Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Avsmaknings meny till champagne

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Sitter med en gammal kock kompis och planerar en avsmakningsmeny till champagne middag som vi tänkte ha hemma hos oss. Det vi tänkte än så länge är pilgrimms mussla, kalixrom, räkor, sparris och lågtempad anklever. Men skulle vilja ha lite mer tips om goda grejjer till. Vi har en skaldjur och fisk allergiker så alla tips är välkommna.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Avsmaknings meny till champagne

De beror ju till stor del på vilka viner ni hadde tänkt testa till?

Mitt tips är att bjuda in mig och min fantstiska ankleverterrine ;)
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Avsmaknings meny till champagne

johan1279 skrev:
De beror ju till stor del på vilka viner ni hadde tänkt testa till?

Mitt tips är att bjuda in mig och min fantstiska ankleverterrine ;)
Alla får ta med sig en.champagne men tänkte själv ta någon special club, o polaren tar egly-ouriet tradition tror ja o en annan polare tar en rose. Men är du sugen o va me så kostar de att ta med.en champagne och ankleverterinne. 8)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Avsmaknings meny till champagne

Skumpagne skrev:
Sitter med en gammal kock kompis och planerar en avsmakningsmeny till champagne middag som vi tänkte ha hemma hos oss. Det vi tänkte än så länge är pilgrimms mussla, kalixrom, räkor, sparris och lågtempad anklever. Men skulle vilja ha lite mer tips om goda grejjer till. Vi har en skaldjur och fisk allergiker så alla tips är välkommna.

Ost! T.ex. någon mild och krämig ost som Brillat-Savarin, en bra Brie, någon hårdost som Comté eller Parmesan. (Blåmögelost eller riktiga stinkostar ska man nog däremot undvika.) En lagrad svensk hårdost (t.ex. Västerbotten) på knäckebröd passar också oftast bra till skumpor med lagom brödig ton.

Även oststänger och allehanda kanapéer funkar oftast bra, finns ju allehanda "röror" (tapenad o.s.v.) som man enkelt kan stryka på crostini eller dumpa i en minikrustad.

Om ni letar efter något matigare: rätter med vitt kött, t.ex. kyckling eller kalv, kan också passa bra med lämpliga tillbehör - kanske inte för söta, men lite mild chilimarinad kan nog funka för att anknyta till det tidigare tipset...
 

kayaker

Cyklist
SV: Avsmaknings meny till champagne

Pitepalt lär funka bra till Champagne. :)

Egentligen inte så underligt med tanke på fläsket (sälta) och smöret (fett). Det gäller nog mest att undvika att ta för mycket rårörda lingon.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Avsmaknings meny till champagne

kayaker skrev:
Pitepalt lär funka bra till Champagne. :)

Egentligen inte så underligt med tanke på fläsket (sälta) och smöret (fett). Det gäller nog mest att undvika att ta för mycket rårörda lingon.

Då borde det gå lika bra med stekt salt sill.
 
Toppen