Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årgång champagne i budget klass

Ioannis

Medlem
Hej,
Jag intresserad av att köpa några årgång champagner i lite billigare klass rund 400-700 kr, vad har ni för preferenser och favoriter för att kunna dricka som den är inom 1-2 år eller även kunna lagra i några år.
 
Inom det spannet så har jag hunnit njuta upp ett sexpack Benoit Beaufort 2008. Mycket trevligt till humana priser för vintage.

Nu är det 2012 magnum samt 2013 halvmagnum Upplevde att det hade en relativt stor mognad sett till sin ålder, så jag tror inte det är någon långliggare. Men från idag och åtminstone 5 år framåt tror jag att de kan drickas med stort behag!
 

Attachments

  • Screenshot_20231221-003447~2.png
    Screenshot_20231221-003447~2.png
    76,1 KB · Visningar: 103
  • Screenshot_20231221-003504~2.png
    Screenshot_20231221-003504~2.png
    71,1 KB · Visningar: 103

Jonas Sand

Medlem
Inom det spannet så har jag hunnit njuta upp ett sexpack Benoit Beaufort 2008. Mycket trevligt till humana priser för vintage.

Nu är det 2012 magnum samt 2013 halvmagnum Upplevde att det hade en relativt stor mognad sett till sin ålder, så jag tror inte det är någon långliggare. Men från idag och åtminstone 5 år framåt tror jag att de kan drickas med stort behag!
+1 på Beaufort.
Samma importör har Guy Michel 2006 för en dryg femhundring. Den har jag druckit med välbehag flertalet gånger. ”Dricks bra” nu, men klarar säkert 5-10 år till på korken om man önskar mer mognadstoner.
 

Foley

Medlem
Finns många trevliga att välja på om du har tålamod att vänta i 4-5 år. Av de jag druckit med just 4-5 år på korken är dessa mina favoriter i lägre pris-spannet:
Palmer & Co vintage både brut & bds (köp 2018 när de släpps)
Nicolas Feuillatte bds vintage (köp 2018)
Castellane brut millesime, finns i bs men verkar vara tillfälligt slut i väntan på ny årgång antar jag
Launois bdb
Andre Clouet millesime
Diebolt vallois bdb
Roland Champion special club
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej,
Jag intresserad av att köpa några årgång champagner i lite billigare klass rund 400-700 kr, vad har ni för preferenser och favoriter för att kunna dricka som den är inom 1-2 år eller även kunna lagra i några år.
Förutom klassikerna som redan nämnts så kan du testa Paul Sugot och Castelnaus årgångsviner som ligger lååång tid på jästen vilket gör att man får brödiga/jästiga toner direkt, framförallt på doften. Noterar att Castelnau verkar ha höjt priserna rätt bra som alla andra eller så är det importören. Paul Sugot köper du på plats för 31 € och han skickar numera till Sverige vilket blir något billigare än 850 kr...
 

Kaptenen

Medlem
De Saint-Gall Blanc de blancs grand cru 2017 som finns på Systembolaget för 485 kr är bra. Jag upplevde den som väldigt tillgänglig redan. Förmodligen ganska hög dosage.
 

Jonas Sand

Medlem
Förutom klassikerna som redan nämnts så kan du testa Paul Sugot och Castelnaus årgångsviner som ligger lååång tid på jästen vilket gör att man får brödiga/jästiga toner direkt, framförallt på doften. Noterar att Castelnau verkar ha höjt priserna rätt bra som alla andra eller så är det importören. Paul Sugot köper du på plats för 31 € och han skickar numera till Sverige vilket blir något billigare än 850 kr...
Jag har läst bra om Paul Sugot. Menar du att man kan beställa direkt från dem, via nätet?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har läst bra om Paul Sugot. Menar du att man kan beställa direkt från dem, via nätet?
Jag har bara köpt på plats men senast sa Sugot att de skickar till Sverige så det borde bara vara att kontakta Sugot och säga vad du vill ha.

Franska mejlkorgen är tydligen full så använd ".com" om du inte får svar...:ängel:

Tror @Sonderlese och @buteljen beställt till Sverige.
 

mackan92

Medlem
Jag har bara köpt på plats men senast sa Sugot att de skickar till Sverige så det borde bara vara att kontakta Sugot och säga vad du vill ha.

Franska mejlkorgen är tydligen full så använd ".com" om du inte får svar...:ängel:

Tror @Sonderlese och @buteljen beställt till Sverige.
När i tiden pratar du om ovan? Jag försökte tidigare i år och då ville han inte skicka till Sverige pga skattereglerna. Resulterade i att Fanwine startade ett projekt och sedermera resultera i köp via dem istället.

Ps! Kan vara så att han tillåter att skicka ifall man ordnar frakten själv och bokar i sitt eget namn.
 

Thirsty

Smygnykterist
När i tiden pratar du om ovan? Jag försökte tidigare i år och då ville han inte skicka till Sverige pga skattereglerna. Resulterade i att Fanwine startade ett projekt och sedermera resultera i köp via dem istället.

Ps! Kan vara så att han tillåter att skicka ifall man ordnar frakten själv och bokar i sitt eget namn.
Oktober. Inget nämndes om att ordna egen transport.
 

Jonas Sand

Medlem
Oktober. Inget nämndes om att ordna egen transport.
Jag känner mig trögare än vanligt; innebär detta att du i oktober beställde direkt från Sugot (via Mail) och att de ombesörjer med frakt?
Sorry ifall läsförståelsen är på minimum, hjärnan har semester.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag känner mig trögare än vanligt; innebär detta att du i oktober beställde direkt från Sugot (via Mail) och att de ombesörjer med frakt?
Sorry ifall läsförståelsen är på minimum, hjärnan har semester.
Vid besöket i oktober hos Paul Sugot sa han att de skickade till Sverige- Han nämnde inget om att man själv skulle ordna transporten. Tolkade det som att man beställer det man vill ha, betalar fakturan och varorna skickas. :)

Edit: Förtydligande 2, avser samma besök som @Crist(al)ian 77 skrev om ovan.
 
Jag fick precis svar från Sugot på mailen att han skickar t Sverige inkl transport. Är det ngn som är sugen på gemensam beställning så kan jag ordna en sån där tråd. Är baserad i Stockholm, kan fixa grejerna t Grappe eller för avhämtning på Odenplan.
 

Attachments

  • pro-AuHLinRV.jpeg
    pro-AuHLinRV.jpeg
    40,3 KB · Visningar: 92
Toppen