Blir som sagt väldigt inspirerad!

Jag kan dock se en hel del problem just med att få folk att sätta score. Inte ens bland vana poängsättare är man ju särskilt överens om hur skalan används och vilken kvalitet som som hamnar på 90+ etc. Tar man då människor kan det ju bli helgalet. Hade varit kul att se samtliga poäng för samtliga viner, men förstår att det är en massa jobb och tar tid. :)
 

Livermore

Medlem
Tack, låter som en fantastiskt rolig grej att arrangera. Blir som sagt väldigt inspirerad!

Jag kan dock se en hel del problem just med att få folk att sätta score. Inte ens bland vana poängsättare är man ju särskilt överens om hur skalan används och vilken kvalitet som som hamnar på 90+ etc. Tar man då människor kan det ju bli helgalet. Hade varit kul att se samtliga poäng för samtliga viner, men förstår att det är en massa jobb och tar tid. :)
Jag märkte i efterhand att jag var återhållsam med mina poäng. Tror inte jag gav något över 90 blint, men jag gav heller inte något under 75 tror jag. Är fortfarande lite ovan med skalan och därför ska man ta mina poäng med en nypa salt, när jag (förmodligen) publicerar dom i framtiden.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har gav vi då poäng åt de viner vi drack blint?
(Justerat så att de två skadade vinernas poäng tagits bort.)

Högsta snittet höll @vintomas med: 87,8p
Tätt efter följde @Sörplarn in med: 87,1p
Jag kom trea med 84,2p
Inte alldeles otippat så delades det lägsta snittet ut av @Mats med 80,5p

En enkel tolkning av detta är ju naturligtvis att Vintomas var den som njöt allra mest. Lyckost!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack, låter som en fantastiskt rolig grej att arrangera. Blir som sagt väldigt inspirerad!

Jag kan dock se en hel del problem just med att få folk att sätta score. Inte ens bland vana poängsättare är man ju särskilt överens om hur skalan används och vilken kvalitet som som hamnar på 90+ etc. Tar man då människor kan det ju bli helgalet. Hade varit kul att se samtliga poäng för samtliga viner, men förstår att det är en massa jobb och tar tid. :)
Var inte alla som ville att vi disclosar deras poäng här.
Alla de betalda kritikerna ser ju på poängskalorna på olika vis, så varför inte också vi obetalda kritiker?
Därför blir ju tex @Mats poäng på Taittingern riktigt imponerande!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag märkte i efterhand att jag var återhållsam med mina poäng. Tror inte jag gav något över 90 blint, men jag gav heller inte något under 75 tror jag. Är fortfarande lite ovan med skalan och därför ska man ta mina poäng med en nypa salt, när jag (förmodligen) publicerar dom i framtiden.
Man måste ju göra en början!
Nu har du skapat en naggande god liten plattform för bubblande viner.
Brösta ut dig, sprid ut axlarna och sätt poäng! Det kommer bli mckt galet och du kommer upptäcka att din smak inte alltid är mainstream. Och njut av resan :cool:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Man måste ju göra en början!
Nu har du skapat en naggande god liten plattform för bubblande viner.
Brösta ut dig, sprid ut axlarna och sätt poäng! Det kommer bli mckt galet och du kommer upptäcka att din smak inte alltid är mainstream. Och njut av resan :cool:
Och använd CT! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
CT är absolut det viktigaste instrumentet!!!
Ett problem med CT är att man oundvikligen ser vad andra har satt vilket kan påvera ens egna omdöme. Det gäller att vara självsäker och inte låta sig fega ur även när man går mot strömmen.

2001 Faustino 1 GR är ett bra exempel. Efter det att decanter och @Matlen på forumet finewines.se skrev upp vinet ( ;) ) så ser man en tydlig trend där CT-folket gått från att scora klart under 90 till skyhöga 95 i många fall.

Det är med andra ord viktigt att vara konsekvent lyssnande till sitt eget omdöme. :)
 
Faustino I minns jag som ett vin som talade för att det är svårt att konsekvent betygsätta viner. När jag drack det efter någon timmes dekantering och till mat som kanske inte var särdeles passande var jag inte överdrivet imponerad och landade någonstans på 86-87 p men efter att återbesökt det dagen efter tillsammans med grillat lamm och festligare stämning vill jag minnas mig som lätt lyrisk och med poäng om 91-92+.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Faustino I minns jag som ett vin som talade för att det är svårt att konsekvent betygsätta viner. När jag drack det efter någon timmes dekantering och till mat som kanske inte var särdeles passande var jag inte överdrivet imponerad och landade någonstans på 86-87 p men efter att återbesökt det dagen efter tillsammans med grillat lamm och festligare stämning vill jag minnas mig som lätt lyrisk och med poäng om 91-92+.
Samma vin, samma näsa-gomsystem, mer luftat, bättre förutsättningar.
För någon tid sedan beslutade jag mig för att vin är mer som poesi än ingenjörskonst (även om kanske folket i Bdx är av en annan åsikt där). Spelar ju faktisk tingen roll hur bra Shakespeare's djupt genomtänkta och stramt strukturerade sonetter är om man är i stämning för R.S. Thomas brutalt råa ord och känslor just den kvällen.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett problem med CT är att man oundvikligen ser vad andra har satt vilket kan påvera ens egna omdöme. Det gäller att vara självsäker och inte låta sig fega ur även när man går mot strömmen.

2001 Faustino 1 GR är ett bra exempel. Efter det att decanter och @Matlen på forumet finewines.se skrev upp vinet ( ;) ) så ser man en tydlig trend där CT-folket gått från att scora klart under 90 till skyhöga 95 i många fall.

Det är med andra ord viktigt att vara konsekvent lyssnande till sitt eget omdöme. :)
Ja, det är bra att du visar var skåpet skall stå också på CT :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett problem med CT är att man oundvikligen ser vad andra har satt vilket kan påvera ens egna omdöme. Det gäller att vara självsäker och inte låta sig fega ur även när man går mot strömmen.
Absolut! Och att då låta sig skolas in i en kultur som lyssnar på alla med tankar och insikter ger ju enbart ett lyft. Ju mer man växer till sig, desto starkare blir man, och är man stark så vågar man också stå för sina mindre PK resultat. Vi människor är ju flockdjur, och vi svenskar är ju dessutom exceptionellt konsensussträvande. I en vacker svensk värld så är alla kritiker överens och vid varje blindprovning så avtäckes varje vin med ett samlat omdöme kring bordet och INGA överraskningar.
Tack och lov är dock Världen inte riktigt så vacker :)
 

Per Stade

Lege artis
Absolut! Och att då låta sig skolas in i en kultur som lyssnar på alla med tankar och insikter ger ju enbart ett lyft. Ju mer man växer till sig, desto starkare blir man, och är man stark så vågar man också stå för sina mindre PK resultat. Vi människor är ju flockdjur, och vi svenskar är ju dessutom exceptionellt konsensussträvande. I en vacker svensk värld så är alla kritiker överens och vid varje blindprovning så avtäckes varje vin med ett samlat omdöme kring bordet och INGA överraskningar.
Tack och lov är dock Världen inte riktigt så vacker :)

Eftersom du är så extremt vidsynt tillåter jag mig att ha en avvikande mening. Att sätta poäng på en upplevelse är absolut meningslöst och det är väl knappast förvånande att det är en advokat, utan någon som helst vetenskaplig skolning, som har blivit tongivande i detta nonsens.
Och smaknoteringar överlåter jag till dem som har sommelierutbildning eller motsvarande kunskaper.
Räcker det inte med att vara en vällusting och leva ett liv i sus och dus?
God mat och gott vin i trevligt sällskap, vad kan man mer begära?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har som plan att föra in alla mina noteringar i CT, lär ta ett tag men sen är det bara att gasa på :cool:
Personligen så lade jag bort alla mina pärmar med TN:ar och startade med CT istället. Kändes väldigt tråkigt den första tiden. Tex att efter över 25 års intensivt vindrickande titta till CT och inse att:
"Idag skriver vi TN nr 42... Men vaffan :-( "
Tog också ett tag att utveckla språket till en uttrycksform jag själv gillar och som gör att jag (oftast) har (för mig) relevanta ingångsdata då jag återprovar viner eller mörsar runt och jämför årgångar, områden, druvor, producenter, prisklasser, andras åsikter osv.

För egen del så är MYCKET text bra, för då blir jag av med lite skrivklåda samtidigt som jag får ett rikare material att ösa insikter ur vad gäller min egen smak och hur den utvecklas över tiden. För trots att jag nu hållit på med detta i 30 intensiva år, så blir jag fortfarande underbart överraskad från gång till annan.
Ibland av viner.
Ibland av min egen sensorik. (Eller bristande sensorik.)
Jag gillar överraskningar :eek: Dessa är som födelsdagspaket och tårta! :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom du är så extremt vidsynt tillåter jag mig att ha en avvikande mening. Att sätta poäng på en upplevelse är absolut meningslöst och det är väl knappast förvånande att det är en advokat, utan någon som helst vetenskaplig skolning, som har blivit tongivande i detta nonsens.
Och smaknoteringar överlåter jag till dem som har sommelierutbildning eller motsvarande kunskaper.
Räcker det inte med att vara en vällusting och leva ett liv i sus och dus?
God mat och gott vin i trevligt sällskap, vad kan man mer begära?
Ja, du har nog rätt.
Bara dem som publicerat böcker i ämnet vin eller har minst 10 års branscherfarenhet bör uttrycka sig om vin. För de VET ju vad de talar om. Eller? :öga:
Att njuta utan att skriva, tja, det verkar ju funka för alla de drygt 9 miljonerna svenskar som inte skriver på FW. Kanske det finns någon diagnos att ställa här...
 
Toppen