Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barcelona

Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: Barcelona

men det var väl självaste faan! såklart med min tur så bliv bokningen fucked up, och av någon anledning blev aldrig resan bekräftad!
Nu finns helt plötsilgt inte "mina" biljetter kvar, utan bara faan så mycket dyrare varianter.

Nån som kan låna ut en snara och takbjälke?
 

Arvid

Medlem
SV: Barcelona

Tar en vecka i Barcelona i Mars med flickvännen.

Det enda vi bokat i förväg är Celler de Can Roca (i Girona, vi har i vart fall hört att det finns förbindelser).

Annat som lockar är MOO, Inopia.

Finns det något som vi absolut inte får missa? I alla prisklasser, men kanske framförallt lite trevliga hygge-hak där man kan få en god pava vin och enkel mat.
 

Elvis

Medlem
SV: Barcelona

Kan varmt rekommendera ett riktigt bra tapasställe, Ciudad Condal, som ligger i hörnet av Rambla de Catalunya och Gran Via. Jag går alltid dit när jag kommer till Barcelona - de har underbara tapas och skön stämning.

Moo är jättebra men i lyxklassen skulle jag också vilja tipsa om Comerç 24, en enstjärnig restaurang med gourmettapas.
 

CH

Medlem
SV: Barcelona

R.P. borde ju sitta på en hel del info med tanke på att han bor där. Dra iväg ett PM till honom om han inte kommer med några tips här.
 
SV: Barcelona

Fick det här av en kompis som bott många år i Barcelona som har god koll på mat och vinlivet där.

Girona är en bit, ca 8 mil. Förbindelser finns, men vet inte om det funkar på natten (om ni tänkte middag). Annars är det alltid ett tips att hyra bil och åka en dag längs kusten. Sen ska man inte missa en rustik typisk "Calçotada", braklunch på vårlök (små purjolökar) som följs upp med lamm... fran Tarragona trakten, så det går bra att skölja ner med lite Priorat eller Montsant
 

R.P

Medlem
SV: Barcelona

Moo är bra, Comerc 24 också väldigt bra, Neichel är också en lysande stjärnrestaurang, sen har den nya restaurangen (och hotellet för den delen) på Oriental Mandarin, den ska vara väldigt bra, nyöppnad, inte själv ätit där, den lär ha en stjärna inom kort. För bästa tapas/lätta grillade skaldjur/bombas, ät på La Bombeta, rustik familjerestaurang med härlig stämning och bra mat, ligger i Barceloneta. I stadsdelen Poble Nou ligger en riktigt bra fiskrestaurang, Els Pescadors, väl värd ett besök, pröva deras Turbot.
Calcotada är grymt kul och gott, var på den officiella Calcot-festivalen förra söndagen i en by nära Tarragona, Valls, vi åt på en typisk rustik Calcotada där, först får man hur mycket lök man vill (vi skulle såklart vara tuffa och åt 5 kilo på 4 pers) sen butifarra och bönor, efter det grillat lamm tills man säger stopp, och hur mycket vin, cava och öl som man vill, tydligen ingick brandy och kaffe också, till ett väldigt bra pris, vi betalade 37€ per skalle, glöm inte att boka om det är helg, det är väldigt populärt med calcot just nu.:)
Asador de Aranda, rustik, mycket bra dilamm och spädgris, bra priser, mysigt, speciellt som en söndagslunch. http://www.asadordearanda.com/

Glöm tapas, ät hellre god skinka, grym anjovis och pan con tomate fyllda med goda saker som tilltugg till cavan/vinet eller biran.

"Prisvärda" finrestauranger är La Provenza och La Fonda Gaig, katalansk mat, hyfsad vinlista (iaf den sistnämnda) och mycket bra priser, i närheten av dessa restauranger finns en uppsjö av trevliga cocktail-barer där du kan få dig en grym old fashioned eller drajja, Tandem, Ideal och Dry Martini är några av dessa ställen, alla ligger på Calle Aribau, pm:a om du vill ha adresser.

Jag kommer tillbaks när jag har mer tid, hoppas att detta kanske hjälpte dig något.
 

Arvid

Medlem
SV: Barcelona

Bra tips, tack!

Vi får hoppas att det går att ta sig till Girona. För damen har inget körkort...
 

R.P

Medlem
SV: Barcelona

Arvid skrev:
Bra tips, tack!

Vi får hoppas att det går att ta sig till Girona. För damen har inget körkort...

Det går bra med bussar från estacion nord i centrala barca annars...
 

Arvid

Medlem
SV: Barcelona

Vet du, eller vet du var jag ta reda på det, om det går att ta sig tillbaka sedan, sent om kvällen (11-12 tiden).
 
Toppen