Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Sjödin

Joråsåatt...
Idag såg jag det jävligaste på länge. Jag stod i kön på SS i hemstaden i norra lapphelvetet. Jag högg några Bedarö bitter och någon pava vin att ackompanjera skoteravgasdofterna. I kassan bredvid ställer en tant då upp en för mig helt ny förpackning, en BiBiFHB. Vad är då det undrar ni? Jo, det är alltså Bag in Box in Fucking Hand bag!!
Biben har kamouflerats till nån designad jävla handväska, med fint handtag å allt... Det gick ett sus genom kön och alla undrade vad det kunde vara för nytt, gott och spännande vin.
Jag TROR att vinet kan ha hetat vernissage eller liknande. Ja, vart är världen på väg? Blev glasflaskan så väldigt fel helt plötsligt?
Glad påsk förresten.

Flyttade ut denna i en mer öppen och publik forumdel och tydliggjorde namnet lite för att underlätta diskussion - Krug
 
SV: BiBiFHB!!

Sjödin skrev:
Idag såg jag det jävligaste på länge. Jag stod i kön på SS i hemstaden i norra lapphelvetet. Jag högg några Bedarö bitter och någon pava vin att ackompanjera skoteravgasdofterna. I kassan bredvid ställer en tant då upp en för mig helt ny förpackning, en BiBiFHB. Vad är då det undrar ni? Jo, det är alltså Bag in Box in Fucking Hand bag!!
Biben har kamouflerats till nån designad jävla handväska, med fint handtag å allt... Det gick ett sus genom kön och alla undrade vad det kunde vara för nytt, gott och spännande vin.
Jag TROR att vinet kan ha hetat vernissage eller liknande. Ja, vart är världen på väg? Blev glasflaskan så väldigt fel helt plötsligt?
Glad påsk förresten.
Läs och njut:
http://www.wownews.se/?a=7518
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

För den som vill läsa den krönika som JFC har skrivit om det "närmast löjeväckande Boxupproret", se nedan.

Johan Franco Cereceda tycker till:

Boxupproret närmast löjeväckande

Nej, jag gillar inte boxen, den stora pappförpackningen som blir allt vanligare i vinvärlden. Den har flera nackdelar, det är för mycket av ett och samma vin, den är otymplig, normalt ganska ful, jag har svårt att öppna kranen och få den att sitta bra, jag dricker utan kontroll. Nej, det där sista stämmer inte. Men den ger ingen skön känsla helt enkelt.

Samtidigt vet jag att den har sina fördelar. Den är lätt att bära med sig till landet, och framför allt göra sig av med när man ska därifrån, påsen kan förvandlas till en flytkudde, något jag och mina barn blev varse när vi byggde en flotte som bars upp av sommarens synder. Dessutom, vinet har blivit bättre och bättre. Att det inte ska lagras är inga svårigheter för mig när omkring 95 procent av allt vin som köps på Systembolaget konsumeras inom 24 timmar efter köpetillfället. Vinet ska helt enkelt drickas per omgående och det är väl bra så. Dessutom behöver jag inte vara rädd att vinet ska vara korkdefekt.

Men nej, jag köper annat än undantagsvis ett boxvin, möjligen till landet någon enstaka gång. Samtidigt har jag folk i min omgivning som blir galet upprörda när boxen kommer på tal. Senast vid en lunch var det någon som sa att han inte ens ville diskutera vinet som levererades i box just för att hela konceptet gör honom så förbannad. Vi fortsatte att prata om kriget i Afghanistan istället. Eller att Sandra Bullock hoppar av sin Europaturné. Typ. Men man förstår plötsligt att denna oskyldiga förpackning som ingen ville ta i med tång från början fortfarande är kontroversiell, väcker känslor, får folk att tappa fattningen.

Men att starta ett uppror mot boxen, just det som nu sker, på flera håll, tycker jag är närmast löjeväckande. Vinkulturen i Sverige håller på att förflackas, hävdar upprorsmännen, folk dricker okontrollerat, och vinet smakar dåligt, fortsätter de och hävdar glasflaskans överlägsenhet, finkulturen i vinkulturen och känslan av när naturkorken ger ifrån sig sitt sällsamma ljud när den försiktigt dras ur vinflaskans hals.

För mig är vin livsmedel, inte kult, för i stort handlar det om att dricka gott, äta gott och ha det bra. Och att diskutera innehållet, inte ytan.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Jag vet att jag har sagt det gång och gång igen, men finns det ingen svensk vinskribent som tycker om vin? Hur kan man kalla sig vinskribent och uppenbarligen inte vara intresserad av att dricka kvalitet? Finns det motorskribenter som inte gillar bilar? Sportjournalister som inte gillar sport? Nä, inte som blir publicerade i alla fall.

Men vinskribenter. Svenska vinskribenter verkar ha som grundförutsättning att man inte ska gilla produkten man skriver om. Att faktiskt beskriva ett bra vin med passion, det kan ju verka som att man är förmer! Gudbevaremigväl! Det går inte.

Helvete vad irriterad jag blir igen!
 
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Krug skrev:
Jag vet att jag har sagt det gång och gång igen, men finns det ingen svensk vinskribent som tycker om vin? Hur kan man kalla sig vinskribent och uppenbarligen inte vara intresserad av att dricka kvalitet? Finns det motorskribenter som inte gillar bilar? Sportjournalister som inte gillar sport? Nä, inte som blir publicerade i alla fall.

Men vinskribenter. Svenska vinskribenter verkar ha som grundförutsättning att man inte ska gilla produkten man skriver om. Att faktiskt beskriva ett bra vin med passion, det kan ju verka som att man är förmer! Gudbevaremigväl! Det går inte.

Helvete vad irriterad jag blir igen!

Man ska tycka som folket, det är viktigt. Man ska vara omtyckt, sälja tidningar. Då majoriteten av svenska folket tycker vin är snobberi så får vi vad vi får. Problemet är ju att vi har gått från fylla på Explorer till fylla på BiB. Vi är lite mer "europeiska" men i grunden så är vi ett folk med väldigt dålig historisk dryckeskultur. Det kommer kräva många generationer tror jag.
 

Per Stade

Lege artis
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Krug skrev:
För den som vill läsa den krönika som JFC har skrivit om det "närmast löjeväckande Boxupproret", se nedan.
Johan Franco Cereceda tycker till:
Samtidigt vet jag att den har sina fördelar. Den är lätt att bära med sig till landet, och framför allt göra sig av med när man ska därifrån,
/klipp...klipp/
Att det inte ska lagras är inga svårigheter för mig när omkring 95 procent av allt vin som köps på Systembolaget konsumeras inom 24 timmar efter köpetillfället.
Vinet ska helt enkelt drickas per omgående och det är väl bra så.

Låter som den obotfärdiges förhinder.

Efter 6 timmar i bil och en timme på båt kommer vi ut till landet.
Förutom all annan packning och mat har jag tagit med två magnumflaskor Duval Leroy från 1995,
en Femme och en Fleur. Tänker njuta i sällskap med fru och ett par söner. Vi har köpt 3 kg färska
havskräftor på vägen upp från båten.
Vi hade också tagit med några andra flaskor vin, vilket visade sig vara ganska onödigt.
En inventering gav vid handen att vi hade 3 flaskor Ayala, lika många Cloudy Bay, Auntsfield Long Cow
och La Chapelle des Augustins, en vintage port, en Sauternes och en radda andra udda flaskor.

Det är lite synd om Johan Franco Cereceda, som konsumerar vinet inom 24 timmar från köptillfället.
Han får inte uppleva glädjen av att det ligger kallt vin i kylen och väntar på landet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Per Stade skrev:
Låter som den obotfärdiges förhinder.

Efter 6 timmar i bil och en timme på båt kommer vi ut till landet.
Förutom all annan packning och mat har jag tagit med två magnumflaskor Duval Leroy från 1995,
en Femme och en Fleur. Tänker njuta i sällskap med fru och ett par söner. Vi har köpt 3 kg färska
havskräftor på vägen upp från båten.
Vi hade också tagit med några andra flaskor vin, vilket visade sig vara ganska onödigt.
En inventering gav vid handen att vi hade 3 flaskor Ayala, lika många Cloudy Bay, Auntsfield Long Cow
och La Chapelle des Augustins, en vintage port, en Sauternes och en radda andra udda flaskor.

Det är lite synd om Johan Franco Cereceda, som konsumerar vinet inom 24 timmar från köptillfället.
Han får inte uppleva glädjen av att det ligger kallt vin i kylen och väntar på landet.

Låter som en dröm det du beskriver.

Ja, det kan inte vara lätt att vara JFC.
 

Elvis

Medlem
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Jag kommer aldrig att köpa något boxvin, men jag måste erkänna att den där Vernissage-boxen är snygg för att vara box. :D

Om JFC försvarar boxvinet och drar paralleller med livsmedel så undrar om han också tycker att Scans inplastade "rökta skinka" i skivor och "rökt bacon" är bra mat (ja, citationstecknena sitter där av en anledning :)). Prova riktig skinka eller bacon någon så blir det svårt att gå tillbaka till Scan. Även om man väljer att se vin enbart som ett livsmedel så finns det väl ingen anledning att dricka dåligt vin ur plastpåse.
 

anders

Medlem
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

JFC glämde påpeka ett annat användningsområde för de tomma påsarna: sniffa lim.
 

Per Stade

Lege artis
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Argumentet att BiB är praktiskt har jag svårt att förstå. Det är väldigt
opraktiskt med så stora förpackningar med begränsad hållbarhet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Elvis skrev:
Om JFC försvarar boxvinet och drar paralleller med livsmedel så undrar om han också
tycker att Scans inplastade "rökta skinka" i skivor och "rökt bacon" är bra mat
(ja, citationstecknena sitter där av en anledning :)).
Prova riktig skinka eller bacon någon så blir det svårt att gå tillbaka till Scan.
Även om man väljer att se vin enbart som ett livsmedel så finns det väl ingen anledning att dricka dåligt vin ur plastpåse.

Ännu mindre anledning att recensera det.

Till praktiska livsmedel hör portionsförpackad, färdiglagad mat.
Ändå har jag inte sett tidningarnas matsidor skriva om hur prisvärda Familjen Dafgårds
eller Mammas Scans djupfrysta rätter är.
Är Gorby's fynd eller?
Nej det enda som har skrivits är hur många E-nummer de innehåller, vilket fusk det är
med ingredienserna o.s.v.
 

Per Stade

Lege artis
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Elvis skrev:
Om JFC försvarar boxvinet och drar paralleller med livsmedel så undrar om han också
tycker att Scans inplastade "rökta skinka" i skivor och "rökt bacon" är bra mat
(ja, citationstecknena sitter där av en anledning :)).
Prova riktig skinka eller bacon någon så blir det svårt att gå tillbaka till Scan.
Scans bacon och skinka innehåller rökarom. I fredags fick jag höra att rökarom är det vatten
som tas tillvara när rökanläggningen tvättas. Och Tulip har gått ett steg längre. De högtryckstvättar
fläsksidorna med "rökarom" så att det pressas in i fläsket. Rationellt och bra.
Om detta är sant vet jag inte, men som alla vet så får ju billigt vin eksmak genom att boiseras, så
varför skulle det inte vara sant?

Och apropå fusk så fick jag höra för en del år sedan hur det billiga fulölet kan vara så billigt.
Inte bara kornmalt används utan allt som kan jäsa. Det kallas "råfrukt". Som bekant avstannar
jäsningen vid 15-16%. Så starkt öl säljs inte utan brygden späs med vatten till lämplig alkoholhalt.
Och vips så har bryggeriet tillverkat ett öl till en tredjedel av kostnaden.

Vilken konsumentupplysare kommer att vara först med att berätta om hur billigt vin tillverkas?
 

kayaker

Cyklist
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Per Stade skrev:
Vilken konsumentupplysare kommer att vara först med att berätta om hur billigt vin tillverkas?
Vi kan ju räkna bort BGK iallafall. Kan någon trigga Sverker?
 

Jos

Medlem
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Per Stade skrev:
Scans bacon och skinka innehåller rökarom. I fredags fick jag höra att rökarom är det vatten
som tas tillvara när rökanläggningen tvättas. Och Tulip har gått ett steg längre. De högtryckstvättar
fläsksidorna med "rökarom" så att det pressas in i fläsket. Rationellt och bra.
Om detta är sant vet jag inte, men som alla vet så får ju billigt vin eksmak genom att boiseras, så
varför skulle det inte vara sant?

Hmm... Jag hatar Scans produkter men för att jag var/är säker på att Scan inte ens röker sitt bacon. Däremot har jag för mig att det till och med står på Tulips förpackningar att det är rökt..?
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: BiBiFHB!! (Bag in Box, igen - Krug)

Jupp, Tulips ska enligt uppgift vara rökt på riktigt.
 
Toppen