Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bakfyllemat

vintjej

Medlem
SV: Bakfyllemat

J.S. skrev:
Jos: Helt klockren bakfyllemat! De e mina takter det... ;) Kanske ett par alca seltzer också. Ett tips! Köp B12 vitamin på apoteket (Behepan, receptfritt) finns ej i hyllan så det får man be att dom tar fram. Ta ett par såna och ett stort glas vatten innan läggdags och sedan Jos bakfyllemat direkt på morgonen sedan mår man garanterat som en prins ;D

Vad lustigt att du skulle skriva det. Kollade just på ebay idag efter b12-vitamin (och faktiskt av den anledningen).
Har hört att det ska vara jättebra att ta innan man går och lägger sig. Men vad gör just b12-vitamin?
Själv föredrar jag pizza och litervis med cola. Fast eggs benedict är gott, men det orkar jag aldrig sno ihop.
 

J.S.

Medlem
SV: Bakfyllemat

vintjej skrev:
Vad lustigt att du skulle skriva det. Kollade just på ebay idag efter b12-vitamin (och faktiskt av den anledningen).
Har hört att det ska vara jättebra att ta innan man går och lägger sig. Men vad gör just b12-vitamin?
Själv föredrar jag pizza och litervis med cola. Fast eggs benedict är gott, men det orkar jag aldrig sno ihop.

Pizza och cola e ju helt okey det me ;) Ibland (dagen efter) orkar man ju inte stå vid spisen så då får det bli till att gynna den lokala pizzerian i stället ;D Vid alkoholintag så försämras drastiskt upptaget av B12 & Folsyra. B12 behövs bl.a. för att producera nya blodkroppar och är även viktigt för centrala nervsystemet som vid långvarig brist kan ge upphov till skador på detsamma.
 

vintjej

Medlem
SV: Bakfyllemat

J.S. skrev:
Pizza och cola e ju helt okey det me ;) Ibland (dagen efter) orkar man ju inte stå vid spisen så då får det bli till att gynna den lokala pizzerian i stället ;D Vid alkoholintag så försämras drastiskt upptaget av B12 & Folsyra. B12 behövs bl.a. för att producera nya blodkroppar och är även viktigt för centrala nervsystemet som vid långvarig brist kan ge upphov till skador på detsamma.



Vitamin B12 är även viktigt för nervsystemet. Brist på B12 kan även ge upphov till degeneration i nervsystemet.

Mår man alltså dåligt fär att man har ett dåligt B12-upptag när man super?
Det fanns t o m i injektionsform på ebay, men det är lite för hard core för mig.
 

J.S.

Medlem
SV: Bakfyllemat

vintjej skrev:
Mår man alltså dåligt fär att man har ett dåligt B12-upptag när man super?
Det fanns t o m i injektionsform på ebay, men det är lite för hard core för mig.

Äsch, det behöver du inte :) Man mår dåligt därför att alkohol ju som bekant är vätskedrivande. Man lider helt enkelt av en dålig vätske/salt balans samt brist på en del vitaminer och mineraler. Om jag orkar brukar jag redan innan läggdags intaga Jos bakfyllemat :p Det är det allra bästa tycker jag, då är man på banan rätt snart nästa dag.
 
Toppen