Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker - tips och recensioner

buteljen

Medlem
@buteljen köpte du boken från Berry Bros & Rudd i England?

Hittar den inte i Sverige.
Jag har fått den i gåva :) (från Commanderie Bordeaux som köpte in ett gäng från England).
Nej den finns inte att köpa i Sverige tyvärr. De alternativ jag hittade var att beställa från Berry Bros med en frakt på typ 300 kr alternativt så finns den att köpa över disk i Köpenhamn. Så planen var att åka över till Byen och köpa den när Covid lagt sig. Blev därför extra glad över att få den i julklapp :).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Utifall andra är intresserade av boken. Efter lite efterforskningar fick jag fram att Magnusson Wine säljer "Inside Bordeaux" för 750 kr. Tyvärr skickar de inte boken till oss lantisar.

Hittade även en längre intervju med författaren Jane Anson som inte gjorde boken mindre intressant. Känns som den perfekta bordeauxboken och skönt att någon rensar upp i gubbträsket!

Beställning vi ombud lagd.:)
 

buteljen

Medlem
@Crist(al)ian 77 svarar här istället för i dela en pava-tråden
Jane Ansons nya bok rekommenderad av @buteljen där Pomerol är en delmängd.

För övrigt har jag en längre tid tänkt kontakta Neil och förlaget. Helt obegripligt att de inte gör ett nytryck med tanke på vad "Pomerol" betingar på andrahandsmarknaden.:confused: Hade jag upphovsrätten hade jag velat ha del av vinsten själv...
Gillar du Ansons bok? :)
Hur är avsnittet om Pomerol i den i förhållande till boken om Pomerol du nämner?
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@Crist(al)ian 77 svarar här istället för i dela en pava-tråden

Gillar du Ansons bok? :)
Hur är avsnittet om Pomerol i den i förhållande till boken om Pomerol du nämner?
Fantastiskt bra bok. Har nu läst de första 100 sidorna + avsnitten om Margeaux, Sauternes och Pomerol. Är nu inne på Lalande de Pomerol.:cool:

Bra skrivet, mycket information och kartorna med jordmån är utmärkta. Gillar att det är mycket fokus på klimat/jordmån och inte bara producenterna. Med lite detektivarbete kan man leta upp andra producenter som på pappret har samma förutsättningar som sin favoritproducent.

På minussidan:
  • Ibland lite väl mycket information om adel- och avelshistoria under producentprofilerna för min del. Fast vissa älskar så klart det.
  • Anson rankar om slotten men av någon outgrundlig anledning använder hon samma rankingskalor som används idag. Alltså olika beroende på område. Pomerolproducenterna rankas följdriktigt inte alls... För mig helt obegripligt och irrationellt om man nu bemödar sig med att göra en egen ranking som dessutom garanterat upprör några fransmän. Märks att hon bott i Frankrike en längre tid.:rolleyes:
  • Hade varit önskvärt med mer specifika omdömen om viner och årgångar. Framförallt bra viner som inte är från toppårgångar. Nämns för en del producenter i brödtexten men finns ingen systematik. För exempelvis avsnittet Sauternes konstateras det att bra årgångar inte är samma som för röda viner utan att nämna vilka dessa årgångar är.
  • Hade önskat info om vilka druvor som odlas och andel samt information om faten i sammanfattningen om varje producent. Allt står visserligen i brödtexten.
Nu är det här randanmärkningar. Finns det någon bättre vinbok om Bordeaux eller något annat område för den delen så vill jag gärna veta vilken den boken är!

Neil Martins "Pomerol" har jag dessvärre inte läst. Var inte tillräckligt intresserad när den kom och fick nästan en hjärtattack när jag såg priset på andrahandsmarknaden för några år sedan.
 

buteljen

Medlem
Fantastiskt bra bok. Har nu läst de första 100 sidorna + avsnitten om Margeaux, Sauternes och Pomerol. Är nu inne på Lalande de Pomerol.:cool:

Bra skrivet, mycket information och kartorna med jordmån är utmärkta. Gillar att det är mycket fokus på klimat/jordmån och inte bara producenterna. Med lite detektivarbete kan man leta upp andra producenter som på pappret har samma förutsättningar som sin favoritproducent.

På minussidan:
  • Ibland lite väl mycket information om adel- och avelshistoria under producentprofilerna för min del. Fast vissa älskar så klart det.
  • Anson rankar om slotten men av någon outgrundlig anledning använder hon samma rankingskalor som används idag. Alltså olika beroende på område. Pomerolproducenterna rankas följdriktigt inte alls... För mig helt obegripligt och irrationellt om man nu bemödar sig med att göra en egen ranking som dessutom garanterat upprör några fransmän. Märks att hon bott i Frankrike en längre tid.:rolleyes:
  • Hade varit önskvärt med mer specifika omdömen om viner och årgångar. Framförallt bra viner som inte är från toppårgångar. Nämns för en del producenter i brödtexten men finns ingen systematik. För exempelvis avsnittet Sauternes konstateras det att bra årgångar inte är samma som för röda viner utan att nämna vilka dessa årgångar är.
  • Hade önskat info om vilka druvor som odlas och andel samt information om faten i sammanfattningen om varje producent. Allt står visserligen i brödtexten.
Nu är det här randanmärkningar. Finns det någon bättre vinbok om Bordeaux eller något annat område för den delen så vill jag gärna veta vilken den boken är!

Neil Martins "Pomerol" har jag dessvärre inte läst. Var inte tillräckligt intresserad när den kom och fick nästan en hjärtattack när jag såg priset på andrahandsmarknaden för några år sedan.
Kul att du gillar den!
Vad gäller årgångar - har du kollat nästan längst bak i boken? Där finns ett kapitel om årgångar och hon går igenom och skriver några stycken om varje årgång och hur den var för left/rightbank etc.
Såg priset på Pomerolboken men det måste väl ändå vara någon som försöker skoja till det ....
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul att du gillar den!
Vad gäller årgångar - har du kollat nästan längst bak i boken? Där finns ett kapitel om årgångar och hon går igenom och skriver några stycken om varje årgång och hur den var för left/rightbank etc.
Såg priset på Pomerolboken men det måste väl ändå vara någon som försöker skoja till det ....
Telepati. Upptäckte årgångsavsnittet längst bak efter min recension. Informationen finns alltså.:)
 

Michael_M0!

Medlem
Kul att du gillar den!
Vad gäller årgångar - har du kollat nästan längst bak i boken? Där finns ett kapitel om årgångar och hon går igenom och skriver några stycken om varje årgång och hur den var för left/rightbank etc.
Såg priset på Pomerolboken men det måste väl ändå vara någon som försöker skoja till det ....

Men hennes bok är värd att införskaffa då låter det som?
Vad gäller ”Pomerol” så kommer det att komma en ny utgåva. Vi får ha lite tålamod bara :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag är på jakt efter en bra bok om vin från Sydafrika och behöver tips. Har sett att det finns ett flertal att välja på men mina egna sökningar om skillnaderna har inte resulterat i att jag finner den ena eller andra boken bättre.
 

buteljen

Medlem
Jag är på jakt efter en bra bok om vin från Sydafrika och behöver tips. Har sett att det finns ett flertal att välja på men mina egna sökningar om skillnaderna har inte resulterat i att jag finner den ena eller andra boken bättre.
Om du inte sett det så gör Tim Atkin årliga rapporter om den Sydafrikanska vinindustrin. Det är ju ingen bok förvisso, men man får en bra överblick av producenter och viner. Han gör även sin egen (kontroversiella) ranking av de 125 bästa producenterna i first growths - fifth growths.
https://timatkin.com/product/2020-south-africa-special-report/

2020-ta-cape-classification.jpg
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör

Victorious

Medlem
Frugan har alltid tyckt om goda viner, men aldrig vart intresserad av det i den omfattningen att hon reflekterat över smaker, dofter, distrikt eller liknande. Själv gillar jag ju att nörda ner mig och kolla vinatlas och annat. Efter flera vinresor och (ofrivilliga) vinprovningar och nörderier så har hon nu tyckt att det är lite mer intressant - om än inte i närheten av vad jag skulle önska. Jag köpte precis Wine Follys bok till vinbiblioteket och måste säga att det är en väldigt överskådlig och rolig bok att bläddra i. Det mesta är ju väldigt övergripande och illustrerat på ett kul sätt. Kartorna är lite mer överskådliga utan att gå in på jordmåner och altituder, men ger en bra bild av vart de olika områdena ligger i förhållande till varandra, och vilka druvor som odlas vart. Hoppet finns att intresset växer!
Rekommenderas varmt till alla - även om det är en nybörjarbok så är den utmärkt att plocka fram när man testar viner med folk som inte är på samma nivå i nörderiet!
 

Attachments

  • AFFF537D-DF40-4C40-BEF8-003FF6FD90E2.jpeg
    AFFF537D-DF40-4C40-BEF8-003FF6FD90E2.jpeg
    97,5 KB · Visningar: 183
  • F70EE3AD-8B67-46B0-851C-724E44D1D0C7.jpeg
    F70EE3AD-8B67-46B0-851C-724E44D1D0C7.jpeg
    46,7 KB · Visningar: 202
  • 00D0C804-7243-4088-A3EC-B3CC2ECECB63.jpeg
    00D0C804-7243-4088-A3EC-B3CC2ECECB63.jpeg
    60,9 KB · Visningar: 181
  • 109DD83A-5662-405D-9427-CE63E142E5F6.jpeg
    109DD83A-5662-405D-9427-CE63E142E5F6.jpeg
    61 KB · Visningar: 188
  • 035211FD-DF47-41B5-831C-8DB96F6C7C98.jpeg
    035211FD-DF47-41B5-831C-8DB96F6C7C98.jpeg
    59,2 KB · Visningar: 192
Hej, var på en provning häromdagen och lärde mig att vinets egenskaper förstärker/blockerar mellan första och andra "smakningen" till exempel att "syra tar bort syra", dvs att vid andra smakningen på samma vin så upplevs syran mindre.
Någon som kan peka mig vidare var i litteraturen jag kan läsa om detta?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej, var på en provning häromdagen och lärde mig att vinets egenskaper förstärker/blockerar mellan första och andra "smakningen" till exempel att "syra tar bort syra", dvs att vid andra smakningen på samma vin så upplevs syran mindre.
Någon som kan peka mig vidare var i litteraturen jag kan läsa om detta?
Adaption (habituering) är den psykologiska termen. Gäller även andra sinnen som doft.

En stark anledning till att provningsordningen spelar roll för upplevelsen.

Jamie Goode "I Taste Red" är boken för dig.
 

buteljen

Medlem
Hej, var på en provning häromdagen och lärde mig att vinets egenskaper förstärker/blockerar mellan första och andra "smakningen" till exempel att "syra tar bort syra", dvs att vid andra smakningen på samma vin så upplevs syran mindre.
Någon som kan peka mig vidare var i litteraturen jag kan läsa om detta?
Jamie Goode "I taste Red" skriver mycket om detta område. Hittar dock inte i boken direkt var detta behandlas men det finns säkert där någonstans.

edit: tvåa på bollen :D
 
Toppen