Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

asien

hampus86

Medlem
Sticker till slanting eye continent(även känt som Asien) i sommar med flickvännen för att bland annat besöka hennes släkt och familj(morfar fyller 90) och resa runt lite.
Startar i beijing, ner till malaysia,thailand,kambodja,vietnam,laos. upp igen till kina för födelsedagsfirande, sedan iväg till indien i en månad.

Någon som har lite tips på sevärdheter och lite halvskumma udda platser ;D? Även tips på mat&dryck(restauranger,vingårdar?,sprit mm?).
Blir borta i 3 månader totalt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: asien

Ojojoj.... det finns ju en del. Du ber om en tips inom en hel världsdel liksom.

Vad som spontant dyker upp när jag tänker på de här länderna är i alla fall följande "måsten";
Angkor Wat i Kambodja!!
Cu chi-tunnlarna i Vietnam!!
Flytande byarna på Tonle Sap-sjön i Kambodja!
Båtfärder upp i Mekong-deltat, genom alla byar!
I Thailand är det ju rätt exploaterat, men jag gillade Koh Samet bäst av alla ställen jag besökt. Pattaya var ingen hit... Bangkok är ju alltid ball...
Kina, Laos och Malaysia har jag aldrig besökt.
Men tre månader skriver du. Då lär ni ju hinna med en del.
 

SUPRA

Bäst
SV: asien

Om du åker till Phuket måste du besöka http://www.phuket.com/tatonka/

Och äta deras tonfisk...

tatonka-food-03.jpg
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: asien

trevliga tips allihop, tack!

I thailand siktar jag på att hitta det minst turistiga i övärlden, vilket jag vet är lättare sagt än gjort, men det är målet iaf.
Flytande byarna i kambodja lät coolt!
Indien: Just nu är planen att landa i syd och arbeta oss upp genom landet.
Är ruskigt sugen på kashmirregionen specifikt ladakh som ligger 3000 m över havsytan. Ska vara fantastiskt scenery.
Sen självklart agra och rajasthan.
Någon som besökt indien?

tack för hjälpen hittills!
 

anders

Medlem
SV: asien

hampus86 skrev:
Indien: Just nu är planen att landa i syd och arbeta oss upp genom landet.

Vad säger ni, ska vi dra i gång en vadslagningspool om hur många kilometer de kommer norrut innan racerbajset sätter stopp för vidare transport? ;D
 
SV: asien

hampus86 skrev:
Sen självklart agra och rajasthan.
Någon som besökt indien?

Det är visserligen några år sedan jag var där.

Agra som stad är inget vidare i mitt tycke, men Taj Mahal är allt man läst om och lite till, så missa inte.

Rajasthan har mycket att erbjuda, och känns väldigt urtypiskt Indiskt med alla gamla maharajapalats. Mycket beror väl på hur mycket tid ni har tänkt lägga, men kommer ni söderifrån rekommenderas ett stopp i Udaipur. Det var Lake Palace som var Octopussys palats i Bondfilmen. Svindyrt att bo på, men man kan ta båten ut för att äta en kväll. En drink i solnedgången med utsikt över sjön var rätt nice...

Jag gillade även Jodhpur, och hinner ni så rekommenderas att åka ännu längre västerut till Jaisalmer. Härifrån kan man lätt ordna en kameltur ut i Thar-öknen med övernattningar på sanddynerna om man vill. Mycket kamellukt och en jäkligt öm bakdel garanteras...
 

v_skogh

Medlem
SV: asien

Du måste besöka Kinesikamuren när du är i Peking.
Även Sommarpalatset, Tia Namen osv osv. Turistfällorna är många men helt klart värda sitt besök. Den del av muren jag besökte är en av de häftigare upplevelser jag har haft, helt sjuk och man fattar det inte innan man står där. Storslaget är bara förnamnet.
Hoppas kunna åka till Kina snart igen. Finns en hat-kärlek till det landet.
 

R.P

Medlem
SV: asien

Filippinerna är fantastiskt, varit där över jul och nyår dom sista fyra åren, Boracay börjar bli väldigt exploaterat, ett härligt smultronställe som ännu inte upptäckts av massan är Coron, öde stränder på fantastiskt vackra öar, vattenfall, varma källor, laguner...och billig bärs. 8)

edit: nu nämnde du inte Filippinerna såg jag, men om du har tid över på din resa så rekommenderar jag det iaf.
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: asien

R.P skrev:
Filippinerna är fantastiskt, varit där över jul och nyår dom sista fyra åren, Boracay börjar bli väldigt exploaterat, ett härligt smultronställe som ännu inte upptäckts av massan är Coron, öde stränder på fantastiskt vackra öar, vattenfall, varma källor, laguner...och billig bärs. 8)

edit: nu nämnde du inte Filippinerna såg jag, men om du har tid över på din resa så rekommenderar jag det iaf.

hade gärna tagit en avstickare till filippinerna, men hinner tyvärr inte. 3 månader är inte så mycket tid som man först tror, speciellt inte om man ska upptäcka en hel kontinent :p.
Tänkte fixa dykcertifikat i thailand, och similian islands verkar vara bland dom bästa dykplaterna i världen(ok, great barrier reef, men där har jag varit).
Någon som har tips ang. dykning i thailand? någon bra dykskola?
 

Elvis

Medlem
SV: asien

hampus86 skrev:
Tänkte fixa dykcertifikat i thailand, och similian islands verkar vara bland dom bästa dykplaterna i världen(ok, great barrier reef, men där har jag varit).

Någon som har tips ang. dykning i thailand? någon bra dykskola?

Jag har dykt vid Similan Islands, och det är säkert Thailands bästa dykplats men det finns många bättre dykplatser i världen. Röda havet är till exempel flera klasser bättre, om du frågar mig.

Om dykningen är viktig borde du åka till Filippinerna i stället för Thailand. Tubbataha Reef lär vara fantastiskt men det finns många dykplatser med fantastiskt rykte.
 

Lando

Medlem
SV: asien

Elvis skrev:
Jag har dykt vid Similan Islands, och det är säkert Thailands bästa dykplats men det finns många bättre dykplatser i världen. Röda havet är till exempel flera klasser bättre, om du frågar mig.

Om dykningen är viktig borde du åka till Filippinerna i stället för Thailand. Tubbataha Reef lär vara fantastiskt men det finns många dykplatser med fantastiskt rykte.

Kan inte riktigt hålla med här, för mig är Similan helt klart i klass med Röda havets siter, i vart fall så långt som jag har dykt, men kanske smak och tycke som med allt antar jag, dök dessutom mest på vrak i Egypten vilket iofs var kul. Ska tillbaks och dyka elphinstone, då kanske jag håller med ;)

Lite Thailandstips:

Phuket är för jävligt, undvik det, vidrig sexturism och i allmänhet bara för mycket folk. Aiya napa typ...

Jag tog mitt cert på Phi Phi med VISA, det är enkelt och bra med mycket bra lokal dykning, men Phi Phi är extremt turistigt så om man inte gillar det ska man inte åka dit. Man slipper prostititionen och dom feta tyskarna som finns på Phuket, men det är mycket folk, dykare, klättrare, backpackers och ett jävla party helt enkelt. Kul om man gillar sånt, sanslöst vackert och som sagt bra ställe att ta cert. Från Phi Phi och även andra ställen runtomkring, Lanta tex, går dagsturer till Hin Daeng och Hin Moang som är två fantastiska dyksiter med goda möjligheter för Manta Ray.

Lugnare är Koh Lipe som ligger ner mot Malaysiska gränsen, en relativt sömnig liten ö med mycket bra lokal dykning. Här finns även möjlighet att övernatta på Adang som ligger bredvid, en nästan öde djungelö med bara typ 6 bungalows eller nåt. Också mycket vacker, kan verkligen rekommendera den.

Hade två dagar på Koh Lanta, ganska stor och lite trist ö med mest äldre. Här kan man hitta helt egna stränder vilket iofs kan vara kul, men det saknar skönheten som Phi Phi och Lipe har.
Jag kan inte riktigt rekommendera östra sidan, i vart fall inte jämfört med den västra. Tristare vatten om man vill dyka och inte lika vackert heller. Har varit på Koh Samui och Koh Tao, inget jag skulle åka tillbaka till.

Bangkok är ett måste om man gillar städer, jag älskar det! Svårt att tipsa om något speciellt, men ett besök i restaurang Sirocco är helt klart värt om man inte lider av svindel. Annars finns allt i Bangkok, från helt galna backpackerområden till enorma marknader, varuhus, restauranger i överflöd etc etc.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: asien

Lando skrev:
Kan inte riktigt hålla med här, för mig är Similan helt klart i klass med Röda havets siter, i vart fall så långt som jag har dykt, men kanske smak och tycke som med allt antar jag, dök dessutom mest på vrak i Egypten vilket iofs var kul. Ska tillbaks och dyka elphinstone, då kanske jag håller med ;)

Lite Thailandstips:

Phuket är för jävligt, undvik det, vidrig sexturism och i allmänhet bara för mycket folk. Aiya napa typ...

Jag tog mitt cert på Phi Phi med VISA, det är enkelt och bra med mycket bra lokal dykning, men Phi Phi är extremt turistigt så om man inte gillar det ska man inte åka dit. Man slipper prostititionen och dom feta tyskarna som finns på Phuket, men det är mycket folk, dykare, klättrare, backpackers och ett jävla party helt enkelt. Kul om man gillar sånt, sanslöst vackert och som sagt bra ställe att ta cert. Från Phi Phi och även andra ställen runtomkring, Lanta tex, går dagsturer till Hin Daeng och Hin Moang som är två fantastiska dyksiter med goda möjligheter för Manta Ray.

Grönsaksdykning i varma vatten med klar sikt är för flickor. Fjortonåriga flickor med bubbelgum och aprikosdoft i håret. Fisk, koraller och annan skit som bara är i vägen. Svenska riktiga män dyker på rostiga vrak i kalla och kolsvarta vatten. ;)
Men, OM jag skulle få för mig att dyka i Asien igen, så skulle jag nog INTE åka till Similan. Jag tyckte Similan var bra, helt klart. Men det var ju så sjuuuuuukt mycket folk. Tänk er själva, 40 dykare på rad som väntar på sin tur att få fota en fjäderkorall på East of eden.... Nä, fy.
Men nu ska ju Hampus ta sitt cert, så han är kanske inte så väldigt kinkig med dykplats. Mitt tips blir då att skita i vilka dykplatser det handlar om, utan mer fokusera på att hitta rätt instruktör på rätt företag. Kolla www.dykarna.nu, där lär du få hjälp.
Skulle jag få välja fritt själv skulle jag satsa på Indonesien!
 

Lando

Medlem
SV: asien

Sjödin skrev:
Grönsaksdykning i varma vatten med klar sikt är för flickor. Fjortonåriga flickor med bubbelgum och aprikosdoft i håret. Fisk, koraller och annan skit som bara är i vägen. Svenska riktiga män dyker på rostiga vrak i kalla och kolsvarta vatten. ;)

Haha, själv är jag stolt cocktaildykare och ser viljan att vilja dyka i svenska vatten som en slags sinnessjukdom men smaken är som baken helt klart.. :D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: asien

Lando skrev:
Haha, själv är jag stolt cocktaildykare och ser viljan att vilja dyka i svenska vatten som en slags sinnessjukdom men smaken är som baken helt klart.. :D

Aldrig framställt mig själv som frisk heller... ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: asien

Sjödin skrev:
Grönsaksdykning i varma vatten med klar sikt är för flickor. Fjortonåriga flickor med bubbelgum och aprikosdoft i håret. Fisk, koraller och annan skit som bara är i vägen. Svenska riktiga män dyker på rostiga vrak i kalla och kolsvarta vatten. ;)
Men, OM jag skulle få för mig att dyka i Asien igen, så skulle jag nog INTE åka till Similan. Jag tyckte Similan var bra, helt klart. Men det var ju så sjuuuuuukt mycket folk. Tänk er själva, 40 dykare på rad som väntar på sin tur att få fota en fjäderkorall på East of eden.... Nä, fy.
Men nu ska ju Hampus ta sitt cert, så han är kanske inte så väldigt kinkig med dykplats. Mitt tips blir då att skita i vilka dykplatser det handlar om, utan mer fokusera på att hitta rätt instruktör på rätt företag. Kolla www.dykarna.nu, där lär du få hjälp.
Skulle jag få välja fritt själv skulle jag satsa på Indonesien!

Tacka vet jag dykning kring Galapagosöarna! ...men det är ios inte Asien.
 

anders

Medlem
SV: asien

Sjödin skrev:
Grönsaksdykning i varma vatten med klar sikt är för flickor. Fjortonåriga flickor med bubbelgum och aprikosdoft i håret. Fisk, koraller och annan skit som bara är i vägen. Svenska riktiga män dyker på rostiga vrak i kalla och kolsvarta vatten. ;)

Stockholmare...? ;D
 
Toppen