Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att dricka vin med förlorat luktsinne (pga Covid-19)

Segol

Medlem
Jag fick covid på sportlovet 2021, det var inte värre än en rejäl förkylning men efter ett par dagars sjukdom tappade jag smak- och luktsinne fullständigt. Vid ett blindtest kunde jag inte skilja på kaviar och senap... Jag har fått tillbaks lite men är långt ifrån återställd och det har gått över 10 månader nu.
Det där med spökdoft känner jag igen, jag tycker mig känna rå gul lök i det mesta.
 

IsKr

Medlem
Fick covid I början av december 21 efter att både barn och fru hade insjuknat. Som en förkylning men som höll i sig nån extra dag eller två. Tappade luktsinnet men hade kvar grundsmakerna. Lukten kom tillbaka efter bara några dagar, men vissa saker hade en konstig bismak. Framförallt kaffe och stekt mat. Har gradvis gott över och ca 2-3 veckor efteråt så var jag mer eller mindre återställd. Kaffe kan däremot te sig lite konstig smakmässigt till och från.
 

YKW

Medlem
Känner inte igen det där med spökdoft, låter olustigt. För mig försvann luktsinnet helt under ett par dagar, medan smaksinnet var intakt. Sedan har luktsinnet gradvis blivit bättre men är långt ifrån återställt så här ca tre veckor senare. Den allmänna kapaciteten att känna doft är fortfarande kraftigt nedsatt, så att jag t ex måste sticka näsan i kaffeburken för att känna något alls fast jag innan kunnat uppfatta doften bara burken öppnades i samma rum. Dessutom är det som om vissa "doftfrekvenser" (i brist på bättre ord) fortfarande är avstängda, vilket gör att komplexa dofter blir svåra att ta till sig, t ex från kaffe och givetvis vin . Men annars doftar allt som jag minns att det "ska" efter vad jag märkt hittills.
 

Kaptenen

Medlem
I december 2020 drabbades jag av hosta. Minsta ansträngning, t ex att gå upp för trappan, tog anda ur mig och utlöste extrema hostattacker. En vecka senare försvann luktsinnet. Det var helt borta. Det kunde lika gärna vara vatten i kryddburken. Jag förnimmade också en spökdoft som hela tiden var närvarande. I mitt fall cigarettrök. Luktsinnet återkom successivt men var väl återställt efter ca 3-4 månader. Jag har aldrig tidigare haft en sådan hosta som då och aldrig tidigare förlorat luktsinnet. Jag hade inte heller några övre luftvägsproblem som snuva som iofs kan försämra luktsinnet tillfället. Det hela är väldigt märkligt eftersom i mitt fall har alla tester varit negativa. Någon annan med liknande erfarenhet? Vi kanske kan bilda en stödgrupp ;)
 

Niclas

Medlem
Jag är därför nyfiken på hur det har gått för er och andra som tappat luktsinnet efter covid-19 - blir det fortsatt bättre eller stannar förbättringen av vid en viss punkt?
Ett år efter en mild Coronainfektion har nu doftsinnet återkommit med ca 90%. Vissa störningar dyker ibland upp, som extra känslighet för vissa dofter samt ibland en sorts kemisk alkoholdoft som blandar sig med det jag doftar på.
 
  • Like
Reactions: YKW

Domaren

Rookie som leker Italien.
Extremt frustrerande detta, tappade knappt smak men all lukt - som kommit tillbaka så inte som för vissa helt utan eller med förvrängda smaker.

Men har två kvarvarande symtom, salter smakar väldigt lite och vin har en underliggande besk ton vilket jag är ganska säker på är ekfatslagringen som skapar. Nån som känner igen det?
 

Boletus

Medlem
Extremt frustrerande detta, tappade knappt smak men all lukt - som kommit tillbaka så inte som för vissa helt utan eller med förvrängda smaker.

Men har två kvarvarande symtom, salter smakar väldigt lite och vin har en underliggande besk ton vilket jag är ganska säker på är ekfatslagringen som skapar. Nån som känner igen det?
Det där med beskan känner jag igen, hade vissa toner av det mellan 1-2 månader efter infektion. Försvann i takt med andra symptom som allmän försvagning av luktsinne och spökdofter av rutten lök
 
Toppen