Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

kayaker

Cyklist
Jag flyger ner till Frankrike om en dryg vecka och kommer att samla på mig några lådor vin som jag behöver få hem från Vaucluse på något bra sätt. Med de begränsningar som finns så är någon form av landtransport att föredra framför eventuella försök att få med flaskorna på planet.

Jag utgår från att det finns massor av kunskap om och lösningar på dylika transportproblem på detta forum för olika ursprungsländer. Även om jag av naturliga skäl är primärt intresserad av möjligheterna att skicka hem vinlådor från Frankrike - mest C9dP den här gången och Bordeaux i september -så ser jag ingen anledning att begränsa tråden till det.
Kom igen med alla era tips! Shoot! :)
 
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

kayaker skrev:
Jag flyger ner till Frankrike om en dryg vecka och kommer att samla på mig några lådor vin som jag behöver få hem från Vaucluse på något bra sätt. Med de begränsningar som finns så är någon form av landtransport att föredra framför eventuella försök att få med flaskorna på planet.

Jag utgår från att det finns massor av kunskap om och lösningar på dylika transportproblem på detta forum för olika ursprungsländer. Även om jag av naturliga skäl är primärt intresserad av möjligheterna att skicka hem vinlådor från Frankrike - mest C9dP den här gången och Bordeaux i september -så ser jag ingen anledning att begränsa tråden till det.
Kom igen med alla era tips! Shoot! :)

Ett av problemen är att om du inte transporterar själv så ska man enligt svensk lag betala alkoholskatt. Så har jag förstått det iallafall
 

anders

Medlem
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

shorepower skrev:
Ett av problemen är att om du inte transporterar själv så ska man enligt svensk lag betala alkoholskatt. Så har jag förstått det iallafall

Den ska dessutom vara betalad innan flaskorna når svenska tullen.
 
Trådskapare
kayaker

kayaker

Cyklist
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

anders skrev:
Den ska dessutom vara betalad innan flaskorna når svenska tullen.
Det är lösbart.
Vilka ska man skicka med? Posten? UPS? DHL? Nisses budfirma?
 

Jos

Medlem
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

Börja gnälla om så triviala saker som skatt etc... :D

Kom igen nu, - klart att det finns folk här som har erfarenhet!? Ska ner och runt i juli så jag har samma problem.
 
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

Jos skrev:
Börja gnälla om så triviala saker som skatt etc... :D

Kom igen nu, - klart att det finns folk här som har erfarenhet!? Ska ner och runt i juli så jag har samma problem.

Har ingen erfarenhet direkt men skatt är tråkigt. Dock om jag skickade upp en gäng lådor son tullen beslagtar så skulle jag bli lite ledsen. Skit tycker jag att man inte får skeppa trots man köper på plats. Men skatteverkets regler är att man måste följa med godset. Säg att man köper 100 flaskor så är skatten runt 1200. Sedan tillkommer frakt. Kanske bästa sättet är att ta egen bil.
 
Trådskapare
kayaker

kayaker

Cyklist
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

shorepower skrev:
Kanske bästa sättet är att ta egen bil.
Det är inget alternativ. Jag tänker inte köpa en bli för att få hem några lådor vin... :)
 

ae

Medlem
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

kayaker skrev:
Det är inget alternativ. Jag tänker inte köpa en bli för att få hem några lådor vin... :)

hyra bil?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

kayaker skrev:
Det är inget alternativ. Jag tänker inte köpa en bli för att få hem några lådor vin... :)

Jag tror "shorepower" menade h*n kan köra dig :p
 
Trådskapare
kayaker

kayaker

Cyklist
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

ae skrev:
hyra bil?
För samma pris som en eventuell bilhyra kan jag få rätt lyxig transport...
Jag hade nog hoppats få förslag som inte innebär att frakten kostar mer än vinet.
 
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

kayaker skrev:
För samma pris som en eventuell bilhyra kan jag få rätt lyxig transport...
Jag hade nog hoppats få förslag som inte innebär att frakten kostar mer än vinet.
Enkelt, köp på dig så många Clos d'Ambonnay, DRC, Petrus etc som möjligt. Då kan du frakta hem vinet med egenchartrat plan utan att det blir dyrare än inköpet ;)
 
Trådskapare
kayaker

kayaker

Cyklist
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

El burro grande skrev:
Enkelt, köp på dig så många Clos d'Ambonnay, DRC, Petrus etc som möjligt. Då kan du frakta hem vinet med egenchartrat plan utan att det blir dyrare än inköpet ;)
Vaucluse är inte det optimala stället för att köpa sådana saker som jag ändå inte är intresserad av att slösa pengar på.
 

Andreas L

Medlem
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

DHL el Fed Ex, jag har en bra erfarenhet av dessa, en gång har jag blivit av med en låda, men det var bara en av alla gånger, sist fick jag 18 magnum och 12 flaskor för typ 140 euro från Bordeaux...
 
Trådskapare
kayaker

kayaker

Cyklist
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

Andreas L skrev:
DHL el Fed Ex, jag har en bra erfarenhet av dessa, en gång har jag blivit av med en låda, men det var bara en av alla gånger, sist fick jag 18 magnum och 12 flaskor för typ 140 euro från Bordeaux...
OK. Jag får kanske nyttja detta i höst när jag åker dit.
Efter att ha luskat fram att ett par importörer redan jobbar på att få in de intressantaste vinerna vi testade på SS så siktar vi på at lösa det den vägen istället. Annars finns det ett par andra lösningar som åtminstone en av producenterna erbjudit sig att ordna om det skulle skita sig.
 
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

Kollade lite med DHL, för att skicka ca 50 flaskor (90 kg) så är kostnaden ca 8.000 kronor. Det är runt 160 kronor per flaska. Känns lite dyrt Är det någon som kommer på ett bättre alternativ?
 

Krug88

Medlem
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

shorepower skrev:
Kollade lite med DHL, för att skicka ca 50 flaskor (90 kg) så är kostnaden ca 8.000 kronor. Det är runt 160 kronor per flaska. Känns lite dyrt Är det någon som kommer på ett bättre alternativ?
Vartifrån pratar vi? Frankrike, England?

Oavsett, tar man hem 50 flaskor blir det sjukt dyrt.
Plockar man istället hem runt 200st blir det nog ingen större skillnad totalt, många tar betalt pallvis.
Sist tror jag att det gick på runt 20kr/flaskan ifrån London.
Har en polare som tar hem mycket ifrån Frankrike, kan kolla med honom vilka han använder...
 
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

Krug88 skrev:
Vartifrån pratar vi? Frankrike, England?

Oavsett, tar man hem 50 flaskor blir det sjukt dyrt.
Plockar man istället hem runt 200st blir det nog ingen större skillnad totalt, många tar betalt pallvis.
Sist tror jag att det gick på runt 20kr/flaskan ifrån London.
Har en polare som tar hem mycket ifrån Frankrike, kan kolla med honom vilka han använder...

Från Frankrike är tanken. Tacksam om du hade någon kontakt. Tackar och bugar
 
Trådskapare
kayaker

kayaker

Cyklist
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

Nå'n annan firma - vet ej vilken - tar 70 Euro för 12 flaskor. Det är iallafall billigare.
 
SV: Billigaste och bästa sätten att skicka hem vinlådor från utlandet?

kayaker skrev:
Nå'n annan firma - vet ej vilken - tar 70 Euro för 12 flaskor. Det är iallafall billigare.

Var hörde du det? Det är ca 25% av kostnaden så klart intressant.
 
Toppen