Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinet under hundralappen?

Daniel A

Administratör
Det går att ta sig till Madiran för under hundralappen. 2012 Château Barrejat (75966) kostar 99 kr på bolaget. Jag gillade det skarpt och hade alltid några flaskor hemma för några år sedan. Inte druckit det på ett tag, dock.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det går att ta sig till Madiran för under hundralappen. 2012 Château Barrejat (75966) kostar 99 kr på bolaget. Jag gillade det skarpt och hade alltid några flaskor hemma för några år sedan. Inte druckit det på ett tag, dock.
Har enbart provat storebror av detta vin och det är en grym upplevelse för några tior till, i alla fall årgång 2009 och 2010. Men Madiran brukar leverera för peanuts utan tvekan. :)
 

Mats

Gone todash....
Det går att ta sig till Madiran för under hundralappen. 2012 Château Barrejat (75966) kostar 99 kr på bolaget. Jag gillade det skarpt och hade alltid några flaskor hemma för några år sedan. Inte druckit det på ett tag, dock.
Håller med, är det enda vinet under 100 kr jag köper och är det vin jag alltid har ett par flaskor redo av om man vill plocka något snabbt utan att behöva fundera. Har snart druckit ett par lådor av 2009an men har tyvärr inte testat 12an som säljs nu. Som @Mattias S säger är storebror bättre men den kan även behöva lite lagring så vill man inte ha en alltför tanninkärv madiran är den vanliga ett bra alternativ.
 

Mats

Gone todash....
Håller med, är det enda vinet under 100 kr jag köper och är det vin jag alltid har ett par flaskor redo av om man vill plocka något snabbt utan att behöva fundera. Har snart druckit ett par lådor av 2009an men har tyvärr inte testat 12an som säljs nu. Som @Mattias S säger är storebror bättre men den kan även behöva lite lagring så vill man inte ha en alltför tanninkärv madiran är den vanliga ett bra alternativ.
Åh fy f-n, årets sämsta rekommendation (2012 Ch. Barrejat (75966) 99 kr)! Och eftersom det var jag som rekommenderade det var jag ju tvungen att testa årgången som säljs nu. Surt och bränt med dominerande blåbär, som en lätt bränd blåbärspaj, och med en otäck restsötma :usch: i eftersmaken och totalt utan djup och komplexitet! Madiran brukar kunna leverera och 2009an av det här vinet har haft en kvalitet som levererat för minst det dubbla priset men det här skräpet är inte drickbart. Stryk det från alla inköpslistor ni börjat göra! Tittar jag i CT var det här det första sub-100 kr-vinet jag köpt på snart 2 år och efter det här tar det nog minst 2 år till innan jag törs prova något igen…..
 

jrick

Medlem
Oj, om 10 g är mycket socker för dig så bör du nog passa dig för portvin, Sauternes, prädikatsvin från Tyskland och till och med mycket bubbel. ;)
Mm kanske att du kan dra den slutsatsen men jag tillhör rejält torrt eller rejält sött-brigaden och har lite svårt för torra men söta viner. Rödvinet med restsötma på 10 gr brukar ha det för att maskera något annat. Men det vet jag att du vet vad jag menar.

Gillar inte halbtrocken riesling heller iofs. Och har noll dessertviner och noll demisec Champagne på lager så kanske ska ta ditt att fortsätta undvika dessa vinstilar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mm kanske att du kan dra den slutsatsen men jag tillhör rejält torrt eller rejält sött-brigaden och har lite svårt för torra men söta viner. Rödvinet med restsötma på 10 gr brukar ha det för att maskera något annat. Men det vet jag att du vet vad jag menar.

Gillar inte halbtrocken riesling heller iofs. Och har noll dessertviner och noll demisec Champagne på lager så kanske ska ta ditt att fortsätta undvika dessa vinstilar.
Jag förstod dig men ville bara retas lite, men med visst allvar då en grundsmak inte kännetecknar kvalitet så som jag ser det. :) Ett vin med hög syra är inte per automatik bättre än ett vin med låg. Allt handlar om balans och helhet när det gäller grundsmak.

Sen kan vi såklart preferera olika också och jag håller nog med om ett rött vin med överdriven sötma, mjuk struktur samt låg komplexitet och intensitet mest troligt handlar om ett skräpvin som mer påminner om saft än vin. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Åh fy f-n, årets sämsta rekommendation (2012 Ch. Barrejat (75966) 99 kr)! Och eftersom det var jag som rekommenderade det var jag ju tvungen att testa årgången som säljs nu. Surt och bränt med dominerande blåbär, som en lätt bränd blåbärspaj, och med en otäck restsötma :usch: i eftersmaken och totalt utan djup och komplexitet! Madiran brukar kunna leverera och 2009an av det här vinet har haft en kvalitet som levererat för minst det dubbla priset men det här skräpet är inte drickbart. Stryk det från alla inköpslistor ni börjat göra! Tittar jag i CT var det här det första sub-100 kr-vinet jag köpt på snart 2 år och efter det här tar det nog minst 2 år till innan jag törs prova något igen…..
Även när det gäller storebror så har 09 och 10 varit klart bättre årgångar än 12, som jag minns som klart sämre men långtifrån så dåligt som du beskriver lillebror. :)

Som sagt innan, det är jäkligt lurigt att rekommendera viner under hundralappen, speciellt årgångar som man inte har druckit. ;)
 

ChristianB

DipWSET
När vi nu talar om socker kan jag nämna ett kundmöte jag hade idag i butiken; en kvinna kom in och ville hämta sin beställning (en BiB visade det sig) och berättade glatt att hon ville pröva den för den innehöll 30% mindre socker än det genomsnittliga röda vinet! Efter viss road förvåning från min sida hämtade jag vinet och jag kollade upp det: Generisk BiB för 199 kr, på vanliga "mindre än 3 g/l socker". Med andra ord ett vanligt rött vin. :p "Men annonsen sade...", tyckte kvinnan. "Mohahaha", skrattade jag, "återkom när du dricker riktigt rödvin!"
Nå, det gjorde jag kanske inte... Men jag tycker det är lite roligt att leverantörerna av BiB-vin tar reklamen ett steg längre och börjar utgå från sockerperspektivet! :)

On-topic: Jag har kategoriskt inte köpt vin för mindre än 100 kr på år och dagar, känns det som. Bruksvinerna ligger kring 120-150 kr så jag tangerar väl den "nya hundralappen" där... Om jag inte vill lägga för mycket på bara ett glas så blir det halvflaskor för typ 60-100 kr, gärna då Chianti Classico eller något sådant. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag fyller på lite;

2008, Monrosso, Chianti, (71655). Serverades till grillat. Något eldigt, men förutom det så höll det bra till grillat! Peppar, fat och viol. Fick klart godkänd även av min mor och syster. Ska beställa flera så att jag alltid har något att servera när det blir oväntat besök.
2012, Tahbilk The Tower, Shiraz (2159). Mycket uppskattat av min sambo. Mycket frukt och svartvinbär. Gick alldeles utmärkt till spaghetti och köttfärssås en vardag.
 
Toppen