Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att dricka vin med förlorat luktsinne (pga Covid-19)

Jos

Medlem
I kvällens Rapport så presenterades forskning från Karolinska där man tror att 50-70% av de som fått COVID får förändrat och/eller försämrat luktsinne, även om man hade lindriga symptom. Endast initiala studier gjorda.

ca 6:40 in i sändningen https://www.svtplay.se/video/29668746/rapport/rapport-1-feb-19-30-6
Känns som man kanske haft lite tur då... puh! Förlorade mitt luktsinne totalt när jag hade Covid men fick tillbaka efter 4-5 dagar och känner nu inte någon försämring öht, - snarare tvärtom.
 
Känns som man kanske haft lite tur då... puh! Förlorade mitt luktsinne totalt när jag hade Covid men fick tillbaka efter 4-5 dagar och känner nu inte någon försämring öht, - snarare tvärtom.

Var väl inte klart om det var bestående, del av forskningen. Har också hört de som upplever att de fått förbättrat luktsinne.
 
  • Like
Reactions: Jos

The Wall

Medlem
Efter Kristi Himmelfärd hade hustrun lite feber som kom och gick under någon vecka och tappade doft och smak, vilket inte är helt ovanligt vid förkylning eller influensa. När hon kände sig frisk efter en vecka tog det ytterligare någon dryg vecka innan doft och smak kom tillbaka. Jag själv har känt mig frisk och med doft och smak i behåll hela tiden. Vi testade oss för covid i början av juli och tydligen hade hustrun antikroppar, men inte jag.
 

rs14

Medlem
Som jag tidigare nämnt i tråden så hade jag Covid-19 vid årsskiftet och tappade plötsligt doft och smak i slutfasen när jag trodde det var över. Det återvände efter 8-9 dagar men det är inte hundra återställt, 75 procent kanske. Känner dofter och smak men det känns som jag har ett filter och kan inte hitta de finstämda dofterna/smakerna. Upplever viss typ av mat bara smakar sälta medans annat man äter kan smaka normalt, som det brukade göra innan. Lakrits är en sådan sak exempelvis. Vin har jag testat en del men det är svårt, smakar inte oangenämt men jag hittar inte mycket i vare sig doft eller smak. Syra, sötma, beska, tanniner och kropp känner jag men att jag skulle hitta rostade hasselnötter i en skumpa...glöm det. Upplever inga sk fantomdofter dock. Jävligt frustrerande men jag hoppas det lossnar lite allt eftersom. Vad annars göra? Måste tänka positivt... Det är nu det är läge att rensa ut de enkla vinerna.
 
Last edited:
Som jag tidigare nämnt i tråden så hade jag Covid-19 vid årsskiftet och tappade plötsligt doft och smak i slutfasen när jag trodde det var över. Det återvände efter 8-9 dagar men det är inte hundra återställt, 75 procent kanske. Känner dofter och smak men det känns som jag har ett filter och kan inte hitta de finstämda dofterna/smakerna. Upplever viss typ av mat bara smakar sälta medans annat man äter kan smaka normalt, som det brukade göra innan. Lakrits är en sådan sak exempelvis. Vin har jag testat en del men det är svårt, smakar inte oangenämt men jag hittar inte mycket i vare sig doft eller smak. Syra, sötma, beska, tanniner och kropp känner jag men att jag skulle hitta rostade hasselnötter i en skumpa...glöm det. Upplever inga sk fantomdofter dock. Jävligt frustrerande men jag hoppas det lossnar lite allteftersom. Det är nu det är läge att rensa ut de enkla vinerna...
Tråkigt att höra. Räknar med att det blir bättre men kanske vad som krävs är riktigt doftträning. Kan komma ut bättre i andra ändan.

Förändrad luktsinne är svårt, slutade röka för ett antal år sedan och tog ett tag att komma tillbaka. Många tror att luktsinnet blir automatisk bättre. men det stämmer inte helt, du får bättre receptorer, men dina erfarenheter "gäller" inte längre. Själv blev jag sämre på saker som blindprovning.
 

LarsW

Medlem
Är ju inte så mycket forskat på detta ännu. Har ju inte hållit på så länge (även om det känns som en evighet) och vi vet ännu väldigt lite om långtidsverkningar.
Men verkar som att det hjälper med att träna lukt- och smaksinne när det börjar komma tillbaka, ser ut som det kommer tillbaka fortare och/eller mer fullkomligt.

Som sjukgymnastik för näsan.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Personligen har jag klarat mig hittills (peppar, peppar) trots att jag jobbar med patientnära klinisk utbildning två dagar i veckan. Två kollegor åkte dock dit på covid i våras. En i mars och en i maj. Båda förlorade lukt och smak. Han som fick smittan först har inte återfått dessa fullt ut ännu. Pendlar lite med dagsformen och max kanske 75% av vad det var innan. Vissa saker är dock körda. Ostbågar funkar inte och tyvärr inte heller vin. Inga nyanser, bara surt. Rött eller vitt spelar ingen roll. Fy f-n! JAG VILL HA VACCIN!
 

Niclas

Medlem
Jag tappade 70-80% av lukt och smak för 6 veckor sedan som stegvis kommer åter. Men, jag kan fortfarande inte dricka rödvin. Mousserande viner funkar hyfsat men rött smakar saft. Jag tycker annars att jag har fått tillbaka mestadelen av dofterna men rödvin...
Lite konstigt med kaffedoft, första sniffen luktar gott men sedan känner jag inget efter det.
Frugan börjar tröttna på Croses Hermitage nu :cool:
 

YKW

Medlem
Som jag tidigare nämnt i tråden så hade jag Covid-19 vid årsskiftet och tappade plötsligt doft och smak i slutfasen när jag trodde det var över. Det återvände efter 8-9 dagar men det är inte hundra återställt, 75 procent kanske. Känner dofter och smak men det känns som jag har ett filter och kan inte hitta de finstämda dofterna/smakerna. Upplever viss typ av mat bara smakar sälta medans annat man äter kan smaka normalt, som det brukade göra innan. Lakrits är en sådan sak exempelvis. Vin har jag testat en del men det är svårt, smakar inte oangenämt men jag hittar inte mycket i vare sig doft eller smak. Syra, sötma, beska, tanniner och kropp känner jag men att jag skulle hitta rostade hasselnötter i en skumpa...glöm det. Upplever inga sk fantomdofter dock. Jävligt frustrerande men jag hoppas det lossnar lite allt eftersom. Vad annars göra? Måste tänka positivt... Det är nu det är läge att rensa ut de enkla vinerna.
Jag tappade 70-80% av lukt och smak för 6 veckor sedan som stegvis kommer åter. Men, jag kan fortfarande inte dricka rödvin. Mousserande viner funkar hyfsat men rött smakar saft. Jag tycker annars att jag har fått tillbaka mestadelen av dofterna men rödvin...
Lite konstigt med kaffedoft, första sniffen luktar gott men sedan känner jag inget efter det.
Frugan börjar tröttna på Croses Hermitage nu :cool:

Åkte slutligen på coronan för första gången nu i december, trots dubbla vaccinationer. Jag har sedan dess haft nedsatt (men lyckligtvis inte förvrängt) luktsinne. Tycker att det blir gradvis bättre, men det går trögt och känns ganska oroande. Jag är därför nyfiken på hur det har gått för er och andra som tappat luktsinnet efter covid-19 - blir det fortsatt bättre eller stannar förbättringen av vid en viss punkt?
 

Boletus

Medlem
Åkte slutligen på coronan för första gången nu i december, trots dubbla vaccinationer. Jag har sedan dess haft nedsatt (men lyckligtvis inte förvrängt) luktsinne. Tycker att det blir gradvis bättre, men det går trögt och känns ganska oroande. Jag är därför nyfiken på hur det har gått för er och andra som tappat luktsinnet efter covid-19 - blir det fortsatt bättre eller stannar förbättringen av vid en viss punkt?
Hade corona i november 2020. Jag hade noll luktsinne första månaden, sen "spökdofter" (det mesta luktade kompost) under ett par månader. Det blev gradvis bättre och nu är allt som vanligt igen. Kanske något svagare än tidigare, svårt att jämföra. Men det är inte så att det påverkar mig.
 
  • Like
Reactions: YKW

matage

Medlem
Jag kan nästan tycka att mitt smaksinne blivit känsligare för nyanser sen jag tillfrisknade (April 2020) men jag litar objektivt mindre på det eftersom jag fortfarande efter snart två år ibland drabbas av spökdofter. Oftast är de dock snabbt övergående - särskilt om de är i konkurrens med andra dofter som man fokuserar på.
 
  • Like
Reactions: YKW

Martin F

Medlem
Ett tips är att aktivt träna upp doftsinnet igen:


 

YKW

Medlem
Ett tips är att aktivt träna upp doftsinnet igen:



Yes, kör lite näsgympa varje dag :)

Och tack för alla svar!
 

Silex

Medlem
Åkte slutligen på coronan för första gången nu i december, trots dubbla vaccinationer. Jag har sedan dess haft nedsatt (men lyckligtvis inte förvrängt) luktsinne. Tycker att det blir gradvis bättre, men det går trögt och känns ganska oroande. Jag är därför nyfiken på hur det har gått för er och andra som tappat luktsinnet efter covid-19 - blir det fortsatt bättre eller stannar förbättringen av vid en viss punkt?
Åkte också dit i december med totalt bortfall av luktsinnet. Det mesta i doft/smak var tillbaka (ca 75%) efter ca en vecka, men det verkar som att jag fortfarande har problem med vissa specifika dofter, som om några dofter kommer tillbaka långsammare än andra. Sedan har jag även haft en "spökdoft" som dyker upp lite när som helst som inte alls är angenäm. Känns i alla fall som det mesta är tillbaka nu och allt går åt rätt håll för min del.
 
Toppen