Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bakfyllemat

Pomerol

Medlem
Det är inte en slump att jag skriver den här tråden på en söndag...

Med barn har men ju inte den lyxen att man kan sova bort bakfyllan utan man får hålla god min och göra det bästa för att komma i gång. Den största motivationen ligger ju i skräcken att ens bättre hälft ska utbrista nästa gång det vankas utgång att "Ska du verkligen gå ut när du sover bort hela dagen efteråt!?!". En annan bra start på dagen är ju som bekant frukosten och följande är min absoluta favorit.

En klassisk pytt av bacon, lök, ägg, potatis, brödkrutonger och något grönt som persilja eller gräslö på toppen. Nu ska man ju inte tro att man bara kan steka allt på en gång. Nej, inte ens (eller framförallt inte) till en bakfyllefrukost kan man lämna något till slumpen.

Först och främst delas baconen i två eller tre delar och de får starta i en egen, kall panna. På svag värme får de sakta svettas och när de är riktigt krispiga får de rinna av på hushållspapper. Den tärnade potatisen och hackade löken kan stekas i olivolja tillsammans i en annan panna. Brödkrutongerna steks separat i smör, och när de rinner av på hushållspapper strör man över lite flingslat och finhackad persilja. Äggen vändsteks och skärs sedan i lämpliga bitar. Slutligen blandas allt och ytterligare lite gönt på toppen. Serveras med Tabasco. Tyvärr krockar ju den heta Tabascon rejält med både kaffe och te men lite skit får man ju ta när man är bakfull.

Till detta servas även juice, bröd, lite god salami, te för att sedan avslutas med kaffe. Tro mig, det är en bra start på en bakfylledag.
 

Jos

Medlem
SV: Bakfyllemat

Nån som sa att ägg är bra (något med protein o fett etc.. vad vet jag) och för mig funkar det i alla fall. Vi brukar svänga ihop äggröra med bacon och när värsta hungern och saltbehovet är stillat avslutar man med pannkaka som man gör på 4 ägg (ägg igen), 1,5-2dl mjöl, en dryg halvliter mjölk och en nypa salt. Sylten kokar man givetvis själv vilket bara tar några minuter(endast jordgubbar och socker). Givetvis ett antal dubbla espressos till detta.

Är man inte hungrig funkar alltid 2l vatten, 2st resorb och 2st "quick pain relief" som du hittar på Boots.
 

R.P

Medlem
SV: Bakfyllemat

Om man inte är hungrig så gillar jag gazpacho dagen efter. Annars är en rejäl köttbit direkt till frukost eller en full english breakfast med bönor och blodkorv en höjdare, jag vet, jag är ganska ensam om att tycka det. :)
 

CH

Medlem
SV: Bakfyllemat

Jos skrev:
Nån som sa att ägg är bra (något med protein o fett etc.. vad vet jag) och för mig funkar det i alla fall. Vi brukar svänga ihop äggröra med bacon och när värsta hungern och saltbehovet är stillat avslutar man med pannkaka

AMEN!!!

En trifecta är alltid en bra start på dagen oavsett om man är bakfull eller inte. När vi är över i USA brukar jag dock byta ut pannkakorna mot 1 belgisk våffla istället. tycker deras buttermilk panncakes är lite för torra.
 

Keen

slan
SV: Bakfyllemat

CH skrev:
AMEN!!!

En trifecta är alltid en bra start på dagen oavsett om man är bakfull eller inte. När vi är över i USA brukar jag dock byta ut pannkakorna mot 1 belgisk våffla istället. tycker deras buttermilk panncakes är lite för torra.

Ägg brukar faktiskt funka rätt bra. När jag orkar så brukar jag vid första uppvaknandet, vid sisådär 9, koka ett ägg och käka en äggmacka, och sen lägga mig igen. 2 till timmars sömns på det brukar göra underverk.
 

Elvis

Medlem
SV: Bakfyllemat

En stadig frukost följd av mer sömn är mitt recept för varje helgmorgon, oberoende av bakfylla! ;)
 

CH

Medlem
SV: Bakfyllemat

Pomerol skrev:
Du har inte barn.

Varför i h-e väcka denna tråden nu? jag har inte ens kommit till bakfylan ännu och är grymt hungrig. Stekt mat står på önskelistan men herr G bör inte gå nära spisen.
sist det blev nattamat blev det knas. Jag har central larm till brandkåren och jag somnade vid spisen.

Kort historia, jag blev utskrattad av brandmännen när jag blev väckt på en stol vid spisen på natten.
 

CH

Medlem
SV: Bakfyllemat

Håkan skrev:
CH>>Hur har du det egentigen med alkoholen? ;D

Det var inte alkoholen, jag var bara väldigt trött. Skulle gissa på att det hade slunkit ner 5-6 öl på aw innan jag knallade hem helt slut.

Men med tanke på vad som kommit fram här så kan jag förstå om någon ställer frågan. Spä ut historierna på ungefär 10 år så är det inte så illa.
 

Håkan

Medlem
SV: Bakfyllemat

CH>>Jag håller nog mina värsta historier för mig själv, lyckligtvis är väl få här som var nationsaktiva i Uppsala i början av 90-talet
 

hultman

Medlem
SV: Bakfyllemat

God och ambitiös mat i all ära, men dagen efter en redig fylla är det skräpmat som gäller. Ett maxmål med plusmeny och två originaldip före och direkt efter sängen brukar ge de bästa förutsättningarna för en trevlig bakfylledag :)
 

Jos

Medlem
SV: Bakfyllemat

I dag ska jag testa hur en 350-grams entrecote, pommes och jesses bearnaise funkar. Tror det kan bli bra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Bakfyllemat

Dagen (och vår nybakade världscupsegrarinna) till ära rekommenderar jag Poires Belle Hélène till efterrätt.
 

weezer

Medlem
SV: Bakfyllemat

Fläskfilé stekt i citron, rosmarin och vitlök, ädelostssås och ris kokt med citron, lagerblad och en gnutta olivolja. Precis vad man behöver idag efter en hård kväll. Lite rödvin fanns det plats för t om.
 

Jos

Medlem
SV: Bakfyllemat

Per Stade skrev:
Två Treo®comp och ett glas vatten!

Ähh..! Kan på sin höjd bota en fegisfylla. Släng in ett par resorb, några liter vatten samt fet mat också så har du något ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bakfyllemat

Jos skrev:
Ähh..! Kan på sin höjd bota en fegisfylla. Släng in ett par resorb, några liter vatten samt fet mat också så har du något ;)

Lyssna gott folk, Jos vet vad han pratar om! ::)
 

J.S.

Medlem
SV: Bakfyllemat

Jos skrev:
Nån som sa att ägg är bra (något med protein o fett etc.. vad vet jag) och för mig funkar det i alla fall. Vi brukar svänga ihop äggröra med bacon och när värsta hungern och saltbehovet är stillat avslutar man med pannkaka som man gör på 4 ägg (ägg igen), 1,5-2dl mjöl, en dryg halvliter mjölk och en nypa salt. Sylten kokar man givetvis själv vilket bara tar några minuter(endast jordgubbar och socker). Givetvis ett antal dubbla espressos till detta.

Är man inte hungrig funkar alltid 2l vatten, 2st resorb och 2st "quick pain relief" som du hittar på Boots.

Jos: Helt klockren bakfyllemat! De e mina takter det... ;) Kanske ett par alca seltzer också. Ett tips! Köp B12 vitamin på apoteket (Behepan, receptfritt) finns ej i hyllan så det får man be att dom tar fram. Ta ett par såna och ett stort glas vatten innan läggdags och sedan Jos bakfyllemat direkt på morgonen sedan mår man garanterat som en prins ;D
 
Toppen