Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att. Caviste CAV0027, Domaine Labet

Swedish

Medlem
Martin, help me out! Jag har druckit viner från etiketten Julien Labet, många riktigt bra. Har hela tiden trott att Domaine Labet var något helt separat men blev aningen konfunderad när jag läste att sonen som tog över heter Julien. Så, olika egendomar? Olika etiketter? Olika aktiviteter? What's the story?
Nu är det väl iofs skitsamma för jag är ändå bara reserv...:rolleyes:
 

Martin Berggren

Bad santa
Så här ligger det till.

Domaine Labet har drivits sedan 70-talet av Alain och Josie Labet. 1997 anslöt deras son Julien, tre år senare hans syster, Charline, och ytterligare ett par år senare deras bror, Romain. Ungefär samtidigt, 2003, startade Julien ett sidoprojekt med några hektar gamla stockar som han hyrde eller köpte (minns inte riktigt). Han odlade dessa ekologiskt och kallade vinerna Les Vins de Julien, med konstnärliga och färgglada etiketter. Samtidigt drev syskonen ihop med föräldrarna Domaine Labet vidare. På nyårsafton 2012 gick Alain och Josie i pension och lämnade formellt över Domaine Labet till nästa generation. Julien valde i det läget att införliva sitt sidoprojekt i Domaine Labet. Så fr.o.m. 2013 kommer alla viner från en och samma "egendom".

Hoppas det klarnade något.
 
Trådskapare
S

Swedish

Medlem
mini_09111505211317037.jpg


Det var viner med denna etikett som jag har druckit. Så det var Juliens sidoprojekt mellan 2003 och 2012 då? Riktigt bra var det i alla fall...
 

Martin Berggren

Bad santa
mini_09111505211317037.jpg


Det var viner med denna etikett som jag har druckit. Så det var Juliens sidoprojekt mellan 2003 och 2012 då? Riktigt bra var det i alla fall...

De tidiga årgångarna av Juliens egna viner såg ut så där. Just den där är Savagnin från En Chalasses, ren blålera (märgel) utan kalksten. 2006 skördades sent med lite botrytis och gav runt 14 % alkohol. På den tiden svavlade Julien före buteljering, något som han senare helt slutat med på sina egna "naturviner". Domänvinerna har alltid haft en hälsosam dos svavel vid buteljering.
 
Toppen