Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker - tips och recensioner

Fredrik L

Medlem
Jag är på jakt efter en bra bok om vin från Sydafrika och behöver tips. Har sett att det finns ett flertal att välja på men mina egna sökningar om skillnaderna har inte resulterat i att jag finner den ena eller andra boken bättre.
Blev det någon Sydafrika-bok? Är själv intresserad av att få tag på någon bra. Har du någon/några att rekommendera?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Blev det någon Sydafrika-bok? Är själv intresserad av att få tag på någon bra. Har du någon/några att rekommendera?
Tyvärr inte. Har inte varit överdrivet aktiv att leta men det jag funnit på nätet har inte vunnit mitt intresse. Hojta till om du hittar något intressant.
 
Tyvärr inte. Har inte varit överdrivet aktiv att leta men det jag funnit på nätet har inte vunnit mitt intresse. Hojta till om du hittar något intressant.
Beställde precis Håkan Nilssons Provsmakning i Sydafrika via bokbörsen (70kr + frakt 62kr). Gillade hans Provsmakning i Toscana som ger både en översikt och lite djupdykningar hos producenter, får se om denna är något liknande
 
Jag läste John och Erica Platters Africa uncorked - Travels in extreme wine territory när det begav sig. Den kom dock ut för tjugo år sedan så skulle bara rekommendera om den finns i uppdaterad upplaga. Men den ger en rolig historisk bild av vinmakandet i hela Afrika inkl Sydafrika men också Namibia, Mauritius, Egypten, Etiopien etc.

Bäst är när de ska träffa en duktig ung vinmakare hos Fairview de lärt känna, som börjat göra sig ett namn med bra merlot, Syrah och pinotage-viner. Men när de dyker upp visar det sig att han precis sagt upp sig för att satsa på sitt egna nyligen startade sidoprojekt. Inspirerad av en resa i Spanien där han blivit förälskad i druvan Carignan har den unge mannen precis gjort sin första årgång av det egna vinet. För att finansiera de 17 franska ektunnorna vinet vilar i har han varit tvungen att sälja sin pick up truck. För att ha råd att buteljera vinerna blir han tvungen att sälja vinet i förväg. John och Erica Platter provsmakar och blir imponerade. Vinet är gjort på Syrah från tre olika jordmåner och så är det litet Mourvèdre i också. De frågar vad vinet heter men det vill han inte avslöja - namnet är så bra att någon skulle kunna stjäla det! säger han. De kontrar med att de vill köpa en låda i förväg och får svaret att det blir 300 rand/flaska (ungefär 175 kr) - de jämför med Fairviews Spice Route-viner som kostar ungefär hälften så mycket, sväljer hårt och hostar upp pengarna. Vinet kom sedan att få namnet Columella.
 
Skriv gärna några rader när du har bläddrat igenom den.
Nu har boken kommit. Bifogar innehållsförteckning samt delen om Meerlust. Det ger en ganska bra bild över hur boken är. Jag ser den som en introduktion till Sydafrika med lite nedslag hos olika producenter
 

Attachments

  • 5A83A04B-CE37-40BA-9D0F-B083CD693B98.jpeg
    5A83A04B-CE37-40BA-9D0F-B083CD693B98.jpeg
    61,9 KB · Visningar: 126
  • 8C9F8B83-A739-45F3-9051-946AE9C44D43.jpeg
    8C9F8B83-A739-45F3-9051-946AE9C44D43.jpeg
    45,9 KB · Visningar: 128
  • AD460CBA-40CA-4754-A48A-1226BEB8ADC4.jpeg
    AD460CBA-40CA-4754-A48A-1226BEB8ADC4.jpeg
    52,9 KB · Visningar: 122
  • DEE1C0DA-0160-44EB-BBBF-BE09EDEB2CF1.jpeg
    DEE1C0DA-0160-44EB-BBBF-BE09EDEB2CF1.jpeg
    83 KB · Visningar: 125
  • 58DBE809-3D75-45C7-979F-0915B66E6B9F.jpeg
    58DBE809-3D75-45C7-979F-0915B66E6B9F.jpeg
    68,6 KB · Visningar: 123

Fredrik L

Medlem
Nu har boken kommit. Bifogar innehållsförteckning samt delen om Meerlust. Det ger en ganska bra bild över hur boken är. Jag ser den som en introduktion till Sydafrika med lite nedslag hos olika producenter
Tack! Kanske inte riktigt det jag var ute efter. Är mer ute efter en bok som beskriver de olika regionerna och vinstilarna, snarare än producenter.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Beställde precis Håkan Nilssons Provsmakning i Sydafrika via bokbörsen (70kr + frakt 62kr). Gillade hans Provsmakning i Toscana som ger både en översikt och lite djupdykningar hos producenter, får se om denna är något liknande
Även jag hittade samma bok för samma peng på Bokbörsen från Bofinken Antikvariat. Hämtade ut den idag och efter att ha skalat av ett lager brunt omslagspapper, ett lager tunn wellpapp och två lager bubbelplast uppenbarades detta:
upload_2021-5-3_18-44-4.png

Handritat med ur wellpapp utklippta vinklasar!
Nu hoppas jag att boken håller samma kvalitet som inslagningen.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hann snabbläsa Provsmakning i Sydafrika av Håkan Nilsson igår och den är inte riktigt vad jag var ute efter.

Den inleder med knappt 10 sidor (varav 3 är helsidor med foto) snabbgenomgång av de olika distrikten och de vanliga druvsorterna. Sedan kommer respektive distrikt med en radda kända producenter. Även en del tips på restauranger (varav en del inte längre existerar). Hela boken känns mer som en guide för den som vill dricka bra sydafrikanska viner och kanske har tid och pengar att åka runt för besök och köp. För den som redan har tagit första steget inom viner från detta land är denna bok helt ointressant.
 

buteljen

Medlem
Snubblade över en bok utgiven 2020 om Sydafrika som ser intressant ut för er som letade. Verkar riktigt intressant!
https://www.bokus.com/bok/9781913022020/the-wines-of-south-africa/
Clarke gives readers a comprehensive insight into the landscape, geology and climate that help create South Africa’s wines, noting the growth of terroir-driven, expressive wines that today define the top-end of quality and character. Since the end of apartheid, vineyard plantings have changed dramatically, and a chapter on the key grapes outlines the current range of varieties and their typical expression in the Cape. Finally, each region is explored in detail, with key producers, both big names and new innovators, profiled. Altogether, this thorough exploration of the fascinating story of South African wine is an invaluable guide to a wine country that is going from strength to strength.

9781913022020_200x_the-wines-of-south-africa_haftad.jpg
 

buteljen

Medlem
Mer boktips:
The Classic Wine Library
Classic Wine Library books are, quite simply, the best wine books in the world for people who are seriously interested in wine and spirits. The Classic Wine Library covers a wide range of subjects, from specific regions to entire countries, including the history, climate, geology and topography, grape varieties, wine-making techniques, ageing and maturation, and producers, as well as useful travel recommendations.
http://www.infideas.com/classic-wine-library/classic-wine-library-2/
 
content

Sitter själv och väntar på denna bok som ska släppas i oktober i år. saknar en bra översikt så jag kan få ett grepp om Australien. Någon annan som kan rekommendera en bra introduktion till Australien?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Snubblade över en bok utgiven 2020 om Sydafrika som ser intressant ut för er som letade. Verkar riktigt intressant!
https://www.bokus.com/bok/9781913022020/the-wines-of-south-africa/


Visa bifogad bild 23201
Fick hem mitt exemplar nyligen och det ser lovande ut. En "riktig" vinbok med historia, druvor, klimat samt de olia regionerna. Kort och bra sammanfattat av många producenter utan att sväva ut för mycket. Definitivt ingen coffee table bok, som jag skulle klassa Håkan Nilssons Provsmakning i Sydafrika.
Har bara skummat igenom The Wines of South Africa ännu, ser fram emot fortsatt läsning.
 

buteljen

Medlem
Fick hem mitt exemplar nyligen och det ser lovande ut. En "riktig" vinbok med historia, druvor, klimat samt de olia regionerna. Kort och bra sammanfattat av många producenter utan att sväva ut för mycket. Definitivt ingen coffee table bok, som jag skulle klassa Håkan Nilssons Provsmakning i Sydafrika.
Har bara skummat igenom The Wines of South Africa ännu, ser fram emot fortsatt läsning.
Vad kul! Gick det så snabbt att få den eller hade du hittat den innan o beställt? Var beställde du ifrån? :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad kul! Gick det så snabbt att få den eller hade du hittat den innan o beställt? Var beställde du ifrån? :)
Hade redan beställt den på Adlibris. Tog c:a två veckor att få hem den då de inte hade den på lager. Värd att vänta på.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har du beställt @Crist(al)ian 77 :)? Ny uppdaterad utgåva av Jamie Goodes "The science of wine" är tillgänglig

Visa bifogad bild 23322
Märkligt sammanträffande. Kollade så sent som igår på Adlibris och där står det 1 juni.

Dessutom 100 kr billigare så blir till och vänta.:nagelbitare:

Har upplagan innan så vet inte om det är värt att uppdatera men finns å andra sidan bara ett sett att ta reda på det!:)
 
Toppen