Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årgång champagne i budget klass

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag fick precis svar från Sugot på mailen att han skickar t Sverige inkl transport. Är det ngn som är sugen på gemensam beställning så kan jag ordna en sån där tråd. Är baserad i Stockholm, kan fixa grejerna t Grappe eller för avhämtning på Odenplan.
31 € vet jag inte vad fått ifrån...:rolleyes:

När jag ser prislistan och kollar i CT så har jag betalt 42 € för 2010 och 39 € för 2008. Oavsett bättre än via importören och en höjning man kan leva med.
 
31 € vet jag inte vad fått ifrån...:rolleyes:

När jag ser prislistan och kollar i CT så har jag betalt 42 € för 2010 och 39 € för 2008. Oavsett bättre än via importören och en höjning man kan leva med.
Absolut och ungefär halva priset mot bolagets. Har man samma smak som Målsäter på Grappe håller han Sugot 2010 över alla prestiger i fasta utom Pol Roger WC enligt sitt nyhetsbrev den 13/12. Jag köpte faktiskt två flaskor till bolagspriset innan jag såg dina poster här och i den andra tråden om att han skeppar t Sv. Priserna är ex frakt för undvikande av oklarhet, men han löser transport offererar inkl transport vid förfrågan.
 

Sonderlese

Medlem
Absolut och ungefär halva priset mot bolagets. Har man samma smak som Målsäter på Grappe håller han Sugot 2010 över alla prestiger i fasta utom Pol Roger WC enligt sitt nyhetsbrev den 13/12. Jag köpte faktiskt två flaskor till bolagspriset innan jag såg dina poster här och i den andra tråden om att han skeppar t Sv. Priserna är ex frakt för undvikande av oklarhet, men han löser transport offererar inkl transport vid förfrågan.
Det är…
… ett otroligt påstående han på Grappe hävdar! Har du, eller skulle du, kunna först prova en av dina flaskor och berätta hur du upplever 2010?
 
Det är…
… ett otroligt påstående han på Grappe hävdar! Har du, eller skulle du, kunna först prova en av dina flaskor och berätta hur du upplever 2010?
Ja, om jag nu tolkat honom rätt. Är inte helt säker på det och jag tycker mig också ana en viss prisvärdhetsaspekt av deras poäng. Den frågan har dock varit uppe för diskussion tidigare och det är väl hänvisningen till ”inom sin genre” som skapar den misstanken. Nåväl, jag är i vilket fall totalt inkapabel till att bedöma vin i allmänhet och champagne i synnerhet. Det vore helt meningslöst av mig att ens försöka. Ni är inte så betjänta av ”det var himla gott”-recensioner tror jag. Ledsen för det. Du kan få komma förbi och prova ett glas om du är sugen i stället ;).

Jag har hugg från några i min närhet så beställer nog några lådor i vilket fall.

Så här skrev Målsäter

2010 Grand Cru Blanc de Blancs Vieilles Vignes Extra Brut (BS 73451)

Paul Sugot

Champagne, Frankrike

Mogen doft med tydlig nötighet, rostat bröd, choklad, kaffe, röda äpplen och vanilj. Det är fylligt med frisk syra och stor koncentration. Avslutet är mycket långt. Det är i en utmärkt fas nu.

Lagringstid:
2023-2033
Poäng:
18
Lanseringsdatum:
2023-11-07
Pris:
848 (Helbutelj)
 

Jonas Sand

Medlem
Jag fick precis svar från Sugot på mailen att han skickar t Sverige inkl transport. Är det ngn som är sugen på gemensam beställning så kan jag ordna en sån där tråd. Är baserad i Stockholm, kan fixa grejerna t Grappe eller för avhämtning på Odenplan.
Vad kan frakten tänkas bli för två lådor?
 
Ok, drog i gång en annan tråd men inser mitt misstag att ha börjat här. Tror jag har

- en låda Lennart
- två lådor Sand
- en låda Maran

Plus en låda från PM och det jag själv vill ha. Alla på Mille 2010 antar jag. Har dragit i väg frågan på sju lådor totalt och lite skrap från NV. Återkommer med leveranskostnad när jag fått svar så får jag väl dra ihop en PM-tråd med de som visat intresse inför skarp beställning sen.
 

Thirsty

Smygnykterist
Hm, inte helt övertygad om 2010:s storheten. Kanske blev besviken efter den grymma 2008:an. Men blir säkert bättre med tiden. VV bra för pengen.

Kåken som är ett hem och produktionsanläggning.
IMG_1206.jpeg
 

Jonas Sand

Medlem
Ok, drog i gång en annan tråd men inser mitt misstag att ha börjat här. Tror jag har

- en låda Lennart
- två lådor Sand
- en låda Maran

Plus en låda från PM och det jag själv vill ha. Alla på Mille 2010 antar jag. Har dragit i väg frågan på sju lådor totalt och lite skrap från NV. Återkommer med leveranskostnad när jag fått svar så får jag väl dra ihop en PM-tråd med de som visat intresse inför skarp beställning sen.
Sorry för missförståndet. Jag ställde frågan lite mer hypotetiskt, jag tänkte snarare köpa två lådor med en kompis här på västkusten.
Lycka till med samköpet.
 
Hade med 2010 som en bonus på en provning i höstas, den fick inte jättemycket hurrarop då. Provade den också på plats för någon månad sedan. Vi får se, kanske utvecklas den på ett bra sätt, men 2010 generellt har jag få höjdpunkter ifrån och Sugot är ganska stel och stram i stilen. Kan leta fram lite noter om du vill få det mer precist?
 
Hm, inte helt övertygad om 2010:s storheten. Kanske blev besviken efter den grymma 2008:an. Men blir säkert bättre med tiden. VV bra för pengen.

Kåken som är ett hem och produktionsanläggning.
Visa bifogad bild 31072
Hmm. Det är nästan så att jag börjar få intrycket att det inte räcker med att läsa ngn som hyllar ett vin för att skapa mig en rättvisande bild av hur det smakar. Irriterande för jag hade tänkt dricka annan champagne i morgon men då kanske jag måste göra en Sonderlese och öppna även Sugot 10 alltså för att på så vis kunna utgöra ännu en tunga på vågen. Målsäters ”utmärkt fas” står f n mot två (tack per se också) som säger att den kanske kan bli bra i framtiden.
 

Sonderlese

Medlem
Hmm. Det är nästan så att jag börjar få intrycket att det inte räcker med att läsa ngn som hyllar ett vin för att skapa mig en rättvisande bild av hur det smakar. Irriterande för jag hade tänkt dricka annan champagne i morgon men då kanske jag måste göra en Sonderlese och öppna även Sugot 10 alltså för att på så vis kunna utgöra ännu en tunga på vågen. Målsäters ”utmärkt fas” står f n mot två (tack per se också) som säger att den kanske kan bli bra i framtiden.
Ackja, så är det med dessa subjektiva ämnen; det är vanskligt att förlita sig på en annans smakuttalande, det har nog alla fått erfara.
Men i bästa fall får du det bekräftat och behöver inte ha några farhågor inför en större beställning!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hm, inte helt övertygad om 2010:s storheten. Kanske blev besviken efter den grymma 2008:an. Men blir säkert bättre med tiden. VV bra för pengen.

Kåken som är ett hem och produktionsanläggning.
Visa bifogad bild 31072
2008 är ett riktigt charmtroll från start med sin flirtigt rostade stil. Spöade skiten ur Winston 08 blint på en Göteborgsprovning. Noterade att du var besviken på 2010, för mig var 2010 mer som förväntat av en ståltankad BdB från adekvat år. Påminde lite om 06an så det är nog 08an som är ovanligt tillgängligt från deg. Får väl hoppas ordentligt på 2012 och framförallt 2013 såvida Julle och övriga 08or inte förstört prisbilden helt till dess...:nagelbitare:
 

buteljen

Medlem
Här är Schelins/Bestchampagnes poäng på Sugot (om ni inte har sett):

  1. Paul Sugot Vieilles Vignes Blanc de Blancs Grand Cru Brut NV​


    89/100
    669:-
    100% chardonnay från gamla stockar som vilar 10 år på jästfällning i en produktion av 5000 flaskor. Basår 2010 med lite 2008 & 2009 som reservvin. Generöst inbjudande doft med toner av krutrök, krita, grönt äpple, surdeg och citrus. Smaken är generös med begynnande mognad och har toner av mocka, citrus, solvarma äpplen, bakat bröd, tropisk frukt och ett syrarikt avslut.
    Mousse: Explosiv, Fyllig, Generös
  2. Paul Sugot Vieilles Vignes Blanc de Blancs Grand Cru Extra Brut 2008​


    94/100
    848:-
    Århundradets årgång 2008 öppnad som specialcuvée på vår mässa Avenue de Champagne i samarbete med Sthlm Food & Wine. Doften har en begynnande mognad med inslag av torkade äpplen, solvarm citrus, rostade nötter, brioche och brynt smör. Smaken är fortfarande något stängd som är så vanligt med nollåttorna, men åh så gott redan nu. jag förstår att många har haft svårt att låta bli att öppna sina 2008:eek:r. Men den som väntar på något gott... Efter en liten stund i glaset öppnar sig vinet mer och uppvisar toner av gräddkola, zestad citrus, äppelkompott, rostat bröd, nyhyvlad mandel och bastant syra.
    Mousse: Finlemmad, Integrerad, krämig
  3. Paul Sugot Vieilles Vignes Blanc de Blancs Grand Cru Extra Brut 2010​


    92/100
    848:-
    Generöst utvecklad doft med inslag av tropisk frukt, rostat bröd och brynt smör. Smaken är balanserad med toner av rostat surdegsbröd, brynt smör, ananas, mango, grapefrukt, krita och ostronskal. Gott nu men kommer utvecklas positivt över 3-5 år. Serveras med fördel i sällskap av tilltugg.
    Mousse: Finlemmad, Integrerad, krämig
 
Toppen