Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barcelona - har de ngt att äta/dricka?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har precis landat. Min dotter (som flyttat hit) har plockat ut en pärla. Eftersom det är måndag kanske den är stängd. Vi ser väl. Manana...
Annars finns det kanske annat.
Jag återkommer :cool:
 

Martin Berggren

Bad santa
El Xampanyet (nästan som San Seb i Barcelona...). Vinbaren la vinya del senyor runt hörnet är mysig och har bra lista. Monvinic är supermodernt med ett monster till vinutbud.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bar Brutal (Barcelona)
brutal-1.jpg

Ägarna, deras anställda och ett urval ur klientelet ser ut som kriminella element ur ett MC-gäng... Som umebo känner jag mig dock van bland militanta veganer. Så, varför skulle militanta "organiker" rubba mina cirklar?

Min dotter valde denna restaurang för att de har en så omfattande vinlista och att de har ett grymt vegetariskt kök. Alla råvaror (inkl rejält kött) tillagas väl och från "organiskt" ursprung. Presentationerna lämnar en hel del övrigt att önska, men... Rustikt ÄR gott!

Vad drack vi då? Jo, naturligtvis började vi med ett naturvin från Arbois:
brutal-3-0.jpg
brutal-3-1.jpg

2011 Dora Bella, Poulsard, Domaine de L'Octagon.
Doft av soppig mäsk. Färgen var väääldigt blek. Även om det vore ett rosévin, kan detta enbart uppfattas som blekt färglöst. Smaken går också åt hållet färglöst. Det är en urvattnad blek tantparfym (gamla rosor) med påtaglig restsötma, ok frukt, små syror, yttepyttiga tanniner och inget annat. Solklart under 70p på min skala.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

2011 Escombro
Ett vin som ändrat mina planeternas rotationsbanor.
Till ribeye-steak på ~1kg så funderade vi över att ta in en flaska 2002 Domaine de Gauby av någon av deras bättre cuvéer. För att kompensera startvinets anemiska EMO-personlighet i combo med illaluktande mormödrar...

Vi var verkligen i behov av något strävt, TYDLIGT och vinöst som kunde vinna våra hjärtan i kombinationen med en rejäl bit kött. Eftersom jag är MOT naturvinrörelsen, så frågade jag den vältatuerade restaurantören om de hade något naturvin med strävhet, fyllighet, kraftfull elegans, pondus mm mm mm utan att vara av varken Grenache eller PN. Efter ca 10 min samtal kommer vi fram till att jag nog helst vill dricka en 2011 Escombro, ett vin som översatt t svenska betyder "ruin". Av just Grenache... Och varför det då?

Jo, för att vinet skapas av en "helt galen" kille som verkar ha vänt samhället ryggen, köpt en liten plätt land där han strävsamt, helt för hand (lät mest som att han också plöjer jorden direkt med fingrarna), odlar några stockar av en Grenache och några stockar Tempranillo. Vinet av 100% Grenache heter som det gör just för att han bor i en ruin, något annat behöver han inte. Det enda han gör är att pyssla om sina plantor, sin jord och sina viner. Inget annat. Och han säljer ogärna sina viner. Killarna på Bar Brutal måste alltså åka ut till karlen och bända loss lådorna ur farbrorns senigt krampaktiga händer. Sade någon förresten någonting om något galet konstnärsgeni?
.
Hur var den här farbrorns ruin-viner då?

Tempranillo-blandningen var ruskigt bra, ca 93 p på min skala
: ung, fläskig tempranillodoft utan fat och mycket smör både i doft och finish. Rikt, fylligt, elegant, långt komplext med en exceptionellt lovande framtid. Saknar nog egentligen bara några fler lager av komplexitet, men de kanske kommer med ären?
brutal-2.jpg


Men denna rena grenachen från 2011 var något så ända in i bomben jävla bra! Tillräcklig stake för att utmana all Kraftpoesi som Sixten Landby någonsin skrev.

Nära perfektion i alla delar, så nära att jag inte törs säga att den saknar någonting öht, mer än att jag vill ha hustruns 2nd opinion och en helkväll på L'Effervescence och att bolla med deras sommelierer. Jag kan inte fantisera om något sensuellt fylligare, koncentrerat rikare, perfektare, mer multi-lager-komplext ungt vin med liknande oändlig framtidspotential.

Hade jag råkat heta tex R. Parker så hade jag gjort vågen, skapat en fanatisk skara följare av detta vin och skrivit in det i historieböckerna som det vin som omvände inte bara RP, utan också mig. Det var så grymt bra att jag inte gav mig förrän jag fick köpa loss och ta med mig hem deras sista flaska. Den blir drucken redan snart, på min födelsedagsmiddag på L'Effervescence. Dvs till tonerna av harmonin mellan l'Effervescense och min hustrus stora glädje. Strukturellt är detta som en 2010 Vieux Chateau Certan eller 100p Deus Ex Machina. Jag har bara superlativer till övers för detta vin. Inget annat klarar av att infinna sig.

Sedan åt vi ju mat också :)
brutal-3-2.jpg

Sardindelar som "mums". Äppelbitarna i "hacket" under köttet hjälper till att avlägsna mycket av den rätt jobbiga fisksmaken. Sardiner är annars underbart feta och passar därför bra med gott vin. (och det finns andra viner än det vi hade som 1:a-vin...

brutal-4.jpg

Tonfisksallad extravaganza. Brutalt gott, och (skam att sägandes) passade verkligt bra med det perversa Arbois-vinet...

brutal-5.jpg

...och när fick man senast för mycket av kammusslor kokta i kokosmjölk och vitlök?

brutal-6.jpg

Ett kg RIBEYE (bistecca fiorentina á la Barcelona BAR BRUTAL) med friterade, hela potatisar och PERFEKT sälta... Gifter sig som en sommardröm med vårt "ruin-vin". Saftigt möter kraftpoesi!


brutal-7.jpg

Denna Cheesecake dög. Oj vad den dög!!!
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Brutalt trevlig läsning @StefanAkiko.
Kammusslor i kokos och vitlök måste provas snarast !
Om mot förmodan du inte skulle dricka upp den där Grenachen på din födelsedag så kanske det vore ett bra komplement till Sud-82.;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Brutalt trevlig läsning @StefanAkiko.
Kammusslor i kokos och vitlök måste provas snarast !
Om mot förmodan du inte skulle dricka upp den där Grenachen på din födelsedag så kanske det vore ett bra komplement till Sud-82.;)
Tack.
Det var brutalt gott och trevligt.
Jag lovar att om vi av ngn dunkel anledning väljer ett annat vin t födelsedagen, så drar jag med mig en ruin till Gbg :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för tips. Har nu landat i London efter 4 arbetsdagar i Zaragoza. Men nästa gång i Barcelona blir det kanske :)

Är du kvar i Barcelona? Jag kan varmt rekommendera Commerc 24, en kreativ lyxtapasrestaurang med stjärna i Michelinguiden.
 

Livermore

Medlem
Istället för att skapa en ny tråd lånar jag denna :)

Ska till Barcelona i början på maj med min ömma moder och har bokat in ett restaurangbesök på Via Veneto http://www.viaveneto.es/en/

Någon som varit där? De har iallafall en gedigen lista med spanska viner samt Bordeaux och Bourgogne.

Ville egentligen gå på Lasarte eller Tickets men var ute lite för sent, så förhoppningsvis duger denna åt min mor :nagelbitare:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Istället för att skapa en ny tråd lånar jag denna :)

Ska till Barcelona i början på maj med min ömma moder och har bokat in ett restaurangbesök på Via Veneto http://www.viaveneto.es/en/

Någon som varit där? De har iallafall en gedigen lista med spanska viner samt Bordeaux och Bourgogne.

Ville egentligen gå på Lasarte eller Tickets men var ute lite för sent, så förhoppningsvis duger denna åt min mor :nagelbitare:
Är hon väldigt kräsen?
 

Mattias Schyberg

Administratör
För att vara helt ärlig är hon inte det, men hon är inte van att gå på lite finare restauranger. Därför jag hoppas att maten är bra, så att hon ser att om man betalar mer får man mer :)
Det är väldigt sällan man får MER mat på finare restauranger, däremot är den förhoppningsvis godare. ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då kan jag hellre rekommendera Bar Brutal (organiskt kök m bra kött, exceptionella veggierätter, mckt bra grönsaker öht osv) och en ölfabrik Moritz med ett rikt och fantastiskt vinutbud på både flaska och gas i glas. Moritz har en bra stämning där Barcelonas puls återspeglas väl. Stoooort och med en varmt välkomnande känsla. Världsklass men samtidigt laid back.

Blir prisvärt *******

Då du kommer t Barca: njut!
 

Livermore

Medlem
Det är väldigt sällan man får MER mat på finare restauranger, däremot är den förhoppningsvis godare. ;)
Då har du inte varit på La Cour Jardin på Plaza Athenee i Paris. Rejäla portioner och fruktansvärt gott!

Då kan jag hellre rekommendera Bar Brutal (organiskt kök m bra kött, exceptionella veggierätter, mckt bra grönsaker öht osv) och en ölfabrik Moritz med ett rikt och fantastiskt vinutbud på både flaska och gas i glas. Moritz har en bra stämning där Barcelonas puls återspeglas väl. Stoooort och med en varmt välkomnande känsla. Världsklass men samtidigt laid back.

Blir prisvärt *******

Då du kommer t Barca: njut!
Kanske svänger förbi Bar Brutal om det finns tid och bord, verkar onekligen vara ett bra ställe :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske svänger förbi Bar Brutal om det finns tid och bord, verkar onekligen vara ett bra ställe :)
Bar Brutal är inte svårt få bord på under lågsäsong. Flera amerikaner från CT har redan varit dit på mckt kort varsel, letandes efter Escombro. The Enigma...
Men, Moritz är mer att anse som en mer "mmm-uhm-mmm-inriktad" restaurang. Stor på alla sätt: menyer, mat, personal, kockar, ölar, vinsorter osv.
Kanske ni är i Barcelona under flera nätter?
 

Livermore

Medlem
Bar Brutal är inte svårt få bord på under lågsäsong. Flera amerikaner från CT har redan varit dit på mckt kort varsel, letandes efter Escombro. The Enigma...
Men, Moritz är mer att anse som en mer "mmm-uhm-mmm-inriktad" restaurang. Stor på alla sätt: menyer, mat, personal, kockar, ölar, vinsorter osv.
Kanske ni är i Barcelona under flera nätter?
Jo vi är där en weekend från onsdagkväll till söndageftermiddag. Då ska vi verkligen försöka oss på Bar Brutal :). Moritz verkar vara ett lite mer speciellt ställe helt klart. Tack för tipsen! :)
 
Toppen