Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barolo

kalle303

Medlem
Jag vill sätta mig in mer i Barolovärlden. Har ni tips på vad man kan prova för att komma rätt i början? Vill ju inte chansa för ekonomin är begränsad. Kan tänka mig upp till 400:- max, men gärna billigare så klart. Jag vet att Barolo inte är billigt alltid, men nog måste det finnas godsaker för denna pengen.

I helgen testade jag 2008 Vajre Alba Barolo och Paolo 2004 Scavino Barolo. Båda var ju trevliga på sitt sätt. Scavinon hade lite mer att ge tyckte jag dock, medans Vajre blev fin dagen efter. Den har säkert en fin framtid för sig.

Men som sagt, jag har bara börjat skrapa lite på ytan och vill veta mer.

Har handlat lite under åren och har följande i källaren som jag ännu inte testat. Frågan är nu, när ska dessa drickas och är det "bra" viner?

2007 Fratelli Brovia Barolo
2006 Fratelli Brovia Barolo Rocche dei Brovia
1999 Azienda Agricola Elvio Cogno Barolo Vigna Elena
2007 Elio Grasso Barolo Gavarini Chiniera
2006 Giacomo Fenocchio Barolo Riserva Bussia
2000 Andrea Oberto Barolo Vigneto Rocche
2006 Parusso Barolo
2004 Luigi Pira Barolo Margheria
2007 Vietti Barolo Castiglione
1989 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva

Tack på förhand
Martin
 

egonx

Medlem
SV: Barolo

Barolovinerna skiljer sig väldigt mycket från varandra p.g.a. stora skillnader i geologi, höjd etc men också genom vinifieringen. De kan gå från lätta, nästan drickvänliga, som Albe Vajra som du provade, till massivt tanninstarka och definitivt risottokrävande viner.

På Cellartracker.com kan du få en fingervisning om vad andra tycker om lagringstid, både genom att läsa provnoteringar och genom rekommenderade lagringstider. Flera av dina viner är drickmogna andra kan gärna få ligga till sig några år. Man ska dock inte överdramatisera. En vanlig rekommendation är att hellre än att köpa många olika udda flaskor så köper du minst 6 och har då möjlighet att följa vinet under flera år. Prova runt tills du hittar producenter som du gillar och ligger i rimlig prisklass och fokusera på dom.

Alessandro Masnaghetti på www.enogea.it har gjort otroligt informativa kartor där alla gårdslägen finns beskrivna. Finns att beställa online men också att ladda ner till t.ex. iPad.
 

Magikern

Medlem
SV: Barolo

Pröva G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole 2007 eller 2008 om inte 2007:an finns

Fast det kanske var den du syftade på när du skrev Vajra?

Den är lite ung idag men den är kanon till mat och kostar precis 400.
 
Trådskapare
K

kalle303

Medlem
SV: Barolo

egonx skrev:
Barolovinerna skiljer sig väldigt mycket från varandra p.g.a. stora skillnader i geologi, höjd etc men också genom vinifieringen. De kan gå från lätta, nästan drickvänliga, som Albe Vajra som du provade, till massivt tanninstarka och definitivt risottokrävande viner.

På Cellartracker.com kan du få en fingervisning om vad andra tycker om lagringstid, både genom att läsa provnoteringar och genom rekommenderade lagringstider. Flera av dina viner är drickmogna andra kan gärna få ligga till sig några år. Man ska dock inte överdramatisera. En vanlig rekommendation är att hellre än att köpa många olika udda flaskor så köper du minst 6 och har då möjlighet att följa vinet under flera år. Prova runt tills du hittar producenter som du gillar och ligger i rimlig prisklass och fokusera på dom.

Alessandro Masnaghetti på www.enogea.it har gjort otroligt informativa kartor där alla gårdslägen finns beskrivna. Finns att beställa online men också att ladda ner till t.ex. iPad.

Tack för informationen, gav mig lite bra uppslag.
 
Trådskapare
K

kalle303

Medlem
SV: Barolo

Magikern skrev:
Pröva G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole 2007 eller 2008 om inte 2007:an finns

Fast det kanske var den du syftade på när du skrev Vajra?

Den är lite ung idag men den är kanon till mat och kostar precis 400.

Jag provade basvarianten för 189:-: Ska testa den du skrev om för skojs skull. Kanske att man kan hitta någon äldre variant ute i Europa nånstans. Tack för tipset.
 
Toppen